Ik heb hier een laptop mat 1 GB HD. ik heb win98 erop gezet en verder alles wat ik nodig heb. En wil daar nu een Image maken zodat ik dat altijd zo weer terug kan zetten. Maar een Image past natuurlijk niet meer op die PC omdat er teweinig Harde schrijf ruimte is. De laptop zit in het netwerk en ik zou dus en image op mijn computer (winXP) kunnen zetten want daar is genoeg ruimte. Maar ik heb het met Norton Ghost 2003 en met PowerQuest Image 6.0 geprobeert via netwerk verbinding. Maar dat werkt niet. Ik had bij Ghost de driver van mijn netwerk kaart erbij gezet. Maar volgens mij werkt mijn netwerk-kaart helemaal neit onder DOS. Het is namelijk zo'n PCMCIA kaarje. Weet iemand een andere manier dan hoe ik een Image van die Harde schijf kan maken? Bijv vanaf deze computer ofzo?
Verwijderd
Ik ken het probleem dat PCMCIA soms niet werkt in DOS. mijn workarounds:
-met ghost ook werken via een (speciale) printerkabel naar een andere PC
-HDs uit de laptop te halen , en met 40/44 convertor de HD dan in een andere machine hangen.
-HDs uit de laptop te halen , en met 40/44 convertor de HD dan in een andere machine hangen.
Verwijderd
Je kan ook een USB brander kopen en de image(s) op cd's branden.
Drive Image 2002 kan images heel klein maken , dus het moet wel lukken op 1 cdtje
Een dure oplossing helaas.
Drive Image 2002 kan images heel klein maken , dus het moet wel lukken op 1 cdtje
Een dure oplossing helaas.
pcmcia is 16 bitsVerwijderd schreef op 28 September 2003 @ 17:02:
Ik ken het probleem dat PCMCIA soms niet werkt in DOS. mijn workarounds:
maar word vaak verward met cardbus/pccard welke 32 bits zijn .....
ik neem aan dat standaard dos ophoud bij 16 bits ondersteuning
Ik heb zelf ook een laptop met een Xircom kaartje en daar heb ik de drivers wel voor op een floppy kunnen zetten. Je hebt 2 soorten drivers, de packetdriver en de NDIS (oid) drivers. Zijn vaak al met de standaard drivers meegeleverd en anders ook wel verkrijgbaar via de homepage van nic; niet te snel opgeven hor!!
Wat voor pcmcia nic heb je eigenlijk?
Wat voor pcmcia nic heb je eigenlijk?
Wees consequent, maar niet altijd
ik heb alle driver, en heb als drivers voor Ghost de NDIS2 drivers gebruikt die ik van de website van mijn netwerk kaart heb afgehaald. Maar toen werkte het dus niet
het kaartje dat ik heb is
10/100 Mbit Fast ethetnet PC Card
UNEX MD010C
maar daar kan ik geen DOS drivers voor vinden.
ik heb pakket gevonden en dat support deze:
Windows 95 version 4.00.950 or 4.00.950a
Windows 95 version 4.00.950b or OSR2
Windows NT version
Windows 98
Windows 98_ME
Windows 2000
Windows XP
NetWare ODI Client
NDIS2
linux
MacOS
PKTDRV
RSET
Windiag
10/100 Mbit Fast ethetnet PC Card
UNEX MD010C
maar daar kan ik geen DOS drivers voor vinden.
ik heb pakket gevonden en dat support deze:
Windows 95 version 4.00.950 or 4.00.950a
Windows 95 version 4.00.950b or OSR2
Windows NT version
Windows 98
Windows 98_ME
Windows 2000
Windows XP
NetWare ODI Client
NDIS2
linux
MacOS
PKTDRV
RSET
Windiag
[ Voor 54% gewijzigd door FutureCow op 28-09-2003 20:38 ]
Je kan toch gewoon vanuit win98 een ghost image maken?
Windows98 staat het iig wel toe dat een programma als ghost direct de hardware benaderd.
Ik zou het gewoon even proberen, share aanmaken op een andere machine, share aan een driveletter koppelen en ghost starten.
Windows98 staat het iig wel toe dat een programma als ghost direct de hardware benaderd.
Ik zou het gewoon even proberen, share aanmaken op een andere machine, share aan een driveletter koppelen en ghost starten.
maar als Ghost opstart in DOS (die dos client) dan branden de lichtjes van mijn PC Card ook helemala niet. met de NDIS en de Packet Driver allebij niet.
Wat eventueel helpt is de swapfile (win386.swp) verwijderen voordat je een ghost image maakt, iig wel als je zelf een (aanzienlijke) vaste grootte hebt ingesteld. Windows maakt deze toch gewoon weer aan als je het weer opstart. Maar het heeft sowieso geen zin om de swapfile in je image te zetten dus kun je die gewoon verwijderen voordat je een image maakt.
De allermakkelijkste oplossing is om alleen de volledige Windows-installatie te backuppen (dat zal zeker minder dan 500 MB zijn) zónder geïnstalleerde programma's. Als je dan de backup wilt terugzetten, hoef je alleen nog maar de programma's te installeren (wat niks is vergeleken bij het installeren van Win98). Die backup kun je dan onder Win98 wel via netwerk naar een andere pc overzetten. Vervolgens kun je je programma's installeren.
Het enige alternatief wat ik kan bedenken is het kopen van een verloopstukje van 44 naar 40-pins, om de hd op een gewone pc aan te sluiten zodat je de de image file naar een andere hd kunt wegschrijven.
De allermakkelijkste oplossing is om alleen de volledige Windows-installatie te backuppen (dat zal zeker minder dan 500 MB zijn) zónder geïnstalleerde programma's. Als je dan de backup wilt terugzetten, hoef je alleen nog maar de programma's te installeren (wat niks is vergeleken bij het installeren van Win98). Die backup kun je dan onder Win98 wel via netwerk naar een andere pc overzetten. Vervolgens kun je je programma's installeren.
Het enige alternatief wat ik kan bedenken is het kopen van een verloopstukje van 44 naar 40-pins, om de hd op een gewone pc aan te sluiten zodat je de de image file naar een andere hd kunt wegschrijven.
is het volgende niet mogelijk:
Ik Share schijf C: helemaal. ik maak op mijn WINXP computer een netwerk verbinding van //laptop/C/ naar Z:
nu maak ik een Image van Z: en zet deze op de WinXP schijf op een andere partitie. zo dat niet kunnen?
Ik Share schijf C: helemaal. ik maak op mijn WINXP computer een netwerk verbinding van //laptop/C/ naar Z:
nu maak ik een Image van Z: en zet deze op de WinXP schijf op een andere partitie. zo dat niet kunnen?
Heb je ondertussen al geprobeerd om ghost te starten in win98?
Ik ben eigenlijk best wel benieuwd of dat gaat werken.
Ik ben eigenlijk best wel benieuwd of dat gaat werken.
hij wil gewoon opnieuw opstarten in DOS er valt dus niets onder Win98 te doen. Ik heb nu aan partitie gemaakt op mijn WINXP PC. Daar de hele C shijf naartoegekopieert van mijn laptop. En toen van die partitie een Image gemaakt. Dat is dus wel gelukt weet alleen niet of dat zowel kan?
Volgens mij heb je dan geen 1:1 kopie. Als er bestanden actief/geladen zijn door W98 op je laptop, dan kun je niet alles zomaar kopiëren dacht ik. Je hebt trouwens wel programma's die niet terug hoeven naar dos om een image van je OS te maken; misschien kun je zo'n programma opzoeken en dan de image wegschrijven naar je winXP pc...
Natuurlijk niet, de groote van je harddisk in je comp is anders dan van die partitie en ook bevat de parititie geen opstart sectors. Als je die image terugzet doet je laptop het niet meer. Voor terugzetten heb je trouwens ook weer dos-drivers nodig ;-)Dat is dus wel gelukt weet alleen niet of dat zowel kan?
'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'
http://www.nu2.nu/bootdisk/network/ Universeele bootdisk voor dos met network connectie ;-) . Als jouw'n network kaart niet bijstaat zoek dan op welke compatible is.
[ Voor 29% gewijzigd door djexplo op 30-09-2003 12:18 . Reden: () ]
'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'
hij wil dat als je die leuke tutorial gebruikt. als je nu gewoon in dos venster onder windows ghost.exe runt (Ergens in program files ghost map) dan zal het wel moeten lukken.FutureCow schreef op 29 September 2003 @ 14:55:
hij wil gewoon opnieuw opstarten in DOS er valt dus niets onder Win98 te doen. Ik heb nu aan partitie gemaakt op mijn WINXP PC. Daar de hele C shijf naartoegekopieert van mijn laptop. En toen van die partitie een Image gemaakt. Dat is dus wel gelukt weet alleen niet of dat zowel kan?
CISSP! Drop your encryption keys!
Voordat je onder DOS je netwerk-drivers kunt gebruiken moet je eerst zorgen dat DOS je PCMCIA/Cardbus geactiveerd heeft. Hiervoor heb je een zogenaamde "Enabler" nodig. Zoek even op je driver-diskette naar zo'n enabler, volg de tip van djexplo op en/of zoek verder naar de enabler via Google
Inderdaad laurens0619, het is lang geleden dat ik windows98 heb gebruikt maar er staat me vaag bij dat ik het toen ook zo deed. Er was toen ook nog geen leuke wizard, en ghost was nog niet van symantec.
Gewoon ghost.exe starten en kijken wat ie doet. Eventueel met een oudere versie.
Gewoon ghost.exe starten en kijken wat ie doet. Eventueel met een oudere versie.
IDD , zo'n loader is volgens mij ws3.exe(oid) en gebruik een oude ghost die gewoon onder DOS draait. Je kan trouwens geen Image dump doen, op dezelfde disk als waarvan je een image trekt.
Wat ik trouwens niet in je verhaal kan vinden is, of je je partitie wil imagen of je disk(zit verschil in)
Wat ik trouwens niet in je verhaal kan vinden is, of je je partitie wil imagen of je disk(zit verschil in)
dus als je mijn oplossing doet wel eerst even onder windows een network drive mapping maken met server omdat ghost niet op netwerkshare kan opslaan 
Ik heb het trouwens nog nooit geprobeerd met ghost. kan officiel geloof ik ook niet.
ik weet wel dat de nieuwe powerquest drive image 7.0 perfect onder xp/2000/98 een nette ghost kan maken van mn live in windows draaiend systeem (uit ervaring), maar dit stond ook als een nieuwe feauture beschreven
Ik heb het trouwens nog nooit geprobeerd met ghost. kan officiel geloof ik ook niet.
ik weet wel dat de nieuwe powerquest drive image 7.0 perfect onder xp/2000/98 een nette ghost kan maken van mn live in windows draaiend systeem (uit ervaring), maar dit stond ook als een nieuwe feauture beschreven
CISSP! Drop your encryption keys!
Pagina: 1