Toon posts:

Minuten en seconden invoeren in [MS-Excel]

Pagina: 1
Acties:
  • 3.523 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Ik ben een student Biologie en ik heb onderzoek gedaan naar mieren in Peru. De gegevens heb ik ingevoerd in excel maar ik ben tegen een probleem aangelopen.

Ik heb ong. 500 tijden ingevoerd: 1,20 staat voor 1 minuut en 20 seconden. Jullie begrijpen dat excel dit leest als 1 en 2 tienden, in plaats van 1 en 2 zesden (20 seconden is 2 zesden van een minuut). Als ik deze gegevens omzet in een grafiek krijg ik dus een grafiek die nergens op slaat.

Ik vraag me af of excel een functie heeft om dit op te lossen. Ik heb de helpfunctie geraadpleegt, maar daar kan ik alleen vinden hoe je tijden van de dag kan invoeren, zoals 01;20;00 AM. Zoeken op google gaf het zelfde reslutaat. Ik heb een boekje met een 'mini cursus excel' en daarin is het ook niet te vinden.

Kan ik misschien een formule invoeren om al mijn gegevens om te rekenen naar minuten en seconden?

Hopelijk heeft iemand een oplossing, anders moet ik al mijn gegevens omrekenen naar seconden, en daar dan een grafiek van maken.

Alvast bedankt, Gideon.

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 09:52
als je nou eens in notepad of desnoods gewoon in word of in excel zelf, het komma teken vervangt voor een dubbele punt. Als je er dan een tijdkolom van maakt, dan moet het lukken lijkt mij?

edit:
het kan nog simpeler..
zie plaatje, die instellingen should do the trick
Afbeeldingslocatie: http://www.sjoert.nl/got.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door sjoerdb2 op 28-09-2003 16:32 ]

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Gewoon celeigenschappen aanpassen.....

Excel zou het dan gewoon correct moeten kunnen optellen lijkt mij.....

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

timevalue() misschien

gokje voor de nederlanse excel .. tijdwaarde()

[ Voor 55% gewijzigd door Fish op 28-09-2003 16:33 ]

Iperf

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:50

Reptile209

- gers -

Of reken met de volgende formule in een nieuwe kolom alle tijden om naar seconden (dit in B1, tijd "1,20" in A1):
code:
1
=TRUNC(A1;0)*60+(A1-TRUNC(A1;0))*100

In woorden: neem het gehele deel van het getal in cel A1 en vermenigvuldig met 60. Tel hierbij het decimale deel op (door het gehele deel er vanaf te halen) en doe dit * 100 om er hele seconden van te maken.
Als je een Nederlandse Excel gebruikt, moet je even kijken hoe TRUNC() daar heet: hij kapt dus de decimalen gewoon af.

Zo scherp als een voetbal!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:21
Reptile209 schreef op 28 September 2003 @ 16:37:
Of reken met de volgende formule in een nieuwe kolom alle tijden om naar seconden (dit in B1, tijd "1,20" in A1):
code:
1
=TRUNC(A1;0)*60+(A1-TRUNC(A1;0))*100

In woorden: neem het gehele deel van het getal in cel A1 en vermenigvuldig met 60. Tel hierbij het decimale deel op (door het gehele deel er vanaf te halen) en doe dit * 100 om er hele seconden van te maken.
Als je een Nederlandse Excel gebruikt, moet je even kijken hoe TRUNC() daar heet: hij kapt dus de decimalen gewoon af.
Ik denk dat dat AFRONDEN.NAAR.BENEDEN() is.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Je zal minuten van seconden moeten scheiden:

minuten=INT([cellwaarde])
seconden=[cellwaarde]-minuten

Kort samengevat, uitgaande van een waarde in A1:
code:
1
=(INT(A1)+(A1-INT(A1))/0,6)/(60*24)
De oplossing met timevalue werkt ook, als je je cijfer goed(!) formatteert. Nota bene: dit is in principe een stuk langzamer vanwege de stringoperaties, maar voor 500 entries nog goed te doen:
code:
1
=TIMEVALUE("0:"&SUBSTITUTE(TEXT(A1;"#,00");",";":"))
Ik hoop alleen van harte dat je je wel tot minuten en seconden hebt beperkt, anders wordt het lastiger.

edit:
En Reptile209 is me voor :'( maar die moet lekker nog door 60*24 delen :*)

[ Voor 45% gewijzigd door Rataplan op 28-09-2003 16:53 . Reden: Niks trunc! Int is toch goed! :) ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
sjoerdb schreef op 28 september 2003 @ 16:26:
als je nou eens in notepad of desnoods gewoon in word of in excel zelf, het komma teken vervangt voor een dubbele punt. Als je er dan een tijdkolom van maakt, dan moet het lukken lijkt mij?

edit:
het kan nog simpeler..
zie plaatje, die instellingen should do the trick
[afbeelding]
Ook dan krijg je een tijd van de dag. 1 minuut en 3 seconden (1,03) wordt 1-1-1900 0:43:12. Ik weet niet wat je bedoeld met een tijdkolom maken, maar ik neem aan dat dat niet veel aan de situatie veranderd. Het gebruik van een dubbele punt ipv een komma heb ik geprobeerd en werkt ook niet. Ik he wat gelezen op het internet over die timevalue, maar aangezien ik geen meester ben in het gebruik van excel, snap ik daar niets van. Kan je dat misschien een beetje toelichten?

dank.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben echt heel blij met jullie hulp, maar het blijkt dat ik een leek ben op het gebied van excel! termen als: =TIMEVALUE("0:"&SUBSTITUTE(TEXT(A1;"#,00");",";":"))
zeggen mij niets. Hoe en waar voer ik dit in? Ik heb me idd beperkt tot minuten en seconden.
Ik heb geprobeerd een stukje van mijn tabel te kopieren naar deze reply, maar dat is niet duidelijk. Het vermogen om plaatjes in te voegen bezit ik helaas niet, anders had ik een beeld kunnen scheppen hoe mijn tabel eruit ziet. Het idee is, je laat 10 mieren een voor een 10 cm afleggen, en je neemt de tijd op. Mier 1 doet er 1,03 over (1 minuut en 3 seconden) en de tweede 0,59 enz. dat herhaal je bij 20 cm. en dat dan 500 keer! :P
Welkom in het leven van een biologie student. :)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 28 September 2003 @ 17:26:
=TIMEVALUE("0:"&SUBSTITUTE(TEXT(A1;"#,00");",";":"))
(...) Hoe en waar voer ik dit in?
In een cel. Letterlijk. Gewoon bij = met tikken beginnen, en als het laatste ) er staat ben je klaar. En dan de entertoets induwen, of mogen we dat wél als aanwezige kennis beschouwen?

A1 is een referentie naar de cel waar je data in staat. Maar als dat je niks zegt zou ik óf eerst eens een boek over Excel openslaan; of met de hand die komma's vervangen door dubbele punten en overal 0: voorzetten. Excel kent standaard geen minuten/seconden-notatie, alleen uren/minuten/seconden. grafiekjes gaan tekenen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rataplan op 28-09-2003 18:15 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1