Toon posts:

[Delphi] Kopieer beveiliging

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

ik heb een klein programmatje geschreven voor een klant. Die klant wil dat programmatje aan een aantal klanten verkopen. Het is maar een klein programmatje, iets van 2 mb (zonder data).

Het programma wordt van de cd gestart, dus als je de cd kopieerd ben je klaar.

Dit moet ik dus gaan verhelpen.
Op een simple manier, zodat de niet evaren pc gebruiker het niet kan kraken.

Nu zat ik te denken:
ik maak een key aan in het register en daar kijk ik naar bij het uitvoeren van het programma of die is gevuld. Zoniet krijg je een registratie formulier.

Dit is voor een noob tweaker nog wel de kraken, maar de gebruikers kunnen net omgaan met een pc, dus dit kan wel werken.

Nu mijn vragen:
1) Wat vinden jullie van deze manier? Slaat het helemaal nergens op. Of weten jullie een eenvoudigere manier.
2) Hoe kan ik een registratie code genereren. Je kunt wat goochelen met de gebruikersnaam en daar uiteindelijk een hash van nemen. Maar hoe kan ik dit het beste doen? Bijv de eerste 12 karakters van de hash uit de "ver-goochelde" gebruikersnaam?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:19

Reptile209

- gers -

Waarom zou het aanmaken van een registersleutel helpen tegen het kopieeren van een CD? Dan kan je misschien nog beter kijken naar het opvragen van de media-code van een CD: het programma branden op een obscuur merk CD en het programma laten checken dat hij nog steeds van dat type CD werkt. Niemand zal er snel aan denken om precies hetzelfde merk CD te gebruiken bij het kopieeren. Maar of je dat praktisch gezien überhaupt voor elkaar krijgt, is een tweede... :)
ALs het lukt, hoef je ook niet met registratieformulieren te werken: het verkopen van de CD is dan in eerste instantie voldoende.

[leest nog eens]
Ok, na registratie maak je een registersleutel aan. Werkt prima, hoef je nog niet eens voor met codes te gaan werken, gewoon een lege sleutel onder Software zou al voldoende moeten zijn. Als het toch alleen maar een n00b-filter is... :+

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, misschien beetje verkeerd uitgelegd.

Het kopieren mag wel, maar het mag niet gebruikt worden door anderen.

Het is geen grote applicatie, maar een appicatie voor zijn klantenkring.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Dat realiseerde ik me dus bij [leest nog eens]. Die registersleutel hoeft alleen maar een vlag te zijn of de registratie al is afgerond, dus echte informatie hoeft er niet eens in te staan...

Verwijderd

Topicstarter
Het registratie formulier steld niet veel voor,
maar er moet wel een beveliging in zitten zodat niet iedereen kan registreren.

Dat moet dan toch via een code of iets dergelijks?

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Dan laat je toch de leverancier een code meegeven die bijvoorbeeld maar 7 dagen geldig is (kan je makkelijk checken met de PC-tijd). Je programma kan dan constateren dat het een geldige code is (bijvoorbeeld met een sommatie van getallen naar een bepaalde waarde ofzo) en constateren dat de datum die je er stiekum in verstopt (om de digit bijvoorbeeld) inderdaad binnen x dagen van nu ligt.
En als je die test doorkomt, zet je je registervlag en ben je klaar.

Edit:
Voorbeeldje: je regcode is 62084039320060133 en wel als volgt: 62084039320060133
De dikgedrukte cijfers vormen 28-09-2003 (vandaag). De laatste 3 zorgt er voor dat de som van de getallen 50 is, het programma controleert dat die som eindigt op een 0 (of kies een andere leuke waarde...).

[ Voor 28% gewijzigd door Reptile209 op 28-09-2003 16:52 ]

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Kijk anders eens naar de gratis TurboPower ObGuard: http://sourceforge.net/projects/tponguard/

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Wat je zoekt is waarschijnlijk een manier om een key aan een bepaalde klant te verstrekken. Die key kun je heel eenvoudig gegereren uit de naam van de klant oid door een one-way hash te gebruiken zoals SHA-1 of md5.

Zorg dan gewoon dat het programma de naam van de klant altijd ergens in beeld heeft (title bar van het window ofzo) en je hebt effectief een "kopieerbeveiliging". Het zal natuurlijk geen echte problemen geven bij het kopieren, je moet gewoon iemand anders key gebruiken en het werkt, maar je klanten zullen weinig genegen zijn "hun" key uit handen te geven omdat die alleen werkt met hun eigen naam.

Deze beveiliging werkt prima als je klantenkring klein is, voor iets wat gewoon in de winkel verkocht wordt is het natuurlijk onvoldoende, want je moet wel handmatig ergens die keys gaan gegereren per klant.

Wil je een betere beveiliging dan laat je je programma een nummer gegereren uit wat unieke info van de computer (MAC adres ofzo) en gegereer je met dat nummer je key, dan kun je het aan 1 bepaalde computer vastzetten. Nadeel is dan weer dat de klant voor elke computer een key moet hebben en dat jij die moet genereren.

[ Voor 20% gewijzigd door Gerco op 28-09-2003 21:39 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Pagina: 1