Toon posts:

straight alpha / premultiplied alpha

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met photoshop nog beter te leren kennen, nu zit ik met alpha kanalen te klooien in samenwerking met After Effects.
Nu begrijp ik dat er 2 soorten alpha kanalen zijn straight alpha en premultiplied alpha.

Het verschil tussen bijde is dat bij straight alpha de alpha informatie in het alpha kanaal zelf zit en bij premultiplied alpha de informatie in de rgb kleuren. Dat heb ik gevonden.

Echter, veranderen van de een naar de ander is voor mij de vraag.
Hoe slaat photoshop nou op? straight of premultiplied? volgens mij premultiplied (en volgens macromedia ook)

echter, kan je met photoshop helemaal niet opslaan in straight alpha?
wel? hoe dan?

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
hangt toch gewoon af van het formaat waarmee je werkt? als je 32Bit TGA gaat exporteren (ideaal voor video werk) dan is dat gewoon unpremultiplied. Dit omdat premultiplied er informatie verloren gaat. Premultiplication is alleen goed voor het 'renderen' (zoals bijvoorbeeld PNG's in flash worden premultiplied) maar niet goed voor het werken met de data zelf. De meeste formaten zijn not-premultiplied. Intern zal photoshop wel de layers premultiplying gewoon omdat wat sneller gaat. (ik wacht eigenlijk op de dag dat PS eindelijk opengl gaat gebruiken voor het renderen)...