Ik heb een Q-tec 550watt voeding. Deze heeft 2 fans. De fan aan de achterkant blaast naar buiten en de 2 fan, aan de onderkant, blaast lucht uit de kast in de voeding. Nu heb ik beide fans op 7volt draaien ivm de herrie. Nu ben ik er achter gekomen dat, of de fans nu op 12v of 7v lopen, er ook warme lucht via de sleuven aan de voorkant van de voeding weer in de kast komt. Is dit normaal of moet ik die sleuven afplakken om te voorkomen dat die warme lucht mijn kast in gaat??
het is eigenlijk te verwaarlozen, maar een die-hard tweaker gaat dat natuurlijk wegwerken voor de ultieme airflow
Jij zegt dus dat ik het moet afplakken?geez schreef op 28 september 2003 @ 15:18:
het is eigenlijk te verwaarlozen, maar een die-hard tweaker gaat dat natuurlijk wegwerken voor de ultieme airflow
zolang dat de fans opstarten kan dat volgens mij geen probleem zijn, wel ff kijken of de voeding dan niet te warm word...
De Nederbelg !
Hoe weet / meet ik dat? En wat is dan een veilige temp?jellabie schreef op 28 September 2003 @ 15:29:
zolang dat de fans opstarten kan dat volgens mij geen probleem zijn, wel ff kijken of de voeding dan niet te warm word...
FF een hele offtopic vraag, ik heb deze voeding dus ook besteld, maar nog niet binnen. Maken de fans standaard veel lawaai, of valt het wel mee. (ik weet dat er op de specificaties staat 32 dB. Weet niet waar dat mee tevergelijken is
) En hoe kan ik de fans eventueel op een lagere voltage zetten???
Ontopic: Het lijkt me niet echt nodig om het afteplakken. Zovel warmte komt er niet vrij. Maar als je het zekere voor het onzekere wil nemen, dan zou ik het afplakken. Wel oppassen dan de voeding niet te warm wordt
Ontopic: Het lijkt me niet echt nodig om het afteplakken. Zovel warmte komt er niet vrij. Maar als je het zekere voor het onzekere wil nemen, dan zou ik het afplakken. Wel oppassen dan de voeding niet te warm wordt
[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 28-09-2003 15:42 ]
In de winkel werd gezegd "low Noise"-voeding. Geloof me nou maar dat als jij je pc aanzet je het gevoel hebt dat je op schiphol staat. De fan aan de onderkant (die dus lucht vanuit je kast de voeding in blaast) zit op 1-2 cm van de printplaat. Je kan dus wel nagaan wat een takkeherrie dat maakt.Notna schreef op 28 September 2003 @ 15:41:
FF een hele offtopic vraag, ik heb deze voeding dus ook besteld, maar nog niet binnen. Maken de fans standaard veel lawaai, of valt het wel mee. (ik weet dat er op de specificaties staat 32 dB. Weet niet waar dat mee tevergelijken is) En hoe kan ik de fans eventueel op een lagere voltage zetten???
Ok dat weet ik dan ook weerMEGATRON schreef op 28 September 2003 @ 15:45:
[...]
In de winkel werd gezegd "low Noise"-voeding. Geloof me nou maar dat als jij je pc aanzet je het gevoel hebt dat je op schiphol staat. De fan aan de onderkant (die dus lucht vanuit je kast de voeding in blaast) zit op 1-2 cm van de printplaat. Je kan dus wel nagaan wat een takkeherrie dat maakt.
offtopic:
Ik heb in mijn case een fan van een oude compaq voeding zitten. Is het hiermee tevergelijken denk je

Ik heb in mijn case een fan van een oude compaq voeding zitten. Is het hiermee tevergelijken denk je
Nu is het offtopic geblaat van mij voorbij, als ik hiero antwoord op heb gekregen
offtopic:

Nee, dan kan ik mijn voeding niet monteren
Je zou ook een regelbare fan ervan kunnen maken. De schema's zijn hier al een paar keer voorbij gekomen op GOT.
Als het kan dan draait je fan op 5v en moet ie echt koelen omdat je voeding te warm wordt, dan gaat ie weer harder draaien.
Het kost bijna niets om te maken, hooguit een paar euro.
Als ik me goed herinner werkte het met een LM317, en een NTC.
Als het kan dan draait je fan op 5v en moet ie echt koelen omdat je voeding te warm wordt, dan gaat ie weer harder draaien.
Het kost bijna niets om te maken, hooguit een paar euro.
Als ik me goed herinner werkte het met een LM317, en een NTC.
Senile! Senile Oekaki
Ik heb de voeding ook en vind hem behoorlijk veel herrie maken.
De fans ervan komen boven de rest uit, terwijl er toch behoorlijk wat fans in mijn kast heb zitten.
Over een tijdje ga ik de boel waterkoelen, maar niet mijn voeding, dus ik denk dat ik de fans maar eens een keer ga vervangen door een beter merk en die op 7v laten lopen.
De fans ervan komen boven de rest uit, terwijl er toch behoorlijk wat fans in mijn kast heb zitten.
Over een tijdje ga ik de boel waterkoelen, maar niet mijn voeding, dus ik denk dat ik de fans maar eens een keer ga vervangen door een beter merk en die op 7v laten lopen.
[ Voor 35% gewijzigd door jjwa op 28-09-2003 20:04 ]
hmz, over dat geluid, mss dat het ook al zou helpen moest je eventuele fangrill's verwijderen uit de voeding. dat scheelt echt al massas veel
en anders eens proberen te voelen aan de voeding hoe warm ze wordt met de fan's op 5V
Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be
Verwijderd
ik heb de Qtec fans op 7 volt laten lopen maar als ik de voeding terug in de kast doe sluit de computer van zelf af bij het opstart scherm van windows XP. Als ik hem naast de kast legt doe de voeding het wel. weet ook iemand hoe dit komt
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 10:09 ]
Lijkt me vrij duidelijk, hij wordt te heet en heeft daar gelukkig een bescherming tegen, want een overhitte voeding is namelijk nogal brandgevaarlijk. Dat wordt toch betere fans kopen of in de herrie zitten.
* Horus zit nu ook naast zo'n straalrager, maar je moet toch wat als je goedkoop uit wil zijn.
* Horus zit nu ook naast zo'n straalrager, maar je moet toch wat als je goedkoop uit wil zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Horus op 29-09-2003 10:10 ]
zou ik bij die qtec voedingen niet doen op 5v
die dingen hebben kleine koelblokjes en worden van zichzelf al erg warm.
7v kan denk ik net wel maar 5v zou ik niet doen.
koop dan een betere voeding die grote koelelementen heeft. dan kan je hem wel op 5v zetten
die dingen hebben kleine koelblokjes en worden van zichzelf al erg warm.
7v kan denk ik net wel maar 5v zou ik niet doen.
koop dan een betere voeding die grote koelelementen heeft. dan kan je hem wel op 5v zetten
Ik heb hier een Q-Tec 420 Watt voeding, deze had 2 hardblazende fans
, die zorgen wel voor een goede airflow, maar ook voor herrie en veel stof in de pc.
Die 2 fans heb ik eruit gehaald en nu zitten er twee Arctic Cooling Case Fan TC Fans (wat een zin...
) in.
Deze zijn dus temperatuur gevoelig, de voeding voelt nu warm aan, er komt warme lucht uit, je hoort hem bijna niet en het draait al enkele maanden goed, en de pc staat toch heel vaak aan.
Ik weet niet hoe lang dit goed gaat, maar zoals het er nu uitziet gaat het perfect, hij is nu dus cheap & stil
(29,90 + 6,90 + 6,90).
Waarom ze er standaard 12v fans @ ongv. 3200RPM in doen weet ik ook niet
, het had makkelijk minder gekunt.
Die van jouw is 550Watt en dus ook weer meer warmte, dus ik zal maar zorgen voor goede heatsinkjes en fans @ 7volt ofzo.
Die 2 fans heb ik eruit gehaald en nu zitten er twee Arctic Cooling Case Fan TC Fans (wat een zin...
Deze zijn dus temperatuur gevoelig, de voeding voelt nu warm aan, er komt warme lucht uit, je hoort hem bijna niet en het draait al enkele maanden goed, en de pc staat toch heel vaak aan.
Ik weet niet hoe lang dit goed gaat, maar zoals het er nu uitziet gaat het perfect, hij is nu dus cheap & stil
Waarom ze er standaard 12v fans @ ongv. 3200RPM in doen weet ik ook niet
Die van jouw is 550Watt en dus ook weer meer warmte, dus ik zal maar zorgen voor goede heatsinkjes en fans @ 7volt ofzo.
[ Voor 9% gewijzigd door Thandor op 29-09-2003 10:21 ]
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Ik heb zelf ook de Q-tec 550Watt Gold voeding en heb de fans vervangen door 2 Papst 12db fans. Scheelt enorm.
Moet nu dus al mijn casefans vervangen door Papst fannetjes, omdat ik die nu weer hoor
Moet nu dus al mijn casefans vervangen door Papst fannetjes, omdat ik die nu weer hoor
i7-7700K @ 5GHz (wc) | ASUS Maximus IX APEX | 2x8GB G.Skill Trident Z | Asus 1080 ti | Seasonic 750w PRIME
Verwijderd
ik heb temp in de voeding gemeten met een aerogate 2 sensortje en hij gaf 59 graden aan toen ik aan het gamen was.
het lijkt me dat je de fans best later kunt laten draaien, ik heb namelijk de lownoise versie van de 400 watt versie (temp. controlled). En die fans staan zowat stil. Het lijkt me dat de voedingen voor de rest hetzelfde zijn dus ik zou die 7 volt mod gewoon proberen. De temp van de PSU hangt natuurlijk ook weer af van de airflow in je systeem. (als hij al warme lucht aanzuigt kan hij natuurlijk niet lekker koelen)
Verwijderd
En dat is waarom ik een zalman 400 watt voeding heb gekocht 1 fan op 2000rpm ofzo.
Je zou ook nog de standaard fans door paps fans kunnen vervangen en die op 7volt laten lopen is ie wel still. Krengen zijn wel best duur
Je zou ook nog de standaard fans door paps fans kunnen vervangen en die op 7volt laten lopen is ie wel still. Krengen zijn wel best duur
ik heb die sleuven aan de voorkant gewoon afgetapt want dan dwing je de warme lucht echt naar buiten i.p.v weer (een deel) naar binnen.
en ik vindt de standaard fans die erin zitten best wel veel herrie maken dus heb ik ze vervangen met wat temp gevoelige fans
en ik vindt de standaard fans die erin zitten best wel veel herrie maken dus heb ik ze vervangen met wat temp gevoelige fans
Verwijderd
TopicStarter: gewoon de buitenfan iets harder laten blazen (bijv. 8V) als je intake fan (bijv. 7V) of afplakken - afhankelijk van je voorkeur en wat in de praktijk het beste werkt (gewoon even proberen). De warme lucht uit de voeding is zo'n 30-40 graden, afhankelijk van de belasting en warmte van de lucht die vanuit je kast in je voeding gezogen wordt. De standaardfans van de Qtec kunnen ook op 5V draaien, al is 6V á 8V al een stuk beter ivm temperatuur.
Dit had je allemaal proef-ondervindelijk kunnen vaststellen of in de search vinden.
Dit topic is nu een beetje een opsomtopic geworden van allerlei Qtec mods en ervaringen, en ik denk dat die veel beter gepost kunnen worden in Q-tec 550Watt Dual-Fan voeding ervaringen topic - aldaar kun je trouwens ook de antwoorden van 80% van je vragen vinden m.b.t. temperaturen, voltages, airflow, ervaringen en mods.
Dit topic gaat dicht om eindeloze kicks te voorkomen zodat dit topic al grazende zijn rust kan vinden op de grote
weiden van het GoT forum.
Dit had je allemaal proef-ondervindelijk kunnen vaststellen of in de search vinden.
Dit topic is nu een beetje een opsomtopic geworden van allerlei Qtec mods en ervaringen, en ik denk dat die veel beter gepost kunnen worden in Q-tec 550Watt Dual-Fan voeding ervaringen topic - aldaar kun je trouwens ook de antwoorden van 80% van je vragen vinden m.b.t. temperaturen, voltages, airflow, ervaringen en mods.
Dit topic gaat dicht om eindeloze kicks te voorkomen zodat dit topic al grazende zijn rust kan vinden op de grote
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2003 02:22 ]
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()