A7V333 en XP2200+ start niet normaal

Pagina: 1
Acties:

• Ridcully
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-07 06:38
Sinds een tijdje start mijn computer afentoe niet meer normaal op.
de eerste keer toen wou ik 'm rebooten maar toen bleef ie hangen nog voor het BIOS.
tijdje uit laten staan en hij deed 't weer. (minuut of 15 later)
2de keer startte ik 'm op, crashte ie onder Linux, dus ik reset 'm en toen crashde ie tijdens het opstarten van Linux, weer reset en toen hetzelfde als de eerste keer, hij start niet eens door, niet eens een BIOS piepje ofzo.
3de keer is sinds vandaag, dan start ik 'm op maar dan doet ie 't weer niet, nu startte hij wel ineens naar 't BIOS en zei die dat er problemen waren met het aantal mhz van m'n CPU, hij stond gewoon op 1800 mhz waar hij op hoort te staan, 13.5 × 133.
Als ik 'm dan op 1350 mhz zet (13.5 × 100) doet ie het weer wel, dit is weer een van de default speeds die je kan instellen, 2250 is er ook een maar toen sloeg ie uit bij het opstarten (ook weer voor het BIOS).

Hij start dus nog alleen op als ie op 1350 mhz staat, als ik 'm manual instel op iets van 13.5 × 130 komt ie wel langs 't BIOS maar krijg ik een BSOD tijdens het opstarten van windows.
Ik heb ook al het BIOS geflasht naar 1017 maar dit haalde niets uit.

Het is dus een XP2200+ met Thouroughbred core.
Wat zou ik hier aan kunnen doen? ik wil 'm wel op normale snelheid draaien natuurlijk

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit kan aan van alles liggen. Een ontoereikende voeding, slechte CPU/mobo, brak geheugen, veel te strakke geheugentimings, etc.. Neem eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter die je had kunnen vinden via de FAQ/beleid van dit subforum door :)

• Ridcully
Hij draait nu memtest86, het is trouwens Samsung geheugen.
ik heb niks aan de geheugen timings veranderd, en de voeding die heeft het tot nu toe altijd gedaan terwijl ik 'm al een behoorlijke tijd heb (het is zo'n Nexus Silent PC voeding), maar al deze dingen, zullen die 'm verhinderen om tot 't BIOS te komen zelfs? wat dus niet lukt als ik 'm op 1800 mhz zet, maar ik zal die FAQ even doorlezen ook.

edit: memtest 86 1 keer z'n test laten draaien en hij gaf geen fouten, daarna nog geprobeerd ander RAM er in maar dit hielp niks, ook een andere videokaart er in hielp niks, een oudere Radeon ipv m'n Radeon 9700Pro. sinds die er af was en hij daardoor veel minder stroom vrat denk ik ook niet dat 't de voeding was...of is dit een domme conslusie? hij heeft 't heel lang gedaan met alles er op enzo

[ Voor 36% gewijzigd door Ridcully op 28-09-2003 20:52 ]

• Ridcully
*schop*

Ik heb dus dat allemaal getest en heb nog wat ontdekt, pas als ik m'n FSB op of boven de 130/33 zet dan doet hij het niet, als het 129/32 is doet ie het wel, de multiplier staat dan op 13.5.
Het ligt dus hier aan, maar wat houd dit in?

Verwijderd

Heb je de temperatuur van je processor/MB bijgehouden met Asus Probe? Zo ja, wat waren de temperaturen voor je problemen en nu je op 129x13.5 draait.

Overigens is Bios 1016 de meest stabiele.

• Ridcully
De processor is nu warmer nu die op 129 × 13.5 draait, hij was ervoor zo'n 45 graden (open kast) en nu 54 (nog steeds open kast), maar ik heb de koeler er al opnieuw opgezet en schoongemaakt enzo een keer, hij staat nu wel al de hele dag aan, dus misschien ligt daar in het verschil.

ik had de problemen voor 1017 ook al, ik had 'm geflasht omdat ik problemen had :P

klopt het trouwens dat de XP2200 de warmste is van de Thoroughbred's?

[ Voor 11% gewijzigd door Ridcully op 30-09-2003 00:08 ]

Verwijderd

Ja en nee, de XP2200 was de eerste Thoroughbred, de TBred-A een zgn 8 layer chip. Later kwam de TBred-B (9 layers) die stukken koeler is. Inmiddels is er geen TBred-A meer te koop.

Heel vreemd dat je processor nu warmer is terwijl hij op een lagere frequentie draait. Je zou haast denken dat hij een veel hoger voltage krijgt. Ik neem aan dat je dit hebt gechecked?

Misschien kun je nog proberen je MB in jumper mode te zetten ipv jumper-free. Op deze manier kun je in elk geval de BIOS omzeilen v.w.b. FSB, Multiplier en voltage.

• Ridcully
Het is een oude 2200 dus het is misschien wel die Tbred A dan

ik heb dat gecontroleerd maar zal dit zometeen nog een keer doen

• Ridcully
Updateje

ik heb onderhand van alles vervangen behalve m'n voeding en m'n moederbord, ik heb ook m'n RAM getest met memtest85, 8 en een half uur lang, geen fouten.

Er zit nu een andere proc. in en die heeft weer dat je 'm niet hoger dan 129/32 kan zetten, als ikd it doe dan start ie wel op, maar dan crasht ie tijdens het booten van linux, een hardware scan on boot fout en na het inloggen crasht ie helemaal, of hij boot gewoon totaal niet.

is het dan m'n moederbord denken jullie? of zou het aan m'n BIOS flash kunnen liggen?

Edit: oh het is gelukt al :P het kwam door bios update, 1016 er op en hij werkt weer :S:P

[ Voor 12% gewijzigd door Ridcully op 01-10-2003 19:41 ]

Pagina: 1