voeding koel genog als lijnen stabiel zijn?

Pagina: 1
Acties:

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:03

de Peer

under peer review

Topicstarter
ik heb de 2 fans van mijn antec truepower 430 Watt vervangen door 2 papst fans,

de een staat op 5 volt (intake)
de ander staat op ongeveer 6 volt mbv een fan mate

ik heb een temp sensor op de zijkant van de behuizing van de voeding geplakt en deze wordt maximaal 45 graden maar is meestal rond de 40 graden.

dit lijkt me eigenlijk net iets TE warm, zeker als je nagaat dat het de behuizing is dan wordt hij van binnen helemaal warm natuurlijk.

maar is het zo dat als mijn voltlijnen goed zijn er niks aan het handje is?

dit zijn mijn lijnen nu:

+ 5V = 4.99 V
+ 12V = 11.88 V
+ 3.3V = 3.28 V

tis wel heerlijk stil zo :P

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Je had eigenlijk ook moeten meten met de 2 antec fans, dan wist je t zeker.. maar ik zou gewoon lekker doordraaien.. lijnen zijn lekker stabiel

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
oh ok, dus zolang die lijnen niet teveel afwijken is hij ook niet te heet?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nou... nee. :o
De voltages zijn heel iets anders dan je temperatuur. Je moet kijken naar de temperaturen die je kan vinden in de BIOS. Hier staat de temperatuur van je CPU, northbridge en meestal ook ''case" aangegeven. Deze mogen niet te warm zijn.

Je kast kan wel nog zo warm worden, maar je voeding pruttelt gewoon door hoor, de voltages worden daar niet een stuk slechter door oid.

Relevante link: Hoe warm mag m'n CPU worden? (PMG FAQ)

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
ik vind het anders wel logisch klinken dat als je voeding heet word hij het moeilijk krijgt en de lijnen gaan afwijken.

• Laurent
  • Niet online
Als de voeding erg warm wordt kan dit ongezond zijn, maar dit zal in de meeste situaties niet direct invloed hebben op de stabiliteit van de stroomvoorziening. Wil je het je voeding zo moeilijk maken dat die niet meer goed kan functioneren zal je wel ver moeten gaan. Eerder zal dan je processor problemen krijgen met de temperatuur, airflow heeft daar ook veel invloed op.

Aan je voltages kan je niet afleiden of je airflow een beetje goed is; er zijn voedingen die stabiel stroom leveren (lees: 4.99V op de 5V lijn, 12.01V op de 12V lijn b.v.) terwijl de airflow bar slecht is en er zijn ook voedingen die bij een goede airflow alsnog zo slecht presteren dat het je systeem onstabiel maakt.

Aan alleen de voltages kunnen we dus niet afleiden of je airflow goed is, daarvoor zouden we temps nodig hebben. Die temps zijn af te lezen in de BIOS. Met dat linkje wat ik je eerder gaf kan je kijken of je processor en/of je case niet te warm wordt, zodat je zelf kan kijken of je airflow een beetje goed is, of dat je misschien toch een FAN op 12v moet laten lopen b.v..

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
ah ok nu is het me duidelijk, mijn aiflow zal op dit moment absoluut niet best zijn want heb gigantisch veel kabels door me kast heen lopen (o.a. waterkoeling) dat moet ik nog een beetje verkorten en "inrichten"
mijn processor zal niet zo snel moeite krijgen omdat de warmte dus wordt afgevoerd via het water. had ik er mss ff bij moeten zeggen

• Laurent
  • Niet online
Zolang je PC op dit moment gewoon stabiel loopt zou ik 'm dan gewoon zo lekker laten lopen; de CPU (waarbij meestal een te hoge temperatuur roet in het eten gooit) heeft nu helemaal nergens last van als het goed is, en als je systeem nu gewoon stabiel loopt is er niks aan de hand.

Je kan testen of je systeem echt stabiel is door even een stress bench te draaien. In Sisoft Sandra zit zo'n burn-in test als ik het me goed herinner, en je kan b.v. 3dMark 2003 of 2001 draaien om te testen, dit stresst je systeem ook aardig.
Pagina: 1