Toon posts:

ABIT KT7A-R: laatste BIOS niet goed?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een ABIT KT7A-RAID + TBird 1000, hangt verder alleen nog een Soundblaster (16 geloof ik) PCI in en een PCI netwerkkaartje.

Alles was dikke prima, totdat ik eergisteren besloot maar es de nieuwste BIOS erop te knallen (A9). Hup... flashen ging prima. Reboot. Alles werkt prima, zelfs wat sneller het een en ander kreeg ik de indruk.

Dus begin filmpie te kijken. Na een paar minuten hangt windows en krijg ik een irritante toon uit de pc speaker te horen. Ondervond hetzelfde bij spellen of gewoon surfen op internet.

Mijn vraag is nu: ligt dit aan de BIOS? of zie ik een essentiele BIOS instelling over het hoofd?

Nu moet ik wel zeggen dat ik voor het flashen toevallig ook de laatste VIA 4in1 drivers heb geinstalleerd. Welke dus ook nog oorzaak van het probleem kunnen zijn, al lijkt me dat minder waarschijnlijk.

HELP ME! :)

Bij voorbaat dank!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

kan je mischien in de bios instellen dat ie een signaal geeft als de cpu te warm wordt :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
CPU draait gewoon op 1 Ghz, met een temp van +/- 38 graden C, dat lijkt me niet het probleem. Voltage is alleen 1.75, zou dat te laag zijn?

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
De A9 bios doet t bij mij perfect met standaard instellingen (XP1600+). Kan misschien aan de combo van mobo en je geluidskaart liggen. Installeer de via latency patch eens.

Verwijderd

Topicstarter
latency patch geinstalleerd.... nog steeds zelfde probleem: bij enige CPU inspanning hangt pc gepaard met pieptoon

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:20
Pak is de via 4.43 , met rpp 1.20 dacht ik. De nieuwste via drivers zijn meestal niet zo goed voor die ouwere via planken. Daarnaast ga is met irq's spelen, en zet de ACPI uit zorgt vaak voor verkeerde irq sturing , 10 apparaten op 1 irq :+.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 September 2003 @ 13:59:Dus begin filmpie te kijken. Na een paar minuten hangt windows en krijg ik een irritante toon uit de pc speaker te horen. Ondervond hetzelfde bij spellen of gewoon surfen op internet.
Ik had hetzelfde probleem een keer met m'n KT7a-Raid mobo.

Bij mij was het opgelost door bij de CPU settings de boel op standaart te zetten (niks met 4-way of iets dergelijks)
en bij de Mem timings ook opletten of deze niet op 4-Way ofzow stond.

weet niet meer precies hoe het zat, maar eerst kreeg ik ook zo'n irritante piep uit de speaker en een vaste windows.. daarna niet meer.. dus moet je maar ff kijken.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 21:09 ]

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 22:25

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Heb je na je bios firmware upgrade je bios ook nog gereset? Zo niet doe dat dan even en stel de waardes in je bios ff opnieuw in.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ik heb ook een Abit KT7 met een 1GB T-Bird en een Creative SoundBlaster 128 en BIOS A9. Je moet gewoon de George Breeze 0.19b patch installen en de gewone drivers (Via 4/1 en geluidskaart drivers). (vraag me overigens af of de volgorde van installatie nog uitmaakt) In mijn geval is 0.19b de beste, de nieuwere patches zorgen weer voor gekraak.

Kortom, test verschillende versies van de latency patch. Er zit verschil tussen!

[ Voor 9% gewijzigd door silentsnow op 29-09-2003 20:40 ]

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
thnx voor de hulp, maar volgens mij is het uiteindelijk simpel IRQ probleem geweest:
Ik heb de BIOS teruggeflashed naar een oudere versie, dat ging niet helemaal soepel. Vervolgens A9 teruggeflashed en ook CMOS gecleared (had ik de 1e keer niet gedaan.. stom stom) Daarna mn SB16 in een ander PCI slot gepropt. Core voltage ook nog wat verhoogd, maar heb niet de indruk dat dat nog van invloed is geweest, dus die gooi ik zo weer naar beneden...

Nu werkt alles weer naar behoren.. fijn is dat toch :)
Pagina: 1