Voeding opgebalzen, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:35

winnie

de poes...

Topicstarter
Ik heb bij twee voedingen de zekering opgeblazen. Mijn fout, erg stom, maar ik ben allang blij dat het de zekering is, en dat niet de processor opeens 220 kreeg ipv 2.2. Maar nu moet ik de zekering vervangen en daar zit het probleem.
Het gaat in allebei de voedingen om een 200Watt AT-versie. De zekering zit vast gesoldeerd (huh, hoe haal je dat ding dan makkelijk eruit).
Dan mijn eerste vraag: Weet iemand wat voor zekering dat dan is? Dan kan ik namelijk die zekering eerst kopen en meteen bij het solderen dat ding erin zetten.
Mijn tweede vraag: kan het soms zijn dat iets anders (ook) stuk is in die voeding? ik zag geen rook, er viel ook niets te ruiken. Maar omdat die zekering is vastgesoldeerd heb ik het idee, dat er misschien nog een schakelaar is (zoiets als de aardstroomschakelaar die vaak eerder dan de stopppen eruit springt).
thanx, Winnie

Verwijderd

Heb je een multi-meter (15 piek bij de Gamma)? Dan kun je makkelijk meten of de zekering nog stroom geleidt. Is dit niet het geval, dan is het duidelijk de zekering.

Trouwens, hoe heb je ze kapot gekregen? Te veel eraan gehangen? Of het rode schuifknopje op 110V gezet ;)

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:51

botoo

💀 too old to die young

ik zou er niet teveel tijd een verknoeien en gewoon vervangen, een nieuwe voeding mag niet te veel kosten, (een complete AT kast kost misschien net 30,00). je moet wel even bedenken waarom dat ding is doorgefikt, zodat het niet gelijk weer gebeurd

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• winnie

winnie

de poes...

Topicstarter
Dat is in ieder geval het antwoord op vraag2. Bedankt, goed idee.

Hoe heb ik het geflikt? Ik had de koeling van mijn cpu met blanke draden verbonden aan een stekker (de koeling zelf had geen stekker, dus..) en die blanke draden kunnen dus vonken als ze met elkaar in contact komen. Voeding 1 naar de klote, alles over zetten in een andere kast met andere voeding. Voeding 2 ging naar de klote, omdat ik de stekker van de cd-rom niet goed aangedrukt had, en dat wilde doen, toen de pc aan stond. weer geknetter en weer een dooie voeding. Toen was ik dus door mijn kasten heen.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ik ben ook aan het klooien geweest met stroomdraden. perongeluk kortsluiting maken met coolers. Computer ging uit. Ik balen. Toch nog maar ff proberen, en hij doet het gewoon weer.
ATX-voeding..misschien heeft het er iets mee te maken(??zal wel niet??)

• winnie

winnie

de poes...

Topicstarter
Ik heb hem dus aangesloten. Nop, nada, niente.

Verwijderd

Die voedingen gaan het waarschijnlijk niet meer doen.
Ik heb met AT voedingkjes al vaker meegemaakt dat wanneer de zekering er uit vliegt, er vaak nog meer uit vliegt.
kzou zeggen gaat eens langs een tweede hands spullen boer voor een goedkoop voedinkje

• winnie

winnie

de poes...

Topicstarter
Ik heb bij paradigit een nieuwe voeding gekocht, f39,00. De oude voeding had een zekering die geen eens gesoldeerd was, maar waar de zekering vast(!) verbonden was met de pootjes, en die pootjes zaten aan de onderkant van de printplaat waar ik niet bij kon.
Al met al dus voor f39,00 klaar. Jammer alleen dat die oude voeding een temperatuurgevoelige fan had en de nieuwe niet.

Verwijderd

Dan bouw je die toch ff om!!! >:) :)

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-08 02:42
RdB: Heeft wel wat te maken met ATX. Een aantal ATX kasten hebben een solid state zekering. Als dat ding doorslaat herstelt ie zichzelf weer in +/- 10 min. Heb ik ook gehad

Verwijderd

Ik heb ook weleens kortsluiting gehad door fan kortsluiting, als je geluk hebt zit er soms een relais in de voeding.

• winnie

winnie

de poes...

Topicstarter
En hoe reset jeeen relais? Niet volgens mijn weten en moet je wachten. Maar hoe lang?

• SiGNe
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

op de meeste zekeringen staat trouwens precies hoeveel volt/watt/ampere dat ding is...maar daar ben ik nu zeker te laat mee?

Niet?
[Specs]

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-08 02:42
Relais resetten:
probeer het eens met een magneet

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Ik heb ook wel eens kortsluiting gehad met de fans, computer ging uit... Ik dee em gelijk weer aan en hij startte weer prima op, nix geen probleem..
Pagina: 1