Toon posts:

A7v333 rev1.02 + Barton 2500+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een kleine 2 jaar geleden kocht ik een xp2000 met a7v333 rev 1.02
Nou zoals asus op de site duidelijk maakt zou dit bord geen barton processoren ondersteunen.

Ik natuurlijk toch proberen (xp2500) en warempel het werkt, en nog stabiel ook.
Nu is er alleen een ding waar ik me toch wel degelijk zorgen over maak en dat is de temperatuur.
De socket temperatuur is netjes +/- 42 C, maar de cpu diode geeft een temperatuur weer van 62C idle, wat natuurlijk erg hoog is.(gemeten met mbm5)
In het bios wordt ook de hoge temp weergegeven.

Toen de xp2000 op het bord zat was dit verschil maar een a twee graden.
Ik heb de koeler met nieuwe pasta gemonteerd en natuurlijk goed schoon gemaakt.

Nu is dit onderwerp in het grote a7v333 topic ook aan de orde gekomen maar niet betreffende de hoge temperatuur na een harttransplantatie, vandaar dit topic
Ook met een google search kwam ik het antwoord niet tegen.

Ik heb verscheidene benches gedraait en die zijn allen goed verlopen, nu weet ik dat dit bord de neiging heeft om de temps te hoog weer te geven maar zo'n groot verschil....?

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Specs:

* A7V333 rev1.02 (bios 1017)
* Chiefteck kast + voeding 340 Watt
* XP2500+ Barton
* Zalman CNPS5100-CU koeler
* Vcore 1.65 Volt
* pc2700 samsung

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ligt denk ik aan de proc. Mijn core-sensor schiet bij opstarten direct naar de 50 graden, en blijft daar. Sockettemp is dan 37. Bios geeft ook wel eens 67 graden weer, maar dit kan nooit kloppen, aangezien deze met 366mhz hoger een temperatuur van 52 weer geeft. Volgensmij zijn die core-sensoren niet echt betrouwebaar.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Verwijderd

ehhh aan de CPU ligt t denk ik niet.... heb je al nieuwe bios geflashd? ik heb ook de a7v333 + 2500+ gehad, maar t mobo ondersteund Barton niet helemaal zoals het hoort maar ze zeggen dat het met een nieuwe bios opgelost moet zijn, maar bij mij bleef ie problemen geven: ik haalde met 3Dmark bijv nog lagere scores als met mn 2000+...

duz ik denk dat je mobo het ni goed ondersteund :r

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 00:27
Die dingen worden best wel warm en MBM vanaf 5.2.0 meet met de CPU-diode toch best wel accuraat hoor. Wat heb je er voor koeling opzitten?
Zo'n fluisterstille, of eentje die behoorlijk wat herrie maakt?

Ik kreeg er bij levering een of andere vage vantec koelerlichaam en fan bij.
Die werd op een gegeven moment meer dan 75 graden volgens de temp-sensoren.

Dus gauw een andere gekocht en die eropgezet. (Swiftech + YSTech-fan van
4700 RPM) Deze maakt wat meer herrie, maar het moet buiten echt warm worden, zoals een aantal weken geleden (35+ graden), eer ie boven de 60 graden uitkomt.

[ Voor 50% gewijzigd door Kosh66 op 28-09-2003 14:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op het mobo zit een zalman koeler en die staat te draaien op 4650 rpm(= max).

Over die hitte, ik dacht dat de XP2000 (palomino) de op een na warmste processor van amd was.
correct me if i'm wrong, maar dan zou die dat toch op z'n sloffen moeten kunnen koelen.

Oh ja en mijn benchscores komen netjes overeen met een reference model.

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 00:27
Damn, dat wordt lastig, nieuwste Bios en degelijke fan.....
Misschien zou je een casefan kunnen installeren (als je dit niet al gedaan hebt?)
Heb je nog garantie op dat mainboard ?

[ Voor 30% gewijzigd door Kosh66 op 28-09-2003 14:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee, op het bord heb ik geen garantie meer.
En al zou ik die nog hebben denk ik dat ik die niet zou kunnen claimen, omdat officieel rev 1.02 van dit bord geen FSB 333 ondersteunt.

maar er is verder niemand die een soortgelijk probleem heeft gehad na het vervangen van een cpu?

Verwijderd

Het lijkt me een uitleesfout, maar is dat erg? Je kunt er van uit gaan dat als jouw moederbord het correcte voltage levert, die processor niet warmer wordt dan wanneer hij wel in een bord zou draaien dat hem native ondersteunt. Als je geen problemen hebt met stabiliteit van je systeem en je koeler wordt niet te heet om comfortabel aan te raken, dan lijkt me dat er weinig aan de hand is. Het is niet mooi, maar je kunt MBM ook zo configureren dat hij rekening houdt met een afleesfout. Gewoon even wat mee spelen..

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:38
Verwijderd schreef op 29 September 2003 @ 12:54:
nee, op het bord heb ik geen garantie meer.
En al zou ik die nog hebben denk ik dat ik die niet zou kunnen claimen, omdat officieel rev 1.02 van dit bord geen FSB 333 ondersteunt.

maar er is verder niemand die een soortgelijk probleem heeft gehad na het vervangen van een cpu?
Als de bios geen ondersteuning heeft voor een bepaalde cpu kan ik me goed voorstellen dat dan de temperatuur-diode ook niet goed gecalibreert wordt. Je leest de laatste tijd ontzettend vaak dat bios-updates problemen verhelpen m.b.t. de temperatuur uitlezing. Heb zelf een MSI KT3V-L, en deze gaf altijd behoorlijk hoge temperaturen aan voor mijn 1800+ Thorougbred i.c.m. Coolermaster HHC-L61. Heb me er verder niet echt druk om gemaakt, omdat de combinatie zat moet kunnen. Laatst een bios-update gedaan en de cpu-temp was daarna ineens met meer dan 10' gedaalt.
8)7

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op 29 September 2003 @ 20:08:
[...]

Als de bios geen ondersteuning heeft voor een bepaalde cpu kan ik me goed voorstellen dat dan de temperatuur-diode ook niet goed gecalibreert wordt. Je leest de laatste tijd ontzettend vaak dat bios-updates problemen verhelpen m.b.t. de temperatuur uitlezing. Heb zelf een MSI KT3V-L, en deze gaf altijd behoorlijk hoge temperaturen aan voor mijn 1800+ Thorougbred i.c.m. Coolermaster HHC-L61. Heb me er verder niet echt druk om gemaakt, omdat de combinatie zat moet kunnen. Laatst een bios-update gedaan en de cpu-temp was daarna ineens met meer dan 10' gedaalt.
8)7
Die gedachte had ik zelf ook al, dat vanwege het niet officieel ondersteunen van de processor (bij rev 1.02 althans) mogelijkerwijs de temperatuur niet goed wordt uitgelezen.

Maarja om nou blindelings te vertrouwen op mbm5 :?

Wat inderdaad wel opvallend is, is dat de pc na een koude start al direct een temp weergeeft van 57 C tegenover een sockettemp van 32 , dus dit zou inderdaad bovengenoemd statement staven.
Pagina: 1