Toon posts:

Welke auto Subwoofer advies...

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Signat Ram2 versterker. Deze heeft 4 X 90Watt RMS vermogen. ik kan de kanalen bruggen zodat ik bijv. 1X 230Watt RMS heb en 2 X 90W RMS.

Nou wil ik 2 kanalen bruggen naar 1 X 230Watt RMS ( 650w piek) voor de subwoofer.

Dit is mijn huidige situatie. Hierop zit een JBL subwoofer. 300W rms en 400w piek.

Nou blijkt dat mijn versterker te veel vermogen eruit gooit en de basbox gaat dus ook na een tijdje defect.

Nou wil ik een andere basbox die een lekkere zware bas geeft, je mag em best wel door de auto heen voelen.

Heeft iemand een advies over welke basbox ik het beste kan nemen in mijn auto?
de grote van de speaker maakt niet uit, maar er moet wel een kast of ton omheen zitten. tevens moet het een passive sub zijn...dus zonder ingebouwde versterker

en zou je ook kunnen motiveren waarom je em adviseerd, zodat ik een reden heb om die subwoofer te kiezen.

alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 12:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm niemand die een idee heeft?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Teveel vermogen is zelden de reden waarom een sub ermee ophoudt. Teveel volume op de woofer (over de fysieke grenzen heen) of stiekem toch te weinig vermogen (waardoor je versterker gaat clippen) lijken mij reeeler. Zoals het nu gaat lijkt het mij dat je elke nieuwe sub weer op gaat blazen. Je moet de grenzen weten (en vooral, gewoon horen).

Verwijderd

RF HX2!!!

maar dat is vrij duur speelgoed om op te blazen, dus zoals Wekkel al zegt, oppassen (zei hij die in't begin van z'n subwoofergepruts 3 woofers opgeblazen heeft :X :P)

Verwijderd

Topicstarter
ik stel em op de volgende manier af :

eerst regel ik de normale boxen (front en rear) af. dus zonder subwoofer
dit doe ik door mijn uitgang van de versterker helemaal terug te zetten. dan mijn radio volop. en dan langzaam de uitgang weer harder zetten tot het punt dat ze misvormen.... dan 1 klein slagje terug zodat ze nooit gaan misvormen en dus stuk gaan op die manier.

dan doe ik dit zelfde met de sub.

en als alles klaar is, dan zet ik de normale boxen ietsjes zachter omdat anders de verhouding weg is.

op deze manier kan hij nooit gaan misvormen. en mijn versterker uitgang heeft een piek van 650 watt terwijl de box een piek heeft van 400 watt

maar dit is wel op advies van de winkel gekocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 14:19 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De afstelmethode is prima, maar sluit een clippende versterker niet uit. Ik heb geen ervaring met constant op de max boomen, bepaald niet, maar mijn boerenverstand zegt dat continu voluit spelen ook bij een sub een sterk verkorte levensduur met zich meebrengt. Er zit toch echt wat fout als sub na sub het begeeft. Of de versterker geeft de sub niet voldoende sjoege of je gaat over de fysieke grenzen van de woofer heen. Een sub echt weg laten roken omdat ie teveel vermogen krijgt is toch vaak zeldzaam. Vaak komt die rook toch van een clippende versterker (pas bij 10% clippen ga je daar iets van horen).

Verwijderd

Topicstarter
nou er komt geen rook hoor. ook ruikt de versterker niet raar.

ben zaterdag op full-speed geweest in zwolle. daar vertelde mij een man die ook zijn auto helemaal met boxen en woofers heeft bekleed, dat de versterker eigenlijk te zwaar was voor de box.

ik heb nog een basbox liggen die heeft de volgende eigenschappen:

430 Watt piek
210 Watt RMS.
Deze houdt het wel gewoon uit. alleen vind ik deze bas niet zo mooi klinken als die JBL.

De JBL subwoofer heeft 400Watt piek en 300watt RMS.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wat voor JBL kastje is het? Gesloten, bas reflex of bandpass? Overigens, bij die oude Signats (die blauwe met gele letters) mag je het opgegeven vermogen wel maal 1,5 doen om enigzins reëel uit te komen :7

[ Voor 55% gewijzigd door Wekkel op 29-09-2003 14:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb idd zo'n blauwe Signat (ram2) blauw met gele letters.

het is zo'n JBL in een zwarte kist. er zit een grote oranje gat in gemaakt. je hebt ze in 2 soorten d8 ik. de 10" versie en de 12" versie.

deze is 12". dus van de zijkant ziet het er ongeveer zo uit:
-------
..........\
...........\
............\
----------

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 14:44 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je ziet dus alleen een oranje gat en geen woofer?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Zal dan wel die bandpass kist zijn van JBL zelf.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
idd.
van voren zie je aan de linkerkant een oranje gat. en daarnaast staat JBL met oranje letters. de bekleding is zwart.

ben het type alleen vergeten

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 14:46 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dan kan het zo zijn dat je woofer in de bandpass kist al lichtelijk over zijn nek aan het gaan is terwijl je dat aan de buitenkant nog niet hoort. Een bandpass heeft dat risico in zich, daar kan je verder niets aan doen. Een bas reflex kast doet bijna hetzelfde als een bandpass kist qua output, maar daar zal je een woofer die iets te hard gaat wel sneller horen. Een ideaal compromis tussen bandpass en gesloten, zullen we maar zeggen. Wellicht dus een bas reflex kist halen deze keer?

Verwijderd

Topicstarter
maar welke subwoofer raden jullie aan?

max rond de 300 euro

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zoiets? :

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/3000_3999/3700/3780/3786/378676_BB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door TimMer op 29-09-2003 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja die heb ik. alleen is bij mij het gat iets groter.
dit zal dan die 10" zijn.

ik heb de 12" versie ervan

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Dat is die bandpass kist die hij dus al heeft :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
JT schreef op 29 September 2003 @ 14:55:
[...]

Dat is die bandpass kist die hij dus al heeft :P
Dat weet ik, ik plaatste alleen voor de duidelijkheid er even een plaatje bij...

Verwijderd

Topicstarter
timmer bedankt.

maar weet je ook welke sub er dan wel op zou moeten passen?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-08 18:26

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb zelf een MTX 12" subje met een MTX 4202 amp eraan hangen, dat gaat erg laag en hard en toch nog strak en gecontroleerd. Erg lekker subje al zeg ik zelf.
De sub is incl behuizing wel te koop voor 300 euro ongeveer, maar ik zou gewoon langs een caraudio toko gaan en gewoon een stapeltje subjes uitproberen die in je budget passen. Zo heb ik m'n versterker uitgezocht toen ik een nieuwe wilde :)

Verwijderd

Topicstarter
ok tnx. dan ga ik wel langs een car-boertje.

tnx voor replys

Verwijderd

Topicstarter
nou ik ben 1,5 week geleden naar de winkel gegaan.

de subwoofer was nu niet opgeblazen omdat hij nog goed in de conus gewoog en rare geluiden vertoonde. behalve als de bas er weer bijkomt.

ik geef deze box een derde kans.

drie maal is scheepsrecht zeg ik maar.
Pagina: 1