Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

weerstand voor usb lichtjes

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik wil drie gewone 5mm ledjes op mijn usb port aansluiten
ik wil hem niet laten ontploffe
ik heb ook al op dit forum gezocht maar niet iets gevonden (wel veel info)

welke weerstand moet ik voor :7
3 ledjes gebruiken O-)
2 ledjes gebruiken O-)
1 ledje gebruiken O-)

weet iemand het andwoord?? 8)

Verwijderd

_/-\o_ wat een topicstart!

De usb poorten:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/usbam.gifAfbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/usbbm.gif

Pin 1 is +5v en pin 4 is ground. Je kunt de benodigde weerstand berekenen met de wet van Ohm, die je uiteraard niet kent. R=U/I. De spanning over de weerstand is hier 5v (van de usb poort) - 1.7v (spanning van je led, althans, als je een rode gebruikt) = 3,3 volt. Dan moet je nog kijken hoeveel stroom je door je led laat gaan, ik zet ze meestal op 10 milliampère. Je krijgt dan dus:

R = U / I
R = 3,3 / 0,010
R = 330 Ohm

Ok, waar is nu het stuk dat je niet in de FAQ of ergens anders kon vonden? Kijk bijvoorbeeld eens in de LED FAQ. Als je meerdere leds gaat gebruiken kun je het beste voor allemaal een eigen voorschakelweerstand zetten (330 Ohm dus). Je kunt ze ook wel achter elkaar zetten, maar dan moet je zelf maar even met een weerstandje experimenteren.

Tis nog vroeg...

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
uitgang doormeten en google er bij pakken lijkt me een goed idee

ik dacht dat er 5V uit kwam, en een ledje draait op 3V toch?
dan kan je 2 ledjes in serie zetten (dus 2.5v per led) of een weerstandje nemen

R=u/i ofzo (damn 't is lang geleden)

edit: te laat (maar toch betere post ^^)

ow en is een rode led maar 1.7V?
wij deden altijd 3V en werkte prima :X

[ Voor 21% gewijzigd door BasieP op 28-09-2003 10:22 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Een gewone rode led werkt op 2,2 volt.Als je 10 tot 15 mA door heen laat lopen heb je veel licht.Dus verschil tussen 5 v en 2,2 v is 2,8.R is u/i ,dus 2,8/0,015=187 ohm!Dan met drie ledjes wordt het dan 2,8/0,045 A=62 Ohm!Andere kleuren leds kunnen verschillende spanningen hebben,even vragen in de winkel!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 September 2003 @ 10:19:
_/-\o_ wat een topicstart!

De usb poorten:

[afbeelding][afbeelding]

Pin 1 is +5v en pin 4 is ground. Je kunt de benodigde weerstand berekenen met de wet van Ohm, die je uiteraard niet kent. R=U/I. De spanning over de weerstand is hier 5v (van de usb poort) - 1.7v (spanning van je led, althans, als je een rode gebruikt) = 3,3 volt. Dan moet je nog kijken hoeveel stroom je door je led laat gaan, ik zet ze meestal op 10 milliampère. Je krijgt dan dus:

R = U / I
R = 3,3 / 0,010
R = 330 Ohm

Ok, waar is nu het stuk dat je niet in de FAQ of ergens anders kon vonden? Kijk bijvoorbeeld eens in de LED FAQ. Als je meerdere leds gaat gebruiken kun je het beste voor allemaal een eigen voorschakelweerstand zetten (330 Ohm dus). Je kunt ze ook wel achter elkaar zetten, maar dan moet je zelf maar even met een weerstandje experimenteren.

Tis nog vroeg...
Hallo!Een rode led werkt op 2,2 Volt hoor!! 1,7 volt is echt te weinig!!!
Maar inderdaad kan je ze ook in serie zetten als ze dicht bij elkaar zitten!Dan worden de totale spanningen wel vermenigvuldigt met het aantal ledjes...Dus 3 rode leds word dan 6,6 v,dus teveel voor de usb uitgang!!!!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 10:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
kun je die regels van dings uitleggen
hoe je die kan uitrekenen

edit: dus als ik 2 rode/ groene leds op de usb poort aansluit hoeft er geen weerstand??

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 10:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 September 2003 @ 10:24:
kun je die regels van dings uitleggen
hoe je die kan uitrekenen
Behalve dat je de FAQ niet kunt vinden heb je ook mijn post over het hoofd gezien? Dat R=U/I is dus de regels van dings. Hup, lees m nog een keer, lees de FAQ en dan kom je er wel uit ;)

En over die LED op 2,2V, misschien wel, bij mij hebben rode leds het altijd goed gedaan op 1,7V ;)

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik 2 led`s doe dan hoef ik geen weerstand als ik goed gelezen heb

edit: ik heb alleen 10/100 kilo oom nij de hand
en 220/15 oom

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 10:32 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 September 2003 @ 10:27:
[...]

Behalve dat je de FAQ niet kunt vinden heb je ook mijn post over het hoofd gezien? Dat R=U/I is dus de regels van dings. Hup, lees m nog een keer, lees de FAQ en dan kom je er wel uit ;)

En over die LED op 2,2V, misschien wel, bij mij hebben rode leds het altijd goed gedaan op 1,7V ;)
Tuurlijk doen ze het wel,maar er loopt dan er niet de optimale stroom er door heen!
Ze kunnen eigenlijk niet meer hebben dan zo'n 30 mA!!!Hoger gaan ze heel gauw kapot.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 September 2003 @ 10:28:
dus als ik 2 led`s doe dan hoef ik geen weerstand als ik goed gelezen heb
Neeeeee!Er moet altijd een stroombeperking voor zitten!!!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Lees. De. LED. FAQ.

Verwijderd

Daar hebben we dus de stickies voor bovenaan het forum staan...

Neem die eerst eens door, en dan met name CME Led Faq

En gebruik ook de search als naslagwerk:
Led serie @ CME
Led parallel @ CME
Led USB @ CME

[rml][ EL] Aansluiten groot aantal leds[/rml]
in serie ledjes aan sluiten
[rml][ LED] 2 leds parallel? Hoe?[/rml]
[rml][ EL] als ik nou 11 ledjes...........[/rml]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.