Toon posts:

[Win2k] inaccessible_boot_device probleem*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers (8> ,

Op mijn laptop heb ik het volgende probleem:

De NTFS-partitie van W2K geeft alleen nog maar blauwe schermen tijdens booten met melding INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE. Daarbij wordt het advies gegeven om chkdsk /f te draaien. Dat kan ik alleen maar met de w2k cd vanuit het repair-console. Helaas komt hij daar niet in, omdat hij de hele w2k partitie niet meer ziet :'( .

Ik heb daarna de andere (FAT)partitie (Win98) primary gemaakt, maar helaas start ook deze niet op. Ook Fdisk /mbr helpt niet :r .

Dan maar weer de ntfs van w2k primary en een fdisk /mbr er achter aan. Eigenlijk weet ik niet of dat wel mag (denk ik achteraf :? ), want daarvoor bestaat fixmbr in de repairconsole (waar ik niet kom).

Ook Partitionmagic geprobeerd van bootdisks, maar deze stopt met error #701 (1 - SMART fout - deze staat idd aan, maar kan ik in de bios niet uitzetten, 2 - INT13 error, ik weet niet of die aan staat, maar kan ook niets in bios instelen)

Dit lijkt mij duidelijk een softwareprobleem, schijf is wel accessibel, want w2k boot tot het blauwe scherm. Wat ik dus nodig heb is een tool die de console emuleerd en de partitie ziet, waarmee ik chkdsk, fixboot en fixmbr kan draaien. Wie heeft de gouden tip?

_/-\o_

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
je schijf is wel accessible maar wat ik hieruit opmaak is dat iig iets aan die schijf aan stront aan het gaan is... haal alle data die belangrijk is en er nog opzit af met Knoppix ofzo en dan het ding formateren of "Zero Fill" draaien... kijken of ie na het overnieuw maken van de partities weer werken wil...

• cablepokerface
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01 16:53
Ik heb dat een keer gehad doordat de HD een driver nodig had die niet standaard met w2k werd meegeleverd (HighPoint in mijn geval) ... misschien is dat met de HD in jouw laptop ook zo. Google daar ff op of kijk naar de site van de fabrikant. als je hem heb gevonden moet je tijdens de installatie op F6 drukken in zo de driver in de instal betrekken ...

Dat loste het bij mij op.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi fludizz,
Ok, er staat idd nog data op die ik wil bewaren. Knoppix ken ik niet, denk je dat hij de partities ziet? Daarna formatten is geen probleem. Bij de setup van w2k kan hij de schijf nu helemaal niet benaderen, ook geen partities weggooien of aanmaken. Misschien na formatten wel.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi cablepokerface,

Ik denk niet dat hij iets mist. Het is een laptop met 1 schijf die al jaren op deze w2k draait. Overigens heb ik er wel eens xp naast gezet en die ging ook prima zonder extra controller-drivers. Het problem nu is dat alle schijf-partities niet meer te zien zijn.

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

De error INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE heb ik ook gehad een tijd terug in W2k. Windows draaide goed tot een bepaalde tijd en daarna kreeg ik deze error totdat ik windows er opnieuw opzetten.

Het probleem bleek te zitten in de IDE kabel, op 1 of andere manier was de beschermlaag van 1 van de kabels bloot komen te liggen. Heb de kabel vernieuwd en nooit meer problemen meer gehad. Dus probeer is een andere IDE kabel.. ook al denk je dat het een software probleem is

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 September 2003 @ 00:56:
Hoi fludizz,
Ok, er staat idd nog data op die ik wil bewaren. Knoppix ken ik niet, denk je dat hij de partities ziet? Daarna formatten is geen probleem. Bij de setup van w2k kan hij de schijf nu helemaal niet benaderen, ook geen partities weggooien of aanmaken. Misschien na formatten wel.
Mja, Knoppix is een "Live Linux CD" die alles zelf doet en meteen via RAMdrive naar KDE boot... hoeft alleen maar netwerk in te stellen en je kan al je data naar een andere computer overzetten :) Knoppix kan ook NTFS lezen en dergelijken...

Zoek maar eens op GoT :) is vast wel een linkje te vinden....
edit:
ow k*t... ik herinner me net dat Knoppix niet langer te krijgen is wegens die software patents die ingevoerd zijn :X www.knoppix.org

[ Voor 11% gewijzigd door Fludizz op 28-09-2003 01:06 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel ontcapst :) Hoofdletters trekken nou eenmaal nogal de aandacht in de topiclist ..
Of het nou een letterlijke kopie is of niet, laat bij voorkeur de CAPS weg uit de titel :)

Zie ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) enzo B)

Verwijderd

Als die laptop niet de enige computer is die tot je beschikking staat is Barts PE Builder misschien wat voor je: http://www.nu2.nu/pebuilder/

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Fludizz schreef op 28 September 2003 @ 01:05:
edit:
ow k*t... ik herinner me net dat Knoppix niet langer te krijgen is wegens die software patents die ingevoerd zijn :X www.knoppix.org
Meer dat de auteur een duidelijk protest stelt:

http://www.knopper.net/knoppix/index-old-en.html

Et voilá, je kan gewoon de mirrorlist bij downloads zien + downloaden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

http://support.microsoft....us;329898&Product=win2000
Dit al bekeken?

Tevens is er over deze foutmelding genoeg te vinden via de search. Heb je al wat topics bekeken? Daar staan ook veel oplossingen in. Zoeken naar: win2k inaccessible_boot_device

En de volgende keer even het OS in de titel vermelden... Zie ook:
Windows Operated Systems - Policy

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:57

Wildfire

Joy to the world!

Ik kreeg dezelfde melding bij een systeem van een oom van mij. Systeem laten opstarten met een boot-CD, Norton Systemworks 2003 CD gepakt en Norton Disk Doctor alles laten fixen wat 'ie tegenkwam.

Daarna geboot van de Windows CD. De Windows 2000 installatie werd toen weer herkend en ik kon toen een recovery uitvoeren.

Probleem was veroorzaakt door een paar plots opduikende bad sectors die Windows onderuit hadden geholpen. Dus na de recovery van Windows heb ik alles moeten overzetten naar een nieuwe schijf.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

De schijf bestaat uit 5 partities:
1 - FAT (win98se) - 400mb
2 - NTFS (w2k) - 3 gb' -
3 - Linux boot - 100 mb
4 - Linux ext2 - 3 Gb
5 - FAT32 (Data) - 14 Gb - Voorbij bootsector

Uiteraard ook linux gestart (met flop) maar deze kon de initialisatie-bestanden niet meer vinden - dead end :X

Omdat fdisk van win98 niet meer werkte heb ik oude van dos 6.22 gebruikt. Deze kon 3 partities zien - 1, 2 en 5 als Nondos, NTFS en Nondos.
Nu heb ik 1 active gemaakt en geboot (Win98se) deze kon zijn command.com niet vinden. Daarna ben ik verder gegaan met een win98se-command.com van flop, maar hiermee zag ik nog geen schijven.
Na booten met win98flop kon ik wel partitie 5 zien als c:. Daar stond nog de ndd.exe van norton. Deze kon de schijf herstellen. Na booten werkte fdisk van win98 weer en heb ik ntfs (2) active gemaakt. W2K start nu weer goed op. Dit was mijn doel! :)

XceeD
Bedankt voor je info, idd veel te vinden, maar ik kwam daar helaas niet uit. Daarom toch maar deze topic.

Allen erg bedankt voor jullie waardevolle replies. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 13:39 ]

Pagina: 1