Het beeld kleurt regelmatig groen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.376 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vanke014
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 14:27

vanke014

Format C: Y/Y ?

Topicstarter
Nog een topic over mijn probleem, mijn beeld wordt regelmatig groen.
Ik heb mijn moederbord vervangen, voeding, geheugen en nog steeds hou ik dit probleem.

Ik zit zelf te denken aan de spanningspieken van het stroomnet, maar dit lijkt me eigenlijk een beetje raar.

Specs
AsROCK K7S8XE - SIS 748
Club3D Nvidia Geforce 4 MX440 AGP8x
TwinMOS PC3200 256 MB.

Mijn monitor heb ik ook uitgeprobeerd op een andere machine en het beeld was gewoon normaal zonder de groen kleur erdoorheen. Ik zit met mijn handen in mijn haren, aangezien mijn geld langzaam opraakt en dat ik niet aan de gang blijf.

Daarom mijn vraag, spanningspieken of een andere videokaart?

EDIT:
Dit gebeurd op bepaalde momenten, het is niet dat het altijd zo is. Bv tijdens het gamen kleurt het beeld zomaar groen. En het is mij opgevallen dat het ALLEEN maar groen wordt.

:'(

[ Voor 13% gewijzigd door vanke014 op 27-09-2003 22:32 ]

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 15:26
Heb je nog andere onderdelen over die je niet vervangen hebt? Zo nee, dan is het de videokaart (als je in ieder geval vertrouwen hebt in Trial and Error). Grote spannigspieken in het stroomnet zullen toch veel eerder op andere onderdelen (voeding, processor) slaan dan op je videokaart.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Is je pc geaard? De monitor wordt die rechtstreeks aangesloten aan het stopcontact of via de voeding doorgelust?

• vanke014

vanke014

Topicstarter
Paknaald,
Er zijn dingen die niet vervangen zijn, mijn processor...die is net een paar maanden oud. En ik ben al eens terug gegaan naar computerland voor een nieuwe videokaart. Die heb ik toen gekregen en het probleem bleef.

Pisart,
Mijn PC is geaard doormiddel van een stekkerdoos die in een geaard stopcontact zit. Tevens is het stekkerdoos ook geaard.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Is je beeld continue groen of wordt die groen na een tijdje aan te staan.
Heb hier ook een monitor die beetje aan de groene kant is, maar dies gewoon oud :p

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 09:27

Swerfer

Hmm...

Al geprobeert of een klap tegen de monitor het groene beeld (tijdelijk) opheft? Of rammellen aan de vga kabel?

[ Voor 17% gewijzigd door Swerfer op 27-09-2003 22:36 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• vanke014

vanke014

Topicstarter
Als ik mijn computer boot wordt hij zelfs eens groen. Het is niet continu maar op de raarste momenten gebeurd het.

Mijn monitor is ongeveer 4 jaar oud, maar doet het gewoon nog perfect. Ik heb tevens ook een oude monitor geprobeerd, die gaf hetzelfde resultaat.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
waarschijnlijk is het iets in de vga-kabel, probeer eens wat te buigen aan de vga-kabel als hij weer groen word. bij de 2e pc waar je hem op geprobeert hebt, zat hij waarschijnlijk net in een goede knik.

oh, sorry, net te laat om je vorige reactie te lezen

[ Voor 13% gewijzigd door Magic op 27-09-2003 22:38 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• vanke014

vanke014

Topicstarter
Swerfer schreef op 27 September 2003 @ 22:35:
Al geprobeert of een klap tegen de monitor het groene beeld (tijdelijk) opheft? Of rammellen aan de vga kabel?
Dit heeft geen effect, ik schut en geef rammen (zachte) tegen de monitor om te kijken of het ophoudt. Tevens trek ik zacht aan de kabel, ook dit heeft geen effect.

;(

Anoniem: 16444

Misschien een magneet in de buurt van je monitor staan?

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 15:26
vanke014 schreef op 27 September 2003 @ 22:31:
Paknaald,
Er zijn dingen die niet vervangen zijn, mijn processor...die is net een paar maanden oud. En ik ben al eens terug gegaan naar computerland voor een nieuwe videokaart. Die heb ik toen gekregen en het probleem bleef.
Bij Trial and Error maak je het aantal onderdelen in je computer zo klein mogelijk. Hierna kijk je of het probleem zich voordoet, zo ja, dan vervang je ieder onderdeel apart totdat het probleem ophoudt. De oorzaak is je dan bekend.

Heb je de videokaart vervangen met een andere en blijft het probleem dan is dit niet de oorzaak (stel 1% videokaarten bepaald defect, dan kans van 1 op 10.000 dat je er twee achter elkaar krijgt).

Het is mogelijk dat een processor een bepaald defect heeft dat slechts op bepaalde momenten zich toont (bijv. hangen bij bepaalde instructies). Dit zal zich volgens mij alleen niet tonen middels een vaag groen scherm :P Maar als je zegt dat je monitor het op een andere computer niet heeft dan.... heb je een vreemd probleem. Je kunt dan, indien mogelijk, je videokaart in de andere computer steken en testen met dezelfde monitor en met een andere. Dat maakt de methode weer wat foul-proof-er.

edit:
Chimsie heeft een goed punt, dat tevens het 'de monitor aan een andere computer'-probleem zou kunnen verklaren _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door paknaald op 27-09-2003 22:45 ]

• vanke014

vanke014

Topicstarter
Ik denk dat als het aan mijn processor ligt dat ik dan hele andere dingen kan verwachten.
Normaal gesproken zou je denken dat als je groen beeld je of bij je monitor moet zijn, of bij je videokaart.

De kabel betwijfel ik ook, zo'n kabel gaat niet opeens anders zitten. Ik denk dat er toch iets aan de hardware fout zit. Ik kan echter de fout niet localiseren.

Leuk zo'n computer toch weer :(

[ Voor 27% gewijzigd door vanke014 op 27-09-2003 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56935

Ik denk dat het toch wel aan de vga kabel ligt, ik heb het namelijk ook. Even de kabel weer op zijn plaats leggen of bruut buigen vlakbij het uiteinde doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 16:45
Is het beeld echt knalgroen (1 kleur groen) of in verschillende tinten.

Als het verschillende tinten zijn is het naar alle waarschijnlijkheid de vga kabel.
Het is dan of van de RGB signalen alleen de G (Green) doorkomt.
Kabelbreuk, pennetjes in je vga connector die krom, te diep in de connector doorgedrukt zijn.
Maar omdat je hierboven zei dat je ook al een andere ouwe monitor hebt geprobeerd met hetzelfde probleem denk ik eerder dan de vga connector op je videokaart een keer flink op z'n donder heeft gehad.

Is het beeld maar in 1 kleur groen, dan is het je videokaart of misschien zelf wel een gare videodriver.
Met videokaart, videogeheugen, en videodrivers zijn de kleuren groen en paars kleuren die je vaak ziet als het fout gaat.
Is je kaart overgeklokt? Word de kaart te heet? Heb je wel eens last van artifacts als je games speelt?
Defect videogeheugen of GPU kunnen artifacts geven of zelf een egaal gekleurd beeld.

In ieder geval het komt steeds weer op die videokaart uit.
Probeer ergens een andere videokaart te vinden en probeer die eens op je systeem uit.

[ Voor 11% gewijzigd door ^Ripper op 28-09-2003 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanke014

vanke014

Topicstarter
Tijdens het spelen van een game heb ik geen last van slecht beeld (artifacts) maar hun kleurt gewoon groen. Het begin met heel licht groen, daarna wordt het beeld bijna helemaal groen.

Mijn videokaart is niet overgeklokt en het koelblokje van mijn videokaart voelt helemaal niet warm aan (de hele kaart trouwens ook niet).

De kleuren rood en blauw worden echter wel weergegeven maar blijven op de achtergrond, de kleur groen wordt opeens heel overdreven weer gegeven.

Het lijkt mij dat de videokaart het opeens leuk vindt om veel groen te laten zien. Aangezien als je aan de VGA kabel gaat denken ik de hele tijd groen beeld moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 14:18

Brothar

meester

Nee hoor. Toevallig van de week een "groenige" verkleuring gehad van de bovenkant van het beeldscherm (ik dacht al dat mijn TFT defect ging).
Even rommelen aan de VGA-kabel (niet zozeer straktrekken, eerder verbuigen), en de verkleuring verdween. Het kan dan de kabel zijn geweest, of de aansluiting op de VGA-kaart (wellicht dat een beetje scheve aansluiting zo'n effect geeft).

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Het kan 1 van de filters in je TV/Videokaart zijn die kapot is.

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 01-10-2003 04:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 18:36

mace

Sapere Aude

Hmm, erg vreemd probleem, met mijn uitgebreide *ahem* kennis over dit soort zaken durf ik wel te zeggen dat je alles hebt vervangen waar het aan zou kunnen liggen, dus zou ik kijken naar invloeden van buitenaf, magnetische, magnetronstraling, microgolven e.d zouden een oorzaak kunnen zijn,
hou voor de lol maar eens een mobiel onder een beeldscherm als je belt.
Ook een leuk voorbeeld is dat een maat van me een sony midi setje had waarvan de cd speler de andere kan op ging draaien als ie z'n mobiel er bij hield 8)7 maar das offtopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 09:35

Mojo

The Power Within

Heb je al geprobeerd de complete PC op een andere plek te zetten (waar de monitor het wel goed deed)? Als hij dan werkt, ligt het aan de omgeving, als hij dan niet werkt, is het toch echt je videokaart. Wat misschien ook nog zou kunnen is dat de AGP bus niet helemaal okee is. Je kan ook je videokaart en monitor bij iemand anders in bouwen en kijken of het probleem zich dan nog voordoet.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99613

Eventjes kicken, dan hoef ik wellicht geen nieuw topic te posten voor mijn probleem.. Heb net een weekje een nieuwe CRT; een LG T910B Flatron.. Mooi ding, alleen om de zoveel tijd kleurt hij, net zoals de TS aangeeft, groen.. Mijn vorige monitor moest vervangen worden omdat hij zichzelf versmalde/verbreede, nu vraag ik mij af of dit niet aan de videokaart oid ligt, want:

- ik heb de monitor op een andere PC geprobeerd, daar doet het probleem zich NIET voor
- de monitor is nieuw, dus ook de kabel, er zijn geen pinnetjes aan het VGA-plugje oid verbogen
- de monitor zit gewoon in een geaard stopcontact met de bijgeleverde stroomkabel
- een oudere monitor op hetzelfde systeem vertoont geen groen scherm maar wel andere rare kuren (trillingen in het beeld)

De monitor is met de post bezorgd (TPG). Kan het zijn dat ik anders gewoon een "DOA" heb? De monitor kleurt groen als ik hem net aanzet, en vaak op witte achtergronden zoals websites flikkert hij vaak totdat hij groen is.. Tijdens gamen weinig tot eigenlijk geen last van.. Alleen dus bij het browsen enz.

BTW, we hebben het hier ook over spanningspieken gehad.. Ik weet dat dit in dit studentenhuis zéér regelmatig voorkomt, het is niet eens zeker dat de stopcontacten goed geaard zijn, daarom heb ik ook voor de zekerheid mijn eigen geaarde stopcontactdoos gefabriceerd (met koperen kabel naar de verwarming, is in het verleden al een pc van mij aan overleden :/ ).. Is het echt zo dat door spanningspieken e.d. er dit soort kleurveranderingen kunnen optreden?? Ik merk nu nl. dat ik er al een uur geen last van heb..

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 99613 op 30-08-2004 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

(met koperen kabel naar de verwarming, is in het verleden al een pc van mij aan overleden )..
Haal die dan maar weg voordat er meer overlijd dan alleen een PC :P
[rml][ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA![/rml]

Het kan zijn dat de monitor het alleen problematisch doet op hoge reshreshrates. In dat geval is de monitor defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Pixxel,
Gebruik je specifieke drivers voor je monitor?
check dit eens.

Specifieke beeldschermdrivers zijn vaak net iets beter dan de standaard windows drivers.
Vaak betreffende refreshrates.
Zekers even checken dus.
(btw er zijn maar weinig mensen die ooit checken op monitordrivers gezien hun monitor het toch wel doet)

Verder neem ik aan dat je grafische kaart drivers ook upto date zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de LG drivers voor mijn monitor idd gebruikt.. En ik draai ForceWare 66.00 beta (alle beeldschermdrivers geven hetzelfde weer, het probleem doet zich al af en toe voor bij het opstarten) Maarruhm, ik merk nu ook dat het veranderen van kleur gepaard gaat met een hoge pieptoon, klinkt niet gezond.. Ik draai hem op 1024 x 768 @ 100 hz., maar het maakt niet zoveel uit op welke refresh-rate ik hem draai.. @ 85 hz. hetzelfde, @ 60 hz. hetzelfde.. LG bellen dus

BTW, van hoeverre heeft invloed een Surround set waarvan elke speaker toch minstens 10 cm. van de monitor verwijderd is.. Speakers staan sowieso uit, en nóg doet hij dit

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 99613 op 30-08-2004 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Als het probleem zich op een andere PC niet voordoet, lijkt het niet aan je monitor te liggen.

Wat als je een andere monitor op dezelfde compu aansluit, met dezelfde instellingen?

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I Am Weasel
Laat nog even weten wat ze van LG te melden hadden...
Het piepende geluid is iig niet gezond.

Je hebt nu wel 3 monitors op je pc gehad die alle 3 kuren vertoonden.
Je zou idd kunnen gaan denken dat je kaart kuren heeft.
Kan je er eens een ander kaartje inprikken?
Hoeft natuurlijk geen topmodel te zijn.
Als je nog bv. een pci kaartje hebt liggen of wat dan ook,prik die er dan eens in om te kijken of het probleem er nog steeds is?

ps
Als je monitor aanstaat maar niet aangesloten is,krijg je meestal zo'n waarschuwing. (geen signaal gevonden oid)
Laat hem dit eens een tijdje doen en kijk dan eens of ie ook groen wordt?

ps/2
Als je een screenshot maakt van je groene beeld,is het groene dan ook vastgelegd in je screenshot?

[ Voor 28% gewijzigd door I Am Weasel op 31-08-2004 02:41 ]

Weer een update.. Nog geen screenshot kunnen maken, wat zou betekenen dat als hij groen is met het screenshot nemen dat mijn GPU vernaait is.. MAAR.. Test mijn monitor nu dus op een Celeron 550 met onboard video en nu XP installeren en nog géén probz, geen kleuren, piepen of andere enge dingen.. Ik wacht even tot XP geïnstalled heb en dus een lekkere res. @ 100 Hz. kan draaien.. Ook nog geen enkele piep gehoord.. Wellicht gebeurd dat nog als hij @ 100 hz. draait straks..

Als hij dus straks gewoon strak draait, zou het mijn vid. kaart moeten zijn.. Heb hem in Februari gekocht, dus heb ik nog garantie.. Wordt dat dan terugsturen naar leverancier of direct naar Point of View? En wat is er dan precies kapot aan, een of ander filter wat de kleuren niet meer goed doorspeelt??

Edit:
Draaide gewoon strak, zonder kleurvervorming, piepjes of wat dan ook, zelfs in hoge resoluties @ 100 Hz. Ik zet de monitor dus terug op het "probleem"-videokaartje (d-sub), kleurt groen.. Ik dus DVI to d-sub converter pakken om mijn CRT in dat poortje te douwen.. Daar géén groen!! :+ Op zich vindt ik het dan niet erg om mijn DVI-poortje te gebruiken, echter vervalt de mogelijkheid dan om op mijn FX 5900 XT simultaan de TV-out te gebruiken.. Zal ik het kaartje gewoon RMA-en?? Neem aan dat dit het probleem veroorzaakt.. Het groen kleuren.. :>

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 99613 op 03-09-2004 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*KICK*

Ik snap het niet meer.. Nu ook op DVI groene verkleuringen.. En op andere GPUs niet.. Videokaart naar de haaien dus???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En wéér een kick.. Probleem nog niet opgelost.. Ik denk dat ik bij mijn PC wellicht een andere oorzaak weet. De monitor vertoont absoluut geen kuren op PCs met andere videokaarten, dus je zou denken, hmmm, videokaart defect.. Echter ben ik zelf nog een beetje huiverig met te snel iets te ruilen, als dat later het probleem blijkt te zijn. Mijn theorie:
- ik gebruik een sweex kast
- die dingen zijn nauw
- zijn van waaibomenmetaal gemaakt
- het metaal van mijn VGA-connector raakt het metaal van de kast aan (te nauw), dus ik dacht: tijdens spanningspieken of hoog stroomverbruik (zo heb ik ook meestal last van verkleuring tijdens games), wordt overbodige stroom via de kast en uiteindelijk de grond/aarde weggeleid.. MAAR de VGA kabel ontvangt natuurlijk ook dergelijke stroompieken, en interpreteert deze als een groen signaal die hij naar de monitor moet sturen.. (of is dit te vergezocht).. Mijn andere kast is ook een sweex kast, maar daar zit de VGA-connector niet nauw tegen het metaal aan...

Dus wie-o-wie kan mij vertellen of mijn theorie zou kunnen kloppen (ik ga niet niets voor niets alles eruit halen en dan in een andere kast inbouwen).

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
paknaald schreef op 27 september 2003 @ 22:39:(stel 1% videokaarten bepaald defect, dan kans van 1 op 10.000 dat je er twee achter elkaar krijgt).
Sorry dat ik hier nog even op reageer, het is al 4 weken oud, maar van deze berekening klopt dus helemaal niets.
Je hebt dan gewoon altijd weer 1% (zijn getal!) kans dat je videokaart kapot is als je een nieuwe koopt.

En pixel: je had in die tijd al lang alles uit je kast kunnen halen, of in ieder geval je mobo en graka. Als je graka kapot is, moet je niet te lang wachten met ruilen, anders gaan ze zeuren dat het jou eigen schuld is...
En ik denk eerder dat je RAMDAC (of ram) kapot is, niet je GPU...

[ Voor 26% gewijzigd door MeMoRy op 15-09-2004 13:14 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• I Am Weasel
Een Sweex kast?!?!
Dat het metaal van je vga connector tegen je kast komt is niet erg.
Nee,andere lekstromen hebben geen invloed op je monitor.
Waar ik nu aan denk is je voeding.
Behalve dat Sweex kasten van waaibomenmetaal zijn,zitten in sweex kasten ook waaibomenvoedingen!
Swap deze ASAP eens met een A-merk voeding!
Pagina: 1