Peltier " Subzero4G'' defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 77 views sinds 30-01-2008

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 15:35
Ik heb dus een Thermaltake Subzero4G aangeschaft en die werkt volgens mij niet goed.Voorheen was m'n temp rond de 44 C. en nu rond de 50 C.
Dit zou dus volgens mij veel lager moeten zijn,bij nadere inspectie bleek het koperblok ietsje op de socket te rusten,dus een stuk eraf geslepen.maar nog steeds een hoge temp,kan het zijn dat het element stuk is?
Wie weet iets van deze koeler af of heeft hem zelf ook! :'(

PowerStation

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 19:28

Exigence

dnkroz

Fern schreef op 27 september 2003 @ 21:32:
Ik heb dus een Thermaltake Subzero4G aangeschaft en die werkt volgens mij niet goed.Voorheen was m'n temp rond de 44 C. en nu rond de 50 C.
Dit zou dus volgens mij veel lager moeten zijn,bij nadere inspectie bleek het koperblok ietsje op de socket te rusten,dus een stuk eraf geslepen.maar nog steeds een hoge temp,kan het zijn dat het element stuk is?
Wie weet iets van deze koeler af of heeft hem zelf ook! :'(
Heb je hem er niet verkeerd om op toevallig?
Koelpasta?

De Subzero4G is een Peltier element met een luchtkoeler erbovenop. De peltier heeft te weinig vermogen om lage temps te halen. Maar als hij een veel hoger vermogen zou hebben zou de luchtkoeler het niet af kunnen voeren en werkt hij helemaal niet.
Subzero4G is marketinggeblaat, en werkt dus niet. Een peltier werkt alleen goed in combinatie met waterkoeling of een zeer lompe luchtkoeler.

Ik zou even je koelpasta checken en dergelijke. Het kan ook nog een uitlezingsfout zijn, maar dat betwijfel ik. Het is een mid-range luchtkoeler, en misschien hoort deze temp er wel gewoon bij :/

• Fern
Heb er iets meer koelpasta op gedaan temp is nu 2 C lager,valt me verder wat tegen van Thermaltake als dit het minimum is wat er uit te halen valt.koperblok zit aan bijde zijden even veraf dus omdraaien heeft geen zin!

PowerStation

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mja.. een peltier met luchtkoeling is nou eenmaal niet effectief.. Kijk maar wat voor verschil het wordt als je opeens waterkoeling erbovenop klust.. dan zakt je temp gewoon richting de 10 graden of lager :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:18
en niet te vergeten, hoeveel vermogen is die peltier? want als het vermogen lager is als de afgegeven warmte van je cpu, dan werkt het averechts, en wordt je cpu steeds warmer

(je cpu geeft bv 100w warmte en je peltier kan bv max 80w afgeven, dan is het dus nutteloos ookal zet je WC erop)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Fern
Deze peltier zit op 76watt,dat is waarschijnlijk onvoldoende voor een Barton op 2,3Ghz :? .
Misschien helpt een extra casefan aan de zijkant van de kast,zodat ie rechtstreeks naar de cpu blaast,iemand daar positieve ervaring mee,voordat ik gaten ga zagen?

PowerStation

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Fern schreef op 27 September 2003 @ 23:50:
Deze peltier zit op 76watt,dat is waarschijnlijk onvoldoende voor een Barton op 2,3Ghz :? .
Misschien helpt een extra casefan aan de zijkant van de kast,zodat ie rechtstreeks naar de cpu blaast,iemand daar positieve ervaring mee,voordat ik gaten ga zagen?
omg, lees de faq en je ziet dat toch wel minimaal een 180 watt wordt aangeraden, een snelle dood voor je cpu dit 7(8)7 7(8)7 7(8)7

uit de faq:
Wat voor peltier heb ik nodig?

In het goede oude Celeron-366 tijdperk kon je nog goed wegkomen met een 80W peltier. Die tijd ligt met de komt van de Athlon en P4 definitief achter ons. Om een overgeklokte Athlon XP of Pentium-IV goed koud te houden zul je minimaal een 156W peltier moeten gebruiken, en liever nog een 172W of 220W peltier.

Het is over het algemeen het beste om de zwaarste peltier te kopen die je krijgen (en betalen) kunt. Dit voorkomt dat je bij de eerstvolgende processorupgrade de boel weg kunt gooien wegens een te zwakke peltier, en het levert de hoogste overkloks op. Een setup met een zwaardere peltier is iets duurder dan een setup met een lichte peltier, maar het betaalt zich snel genoeg terug.
:)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Fern
pierre-oord schreef op 27 September 2003 @ 23:56:
[...]

omg, lees de faq en je ziet dat toch wel minimaal een 180 watt wordt aangeraden, een snelle dood voor je cpu dit 7(8)7 7(8)7 7(8)7

uit de faq:

[...]
:)
Een 180W peltier?waar vind je die dan.ik zie ze niet in de pricewatch staan :|

PowerStation

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-02 18:55

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Fern schreef op 28 September 2003 @ 00:06:
[...]

Een 172 watt peltier dan, ook bekend als Drift-0.8 :)
edit:
Hmm.. die staat ook niet in de PW, maar hij bestaat toch echt :P

[ Voor 15% gewijzigd door Demo op 28-09-2003 00:46 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Fern
Ik heb nu de kloksnelheid van m'n cpu iets lager gezet en dat geeft nu een temperatuur verlaging van bijna 20C,heel netjes dus.ik denk dus dat de cpu meer vermogen genereerde dan de peltier,wat dus averechts werkt!Heb m'n temps nu op 28/33 C. :) en m'n cpu op 2,26Ghz.

PowerStation

Verwijderd

dan zat je dus gewoon net boven de capaciteit van je TEC... lol

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Fern schreef op 28 September 2003 @ 00:06:
[...]

Wat pierre-oord al adviseert, doe ik ook: Lees de FAQ, daar staat aardig wat mooie en nuttige info in over peltiers. En waar die te vinden zijn, is wel te vinden op de verschillende oc / cooling sites en met de GoT search. Succes :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.