Toon posts:

[win2k] Spellen onder useraccounts spelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn broertje ben ik momenteel bezig Winstall Packs voor deployment via GPO te maken voor zijn spelletjes. Dit omdat we op geen enkele laptop in huis lokale administrators meer willen hebben om virussen, trojans en spyware tegen te gaan. Iedereen is user is user, en de users kennen wel het lokale admin wachtwoord voor eventuele software installatie.

Nu is het probleem dat sommige spellen Administrator Privileges vereisen. Ik bots nu bijvoorbeeld met het spel Deus Ex. Je moet Administrator zijn om het spel te spelen. Ik geloof dat het een 3d shooter is, maar dat even terzijde. Wat wel belangrijk is is dat het in de Unreal Engine draait. Ik ben momenteel bezig met het maken van een Unreal Winstall Pack. Ik hoop niet dat ik tegen hetzelfde probleem kom.

Spellen die wel onder een useraccount willen draaien zijn o.a.: Grand Theft Auto Vice City; Postal 2; Microsoft Flightsimulator (na kleine modificaties)

Spellen die administrator priveleges vereisen om af te spelen: Carmageddon versie nogwat (een Windows NT versie); Deus Ex.

Het gaat om originele CD's (niet gekopieerd, gewoon legaal gekocht), zonder cracks e.d. eroverheen.

Is er een algemene oplossing om spellen toch draaiende te krijgen onder useraccounts? Of is er per spel een oplossing? Ik lees op Google alleen maar verhalen van mensen die met hetzelfde probleem zitten, maar nergens een oplossing.

Eigenlijk is het te bizar voor woorden, toch? Dat je spellen alleen mag spelen als Administrator? Dat is naast een enorm security risk enorme discriminatie voor de gewone users in een netwerk.

Verwijderd

Je kan de executable van het spel starten als administrator via de optie "uitvoeren als".

Als het goed is krijg je voor wat betreft het uitvoeren van het spel administrator privileges, maar voor eventuele andere programma's die draaien ben je gewoon een normale gebruiker.

Verwijderd

Topicstarter
En dat wil ik ook niet. Sommige spellen brengen wijzigingen aan in het systeem, en dat wil ik voorkomen door de zonder adminrechten uit te voeren.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

Verwijderd schreef op 28 September 2003 @ 01:24:
En dat wil ik ook niet. Sommige spellen brengen wijzigingen aan in het systeem, en dat wil ik voorkomen door de zonder adminrechten uit te voeren.
maar dan kan het spel niet draaien als het geen systeemwijzigingen kan uitvoeren....

wat imho gewoon inhoud dat het spel een stel reg keys aanmaakt..

maar tis iig hoogst irritant

blup

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom kunnen applicaties als MS Word e.d. wel onder useraccounts draaien?

En neem bijvoorbeeld Internet Explorer, Adobe Acrobat, MSN Messenger, Nokia PC Suite en ICQ Lite. Zelfs VMware 4 werkt onder useraccounts :?

Ik heb de betreffende "gamers" lid gemaakt van de groep Super Users.
Deze groep heeft als enig extraatje schrijfrechten in het localsystem registry, in de program files en in de winnt. Geen rechten in Domain Policy e.d.

Toch blijven spellen zeiken. Het is net alsof het spel controleert of de username echt administrator is. De betreffende user heeft namelijk wel alle rechten, behalve membership in de groep "Administrators"

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 01:44 ]

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Verwijderd schreef op 28 September 2003 @ 01:44:
Maar waarom kunnen applicaties als MS Word e.d. wel onder useraccounts draaien?

* knip *
Zoals eendje al zei:
Mogelijk maakt het spel een paar register key's aan als die wilt starten, een normale user heeft die rechten niet, waardoor sommige spellen niet werken.
MS Word bijvoorbeeld maakt misschien geen key's aan...

Verwijderd

Topicstarter
facer schreef op 28 september 2003 @ 02:13:
[...]

Zoals eendje al zei:
Mogelijk maakt het spel een paar register key's aan als die wilt starten, een normale user heeft die rechten niet, waardoor sommige spellen niet werken.
MS Word bijvoorbeeld maakt misschien geen key's aan...
Daarom de groep Super Users. Die groep heeft volledige rechten in het registry en op de harde schijf m.u.v. Take Ownership. Het lijkt dus alsof het spel kijkt naar je membership, en niet naar je rechten.

Alleen Super Users werkt ook niet :(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 09:55 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 September 2003 @ 01:44:
En neem bijvoorbeeld Internet Explorer, Adobe Acrobat, MSN Messenger, Nokia PC Suite en ICQ Lite. Zelfs VMware 4 werkt onder useraccounts :?
ICQ Pro werkt ook niet super onder Windows XP.
Games zijn niet ontwikkeld voor 2000/XP, maar voor 98/ME. Ze wensen write-access naar de game dir, terwijl ze eigenlijk zouden moeten schrijven naar de user-profile dir.
Met nieuwe games/software hoop ik dat hier rekening wordt gehouden.

Verwijderd

Topicstarter
OlafvdSpek schreef op 28 september 2003 @ 17:56:
[...]

ICQ Pro werkt ook niet super onder Windows XP.
Games zijn niet ontwikkeld voor 2000/XP, maar voor 98/ME. Ze wensen write-access naar de game dir, terwijl ze eigenlijk zouden moeten schrijven naar de user-profile dir.
Met nieuwe games/software hoop ik dat hier rekening wordt gehouden.
En dat is het punt. Super Users hebben op de clients overal schrijfrechten, alleen de aanduiding "Administrator" ontbreekt.

Spellen herkennen het Admin/non-admin gebeuren en aan de hand daarvan starten ze wel/niet. Ze melden zelfs dat alleen Administrators het spel kunnen spelen. De programmamakers hebben dus wel rekening gehouden met NT5.x

ICQ Lite en ICQ Pro heb ik overigens probleemloos werkend gekregen onder Windows 2000, zonder admin rechten. Gewoon wat ACL en registry tweaks.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 19:58 ]

Pagina: 1