DVD +r, DVD -r

Pagina: 1
Acties:

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-01 23:09
ik heb sinds vorige week een dvd brander en ben er erg tevreden over. Sindsdien brand ik zo af en toe dvd's voor vrienden/familie en al snel kwamen de eerste (verwachte...? ja...) problemen.

Ik had namelijk al eens gehoord over DVD +r(w) en DVD -r(w) maar meer wist ik eigenlijk ook niet. Verschillende dvd's werkte op de ene dvd speler wel en op de andere weer niet. tijd om dat eens uit te zoeken d8 ik...

Ik ben eens gaan zoeken op google en in de search van GoT en kwam er genoeg over tegen, de historie van +/- r(w), dat - de eerste dvd was maar dat verschillende bedrijven (philips, sony, hp) geen geld wilde betalen voor de rechten en dat ze zo hun eigen dvd standaard zijn begonnen, oftewel dvd +r(w).
Ook ben ik erachter gekomen dat +r(w) steeds meer 'in' wordt en dat ook microsoft die ondersteund _/-\o_ . prachtig... maar eigenlijk weet ik nog steeds niet wat ik zoek. Ik heb namelijk een dual brander (NEC ND1300) die dus + en - kan branden. Wat is nu het grote verschil behalve dat de + momenteel nog ietsje duurder is? Wanneer moet ik nou voor iemand een - branden en wanneer een +? Herkent Nero + en - en waar kan ik dat zien?

Heb ook al eens meegemaakt dat iemand een + dvd wel af kon draaien met videoclips van MTV en mijn gebrande + dvd met film niet kon afspelen, allebei + maar de een doet het wel en de andere niet?

Kan iemand mij een duidelijk antwoord geven? De FAQ linkte me door naar een topic waar ze me alleen vertelde welke beter is, niet welke ik nou wanneer moet branden?

alvast bedankt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• Deuce
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-03 14:16
Niles schreef op 27 september 2003 @ 19:55:

Heb ook al eens meegemaakt dat iemand een + dvd wel af kon draaien met videoclips van MTV en mijn gebrande + dvd met film niet kon afspelen, allebei + maar de een doet het wel en de andere niet?
Kan ook komen door het gebruikte dvd+r merk; sommige (standalone) dvd spelers zijn kritischer dan de ander. Ervaringen met diverse media zijn op de forum al behandeld.

Ook het niet afsluiten van het project kan verschil uitmaken van wel of niet afspelen (verschilt ook weer per dvd speler).

Verwijderd

Inmiddels ruim een jaar ervaring met beide formaten

Bij -R willen de verschillende media nog wel eens problemen geven met standalone spelers. Naast het probleem dat ze het niet doen, ook vaak problemen met Audio/Video synchro.
Sessies moeten altijd afgesloten worden voordat er gekeken kan worden op een standalone speler.

Bij +R geen prolemen met media gehad (en eigenlijk alles geprobeerd wat er te koop was in Nederland) als je checked waar ze vandaan komen kom je ook op slechts 3 fabrieken uit.
In veel gevallen kunnen zelfs niet afgesloten sessies bekeken worden (op Phillips en nieuwe Sony spelers)

Een tip voor het maken van DVD's in DVD+R formaat, brand niet met de Authoring software, maar gebruik Nero, ECDC of WinOnCD 6 voor het branden

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-03 01:36
Verwijderd schreef op 27 september 2003 @ 21:44:
Een tip voor het maken van DVD's in DVD+R formaat, brand niet met de Authoring software, maar gebruik Nero, ECDC of WinOnCD 6 voor het branden
Waarom? :?
Kan je dat toelichten/onderbouwen?

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-03 20:04

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik zocht gisteren naar dezelfde info en kwam een artikel tegen waar met 1000 DVD branders/softare combo's gebruikt hadden en men tot de conclusie kwam dat DVD- in iets van 96% van ale gevallen te lezen was door stand alone players, en bij DVD+ 'slechts' 87%.

Weet alleen de link even niet meer, maar google op 'DVD-R DVD+R difference'

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• ToAoM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-10-2025
Bovendien kost +r tegenwoordig ook al bijna niets meer.

5 pack Traxdata +r 4x -> 11,99 bij blokker.

Da's nog maar 2,40 per DVD en dat voor 4x media (die overigens in een Plextor 708 op 8x te branden zijn).

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-03 14:39
Dit is al een eewenoude discussie. Zoek eens rond op dit forum, vast en zeker dat je ergens je antwoord kan vinden.

Ikzelf zweer bij DVD-R simpelweg omdat het voor mijn persoonlijke situatie het beste is.
Ik heb hier vier DVD spelers die beter overweg kunnen met -R als met +R (tweemaal philips, lenco en pioneer).

@ToAoM: 2,40 per DVD vindt ik niet niks. Ik betaal voor Nashua DVD-R 1,15 (welliswaar maar 2-speed maar harder gaat mijn A04 toch niet) op een spindel van 100.
Pagina: 1