Toon posts:

[xp pro, Netwerkomgeving]werkt niet meer, ping kan nog wel.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een edit met de oplossing (waarschijnlijk), zodat mensen kunnen zien wat voor sufs er aan de hand was

Subnetmasker was tóch verkeerd ingesteld (hoewel ik niet begrijp hoe dat in hemelsnaam kon gebeuren

Mijn broertje vroeg onlangs of ik een cd kon branden.. Geen probleem dacht ik, kan ik zo via netwerkomgeving tevoorschijn toveren. Op "zijn" pc staat xp pro. Dus ik erheen gaan,

Trakteert dit "fraaie" stukje programmeerwerk opeens de volgende foutmelding waar ik geen ruk van begrijp, omdat het altijd gewerkt heeft.

(sorry voor de layoutverkrachting ;))

Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~tukkers/GoT/heb_je_me_niet_genoeg_gepest.JPG

Het netwerk bestaat uit 2 xp pro pc's aangesloten op een '98 pc.

Gelukkig heb ik nog wel internet. Maar ik snap er geen flikker van waarom het niet werkt :?. Als ik bestandsdelen en ms client netwerk verwijder en ze weer installeer, kan de andere xp pro pc mijne wél zien, en mijn pc staat als enige in de (juiste) werkgroep op mijn eigen pc!! Alleen heb ik dan geen internet, omdat ik daarvoor een vast ip moet instellen, omdat de router me anders niet vind!

En als ik het ip vast instel, krijg ik weer die foutmelding :(.

In het kort:
• 2 xp pro pc's, 1 '98 er.
• één pc kan plotseling niets meer sharen.
• Een druk op "zoeken naar pc's in netwerkomgevingen" op de betreffende pc, geeft die foutmelding :(.
• Ik snap er geen reet meer van wat er nú weer mis is (terwijl het sinds een week geleden nog goed werkte!).
• De pc's zijn wél te pingen.
• verwijderen en herinstalleren van bestanden delen en ms home network werkt niet.

Gegevens:
xp pro bak1
• ip: 169.254.143.81
• gateway/dns: 169.254.143.75
• subnet: 255.255.255.0
• werkgroep: THUIS

98 bak
• 2 nic's (1 voor internet, andere voor netwerk).
• ip nic 1: <voor internet zelf>
• ip nic 2: 169.254.143.75
• subnet nic2: 255.255.255.0

xp pro bak2 (probleembak)
• ip: 169.254.143.xx
(ik pik telkens een random, behalve 0, 255, 81 en 75, zou niet uit mogen maken)
• subnet: 255.255.255.0
• gateway/dns: 169.254.143.75

(gegevens over de netwerkkaarten zelf (merk, type) lijken me nu niet van toepassing)

Ikzelf snap er niets meer van en ik ben behoorlijk gefrustreerd omdat het weer eens niet naar behoren werkt, terwijl het altijd wél werkte. Ikzelf weet niet meer wat ik nu over het hoofd heb gezien.

Als er wat ontbreekt in de post zou ik het graag willen vernemen. Ik dacht dat het belangrijkste er wel instaat. Voorzover er instellingen "ontbreken", mag worden aangenomen dat het de standaardinstellingen zijn.

Ik hoop dat iemand weet wat er mis is met dit ding, zodat netwerkomgeving weer (fatsoenlijk) werkt.

En ik haat dat gare @sloom ook, waardoor ik mijn bericht weer (groten)deels opnieuw mag tikken.

edit:
Nu hoop ik niet dat dit topic gekickt wordt door de edit, maar volgens mij niet ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 09:05 ]

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 13:18

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik heb hetzelfde probleem, wellicht 1 tikkeltjes simpeler, doch net zo vast.

2 PC's hangen aan een switch die aan een ADSL modem hangen die als DHCP werkt.

Pc1:
* 98se
* auto ip
* DNS staat op 194.109.6.66 en 9.99 (anders heb ik geen inet)
* domein heet MSHOME

pc2:
* xp pro
* auto ip
* DNS (hetzelfde als pc1)
* domein heet ook MSHOME

Als ik van de xp op de 98se probeer te komen krijg ik ook dezelfde foutmelding.

Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.

Verwijderd

Begin eerst eens met het instellen van een fatsoenlijk IP-adres. Omdat je al je computers hebt ingesteld op DHCP en er geen DHCP-server in je netwerk is, neemt Windows automatisch een 169.x.x.x-adres (APIPA) aan. Dit is totaal niet handig in een netwerkomgeving, gebruik de beschikbaar gestelde IP-adressen voor thuis: FAQ Network Troubleshooting

Bekijk voor dat je doorgaat dat je de juiste rechten hebt om de computer en map te benaderen. Zet eventueel de 'Guest-account' in Windows (tijdelijk) aan.

Zorg ook dat op alle computers NetBIOS enabled staat!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2003 22:15 ]