Internet delen via het stroomnet

Pagina: 1
Acties:

• pietschie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik wil graag in een appartementengebouw internet delen met iemand. Ik woon op de 3e en hij op de begane grond. Een kabel trekken is (nog) geen reëele optie, en WIFI hebben we al geprobeerd incl. externe antenne's e.d. Dit werkte niet vanwege het "kooi-van-Faraday"effect (gewapend beton) :(

Nu kwam ik iets tegen: Het stroomnet (Powerline of i.d.) ipv UTP-kabel... Zou dit werken in een appartementengebouw? :? Ik neem aan dat we dan op dezelfde fase moeten zitten...

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

Pietschie

[ Voor 3% gewijzigd door pietschie op 27-09-2003 19:28 ]

Verwijderd

In dit topic staat een heleboel informatie over Powerline: Powerline netwerk via 220V.

Zoals daar ook gezegd zul je tenminste op dezelfde fase moeten zitten. Ik krijg het idee dat meerdere groepen wel kan.
Maar ik gok dat jij met je appartement wel op een andere fase dan drie verdiepingen lager zit. Hoeveel (16A) groepen heb je daar per appartement?

• pietschie
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij hebben we maar 2 groepen per appartement. Niet veel iig. Waarin is dit van belang?

Is er btw een test om te kijken of je op dezelfde fase zit? Ik weet bijna zeker dat mijn woningbouwvereniging me hier niets over kan vertellen.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:04

DDX

pietschie schreef op 27 September 2003 @ 22:16:
Is er btw een test om te kijken of je op dezelfde fase zit? Ik weet bijna zeker dat mijn woningbouwvereniging me hier niets over kan vertellen.
lijkt me juist dat die dat wel kunnen vertellen ?
die moeten neem ik aan tekening hebben hoe electra is geregeld

https://www.strava.com/athletes/2323035

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:14
DDX schreef op 27 September 2003 @ 22:19:
[...]

lijkt me juist dat die dat wel kunnen vertellen ?
die moeten neem ik aan tekening hebben hoe electra is geregeld
Ik denk dat ze het bij woningbouw verenigingen, Als ze er ooit achterkomen wie het weet je het nooit gaan vertellen. Als reden zullen de dooddoener 'in de algemene voorwaarden staat dat u niet aan het electriciteitsnetwerk mag klussen' gebruiken. Hier, in Tilburg, niet de beste ervaringen met de soepel- en klantgericht-heid van de woningbouw vereniging.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 13:41
Of bel een bedrijf wat die dingen levert, breng het een beetje leuk en vraag of je het mag proberen, zeg dat je het binnen een week in originele staat terug brengt en breng ze een wijntje ofzo ;)

Verwijderd

pietschie schreef op 27 September 2003 @ 22:16:
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij hebben we maar 2 groepen per appartement. Niet veel iig. Waarin is dit van belang?
Mja, ze gebruiken waarschijnlijk 63A lijnen, dus hoe meer groepen, hoe meer appartementen per fase. Ik kan me niet voorstellen dat ze één fase per appartement aanleggen. Zeker omdat je maar twee groepen hebt.
Wellicht kan de lokale conciërge of huisbaas je wat vertellen. Maar verwacht geen officieel antwoord.

Ik denk dat je nog het beste de tip van Icey kan uitvoeren. Leg het probleem voor, beloof dat je het zeker koopt als het (enigszins) werkt, en geef ze inderdaad een flesje wijn of een kratje bier :)

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Om te controleren of je op dezelfde fase zit moet je met een multimeter meten tussen de fase op de ene verdieping en de fase op de andere verdieping. Gebruik daarvoor een verlengsnoer zodat je makkelijker kan meten zonder dat je de kabels van je multimeter op een gevaarlijke mannier moet verlengen. Zit je op dezelfde fase, dan meet je vrijwel 0 volt. Zit je op een andere fase, dan meet je rond de 300 volt...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• pietschie
Ik zal maandag eens langs de woningbouw lopen... eens kijken of ze me daar iets verder kunnen helpen. Waarschijnlijk weten ze niets of zeggen ze niets :X

Er zijn trouwens toch maar 3 fasen in het stroomnetwerk (dacht ik)? In dat geval is de kans toch redelijk dat we op dezelfde fase zitten.

Ik las in een ander topic dat het signaal vanuit mijn appartement terug gaat naar de verdeelkast in de straat, hier gefilterd (dus ook mijn signaal) wordt en daarna weer terug gezonden wordt (of zoiets). Klopt dit?

Ik ga proberen te regelen dat ik het eerst kan testen voordat ik het koop... Maar alvast een krat bier halen dan :P

[ Voor 19% gewijzigd door pietschie op 27-09-2003 22:41 ]

Verwijderd

pietschie schreef op 27 September 2003 @ 22:37:
Er zijn trouwens toch maar 3 fasen in het stroomnetwerk (dacht ik)? In dat geval is de kans toch redelijk dat we op dezelfde fase zitten.
Eén krachtstroomlijn heeft inderdaad drie fasen. Maar ze kunnen best meerdere krachtstroomlijnen naar één gebouw leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietschie
Hmmm... :( Daar had ik nog niet aan gedacht... We zien wel.
In ieder geval bedankt allemaal voor jullie reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

* Freee!! voorziet één klein probleempje: Zit het hele gebouw op één meter of heeft elk apartement zijn eigen meter? Indien dit laatste het geval is, komt het signaal waarschijnlijk niet verder dan de meterkast. Zie ook "Computernetwerk op 220 volt" door Herbert Blankesteijn in NRC Handelsblad van 9 september jongstleden (aanmelden verplicht).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Liu schreef op 28 September 2003 @ 20:58:
/me voorziet één klein probleempje: Zit het hele gebouw op één meter of heeft elk apartement zijn eigen meter? Indien dit laatste het geval is, komt het signaal waarschijnlijk niet verder dan de meterkast. Zie ook "Computernetwerk op 220 volt" door Herbert Blankesteijn in NRC Handelsblad van 9 september jongstleden (aanmelden verplicht).
Het lijkt me niet dat ze in iedere meterkast een filter hebben hangen. Zo te horen is het een wat ouder gebouw, dus dat zal wel meevallen.
En je kan me eigenlijk ook niet wijsmaken dat je met twee 16A-groepen op één fase zit. Dat moeten er wel meer zijn. Bijvoorbeeld één fase per verdieping of iets dergelijks.
Ik denk dus dat je sowieso wel met andere appartementen in contact kunt komen via Powerline, de vraag is alleen of het ook naar dat specifieke appartement kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietschie
Allereerst een antwoord op de vraag van Mr. Liu: Alle appartementen hebben een eigen meterkast incl. meter.

Mocht het zo zijn dat er in mijn kast zich geen "sperfilter" bevindt en het signaal voorbij mijn meterkast gaat, waar gaat het signaal dan naar toe? Gaat het direct naar andere appartementen of moet het eerst via de verdeeldoos in de straat? Als het via de verdeelkast gaat zal het signaal hier toch worden gefilterd... of niet? :?

Note: Ik zal vanavond even kijken hoeveel groepen we precies per appartement hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Hmz. Is een externe antenne (eventueel gericht) aan het balkon van beide appartementen geen optie hier? Kooi van faraday geld daar niet... Bespaart je een hoop gekluns ;)

Forget your fears...
...and want to know more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietschie
Dat zou wel het makkelijkste zijn, maar... We hebben geen balkon en zitten niet met de ramen aan dezelfde kant van het gebouw. Hij heeft zijn ramen aan de voorkant zitten en ik aan de zijkant. We kunnen dus niet via de buitenkant visueel contact maken...
We hebben idd wel geprobeerd de antenne's buiten te hangen, maar dit hielp niets.

[ Voor 15% gewijzigd door pietschie op 29-09-2003 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietschie
Ik heb het artikel "Computernetwerk op 220 volt" door Herbert Blankesteijn in NRC gelezen. Via via kwam ik bij een bedrijf in Eindhoven uit dat hardware van dit Powerline principe levert. Ik heb het bovenstaande aan hun voorgesteld maar ze verzekerden me dat het signaal niet eens voorbij de meterkast zou komen. Dit aangezien hier een filter in zou zitten. Helaas... helaas...
Pagina: 1