Is Serial ATA de kosten waard in een midden-systeem?

Pagina: 1
Acties:

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 11:51
Ik probeer nog steeds harde benchmarks te vinden van S/ATA schijven tegenover IDE schijven van hetzelfde kaliber, maar de HW sites die ik bezoek + de GoT search leveren bar weinig op. Ik vroeg me nu af of het de moeite loont een met S/ATA toegerust moederbord te kopen en een dergelijke schijf voor een 'middenklasse' systeem (ik stop er een 9600 Pro in bijvoorbeeld in en 2400 MHz.; dat je even een beeld hebt). Liggen de verschillen in een paar procent, of is het wel degelijk de investering waard?

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je hebt in ieder geval dunnere kabels die dus de airflow minder beinvloeden, dus het is in dat opzicht in ieder geval beter, en waarschijnlijk kun je dan ook verder gaan met overclocken.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:49

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

Verwijderd

Onder de verkeerde naam de thread gestart, oeps :P.

Bedankt voor de link, deze is precies wat ik zocht!

Verwijderd

Ik begrijp niet wat je bedoelt met 'is het de investering waard'. Welke investering? Voor een P4 kun je al bijna geen moederbord meer krijgen zonder S-ATA ondersteuning, en S-ATA schijven zijn hooguit 20 euro duurder dan een vergelijkbaar IDE model.

Verwijderd

Ik zit op dit moment in Japan en wil een AMD systeem bouwen vanwege de goedkope processors. Nu is het mogelijk hier met tweedehands componenten voor rond de 400 Euro een volledige computer te bouwen met de componenten die ik eerder noemde (met monitor zelfs). Kiezen voor S/ATA kost me 10 % meer voor een minieme performancewinst. Dan koop ik liever een snellere processor of geheugen met betere timings.
Een A7N8X is hier bijna een kwart duurder met S/ATA ondersteuning, een drive met S/ATA 50 procent duurder dan een vergelijkbare op IDE 133.

Verwijderd

maar een lange rounded IDE kabel kost je ook weer gauw 20€ :)

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ja, maar je hoeft geen rounded cables te kopen; gewone ide kabels voldoen toch ook. Je kan ze ook achter je bays of zo wegstoppen. :)
Als je een gewone hd koopt met alleen maar sata extra zou ik het niet doen. Mss als je zo'n wd Raptor 10k rpm zou kopen dan zou dat de moeite waard zijn.

Kijk eens het verschil tss sata en gewoon ata met een gewone maxtor hd of zo op http://www.storagereview.com
Kijk dan zelfs of jij de moeite waard vind om zoveel extra geld uit te geven voor sata.

[ Voor 29% gewijzigd door pisart op 28-09-2003 08:49 ]

Verwijderd

Het antwoord lijkt me duidelijk als ik dit alles zo lees: Nee :).
Ik dacht ook dat ATA/133 nu echt top of the bill was, maar die drives zie ik eigenlijk maar weinig in hun reviews terugkomen. ATA/100 is al een hele kluif om te verslaan voor S/ATA.

Verwijderd

moet wel even zeggen dat mn 2 WD800BB schijven met asus dongles sneller in RAID0 werken dan 2 WD800JB schijven in raid 0

WD800BBs draaien op een SIL3112 controller en de JBs op een Promice PDC20676 d8 ik zo

stripesize is iedentiek :>
Pagina: 1