[ADSL] Hoe draadjes onderling verbinden?

Pagina: 1
Acties:

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
In ons nieuwe huis was ADSL beschikbaar, en dat hebben we dan ook meteen aangevraagd. Nu is de aansluiting inmiddels gereed, alleen de aansluiting komt binnen in de woonkamer en de computer staat in een andere kamer. Gelukkig loopt er vanuit de woonkamer al een vier-aderige draad (waarvan nog twee aders over zijn) naar een andere kamer. Van daaruit kan ik met een kabel van 15 meter in de meterkast komen, waar de modem en een switch komen te staan. Ik dacht dit op de volgende manier aan te sluiten:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/j.kapteijns/aansluiten.GIF

(Waarbij de zwarte blokjes 'in elkaar gedraaide' draadjes zijn. Maar nu keek ik eens beter naar de kabels die ik tot mijn beschikking heb en ik zag iets vreemds. De 15 meter kabel ziet er namelijk zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/j.kapteijns/kabel15m.GIF

De stekkers liggen dus in elkaars verlengde, als je de twee stekkers tegenover elkaar houdt lopen de gekleurde draden door. De kabel van 2 meter (die ook maar twee daadjes heeft) zit precies andersom:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/j.kapteijns/kabel2m.GIF

Als je de stekkers op elkaar legt liggen de draadjes dus gelijk.

Het vreemde is dat ik beide draden al een keer gebruikt heb, de 15 meter kabel vanaf de splitter naar de modem en de 2 meter kabel vanaf de splitter naar de telefoonaansluiting.

Nu vraag ik me dus af hoe ik het modem met de splitter moet verbinden. Moeten de draadjes in elkaars verlengde liggen of moeten ze juist andersom aangesloten worden? Of maakt het helemaal niet uit, aangezien ik beide kabels al eens gebruikt heb...

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en dat jullie me kunnen helpen. Overigens staat in de handleiding van ADSL en het losse papiertje van kabels knippen niets over de volgorde en uit de search kwam ook niets bruikbaars te voorschijn. Alvast bedankt voor de moeite.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Dat is het verschil tussen een cross-cable en een straight cable.

Wat en hoe verder weet ik niet precies, maar misschien kun je door te zoeken op die begrippen meer vinden.

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
wicher schreef op 27 September 2003 @ 17:43:
Dat is het verschil tussen een cross-cable en een straight cable.

Wat en hoe verder weet ik niet precies, maar misschien kun je door te zoeken op die begrippen meer vinden.
Het verschil tussen een cross kabel en een straight kabel is, voor zover ik weet tenminste, alleen van toepassing op netwerkkabels. Het gaat nu over telefoonkabels, en ik wist niet dat die begrippen daar ook golden.

Maar als dat zo is: moet er tussen mijn modem en mijn splitter een cross of een straight kabel? En tussen de aansluiting en de splitter? Want dat kan ik dus nergens vinden...

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Het maakt bij mijn weten geen zak uit of die middelste aders van je telefoondraad omgewissteld zijn. Vroeger wel, nu niet meer. Zolang als je maar de middelste aders pakt van de vier en die zijn meestal blauw en rood.

En let natuurlijk op dat je de splitter op de juiste plaats aansluit.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Volgens mij staat er in de handleiding dat er tussen splitter & modem zo min mogelijk afstand mag zitten... 15 meter lijkt me hier nogal een eindje overheen te gaan :)

Je kunt beter splitter + modem in de ene ruimte hebben, dan een UTP kabel naar de switch ergens anders...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 September 2003 @ 17:49:
Het maakt bij mijn weten geen zak uit of die middelste aders van je telefoondraad omgewissteld zijn. Vroeger wel, nu niet meer. Zolang als je maar de middelste aders pakt van de vier en die zijn meestal blauw en rood.
Dat klopt inderdaad wel met mijn ervaringen, aangezien ik allebei de kabels kon gebruiken.
Dat was ik wel van plan ja :)
Scatman_II schreef op 27 September 2003 @ 17:53:
Volgens mij staat er in de handleiding dat er tussen splitter & modem zo min mogelijk afstand mag zitten... 15 meter lijkt me hier nogal een eindje overheen te gaan :)

Je kunt beter splitter + modem in de ene ruimte hebben, dan een UTP kabel naar de switch ergens anders...
Dat kan wel zo zijn, maar ik kan UTP echt niet over twee draadjes krijgen, en met telefoon lukt dat nog wel :)

Bovendien staat in de FAQ dat je het best de afstand tussen modem en splitter zo groot mogelijk kan maken, omdat telefoonkabel goedkoper is dan UTP. Daar staat ook niets over een maximale afstand. Maargoed, ik ga het morgen gewoon uitproberen en dan merk ik het vanzelf wel.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 16:08

Korakal

Up up up!

Verwijderd schreef op 27 September 2003 @ 17:49:

Jouw weten is goed :P
Het maakt idd niks uit of je ze nou kruist of niet, zolang je maar de middelste 2 gebruikt. Eigenlijk net als met 220V, het maakt niet uit hoe je de stekker in het stopcontact steekt.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:39
Nou dat is eigenlijk niet helemaal een goede vergelijking aangezien er bij 220V wel verschillende zitten tussen de twee draden.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 16:08

Korakal

Up up up!

Hielko schreef op 27 September 2003 @ 22:45:
Nou dat is eigenlijk niet helemaal een goede vergelijking aangezien er bij 220V wel verschillende zitten tussen de twee draden.
D'r zit wel verschil in inderdaad, maar (grofweg) maakt het eigenlijk niet uit hoe je de stekker in het stopcontact steekt (een enkel apparaat dat fasegevoelig is uitgezonderd).

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Nog even voor mensen die dit topic later via de search tegen komen: Het maakt inderdaad niet uit hoe de draadjes aangesloten worden. Bovendien is de in totaal waarschijnlijk ruim 20 meter afstand tussen switch en modem ook nauwelijks van negative invloed op de snelheid geweest.

Overigens: is het misschien nuttig dit in de FAQ te vermelden? De handleiding van ADSL zegt er niets over, en kabel verlengen is iets wat volgens mij vrij vaak voorkomt. Bovendien is er al een kopje ADSL kabel verlengen dus daar zou best een zinnetje bij kunnen ;)

Pagina: 1