Toon posts:

hub / netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Ik heb een extra pc op mijn kamertje en was van plan om nu eens een netwerk te gaan bouwen dus heb ik een hub gekocht en 2 netwerk kabels.

onze netwerk situatie:
Wij hebben een bedrijf, en beneden staat een kabelmodem (@home) die aangesloten is op een linux (firewall) server.
Vanuit de linux server gaat de verbinding naar een grote hub (router is toch hetzelfde als een hub?).
Vanuit die grote hub gaat er een kabel naar mijn kamertje.
Op mijn kamertje staan nu voorlopig 2 pc's maar 1tje is maar voorzien van internet (de kabel vanuit de grote hub naar mijn pc)
Maar nu wil ik die kabel die van beneden aan komt aansluiten op nog een hub (zie foto's) en vervolgens uit die hub 2 kabels naar de ene pc en de andere.

De computerzaak zei dat dat gewoon mogelijk is en dat het alleen een kwestie van aansluiten is... niet dus volgens mij. ik had het gebrobeerd, dus had ik de kabel vanuit beneden aangesloten op de hub (1x) en de andere 2 naar mijn pc's op 2x en 3x.
Toen ik alles aangesloten had branden er 3 ledjes:
2x 3x en pwr (power) Dus 1x niet (de kabel vanuit beneden)
Wat moet ik nu doen? een speciale instelling op mijn computer wijzigen, of is de hub toevallig dood? (lijkt me niet)

Systeem specs:
pc1: Pentium 3 550 celeron @ windows xp pro
pc2: Compaq pressario 120 mhz @ windows 98
Beide uiteraard voorzien van een netwerkkaart (beide ook realtec chipsets)

foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.amicoproject.nl/images/overig/prive/Foto%2038.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.amicoproject.nl/images/overig/prive/Foto%2039.jpg
Als je me kon helpen zou dat wel relaxted zijn. Ik wacht met volle smacht

(als mijn uitleg niet duidelijk genoeg is mijn excuses daarvoor ik heb daar moeite mee ik heb gebrobeerd zo volledig en duidelijk mogelijk te zijn. En mijn ervaring op het ICT gebied zijn gemiddeld ik doe sinds kort pas een opleiding (niveau 2) en heb nog niet echt ervaringen met netwerken)

alvast bedankt,
Kees Schepers

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Hoe deel ik Internet ? en FAQ Network Troubleshooting zijn hier verplicht leeswerk ;)

Kort en goed: de linux-pc fungeert als router, jouw nieuwe hub moet ge-uplinked worden naar de "grote" hub (verschilt per hub hoe dat moet/mag, meestal met een gewone kabel naar een uplink- of crosspoort, maar ook een crosskabel op een gewone poort wil wel eens werken) en verder zal je de aan te sluiten PC's moeten configureren. Hoe? Vraag dat aan de beheerder van die linuxbak, daar is zo niets zinnigs over te zeggen.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 27 September 2003 @ 16:43:
dus heb ik een hub gekocht en 2 netwerk kabels.
Hub of switch?
onze netwerk situatie:
Wij hebben een bedrijf, en beneden staat een kabelmodem (@home) die aangesloten is op een linux (firewall) server.
Vanuit de linux server gaat de verbinding naar een grote hub
Vanuit die grote hub gaat er een kabel naar mijn kamertje.
Op mijn kamertje staan nu voorlopig 2 pc's maar 1tje is maar voorzien van internet (de kabel vanuit de grote hub naar mijn pc)
Maar nu wil ik die kabel die van beneden aan komt aansluiten op nog een hub (zie foto's) en vervolgens uit die hub 2 kabels naar de ene pc en de andere.
Dus:
[cable-modem]--/~/-[linuxbak]-/~/--[hub]--/~/--[10 mbit hub]===[pc 1(de jouwe) en 2]

?

trouwens:
(router is toch hetzelfde als een hub?).
Nee, een hub is alleen maar een hardware kassie wat het signaal versterkt en over alle poorten verder gooit.
(zie ook de faq over verschil hub/switch enzo)
Een router is een heel ander beestje.
Toen ik alles aangesloten had branden er 3 ledjes:
2x 3x en pwr (power) Dus 1x niet (de kabel vanuit beneden)
Wat moet ik nu doen?
Cross cable tussen beide hubs gebruiken of de uplink poort als die nog vrij is.

[ Voor 15% gewijzigd door alt-92 op 27-09-2003 17:13 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
oke mensen het is al gebeurd. Ik had mijn inet kabel vanuit bedenden aangesloten op het kruisje van de grote hub en het werkte, maar in iedergeval allemaal erg bedankt!