Ik ben de laatste twee weken druk bezig geweest met het ontwerpen en bereken van een paar flinke zuil speakertjes voor mijn Marantz PM7000.
Ik ben op het volgende terecht gekomen voor elke zuil:
2x Visaton W250S 4ohm Woofer.
2x Visaton W130S 40hm Mid.
1x Vifa HT 275D2 8 ohm Hi.
De Woofers breng ik onder in een behuizing van 111 liter dit is na aftrek van het dempings materiaal. Hierin een poort met een diameter van 10cm en een lengte van 14,5cm. Dit zou moeten leiden tot een strakke en lage bas.
Woofers zijn in serie aangesloten zodat dat een impedantie van 8 ohm opleverd.
Deze moeten het frequentie bereik van 0-500 hz voor hun rekening nemen
De W130's sluit ik ook in serie aan zodat dat ook 8 ohm opleverd. Deze komen in een gesloten behuizing van 38 liter. Dit zou ook weer tot een nette rechte frequentie curve moeten leiden.
De midentoners moeten hun werk doen van 500 hz tot 3000 hz.
De vifa hogetoner moet zijn werk doen in een 1.3 liter behuizingtje vanaf 3000 hz.
Het filter wat ik gebruik is er een van de Conrad # 33 29 17-02
Als materiaal gebruik ik 25mm MDF.
Hieronder nog wat bouw plaatjes van hoe de speakers eruit moeten komen te zien, zodra ik aan het bouwen ga zal ik zo af en toe wat plaatjes posten. En als ze af zijn zal ik uiteraard vertellen of ze een beetje klinken.
Als er nu al dingen niet kloppen of aanmerkingen wil ik het graag horen. Ik bouw deze speakers met het oog op dat ze HARD kunnen maar wel een mooi en zuiver geluid geven ook op wat zachter vermogen.

Ik ben op het volgende terecht gekomen voor elke zuil:
2x Visaton W250S 4ohm Woofer.
2x Visaton W130S 40hm Mid.
1x Vifa HT 275D2 8 ohm Hi.
De Woofers breng ik onder in een behuizing van 111 liter dit is na aftrek van het dempings materiaal. Hierin een poort met een diameter van 10cm en een lengte van 14,5cm. Dit zou moeten leiden tot een strakke en lage bas.
Woofers zijn in serie aangesloten zodat dat een impedantie van 8 ohm opleverd.
Deze moeten het frequentie bereik van 0-500 hz voor hun rekening nemen
De W130's sluit ik ook in serie aan zodat dat ook 8 ohm opleverd. Deze komen in een gesloten behuizing van 38 liter. Dit zou ook weer tot een nette rechte frequentie curve moeten leiden.
De midentoners moeten hun werk doen van 500 hz tot 3000 hz.
De vifa hogetoner moet zijn werk doen in een 1.3 liter behuizingtje vanaf 3000 hz.
Het filter wat ik gebruik is er een van de Conrad # 33 29 17-02
Als materiaal gebruik ik 25mm MDF.
Hieronder nog wat bouw plaatjes van hoe de speakers eruit moeten komen te zien, zodra ik aan het bouwen ga zal ik zo af en toe wat plaatjes posten. En als ze af zijn zal ik uiteraard vertellen of ze een beetje klinken.
Als er nu al dingen niet kloppen of aanmerkingen wil ik het graag horen. Ik bouw deze speakers met het oog op dat ze HARD kunnen maar wel een mooi en zuiver geluid geven ook op wat zachter vermogen.