[DIY] Speakerontwerp voor flinke 3 weg zuiltjes.

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:28
Ik ben de laatste twee weken druk bezig geweest met het ontwerpen en bereken van een paar flinke zuil speakertjes voor mijn Marantz PM7000.

Ik ben op het volgende terecht gekomen voor elke zuil:

2x Visaton W250S 4ohm Woofer.
2x Visaton W130S 40hm Mid.
1x Vifa HT 275D2 8 ohm Hi.

De Woofers breng ik onder in een behuizing van 111 liter dit is na aftrek van het dempings materiaal. Hierin een poort met een diameter van 10cm en een lengte van 14,5cm. Dit zou moeten leiden tot een strakke en lage bas.
Woofers zijn in serie aangesloten zodat dat een impedantie van 8 ohm opleverd.
Deze moeten het frequentie bereik van 0-500 hz voor hun rekening nemen

De W130's sluit ik ook in serie aan zodat dat ook 8 ohm opleverd. Deze komen in een gesloten behuizing van 38 liter. Dit zou ook weer tot een nette rechte frequentie curve moeten leiden.
De midentoners moeten hun werk doen van 500 hz tot 3000 hz.

De vifa hogetoner moet zijn werk doen in een 1.3 liter behuizingtje vanaf 3000 hz.

Het filter wat ik gebruik is er een van de Conrad # 33 29 17-02
Als materiaal gebruik ik 25mm MDF.

Hieronder nog wat bouw plaatjes van hoe de speakers eruit moeten komen te zien, zodra ik aan het bouwen ga zal ik zo af en toe wat plaatjes posten. En als ze af zijn zal ik uiteraard vertellen of ze een beetje klinken.

Als er nu al dingen niet kloppen of aanmerkingen wil ik het graag horen. Ik bouw deze speakers met het oog op dat ze HARD kunnen maar wel een mooi en zuiver geluid geven ook op wat zachter vermogen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jblu/speakers/speaker1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jblu/speakers/speaker2.jpg

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik zou niet voor een standaard filter gaan, enige moeite steken in het filter kan je een flinke winst in geluidskwaliteit opleveren. Daarnaast zou ik de overnamefrequentie iets veranderen, uiteraard bepaal je de uiteindelijke overnamefrequentie bij het filterontwerp, rekening houdend met de drivers maar zo op het eerste gezicht lijkt een ~300/~3000Hz filter me beter dan de geplande 500/300hz.

Ik ken de drivers niet echt maar mischien is een eerste orde filter zelfs mogelijk, in ieder geval voor het laaggedeelte. Deze zullen je aardig wat kosten (zowel qua geld als qua tijd) dus laat het niet verpesten door een standaard filter van de conrad. Als je niet de tijd/geld/mogelijkheid om een goed filter te laten ontwerpen dan lopen er hier wel een paar mensen rond die het even voor je kunnen simuleren, dit is natuurlijk nooit zo goed als in de praktijk uitproberen maar zal in ieder geval een veel beter resultaat geven als het conrad dingetje die waarschijnlijk ook slechte componenten gebruikt.

Dit is hetgene wat ik mijn mijn beperkte filterkennis kan aanraden:

-Kijk goed naar de overnamefrequenties, laat deze zo laag mogelijk zijn! Volgens mij moet een driver als de W130 zelfs gesloten vanaf zo'n 200-300Hz zijn werk kunnen doen, gebruik dit dan ook want het middentoongeluid dat van de w250's afkomt zal minder goed zijn omdat de drivers al uitslag maken door de lage tonen.
-Bij de overgang midden-hoog hetzelfde verhaal, zo laag mogelijk. De 13cm conus zal boven de 3000Hz gaan beamen, liever 2000Hz overnamepunt (als de tweeter dit aankan) dan 3000Hz.
-Onderzoek de mogelijkheid tot eerste orde filtering en houdt zoveel mogelijk rekening met het 'samenwerken' van de drivers. Bij een standaardontwerp wordt hier ofwel geen rekening mee gehouden ofwel uitgegegaan van 100% 'samenwerken' wat ook niet klopt in de praktijk.
-Bekijk de poort nog eens goed, 2x een 25cm driver kunnen best veel lucht verplaatsen, voor mijn 12" sub had ik één 10cm poort gebruikt en dat voldeed maar net. 2x een 10" verplaatst natuurlijk meer lucht. Wat is je beweegreden om de poort achteraan te plaatsen?

Heb je ook plots van je simulaties trouwens?

[ Voor 76% gewijzigd door MM op 27-09-2003 16:30 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:36
Op het eerste zicht lijkt het mij beter om één van beide woofers naar boven te verplaatsen. Hierdoor gaan je drivers symmetrisch geplaatst zijn, wat een gunstige invloed heeft op het afstraalgedrag in de overnamegebieden. Een ander gunstig effect is dat de midden/hoog eenheid wat lager kan komen te zitten, meer op oorhoogte.

Verder is het aan te raden om zeker de mid drivers volledig assymetrisch in hun behuizing te plaatsen, zodat geen enkele afstand van de driver tot een wand van de kast dezelfde is. Hierdoor ga je de kastresonanties meer spreiden, met een gunstig resultaat op het frequentieverloop.

Qua drivers: je zegt dat je echt hard wil gaan, dan gaat bij een dergelijk lage overnamefrequentie voor de tweeter van 3khz deze nogal wat te slikken krijgen. Ik kon geen specs vinden over de door jou opgegeven Vifa tweeter, maar het is iig aan te raden ofwel een heel stevige tweeter te nemen, ofwel de overnamefrequentie wat hoger te leggen. Qua middentoners kan je eventueel ook de AL130 van Visaton eens bestuderen, is wel een pak duurder, maar ook een pak beter. Z'n eigenschappen in het midhoog zijn superieur aan die van de W130S, waardoor je de mid/tweeter overnamefrequentie wat hoger kan leggen. Ook de lineaire membraanuitwijking is heel wat hoger, waardoor ook bij zeer grote vermogens de middentoners niet teveel gaan vervormen. De AL130 is overigens ook met zwarte conus verkrijgbaar, dat past wellicht beter bij de rest van je drivers.

Voor de rest gelden uiteraard de opmerkingen van m'n voorganger m.m , vooral qua BR poort zit je erg krap.

Hou er ook rekening mee dat hoe je speaker uiteindelijk zal gaan klinken, echt staat of valt met de kwaliteit van je filter. Om dit goed te designen kan je de posts van Raymond in het [DIY-Wedstrijd] Het wedstrijdtopic eens bekijken - daar staat haarfijn in uitgelegd hoe hij het ontwerp van z'n filter geoptimaliseerd heeft.

• KryTech
Tweeter:

http://www.d-s-t.com/vifa/data/d27tg-35-06a.htm

Ik ga het in eerste instantie toch proberen met het filter wat ik al besteld heb. Maar ik zal zeker nog is gaan berkenen aan wat andere filters. Overname frequentie van 250/3500 hz lijkt mij beter in dit geval.

Bas poort kan ik altijd nog aanpassen natuurlijk maar ik heb het uit de volgende simulatie gevens.

www.xs4all.nl/~jblu/speakers/woofer.jpg

En wat bedoel je met "Verder is het aan te raden om zeker de mid drivers volledig assymetrisch te plaatsen" zal ik ze niet in 1 kamer onderbrengen en er bijvoorbeeld een schuine \ plank tussen maken tegen het resoneren?

Wat ik ook nog even kwijt wil is dat dit mijn eerste project is maar ik denk zeker niet de laatste dus ik wilde eerst een paar nette speakers bouwen voor niet al te veel geld. Pas als ik wat meer kennis heb wilde ik overgaan op wat betere en duurdere midtoners. Ik verwacht dat de woofers en mid toner die ik nu uitgezocht heb voorlopig wel volstaan mocht dit project met succes worden afgerond zal ik nog is gaan kijken voor meer hoogwaardige speakers. Ik zie dit dus meer als een opstapje naar meer. Maar alle informatie die ik krijg is mooi meegenomen!

[ Voor 53% gewijzigd door KryTech op 27-09-2003 17:52 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:36
KryTech schreef op 27 September 2003 @ 17:41:
En wat bedoel je met "Verder is het aan te raden om zeker de mid drivers volledig assymetrisch te plaatsen" zal ik ze niet in 1 kamer onderbrengen en er bijvoorbeeld een schuine \ plank tussen maken tegen het resoneren?
Ik quote uit het boek van Dickason:

"Monteer de luidsprekers asymmetrisch op het klankbord, zodat de afstand ervan tot elk van de randen van het klankbord niet hetzelfde is. Monteer de luidsprekers in ieder geval NIET in het midden van het klankbord."

Eenmaal de luidsprekers dus asymmetrisch op de voorkant van je behuizing zitten, zitten ze intern ook asymmetrisch - probleem opgelost. Een schuine plank lijkt me in jouw geval overbodig, zeker als je écht dat Conrad filter wil gaan gebruiken :)

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Ik zou het gewoon lekker in het midden laten....ziet er beter uit en waar zie je tegenwoordig nog een luidsprekerfabrikant die die dingen asymmetrisch zet? M.a.w. het voordeel zal wel meevallen. Aan de binnenkant lijkt me inderdaad nuttiger vanwege staande golven enzo, maar dat kun je dus oplossen zonder dat je het ziet.

[ Voor 7% gewijzigd door zimbab op 27-09-2003 19:06 ]

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:46

reiker

dan jij!

Het lijkt me wat praktischer om de aansluitingspunten een stuk verder naar beneden te plaatsen. Ik weet niet of dit problemen oplevert met je klankgebeuren? Wat mij betreft ziet het er netjes uit, maar wie ben ik... reiker, te lui om zelf fatsoenlijke spullen bij elkaar te zoeken :)

Vandaar dat ik mezelf een net setje B&W CM4's heb aangeschaft

Zo gezegd, zo gedaan.

• MM
  • Niet online

MM

reiker schreef op 27 September 2003 @ 19:14:
Het lijkt me wat praktischer om de aansluitingspunten een stuk verder naar beneden te plaatsen. Ik weet niet of dit problemen oplevert met je klankgebeuren? Wat mij betreft ziet het er netjes uit, maar wie ben ik... reiker, te lui om zelf fatsoenlijke spullen bij elkaar te zoeken :)

Vandaar dat ik mezelf een net setje B&W CM4's heb aangeschaft
Hee reiker lang niet gezien joh (zowel irl als hier :P)
Nieuwe B&W's? Mag ik een keer komen luisteren :9~

[/offtopic]

Toch een praktische tip waar niemand tot nu toe aan gedacht had :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• KryTech
Na eindelijk weer wat tijd te hebben ben ik begonnen met het bouwen van de zuiltjes met dit tot tijdelijk gevolg:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jblu/speakers/speak1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jblu/speakers/speak2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jblu/speakers/speak3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jblu/speakers/speak4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jblu/speakers/speak5.jpg

Over het geluid ben ik zeker te spreken het klinkt allemaal zeer helder en een mooie strakke bas. Er zit nog geen dempings materiaal etc in dat moet nog binnen komen. Zodra alles binnen is ga ik weer verder bouwen en uiteraard nog schilderen. Als de eerste speakers helemaal perfect is ga ik de 2e afmaken als alles klaar is zal ik nog wat fotos schieten.

[ Voor 12% gewijzigd door KryTech op 12-10-2003 16:16 ]

• MM
  • Niet online

MM

Die zijn inderdaad redelijk... flink:P

Verwijderd

Oei, je hebt een paar basis dingen toch niet helemaal uitgevoerd zoals het "moet".

Je filter is inderdaad zeker niet optimaal en is meer om je driver te beschermen dan het echt beter te laten klinken, is gewoon te standaard.

Driver niet in het midden van het klankbord heeft volgens mij (nooit bevestigd gekregen) te maken met interne reflecties. Je linkerwand bijvoorbeeld dubbel uitvoeren zou je driver intern uit het midden plaatsen, maar optisch lijkt het (extern) alsof hij in het midden zit. De gedachte hier achter is om staande golven te beperken en dat pak je volgens mij alleen van binnenuit aan.

Ik ben in ieder geval blij dat je tevreden bent met het resultaat, wat er in ieder geval stevig uitziet, maar je zou (om te testen) je 2e box met een veel smallere middentonen behuizing kunnen uitvoeren. :)

Hoe is de bas eigenlijk uit die aso sub-kast? :P

Verwijderd

heb totaal geen verstand van speakers (i.v.t. jullie) maar het ziet er erg leuk uit, ikzelf draai ook graag hard maar merk dan dat het niet niet meer zuiver is (gek he 5.1 setje @ pc :P ) maarja ik heb het verstand niet om dit soort dingen te bouwen dus heb nu een ander 6.1 setje + demon avr3803 staan speakers zijn kef hometheatre 2005 met extra eitje en 200W subwoofer, ga het in de vak aansluiten (heb ff warmere soldeerbout nodig) succes met je project.

Verwijderd

Klinkt als een zeer leuke set. Maar een AVR heeft gewoon schroefterminals hoor, hoef je niet te solderen :p

Waar heb je die voor nodig?

Verwijderd

Je kat wou ook op de foto :P

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

sphere

Debian abuser

Deze speakers kan ik beter niet aan mijn gf laten zien, ik ben bang dat ze niet zo'n hoge WAF hebben. Ik probeer haar al een tijdje warm te maken voor mooie zelfbouw speakers (mooi als in geluid), maar ze is nogal falikant tegen grote kasten ;) Het lijkt erop alsof jij op dit vlak geen problemen ervaart :)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 17:00:
Klinkt als een zeer leuke set. Maar een AVR heeft gewoon schroefterminals hoor, hoef je niet te solderen :p

Waar heb je die voor nodig?
vergulde stekkers tegen ocidatie in de toekomst

• KryTech
Verwijderd schreef op 12 oktober 2003 @ 16:46:
Oei, je hebt een paar basis dingen toch niet helemaal uitgevoerd zoals het "moet".

Je filter is inderdaad zeker niet optimaal en is meer om je driver te beschermen dan het echt beter te laten klinken, is gewoon te standaard.
Filter zal vast niet optimaal zijn inderdaad maar het geluid wat er momenteel uitkomt is al verassend goed. Als de speakers helemaal klaar zijn zal ik is wat metingen doen. Eventueel zal ik dan nog wel andere filters maken.
Driver niet in het midden van het klankbord heeft volgens mij (nooit bevestigd gekregen) te maken met interne reflecties. Je linkerwand bijvoorbeeld dubbel uitvoeren zou je driver intern uit het midden plaatsen, maar optisch lijkt het (extern) alsof hij in het midden zit. De gedachte hier achter is om staande golven te beperken en dat pak je volgens mij alleen van binnenuit aan.
Ach ik vond het opzich nog wel mooi, de andere speaker zal de midden toners andersom hebben zodat als je de twee speakers ziet het er uitziet als een mooi paartje :) Er komt ook nog speakerdoek voor, één speaker zal veel zonlicht krijgen het schijnt dat dat het ophang rubber van de speakers geen goed doet.
Ik ben in ieder geval blij dat je tevreden bent met het resultaat, wat er in ieder geval stevig uitziet, maar je zou (om te testen) je 2e box met een veel smallere middentonen behuizing kunnen uitvoeren. :)

Hoe is de bas eigenlijk uit die aso sub-kast? :P
De kast van de midden toner valt eenvoudig te wijzigen ik ga er ook zeker nog wat mee expirimenteren maar daarvoor heb ik eerst nog mijn dempings materiaal voor nodig wat als het goed is dinsdag komt.

Over de bas.. die is euh nogal pittig :*) Even wat subwoofer test mp3's afgespeeld en elk kast deurtje trilde mee... Zit alleen nog geen demping in de kist hij zal dus nog wat voller worden.

Verwijderd

ziet er leuk uit, ik neem aan dat je de woofers in serie hebt staan, wand ik ga 2x de w300s bestellen, voor een subwoofer
ik twijfel alleen nog aan 2x 4ohm in serie of 2x 8ohm paralel, wat kan ik heb beste doen ik bou een kast met 2x 65 liter dus met een schijdingswand, alvast bedankt

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 17:27 ]

• KryTech
Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 17:25:
ziet er leuk uit, ik neem aan dat je de woofers in serie hebt staan, wand ik ga 2x de w300s bestellen, voor een subwoofer
ik twijfel alleen nog aan 2x 4ohm in serie of 2x 8ohm paralel, wat kan ik heb beste doen ik bou een kast met 2x 65 liter dus met een schijdingswand, alvast bedankt
Ik heb ze in serie staan inderdaad. Het is net wat je wilt natuurlijk ik koos voor serie omdat ik boxen wilden bouwen met een impedantie van 8 ohm. 4 ohm vind mijn versterk niet al te geweldig en wil hij nog wel is in de kortsluitbeveiliging slaan.

Bij home hifi wordt meestal voor 8 ohm gekozen, car hifi is dit meestal 4 ohm.

Maar het licht dus puur aan het type versteker wat je hebt.

Verwijderd

oke dan word het dus de 4ohm in serie

Verwijderd

Met 4 ohm is in principe niks mis, vergis je niet. 8 ohm wordt alleen gekozen omdat dat over het algemeen het gemakkelijkst is voor een versterker.

Dat heeft een paar technische redenen, maar een bij-effect is dat een versterker op 4 ohm, veel meer vermogen levert, goedkope Watt's dus. Tegenwoordig zijn er bijna geen versterkers die moeite hebben met 4 ohm dus maak je daar maar geen zorgen over.

Ik zou gewoon de versie nemen die het beste presteert in simulaties. Bij de W130s is dat geloof ik de 4 ohm versie. :)

edit:
Verwijderd schreef op 12 oktober 2003 @ 17:25:Wat kan ik het beste doen ik bouw een kast met 2x 65 liter dus met een schijdingswand, alvast bedankt
Ik heb misschien wel een goede suggestie voor je.

Jij wil er 1 in een 65liter kast zetten, dat levert je een -3db punt op van 43hz (diepgang) dat is wel lekker maar kan een stuk beter. Koop er gewoon 1tje (4 ohm) en zet deze in een bass-reflex kast van 100 liter met 2 poorten van 8 centimeter diameter en 25 centimeter lang. Deze drivers hebben namelijk wel wat ruimte nodig.

Als je het niet uit maakt hoeveel ruimte die dingen in nemen en gewoon een aso bas wil; Koop er dan 2 en zet ze allebei in zo'n bovenstaande kist. Vervolgens zet je die subs allebei in een hoekje van je kamer. Dan kun je echt een enorme basdruk verwachten. :)

Als ruimte er wel toe doet moet je dat even zeggen dan simuleer ik nog wat andere mogelijkheden. :)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 20:05 ]

• KryTech
Ik ben nog is aan het rekenen gegaan van mijn bas-reflex poort, maar ik om er niet helemaal uit... kan iemand dat misschien is voor mij narekenen.

Mijn kist is 111 liter en bevat 2x Visaton W250 S 4 Ohm woofers.
specificaties: http://www.visaton.com/english/chassis.htm

Volgens mijn berekening zou ik moeten volstaan met 2 poorten van 10cm doorsnede met een lengte van 15cm.

Als iemand dit voor mij zou willen narekenen zou dat geweldig zijn!

Verwijderd

Met WinLSD zegt ie bij mij dat met die waardes de lengte van de poorten niet 15 cm, maar 17.2 moet zijn :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Visatons_response.jpg

Alsje.

Nog wat opmerkingen over je zelfgebouwde speakers: je mid/hoog unit is nu een dipool. De achterkant open laten kan niet zomaar ongestraft. Je kan er fanastische speakers mee maken, maar dan moet je wel electronische correctie gebruiken.
Ik zou trouwens een veel smallere baffle gebruiken voor je mid/hoog speaker, en evt schuin laten aflopen naar achter (dus trapezium vorm).

Verwijderd

Kijk eens goed Jag, het is wel degelijk een closed-box, de achterwand zit alleen een stukje naar binnen.

Uiteraard is een smallere baffle wel een erg goed idee, maar dat haalde ik hier boven ook al een keertje aan. :)

• KryTech
Ok geweldig! Worden twee poorten van een cm of 16 dan. Ik zat er aan te denken om 1 poort voor en 1 poort achter te plaatsen. Heeft dat nog invloed op het geluid?

op deze manier dus:
Van de zijkant gezien. Of kan ik ze beter gewoon naast elkaar of onder elkaar doen?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jblu/speakers/poort.jpg

Midden toners zal ik zeker wat inblikken op jullie aanraden. Achterkant zit gewoon dicht inderdaad.

[ Voor 18% gewijzigd door KryTech op 12-10-2003 22:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 19:49:
Met 4 ohm is in principe niks mis, vergis je niet. 8 ohm wordt alleen gekozen omdat dat over het algemeen het gemakkelijkst is voor een versterker.

Dat heeft een paar technische redenen, maar een bij-effect is dat een versterker op 4 ohm, veel meer vermogen levert, goedkope Watt's dus. Tegenwoordig zijn er bijna geen versterkers die moeite hebben met 4 ohm dus maak je daar maar geen zorgen over.

Ik zou gewoon de versie nemen die het beste presteert in simulaties. Bij de W130s is dat geloof ik de 4 ohm versie. :)

edit:
[...]
Het maakt bijna niet uit of je 4 of 8 ohm versie gebruikt. De verschillen in rendement komen gewoon doordat ze meten bij 2,83 Volt. bij een lagere speaker impedantie stop je er dan 2x zoveel vermogen in. Dus heb je een 3db hoger rendement. En lang niet alle versterkers hebben dubbel zoveel vermogen bij een belasting van 4 ohm.

KryTech: Ik zou de poorten bijelkaar zetten, zoals ik uit de tekening begrijp heb je nu de poorten tegenover elkaar. Nu bestaat er kans dat beide poorten elkaar uitdempen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 09:46 ]

Verwijderd

Ja naast, of boven elkaar. Maar niet recht tegenover elkaar in ieder geval. Dan valt de hele werking zo goed als weg.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik zou wel degelijk voor twee 8 Ohm woofers parrallel gaan voor een totaal van 4 Ohm. Dan gaat idd niet het rendement omhoog, maar wel de spanning-gevoeligheid. Dus de speaker geeft meer output bij een gegeven spanning van de versterker.
Wat je anders krijgt is dat je de niveaus van de middentoner(s) en tweeter omlaag moet gaan halen naar het niveau van de woofers met weerstanden. Kortom, dit is het verschil tussen een 84dB en 87dB gevoelige speaker.

Nou lees ik net dat het om een ontwerp voor een sub gaat (zou ik trouwens andere drivers voor bestellen, maar goed). Dan nog steeds, extra gevoeligheid is alleen maar fijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 09:43:
[...]

Het maakt bijna niet uit of je 4 of 8 ohm versie gebruikt. De verschillen in rendement komen gewoon doordat ze meten bij 2,83 Volt. bij een lagere speaker impedantie stop je er dan 2x zoveel vermogen in. Dus heb je een 3db hoger rendement. En lang niet alle versterkers hebben dubbel zoveel vermogen bij een belasting van 4 ohm.

KryTech: Ik zou de poorten bijelkaar zetten, zoals ik uit de tekening begrijp heb je nu de poorten tegenover elkaar. Nu bestaat er kans dat beide poorten elkaar uitdempen.
Het maakt wel degelijk uit, bij de W130s scheelt het bijvoorbeeld -3db in een zelfde kast. T/S parameters zijn dus ook anders. :)

Verwijderd

ik heb nu 1x een w300s en een 100liter kast gedaan klinkt nog niet helemaal zoals ik het mij had voorgesteld maar dat kan ook komen door dat ik een kamer heb met meer dan 50% gipswand dat dreund niet zo lekker, verder mijn broekspijpen trillen als ik de bas lekker hard aan heb dus misschien nog wel een keer een 2de

Verwijderd

ziet er goed uit. Een enkele opmerking mbt het filter: mijn ervaring is dat kwalitatief goede spoelen en condensatoren veel kwaliteitswinst opleveren. Ik kan niet goed zien wat je nu gebruikt hebt, maar ik vermoed dat hier nog winst te behalen is. Verder zorgt het loodrecht op elkaar monteren van de spoelen ervoor dat de magnetische flux van de ene spoel geen invloed heeft op de andere.

Verwijderd

hoever ben je met je zuiltjes, ik wacht nog steeds met spanning op het eind result

Verwijderd

Hallo doe het zelvers

Wat ik hier tot nu toe gelezen heb doet mij goed om te horen dat er nog meer mensen tegenwoordig nog met speakers bezig zijn om zelf te maken.
In de afgelopen jaren heb ik al heel wat zelf gebouwd inmiddels, en gaandeweg steeg bij mij de kennis gestaag.
Mooi is het om de pc met simulatiesoftware in te schakelen , dit scheelt al veel voorwerk. Maar later zal altijd nog met de nodige ervaring het geheel verder getuned moeten worden.

Om een paar dingen aan te halen uit de reply's en het ontwerp met de Visaton's.
Speakers in serie geschakeld gedragen zich altijd minder goed in combinatie met een parallel filter. De parameters van de in serie staande chassis worden beiinvloed door de in de chassis aanwezige toleranties. Wanneer ze in werking zijn valt volgens mij nog moeilijk iets te zeggen over de verkregen waarden.
Beter is het , en ook zeker wanneer er rendement verlangd wordt om voor een 4 ohm system te gaan, dus parallel schakeling van 8 ohm units.

Dit geldt voor de woofers en ook voor de bas/middentoners.
Er zijn een aantal regels , die beschreven in het Dickason boek het beste kunnen worden nageleefd om een optimaal afstraalgedrag te verkrijgen. Een daarvan is zoals al gezegd werd de units uit het midden van het front te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat de sprong in de frequentieresponse die altijd onstaat ten gevolge van de baffle roll-off niet zo dramatisch verloopt. Tevens heeft het m.i. nog een iets gunstiger uitwerking op staande golven in de kast. Deze moeten altijd goed onderdrukt worden met voldoende demping. Antiparallel wanden helpen deze resonanties te verdelen over een breder frequentie gebied, zodat ze minder storend zijn.

Het oppervlak van de baffle van de middentoners kan het beste schuin aflopen naar achteren.
Dan iets over de plaatsing van de middentoners en tweeter. Deze probeer ik altijd zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen. De units interfereren minder en in het afstraalgedrag onstaan minder onregelmatigheden (lobben).

Verder bepaald elk aspect van de speaker in meer of mindere mate de uiteindelijke geluidskwaliteit, waarbij de combinatie van kast (inhoud), units en niet in de laatste plaats in combinatie met het filter en diens componenten alles bepalend zijn. Maar voor alles geldt: jou oren bepalen of je ontwerp geslaagd is, tot je iets beters hoort......

J. van Wier

• MM
  • Niet online

MM

Leuke eigen introductie, moge je nog lang blijven hangen hier. Het is op GoT echter niet de bedoeling om oude topics zomaar te kicken zonder dat daar echt een reden voor is. Ik stel voor dat we dit topic verder met rust laten en weer laten zakken :)

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Ik zou eerder voor 1 dikkere poort gaan, sowieso niet tegenover elkaar.
Ik prefereer een poort aan de voorkant zeker bij een kleine ruimte.

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-08 10:34
zie vorige reactie (dit is al een oud topic) laat deze dus voor de rest met rust :Z

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

Verwijderd

Oud topic enzo ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.