[GTK+-2.0] Leerboeken voor development in Gnome2

Pagina: 1
Acties:

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-04 23:28

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Ik ben me aan het storten op het programmeren in GTK+-2.0. Ik heb al redelijk wat background op programmeer gebied. De drive voor mij om GTK+-2.0 te gaan leren is vooral hobby. Ik kwam erachter (tenzij iemand mij het tegendeel bewijst ;)) dat er geen applicatie is om van een iPaq de Outlook Mobile data te syncen met Evolution. Iets wat ik graag zou doen. Het leek mij een leuk project om op te pikken, maar ik wil dat dus wel in een mooie grafische applicatie. GTK+-2.0 leek mij dus het beste alternatief.

Toen ik voor het eerst naar GTK ging kijken kwam ik er al snel achter dat je dit niet "ff doet". Tutorials en boeken zijn dus een must lijkt mij. Heel veel tutorials gaan meestal al meteen heel erg diep en vergeten de mensen die nog nooit naar development in GTK gekeken hebben. Eigenlijk zijn ze al snel van de categorie "advanced".

De beste tutorial die ik tot nu toe heb gevonden komt van gtk.org zelf. Namelijk: http://gtk.org/tutorial/index.html. Erg goeie tutorial waar ik al een hoop aan heb gehad. Echter ben ik op zoek naar iets handzamers. Een boek dus. Mijn search begon in de bekende boekenwinkels zoals paagman, bruna en verwijs. Echter recenter dan Gnome/GTK 1.4 boeken zijn er niet te vinden. Ook heb ik nog even op bol.com gezocht, maar ook daar waren geen GTK+-2.0 boeken te vinden.

Kent iemand een aantal boeken die ik zoek en heeft daarvan een ISBN of adres waar ik ze kan kopen? Of heeft iemand voor mij nog wat goeie tutorials? Je zou me er enorm mee helpen. Tnx :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
Ik heb hier 'applicaties ontwikkelen in linux' staan, die heb ik destijds een keer bij de slegte in Amsterdam gekocht, maar deze bleek over GTK 1.nogiets te gaan dacht ik. Ik weet niet in hoeverre GTK1 en GTK2 qua programmeren van elkaar verschillen maar misschien moet je daar eens naar kijken. Het boek koste mij destijds 5 euro voor een pagina of 400 tekst :)

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Ja, er zijn talloze GTK1.* boeken te vinden. En uiteindelijk zal het niet zo heel erg veel schelen, dat weet ik. Maar voor een goede ondergrond leek het mij belangrijk wel bij de juiste versies te blijven. Als was het alleen al om het verschil GnomeConf/pkg-config, om maar een voorbeeld te geven. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
mOrPhie schreef op 27 September 2003 @ 14:45:
Ja, er zijn talloze GTK1.* boeken te vinden. En uiteindelijk zal het niet zo heel erg veel schelen, dat weet ik. Maar voor een goede ondergrond leek het mij belangrijk wel bij de juiste versies te blijven. Als was het alleen al om het verschil GnomeConf/pkg-config, om maar een voorbeeld te geven. :)
Als je gewoon wat dingen op het net leest dan weet je na een poosje wel wat alle basisbegrippen van gtk/gnome zijn. Ga je alleen gtk of gtk/gnome programmeren? Bij de volgende gtk versie worden de UI elementen van gnome in gtk geintegreerd.
Verder zou ik eens kijken naar glade. Met glade kun je een grafische applicatie maken zonder dat je alle details van gtk moet leren. Heeft als tweede voordeel dat je de interface strikt scheidt van de functionaliteit van je programma.

Succes

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:47
BTW: ipv een compleet nieuw programma maken, zou ik een uitbreiding op gnome-pilot schrijven.

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
GTK2 is absoluut een heel mooie toolkit om een grafische applicatie mee te bouwen, maar ik krijg (wellicht onterecht!) het idee dat je bij GTK2 gelijk denkt aan C?

Je kan in de meeste talen op het Linux platform werken met de grafische toolkit GTK2. Er zijn genoeg "bindings" naar de andere talen. C++ kent hiervoor gtkmm, Python kent pygtk, C# kent gtk-sharp en al genoemd de heerlijke glade oplossing waarmee je GUI als XML file opgeslagen en gebruikt kan worden en waarmee je een glasheldere scheiding maakt tussen GUI en implementatie van je programmalogica.

Voor bijna elke bovengenoemde mogelijkheid zijn er op het Internet een aantal duidelijke introductiehandleidingen en referenties naar de API's.

Een handleiding/serie richtlijnen die mogelijk wel erg handig is deze:
Gnome Human Interface Guidelines
Deze "HIG" gaan over het ontwerpen van een GUI die vanuit een gebruikersoogpunt goed in elkaar zit. (verplichte kost eigenlijk)

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Freak_NL schreef op 27 September 2003 @ 23:40:
GTK2 is absoluut een heel mooie toolkit om een grafische applicatie mee te bouwen, maar ik krijg (wellicht onterecht!) het idee dat je bij GTK2 gelijk denkt aan C?
Ik ben compleet op de hoogte van het concept. Zoals ik al zei ben ik er al een tijdje mee bezig en de eerste kleine hello-worlds van mijn hand + hobby-dingetjes staan er al. Allemaal in C. Alles geleerd aan de hand van de tutorial die gtk.org zelf aanbiedt.

Het gaat mij er dus vooral om iets handzaams te hebben. Een snelle referentie / leerboek. Maar voor GTK2 zijn die dus niet te vinden. En dat was mijn hele vraag alleen maar. ;)

Maar zo ver als dat ik nu ben, ben ik er bijna wel van overtuigd dat een boek voor GTK2 gewoon niet bestaat of zeer recent pas is uitgebracht.

Verwijderd

http://developer.gnome.org/doc/GGAD/ ?

edit:
Alhoewel, die is obsolete, zie homepage...

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 11:21 ]

Pagina: 1