Zijn de linux 64 bits distributies (Mandrake, Redhat) van dit moment volledig 64 bits of kunnen deze ook 32 bits applicatie's draaien wat zijn de voorzieningen hiervoor ?
Een distributie draait geen applicaties. Een processor draait applicaties.
Ik neem aan dat je een AMD64 hebt. In dat geval (door het open source karakter van GNU) kan je alles 64 bit draaien (wat maar wil compilen) wat je snelheidswinst (zou moeten) opleveren.
Andere dingen kan je (wederom met deze AMD64) ook gewoon x86 32b draaien. Als je kernel dat ondersteunt.
Ik neem aan dat je een AMD64 hebt. In dat geval (door het open source karakter van GNU) kan je alles 64 bit draaien (wat maar wil compilen) wat je snelheidswinst (zou moeten) opleveren.
Andere dingen kan je (wederom met deze AMD64) ook gewoon x86 32b draaien. Als je kernel dat ondersteunt.
De Linux-versies voor de AMD64 draaien zeker ook gewoon 32-bits apps, zoals bv. hieruit op te maken is. Dit is ook logisch, want de AMD64 is compatible met de x86-architectuur.
Voor de Itanium-architectuur zul je wel alles moeten recompilen lijkt me, want dit is een fundamenteel verschillende architectuur van de x86.
Voor de Itanium-architectuur zul je wel alles moeten recompilen lijkt me, want dit is een fundamenteel verschillende architectuur van de x86.
Ik had deze vraag eigenlijk omdat windows kennelijk een aantal truuken uithaald om 32 bits applicaties te draaien in de 64 bits omgeving. Dus ookal ondersteunt de processor de 32 bits instructies, dan nog is het niet vanzelfsprekend dat je 32 bits applicatie daadwerkelijk draait in een 64 bits OS. Dus als je voor linux binaries binnenhaalt, moet je dan altijd de 64bits versies binnenhalen (Die voorlopig nog niet zo veel beschikbaar zijn) of draaien de 32 bits binaries probleemloos, of moet je altijd de sources downloaden en zelf compileren, zolang de 64 bits versies nog niet beschikbaar zijn.
(Ik heb het inderdaad over de amd proc).
(Ik heb het inderdaad over de amd proc).
Nee dat klopt. De kernel moet het ondersteunen.
De linux kernel doet dat direct, MS heeft daar om bepaalde overwegingen toe besloten een speciale 32-bits layer voor te maken zodat 32 bits applicaties de 64 bits applicaties niet in de weg zitten. Het hoeft echter niet aangezien de AMD64 gewoon 32-bits instructies kan verwerken.
De linux kernel doet dat direct, MS heeft daar om bepaalde overwegingen toe besloten een speciale 32-bits layer voor te maken zodat 32 bits applicaties de 64 bits applicaties niet in de weg zitten. Het hoeft echter niet aangezien de AMD64 gewoon 32-bits instructies kan verwerken.
Tja