Toon posts:

A7N8X dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Sinds een aantal maandan zit ik met een onopgelost probleem. Met de hitte van afgelopen zomer is er een spanningsregelaar op mijn mobo zichtbaar doorgebrand. Reden onbekend. Nu heb een een zelfde soort mobo gekocht en de voeding vervangen (er zat verkleuring op de de mobo-stekker).

Alles aangesloten en goed werken. Blijkbaar was er verder niets stuk.

Na een aantal dagen kreeg ik een hardwarefreeze (na cd'tje branden) met de volgende verschijnselen:
- geen beeld
- wel coolers, schijven ed aan
- geen activiteit op mobo (epox 8k3a+ heeft letjes die het nu niet doen)
- geen piepjes

Ik had het volgende geprobeerd:
- schijven er af (geen verbetering)
- kaarten er uit, enkel pci-vga-tje (geen verbetering)
- geheugen er uit (geen verbetering)
- cmos gereset (geen verbetering)
- andere voeding (geen verbetering)

Uiteindelijk de leverancier gebeld, die zegt ook dat mobo stuk is, opgestuurd.

Omdat ik niet kon wachten op terugkomst (mobo is naar fabriek gestuurd) heb ik een andere nieuwe ASUS gekocht. Deze aangesloten, met alles er weer aan. Aan gezet en...zelfde. Ook geen activiteiten behalve coolers, schijven enz.

Ik ben ten einde raad :?

Na uren zoeken in dit forum zie ik niet bruikbaars, behalve dat ik zelf niets verkeerds zou hebben gedaan. Kortsluiting heb ik even aan gedacht, maar het mobo zit netjes in de kast en ik zie nergens verkleuringen.

Eigelijk weet ik nu niet waar ik moet beginnen, want wat is er stuk en kan het zijn dat het mobo defect raakt door een ander apparaat? (schijf, cd, diskette, video (G-force4). Als ik het mobo helemaal kaal aansluit (ook buiten de kast) gebeurd er ook niets.

Wie heeft een idee?

Groet,
Jan

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Kan het de processor zijn? Krijg je piepjes als je het systeem aanzet of zitten er diagnostic LEDs op het moederbord? Je probleem kan door van alles veroorzaakt worden, maar het is iig niet het moederbord. Probeer eens elk component in een ander systeem. Geheuhgen, vidoekaart en processor als dat kan. Dan kan je tenminste dingen uitsluiten en de oorzaak van het probeem beter inschatten.

Kijk ook eens in de FAQ: PMG FAQ

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Scaror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-01 14:34

Scaror

Don't watch this!

Zoiets heb ik ook gehad net nadat ik mijn computer in elkaar geknutseld had. Alleen gingen bij mij de ledjes wel branden en alle koelers draaiden ook, maar verder niks. Ik heb ook alles geprobeert (geheugen eruit/erin/ander geheugen, alle componenten ergens anders getest, enz enz) Uiteindelijk was ie gemaakt nadat ik de hele zaak 2x terug naar informatique gestuurd heb. Ze zeiden tegen mij dat de processor kapot was. (Hoewel ik die in een systeem van een vriend van me getest had). Dus misschien moet je ook maar de proc testen, ik zie dit nog niet bij je pogingen staan.

Verwijderd

heb je deze gelezen? nieuws: Namaak Athlon XP's en GeForce-kaarten opgedoken
misschien toch maar een DOA CPU :(

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de processor er af haal, dan geeft het mobo toch op z'n minst ook piepjes? Gebeurd dus niet. Ik ben er bang voor dat het plaatsen van onderdelen in ander systeem dat ook dat mobo stuk gaat, is er geen andere manier? Ik zou het met de schijven, cd's en g-force4 kunnen proberen.
Het mobo is de ASUS A7N8X de luxe rev 2, geen letjes, alleen powerled en die brand altijd, ook als systeem uit staat.

Hoe weet ik zeker dat het nieuwe mobo nu defect is?

Verwijderd

hmm... heb je ook getest waar alles er uit is, en alleen :
monitor aansluiten + mobo + cpu + geheugen + PSU + keyboard;

uitsorteren:
monitor aansluiten + mobo + cpu + PSU + keyboard;
monitor aansluiten + mobo + geheugen + PSU + keyboard;
monitor aansluiten + mobo + PSU + keyboard;
(gebeurd hier nog fouten ... dan is, helaas je nieuw mobo ook DOA geval is)

als ik jou was, zou ik ook maar de CPU terubrengen voor alle zekerheid. wie weet je DOA mobo's je huidige CPU beschadigen.. :X

Verwijderd

Topicstarter
Dus, dodol, jij denkt dat het toeval is dat het nieuwe mobo stuk is nadat de vorige mobo met hetzelfde eufel sneuvelde?

Ik had alles gedaan wat je schrijft, echter ook zonder keyboard, daar moet hij in iedergeval over piepen. Dus een geval van mobo DOA. CPU is amd1400 die al weer 2 jaar meegaat.

Ik heb ook de topic gelezen over namaakcpu's en gforce. Ik heb een leadtec gforce 4200, is denk ik geen fake. De amd1400 was altijd goed en ook goede corevoltages. Die is denk ik ook orgineel.

Tja, dan maar alle componenten afzonderlijk in ander systeem testen. Ik heb allen nog wel de vraag of dit wederom een mobo-crash tot gevolg kan hebben.

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

Heb je de voeding al getest?

Systeemspecs
PV Installatie

Verwijderd

Topicstarter
VOZ,

Ik heb er een andere voeding aan gehangen, zelfde resultaat. De voeding zelf (CWT 430ADP) is net nieuw en heeft met het vorige mobo gewerkt. Ik zal hem nog wel even doormeten...

12:30
Voeding heb ik net doorgemeten en is ok

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2003 12:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Alle onderdelen, behalve de CPU zijn getest en geven geen storingen. Hieruit trek ik 2 conclusies:

1 - De CPU is stuk en baast het moederbord op.
2 - De ASUS is een DOA

Conclusie 1 lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, zijn er tweakers onder u dit dit wel eens mee gemaakt hebben, of er van gehoord hebben?
Conclusie 2 blijft dan over, dus terug naar de winkel en omruilen. En dan maar hopen dat het wel goed is.

Nog ideeen?

• derfragmeister
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-02-2022
Hoi Jan.

Goed dat ik dit topic tref want ik heb zelf ook net zoiets meegemaakt (of liever gezegd ik zit er nog middenin). Ik heb afgelopen maandagavond met mijn duffe kop de multiplier in het BIOS van mijn MSI K7T266Pro veel te hoog ingesteld (12,5/13 * FSB 133 Mhz) voor mijn Atlon Thunderbird 1,4 Ghz. Na een reboot deed het systeem helemaal niks meer. Alleen de ventilatoren gaan aan maar er verschijnt helemaal niks op het scherm en er worden ook geen piepjes geproduceerd. Volgens het D-LED diagnostisch systeem van MSI bleef het boot proces hangen bij het initialiseren van de CPU.
Ik trok dus (misschien overhaast) de conclusie dat ik de CPU wel opgeblazen zou hebben. Daarna wat standaard dingen geprobeerd zoals BIOS resetten middels jumper / batterij enz. Afgelopen donderdagavond maar een Athlon XP 1800+ (Palomino core) gehaald en deze er in gezet. Het bord ondersteund Palomino's tot 2100+.
Na het booten verscheen er tekst op het scherm waarna ik 1 seconde lang helemaal euforisch was totdat het hele zaakje vastliep. Bij nader inzicht bleek de melding op het scherm ook redelijk bizar te zijn: "new processor found, 1150 Mhz systembus" ????? Maar goed, hij bleef dus hangen en doet nu weer (zoals ervoor) helemaal niks meer. Ik ben dus een beetje lost want ik had helemaal geen reservemateriaal om selecief zaken te kunnen testen en wegstrepen. Daarnaast ben ik een beetje bang dat ik nu de 1800+ op de een of andere manier heb opgeblazen omdat het Mobo rot is ipv de proc.
Mijn belangrijkste vraag is dus eigenlijk omgekeerd aan die van jou: zijn er tweakers die wel eens meegemaakt hebben dat het mobo de CPU opblaast ???? Zijn er misschien tweakers die nog ander tips of aanbevelingen hebben om dit probleem op te lossen ? Ik heb de eerste keer bij het verwijderen van de koeler redelijk hard met een kruiskopschroevendraaier tegen het mobo geramd maar kan geen visuele beschadiging waarnemen. Zou dit toch kwaad kunnen ?
Als ik hier een apart topic van moet maken hoor ik het graag maar er zit wel redelijk wat overlap tussen de compu problemen van JandeBoer en die van mij.

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Zoals al aangegeven heb ik alle onderdelen behalve CPU getest. Nu heb ik het mobo omgeruild en met een andere AMD geprobeerd (meteen maar een nieuwe gekocht) Alles werkt weer.
Conclusie -> mobo was een DOA

Ik blijf overigens nog wel m'n twijfels houden over de oude CPU (AMD 1400). Ik durf hem nu niet zomaar ergens in te steken voordat ik zeker weet dat deze goed is. Ik zal tweakers nog even afzoeken hoe ik deze AMD Athlon 1400 (zonder mobo) kan doormeten.

Deze topic is in ieder geval behulpzaam geweest en dit is wat mij betreft het laatste wat ik er aan toevoeg:

_/-\o_ Heel erg bedankt allemaal _/-\o_
Pagina: 1