Toon posts:

Maxtor valt regelmatig uit/onzichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Mijn 2e HD van Maxtor (5400 RPM) valt regelmatig uit. Je hoort dan vantevoren meestal wat vreemde tikjes, alsof Windows XP hem probeert te accessen (ook al doe ik niks) en dat niet meer lukt. Hij valt dan ook weg uit de mijn computer lijst van apparaten.

Vaak na PC herstart werkt ie weer, vaak ook juist niet. Heel vreemd en willekeurig, maar heel lastig. Heb al eens gekeken of het een soort van powersafe mode is waar ie in wil maar kan niks vinden hierover want dat staat allemaal "uit" in de bios.

Ook vreemd : er zijn inmiddels al 2 HD kabels ( 1 80 pins en 1 40 pins) gestorven dit jaar. Nog nooit meegemaakt dat die kabels het begeven. Zou het kunnen dat deze ook weer gedeeltelijk rip is ofzo en ik alweer een nieuwe moet kopen en dat die HD ze molt?

Anyway, misschien iemand die het bekend voorkomt allemaal en tips heeft om dit HD-euvel te fixen.

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

uit je post is op te maken dat je schijf het definitieve einde erg dicht bij is. maak zo snel je kunt een backup van je data als je dat niet verloren wilt gaan.

is je schijf jonger dan 3 jaar?
surf dan (nadat je de backup hebt gemaakt) naar www.maxtor.com en kijk wat je moet doen op hem gratis en voor nix te laten vervangen (je betaald alleen de verzendkosten heen)

[edit]
Van die kabels is vreemd, hoe kan een kabel defect zijn, zonder dat je er fysiek iets aan veranderd?
Want dat zijn toch maar een aantal draden die gewoon verbinding moeten maken, meer niet?

[ Voor 23% gewijzigd door KompjoeFriek op 26-09-2003 23:19 ]

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Verwijderd

Topicstarter
KompjoeFriek schreef op 26 september 2003 @ 23:17:
uit je post is op te maken dat je schijf het definitieve einde erg dicht bij is. maak zo snel je kunt een backup van je data als je dat niet verloren wilt gaan.
Dat is verrekte snel dan. Hij is volgens mij net 2 jaar oud. Mooi balen?!
is je schijf jonger dan 3 jaar?
surf dan (nadat je de backup hebt gemaakt) naar www.maxtor.com en kijk wat je moet doen op hem gratis en voor nix te laten vervangen (je betaald alleen de verzendkosten heen)
Maar zij zullen wel het bonnetje willen hebben....en dat zal wel pleitos zijn.
[edit]
Van die kabels is vreemd, hoe kan een kabel defect zijn, zonder dat je er fysiek iets aan veranderd?
Want dat zijn toch maar een aantal draden die gewoon verbinding moeten maken, meer niet?
Ja daarom vond ik het ook zo vaag. En nog wel 2 vrij vlot achter mekaar. Nog nooit meegemaakt en ik kwam er niet aan en mijn PC blijft altijd op zijn plaats, dus allemaal vrij vaag. Temperatuur ook niet schrikbaren dhoog, dus moet haast wel het moederbord of de HD zijn die ze molt, want na vervanging van een nieuwe deed alles het weer.. :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Maar zij zullen wel het bonnetje willen hebben....en dat zal wel pleitos zijn.
Dit is alleen nodig wanneer je het bij de winkel wil inruilen ( = sneller). Maar wanneer je het direct bij Maxtor wil doen, dan heb je helemaal geen bonnetje nodig. Ze kunnen de serienummers van de HDD's heus wel nagaan :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 26 September 2003 @ 23:31:
[...]
Dit is alleen nodig wanneer je het bij de winkel wil inruilen ( = sneller). Maar wanneer je het direct bij Maxtor wil doen, dan heb je helemaal geen bonnetje nodig. Ze kunnen de serienummers van de HDD's heus wel nagaan :)
Ok cool, een zorg minder. :)

Maar ik hoop eerder dat ik al die rompslomp kan voorkomen doordat het hopelijk een kleinigheidje is. Maar hij doet dit al ruim een paar weken.

Zou het ermee te maken kunnen hebben dat die 40 pins kabel niet goed is voor die ATA80(of100?) HD? Dat mag toch nix uitmaken?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Heb je al een keer een andere powerconnector geprobeerd? Ik heb ook ooit zoiets gehad en dat lag toen aan de powerstekker, die was brak waardoor de HD af en toe geen stroom kreeg. Doordat er telkens een kink in de stroomvoorziening kwam gaf dat rare geluiden...

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
zoals xceed zegt,
bij mij was het altijd effe met me vingers aan de stekker friemelen en hij spint weer op :) gebeurde 4 keer week ofzo op ze'n hoogst, daarna maar de molex omgeruild met een cdrom speler die ik nooit gebruik :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mister_X op 27-09-2003 00:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goeie tips, zou ook nog kunnen. Zal eens even de stekkers van de CDwriter of DVD in de HD pluggen en testen.

Zou ook nog mijn koelerstroomkabeltje kunnen zijn die uit een normale steker is gemod. Heb namenlijk mijn grasmaaier koeler (GlobalWin FOP 38/ 7200rpm) via een voltagemod van de powerkabels (verwisselen + - ) naar dat ding teruggeschakelt naar 5400 rpm zodat ie stiller is. Dat is volgens mij ook niet perfect gedaan en dat zou dus een storing kunnen opleveren.

Senks, ik kan weer wat uitproberen voordat ik ga paniekeren richting Maxtor... B)

Verwijderd

Sorry dat ik dit topic hiervoor gebruik maar ik heb ook zo'n probleem, maar dan met mn Maxtor 80 gig 7200 toeren en Liquid Fluid bearing.
Ik heb em mischien net een half jaar, maar soms begint ie ook te tikken en dan krijg ik een BSOD in WinXP.
Maar het hele vreemde is dat dit al mijn 3rde HD die gek begint te doen met dit moederbord(Epox 4G4A+). De andere 2 zijn defect gegaan.
Ik heb een RAID 0 opstelling. Weet iemand of dit moederbord een HD killer is?
Ik heb al verschillende keren een Powermax test erop los gelaten maar die vind niets... :|

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2003 13:13 ]

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-03 17:59
Michelos en Biermans: wat zegt S.M.A.R.T ervan? (of ondersteunt de schijf/controller dat niet?)

Verwijderd

S.M.A.R.T. rapporteerd bij mij niets...
Ik heb het aangezet in het BIOS maar weet niet of dit werkt i.c.m. RAID.

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09-2025
als powermax niks vind, zijn er geen SMART errrors... powermax controleert de SMART status van een schijf heus wel...
welk BSOD krjig je (en heb al ff opgezocht wat dat zou kunnen betekenen?)
Ik zou idd ook even controleren of de molexjes in orde zijn (dus stevig vastzitten).
harde schijvn houden er hélemaal niet van losgekoppeld te worden tijdens gebruik... en gaan er op den duur stuk van.
je kan ook proberen nagaan of je voeding wel voldoende spanning levert (multimeter)

[ Voor 1% gewijzigd door the_stickie op 27-09-2003 13:30 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste heren en dames,

Het bleek bij mij toch aan die power-instabiliteit te liggen inderdaad. Ik kreeg dus ook BDSOD's zoals Biermans maar er blijkt nu ineens geen vuiltje aan de lucht meer sinds ik even heb gekeken naar die powerplug en ik die koeler-mod even goed gecheckt had.

Er bleek ook een harddisk/case-koeler (apart erin gezet) een powerprobleem te hebben doordat het zwarte powerkabeltje afgebroken was. Deze zal ook wel roet in het eten hebben gegooid toen hij soms net wel en soms niet-niet contact maakte. Want deze tapte weer power af met een verdeelplug van diezelfde harddisk powerkabel.

Het is wellicht wat prematuur maar ik durf wel te zeggen dat het dat was omdat hij inmiddels al een uurtje of 8 geen problemen meer heeft en meestal vloog ie het vrij snel uit. S.M.A.R.T. nog niet getest (ken dit prog ook niet als semi-n00b, zal eens zoeken ernaar, neem aan dat het een foutenprog is?) maar als ie het zo blijft doen zoals nu lijkt het me overbodig.

Many senkz voor de goeie tips, want ik had al bijna een nieuwe HD gekocht in paniek voor data-loss en ik ga ervanuit dat het nu toch opgelost is. _O_

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-03 20:17
Download "DTemp". Hiermee kun je de smartstatus en ook niet onbelangrijk, de temperatuur meten. Zit je HD langdurig boven de max. gespecificeerde temperatuur (zie techn. spec. op site fabrikant) dan treedt er versnelde slijtage op.

Heb zelf een 7200rpm diamondmax gehad die vrij snel overleed door oververhitting. Er blies een casefan overheen, maar dat hielp nauwelijks. Omgeruild bij Maxtor (zie de site voor de procedure), maar ik heb toch maar een samsung aangeschaft.. veel koeler en ook nog eens stiller.

_██_
(ಠ_ృ)

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09-2025
ttvi: S.M.A.R.T (Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology) is een technologie die in zowat alle recente hdd's is ingebouwd. De harde schijf houd zelf gegevens bij hoeveel fouten ze maakt (op allerlei gebieden).
recente biossen kunnen deze info uitlezen en dus een melding geven wanneer de schijf een te hoog aantal fouten bij zichzelf gedetecteerd heeft. Dit KAN een belangrijke aanwijzing zijn dat de schijf het aan het begeven is (of het al begeven heeft ;) )
SMART moet vaak in het bios nog geactiveerd worden. Na activatie geven de meeste mobo's in de POST de huidige SMART status aan.

Verwijderd

Het is wellicht wat prematuur maar ik durf wel te zeggen dat het dat was omdat hij inmiddels al een uurtje of 8 geen problemen meer heeft en meestal vloog ie het vrij snel uit. S.M.A.R.T. nog niet getest (ken dit prog ook niet als semi-n00b, zal eens zoeken ernaar, neem aan dat het een foutenprog is?) maar als ie het zo blijft doen zoals nu lijkt het me overbodig.
Maxtor heeft een eigen Diagnostieke tool: Powermax (zie FAQ). Als er uit de tests van dit tooltje een 6-digit error code komt betekent het Dag harde schijf en RMA'en. 3-cijferige errors duiden meestal op een probleem met stroomaansluiting, wat jij dus waarschijnlijk had. www.maxtorkb.com heeft hier meer info over.
Pagina: 1