Toon posts:

Computer als router om werkend te krijgen met @home ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij (mijn familie en ik) gaan binnenkort naar Zuid-Limburg verhuizen. Nu is het zo dat ik hier dus wél geniet van een heerlijke chello lijn die toevallig in mijn buurtje retestabiel is en goed loopt ondanks dat ieder ander problemen mee heeft. Nu heb ik een easy SMC routertje ertussen hangen om 2 comps op dezelfde I-net aansluiting te hebben.

Nu heb ik me even voorbereid op wat ik ga nemen in Zuid-Limburg, maar mijn keuze is beperkt tot enkel en alleen @home. Voor adsl zit ik te ver van de centrale dus dat kan ik voor altijd wel op m'n buik schrijven :(, maar dat terzijde. Nu hebben we zometeen in een redelijk groot huis 2 computers, file server en ik wil erbij een laptop gaan aanschaffen. Nu was eerst mijn planning om een compleet draadloos en bedraad netwerk aan te leggen met 54G spul van Linksys (Linksys draadloos-G AP + DSL Router 54MBps + 4 poorts switch -wrt54g-). Wat ik wilde zou een aardige duit gaan kosten, wat ik niet erg vind als het WERKT....

Maar nu heb ik is goed gezocht voor het hoe & wat met @home maar daar is het dus zo dat je met ongeveer 90% ofzo een normaal router gebruik op je buik kan schrijven ...

Is het dan niet beter om een computer te pakken (pentium II 233 ofzo) uit te rusten met een PCI 54G ( -WMP54G- ) draadloze kaart en wat Nic's (3 om te delen & 1 voor inkomend en uitgaand I-net verkeer) en daarop mijn I-net te gaan delen, werkt dat beter dan? Tis allemaal minder flitsend, maar als dat wel werkt, tsja dan dat maar! Maar hoe kan ik dat het beste doen ??

Ik heb hier thuis wel linux, maar dat lukt zeg maar niet echt. Ik hoor iedereen Freesco zeggen; Werkt dat lekker en makkelijk? Kijk, ik wil er wel wat voor doen maar het moet ook beetje redelijk te doen zijn allemaal. Of win 98Se erop zetten iets van winroute gebruiken ofzo?

Wat wil ik:

-------- * Nic #1 PCI Kaartje voor verbinding met @home
|
|
|----==> * PCI draadloos accesspoint 54G voor PC zolder & Laptop
|----==> * Nic #2 PCI Kaartje PC II
|----==> * Nic #3 PCI Kaartje voor file server
|----==> * Nic #4 Netwerkprinter

Wat het beste te doen om vooral een goede en stabiele verbinding te krijgen en te houden zonder dat ik gedonder krijgen met stressen van verbinding door @home?

8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2003 23:23 ]

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:23
zo moeilijk is het allemaal niet @home en @home is een betere provider dan chello en goedkoper dan ADSL, dus je bent nog niet zo slecht af.

Een oude pc met meerdere NIC's wil ook goed werken met freesco als software op @home, boedoel je die?

www.freesco.org

Verwijderd

Mja, ik denk dat het wel meevalt. Er zijn zat mensen met @Home die hun verbinding delen..

Maar je idee van een computer met meerdere netwerkkaarten is nogal radicaal. Er zijn maar weinig mogelijkheden om meer dan twee interfaces te gebruiken. Freesco heeft support voor routing over twee interne netwerkkaarten, veel programma's als Winroute bieden enkel ondersteuning voor één interne interface.
Je kunt natuurlijk een switchje gebruiken, zodat je met alle mogelijke software kan routen..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 September 2003 @ 23:45:
Mja, ik denk dat het wel meevalt. Er zijn zat mensen met @Home die hun verbinding delen..
Niet lullig bedoeld, maar als ik een €300/€400 wil gaan investeren om alles te regelen via mooie spullen wil ik wel weten dat het echt gaat werken en niet: Ja, tsja, lullig maar 't ken dus dat het bij jou net niet werkt! Och, volgende keer beter. Dat is me net een beetje teveel geld ...

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 11:30
Verwijderd schreef op 26 september 2003 @ 23:52:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar als ik een €300/€400 wil gaan investeren om alles te regelen via mooie spullen wil ik wel weten dat het echt gaat werken en niet: Ja, tsja, lullig maar 't ken dus dat het bij jou net niet werkt! Och, volgende keer beter. Dat is me net een beetje teveel geld ...
Ervaring met @home heb ik niet, maar een PC met winroute/FreeSCO en twéé netwerkkaarten kan bijna niet mis gaan volgens mij. Eén netwerkkaart voor @home en de andere naar een switch en/of accesspoint. Het Wireless deel is het duurste, dus kun je eerst testen met vaste bekabeling. Je verwacht de problemen tenslotte bij de router (-PC).

Verwijderd

Werken met een router bij @home is geen enkel probleem, doe het al jaren, en ook al bij meerdere mensen aangelegd. ook pc als router is geen enkel probleem.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je een fileserver hebt kun je die ook als router gebruiken. Twee NICs erin, aan een NIC een switch en aan de switch een access point.

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

De router problemen waar hij het over heeft, worden bij Zeelandnet een stuk beter aangepakt. Daar staan ook een paar routers vermeld die met nieuwere firmware geen last meer hebben van RIP/ARP verkeer:
http://www.zeelandnet.nl/...4&grp=3&cat=18&faq_id=265

Verwijderd

Ik heb hier al een jaar lang IPcop draaien 100% >> uptime :) :)
Werkt perfect
In jou situatie zou hij het ook super doen!

www.ipcop.org is zelfs in het nederlands!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:18

tozzke

aka tozzert

Ik heb @home icm een Sitecom DC-202 routertje en ik moet zeggen... sinds de laatste firmware HELEMAAL GEEN problemen meer.
van tevoren liep de router weleens vast, maar nu draaitie al een maand of 3 continu zonder problemen.

ik zou dus gewoon gaan voor dat draadloze setje wat je in eerste instantie in gedachte had

Verwijderd

Als ik jouw was zou ik voor volgende opstelling gaan:
[@Home Kast (Com21/Motorala]
|
|
Nic 1 # External IF
|
FileServer/PrintServer (linux, debian oid)
|.........................................|
|.........................................|
Nic 2 # Internal IF.......... NetWerk Printer
|
|
Switch (5/8/16 ports)
|......... | |
WAP PC1 PC2
|.....|
|...PC-Zolder
NoteBook

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2003 11:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, mijn oog is gevallen op dat hele Linksys systeem vanwege de mogelijkheden van draadloos 54G en bedraad. Nu lees ik ook vaak dat E-tech met @home allemaal wel lukt, maar heeft die ook zoiets want na zoeken heb ik niks kunnen vinden. Het mooiste is en blijft vind ik een compleet Linksys systeem omdat je alles bij elkaar hebt, het is lekker compact bij elkaar, en gewoon een prettigere oplossing, vind ik ...

En ik weet ook wel dat @home geen router gebruik wil, net zoals chello, maar het is dat ik er wel voor zou willen betalen, voor mee IP's. Ik ben gebonden aan hun diensten en zou best 2/3 IP's willen betalen om zo wel een router neer te mogen zetten.

Ehm, wat is dat RIP/ARP verkeer wat bij zeelandnet staat precies? Is dat hetzelfde bij @home wat je leest: dat je de router ieder uur kan resetten omdat de verbinding wegvalt vanwege enorm gestress op de router.? Nogmaals, ik wil er allemaal best voor betalen, alleen wil ik wel zo goed als zeker zijn dat het ook echt gaat werken.

En in die laatste optie, ondervind de switch geen last van een stress op het netwerk zoals @home dat bij routers doet?

En wat ik me nu afvraag: Werkt @home met een vast MAC-adres ja of nee? Kijk, bij chello is dat wel zo, MAC adres kopieëren naar de router en gaan met die banaan. Maar hoe werkt @home dan!?

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Verwijderd schreef op 27 September 2003 @ 12:33:

*knip*

En ik weet ook wel dat @home geen router gebruik wil, net zoals chello, maar het is dat ik er wel voor zou willen betalen, voor mee IP's. Ik ben gebonden aan hun diensten en zou best 2/3 IP's willen betalen om zo wel een router neer te mogen zetten.

*knip*

En wat ik me nu afvraag: Werkt @home met een vast MAC-adres ja of nee? Kijk, bij chello is dat wel zo, MAC adres kopieëren naar de router en gaan met die banaan. Maar hoe werkt @home dan!?
nou.. @home biedt tegenwoordig zelfs een draadloos router-pakket aan voor hun abonnees. Ze staan de router dus wel degelijk toe (had ook iets te maken met het geringe aantal IP's wat nog beschikbaar was; vroeger kon je idd meerdere IP's krijgen, maar tegenwoordig doen ze daar niet meer aan)

@home werkt NIET met een vast MAC adres (het is ook heel makkelijk om IP's te "jatten") het werkt gewoon met een computernaam en aan de hand van die naam krijg je een IP toegewezen. Je kunt ook het IP handmatig configureren en een andere/willekeurige computernaam gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Tozzman schreef op 27 September 2003 @ 12:40:
[...]
nou.. @home biedt tegenwoordig zelfs een draadloos router-pakket aan voor hun abonnees. Ze staan de router dus wel degelijk toe (had ook iets te maken met het geringe aantal IP's wat nog beschikbaar was; vroeger kon je idd meerdere IP's krijgen, maar tegenwoordig doen ze daar niet meer aan)
En waar kan ik dat terugvinden op de site? Want alles wat ik lees en hoor van iedereen is dit: Als je de helpdesk belt en ze vragen heb je router en je zegt ja, dan is het meetn afgelopen en kunnen ze je niet helpen!? En nu ondersteunen ze wel router gebruik?

• tozzke

tozzke

aka tozzert

hier dus :)
Als je thuis meerdere computers hebt, kun je een thuisnetwerk maken. Hiermee kun je onder andere met meerdere computers gelijktijdig internetten en bestanden uitwisselen.

@Home heeft in samenwerking met TakeitNow een aantal producten uitgezocht waarmee je een thuisnetwerk kunt aanleggen. @Home abonnees krijgen een flinke korting op deze producten. Niet-@Home abonnees kunnen de producten kopen bij www.takeitnow.nl voor de normale prijzen.

Let op:
Je krijgt als @Home abonnee de korting alleen als je de producten bestelt door de links "Bestel nu!" op deze pagina te volgen.

Installatie
Voor het maken van een thuisnetwerk is enige technische kennis vereist. @Home geeft echter geen ondersteuning bij het installeren van het thuisnetwerk. Naarmate de afstand tussen de wireless Broadband router en de adapter groter wordt, kan de snelheid van de verbinding afnemen. Voor meer informatie over het aanleggen van een thuisnetwerk kun je de Online Help lezen:

Informatie over Thuisnetwerk

Als je in de Help geen antwoord hebt kunnen vinden op je vraag, dan raden wij je aan rechtstreeks contact op te nemen met TakeitNow. Het e-mailadres is: support@takeitnow.nl.

De producten
De wireless broadband router van D-link is uitermate geschikt voor gebruik met @Home.
De voordelen van de wireless broadband router zijn:

Hogere snelheid (tot 54 Mbps!)
Groter bereik dan bestaande 11 Mbps producten
Deze apparatuur is compatibel met alle 11 Mbps 802.11b draadloze producten
Ingebouwde beveiliging tegen hackers (64 en 128 bit WEP encryptie)
Meer informatie over de wireless broadband router vind je op de website van D-link.

Wireless Router plus PCI adapter (voor desktop computer)

Wireless Router: D-Link, Airplus ExtremeG, DI624
PCI adapter (voor desktop computer): D-link, DWL-G520
Snelheid tot 54 Mbps!
Normale prijs: € 249
@Home abonnees betalen: € 184,45
Bestel nu!

Let op:
Bestel er nog minimaal één adapter bij als je meer dan één computer wilt aansluiten. Dit doe je door op de bovenstaande link te klikken en bij 'gerelateerde producten' extra adapters te kiezen.

Wireless Router plus PC kaart (voor laptop)

Wireless Router: D-Link, Airplus ExtremeG, DI624
Wireless PC kaart: D-link, DWL-G650
Snelheid tot 54 Mbps!
Normale prijs: € 245
@Home abonnees betalen: € 180,88
Bestel nu!

Let op:
Bestel er nog minimaal één adapter bij als je meer dan één computer wilt aansluiten. Dit doe je door op de bovenstaande link te klikken en bij 'gerelateerde producten' extra adapters te kiezen.

[ Voor 95% gewijzigd door tozzke op 27-09-2003 14:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, krijg nou tieten ... Das dan toch echt helemaal gloedje nieuw, of niet soms? Maar ik heb liever geen zin in D-link spul en wil graag dat :inksys! Gaat dat ook werken?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

ja dat werkt.
@home is de makkelijkste provider wat betreft routers.
ze werken zo'n beetje allemaal. het kost je 10 seconden om het in te stellen en het werkt.

het enige probleem wat je kan krijgen met routers (en dat is geen probleem van @home) is dat ze op hun bek gaan als je emule gebruikt. er loopt wel ergens een topic over routers die wel met emule om kunnen gaan.

• tozzke

tozzke

aka tozzert

uiteraard gaat dat werken, ikzelf heb een sitecom routertje (4-poorts), conceptronic 8-poorts switch en daar heb ik een linksys wap11 aanhangen voor m'n laptop

en of het nieuw is... mwah
staat al een maand of 6 op de site als het niet langer is (ik denk al wel meer dan een jaar als ik erover nadenk)

[ Voor 12% gewijzigd door tozzke op 27-09-2003 14:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
damster schreef op 27 September 2003 @ 14:55:
ja dat werkt.
@home is de makkelijkste provider wat betreft routers.
ze werken zo'n beetje allemaal. het kost je 10 seconden om het in te stellen en het werkt.

het enige probleem wat je kan krijgen met routers (en dat is geen probleem van @home) is dat ze op hun bek gaan als je emule gebruikt. er loopt wel ergens een topic over routers die wel met emule om kunnen gaan.
Ik las toch in alle @home topics dat 's avonds internetten met een router zo goed als niet mogelijk was, maar als je dan gewoon zonder router het net opging er niks aan de hand was, dat ze hem dan gingen stressen op de router ofzo? Maar daar zijn ze dus vanaf gestapt!?

Nou das heel mooi, want dan ga ik een heel mooi setje kopen binnenkort :) _/-\o_

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@Home heeft nog nooit gezeurd over routers. Ik heb zelf al ruim 2 jaar een Draytek 2200E in gebruik voor mijn @home kabel en ik heb nooit problemen ermee gehad. Een paar vrienden hebben op mijn aanraden ook zo'n Draytek gekocht en ook zij hebben er geen problemen mee. Van @home horen ze ook niks dus die fabeltjes die je gehoord hebt zijn kolder.

Btw, ik zit zelf ook in Zuid-Limburg. Qua snelheid zit je hier goed :)

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar alle topics hier op GoT die @home bevatten gaan er bijna over, of ben ik zo scheel en dus helemaal nergens zorgen over gemaakt??

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

Verwijderd schreef op 27 September 2003 @ 15:01:
Ik las toch in alle @home topics dat 's avonds internetten met een router zo goed als niet mogelijk was, maar als je dan gewoon zonder router het net opging er niks aan de hand was, dat ze hem dan gingen stressen op de router ofzo? Maar daar zijn ze dus vanaf gestapt!?
nope, dat is zeelandnet.
zij hadden problemen met routers waarbij het rip protocol aanstond.
dan liep de router vast, of werden beblokkeerd door zeelandnet, hoe en wat weet ik niet helemaal zeker.
rip uitzetten en de problemen waren weg.

[ Voor 24% gewijzigd door job op 27-09-2003 15:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus met een complete linksys set gaat dit gewoon werken op @home (met de juiste instellingen natuurlijk)? Nou, das dan mooi nieuws :9 8) ! Gaan we maar ffies shoppen binnenkort. Heb ik dus niet voor niks gespaard _/-\o_

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 September 2003 @ 17:30:
Dus met een complete linksys set gaat dit gewoon werken op @home (met de juiste instellingen natuurlijk)? Nou, das dan mooi nieuws :9 8) ! Gaan we maar ffies shoppen binnenkort. Heb ik dus niet voor niks gespaard _/-\o_
Waarom gebruik je de fileserver niet als router?

Verwijderd

Topicstarter
OlafvdSpek schreef op 27 September 2003 @ 17:46:
[...]

Waarom gebruik je de fileserver niet als router?
Die hang ik dan aan me router :)

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:47
Verwijderd schreef op 26 September 2003 @ 23:14:

Maar nu heb ik is goed gezocht voor het hoe & wat met @home maar daar is het dus zo dat je met ongeveer 90% ofzo een normaal router gebruik op je buik kan schrijven ...
IK snap deze zin niet helemaal, maar ik heb in Groningen bij meerdere mensen zonder problemen @home gedeeld met een router

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Verwijderd

a) die @home topics gaan over problemen met de verbinding en degene die daarposten hebben ook echt wel hun router eraf gehaald en ook dan is de verbinding af en toe gewoon weg

b) hoe willen ze zien dat jij een router draait? aangezien je de router namelijk de @home naam geeft......(op dat moment denken ze gewoon dat er een pc achter hangt)

c) dat knijpen als je een router heb is onzin, daar ze het toestaan en alleen geen support op geven

Daarbij kun je gewoon alle routers er op hangen, eerder had ik er een USR8000 (us robotics) aan hangen, daarna een vigor2200 en bij mensen zelfs nog gewoon een sitecom router erop gehangen daar die ook niet "te duur" uit wouden zijn

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 September 2003 @ 19:07:
Die hang ik dan aan me router :)
Dat snap ik, maar dat kost je toch weer een extra router.

Verwijderd

Topicstarter
OlafvdSpek schreef op 27 September 2003 @ 19:53:
[...]

Dat snap ik, maar dat kost je toch weer een extra router.
Ja, maar anders moet ik een PCI 54 G kaart kopen om in m'n file server te stoppen! Er er is kans dat er nog een PC bij komt en om nou een hele fileserver vol te hangen met nic's lijkt me ook niet zo'n goed idee! Ja, kan ook weer met switch maar dan staat de ruimte die ik ervoor in gedachten had zometeen helemaal vol met niks :) En als dat alles in een kleine makkelijke oplossing past, dan heb ik dat liever!

Dus als dit werkt, dan ben ik een gelukkig jongetje met een mooi setje zometeen! :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2003 21:17 . Reden: typo's :) ]

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 14:15
Ik heb zo'n goedkope sweex router en dat werkt perfect. Mijn vriend heeft een draadloze sweex router en dat werkt ook perfect. Hij had voor zijn router ik meede 149 Euri betaald en voor zijn ontvanger iets van 40-50 Euro. Het werkt perfect en is goedkoper dan wat jij wil aanschaffen... :)

Verwijderd

Topicstarter
Oguz286 schreef op 27 September 2003 @ 21:26:
Ik heb zo'n goedkope sweex router en dat werkt perfect. Mijn vriend heeft een draadloze sweex router en dat werkt ook perfect. Hij had voor zijn router ik meede 149 Euri betaald en voor zijn ontvanger iets van 40-50 Euro. Het werkt perfect en is goedkoper dan wat jij wil aanschaffen... :)
Ja, maar das cker geen 54 G !?? Enne ik wil gewoon echt wat goeds waar ik een hele tijd mee voort kan en die ook echt wat kan hebben m.b.t. de tijd dat hij aan moet staan! Dus vandaar dat mijn oog gevallen is op het duurdere Linksys maar jah: zoals m'n pap altijd zegt: goedkoop = duurkoop! Liever in 1 keer goed dan paar keer kopen of kapot ofzo!
Pagina: 1