[RAID] Controller werkt alleen nog in DOS

Pagina: 1
Acties:

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo,

ik heb een probleem met mijn Silicon Image 680 ATA133 RAID controller, ik gebruikte de controller met 2x80 GB schijven in RAID 0.

Een paar dagen geleden startte windows XP opeens niet meer op, na het laden van de laatste driver (mup.sys) rebootte het systeem telkens weer. Ook in veilige modus of met last known good settings.

Ook de repair optie van de winxp CD-ROM mocht niet baten, zodra windows setup de schijven probeert te benaderen volgt een STOP error op ntfs.sys.

Ik heb naar aanleiding hiervan de 2 schijven en de controller in een ander systeem geprobeerd (ook met winxp), de eerste keer starte het systeem goed op, echter toen ik de driver voor de raid controller in windows had geinstalleerd en de schrijf probeerde aan te spreken.... reboot.

Gelukkig ben ik wel in staat om met een bootdisk van ntfs.com (met readntfs.exe) in dos bestanden van de raid set naar een fat32 partitie van een andere schijf te kopieren, de schrijven lijken tot nu toe volledig intact (al vele files zonder fouten weten te kopieren).

Op deze manier raak ik echter wel alle lange bestandsnamen kwijt, omdat readntfs.exe wel lange ntfs bestandsnamen kan lezen, maar ze niet naar fat32 kan schrijven, alle namen worden nu 8 tekens.

Is het mogelijk om de RAID set weer werkend te krijgen door er een nieuwe controller voor te kopen? Of zitten alle instellingen in m'n huidige RAID controller en zal een nieuwe controller de set niet herkennen?

Of weet iemand misschien een programma voor dos wat van ntfs kan lezen en lange bestandsnamen kan schrijven?

En heeft iemand er uberhaupt ideeen over waarom de controller het onder dos perfect doet maar onder windows niet?

:?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:50
Mja, je kunt natuurlijk altijd @ WinXP proberen de meest recente drivers te installeren, maar dat heb je ongetwijfeld al geprobeerd.

Dan zou ik als ik jou was eens kijken op Knoppix jouw RAID-kaart ondersteund. Als dat zo is heb je een prima read-support voor je NTFS partities. Schrijven kan op FAT32 partities. (Jammer genoeg niet op NTFS :()

Veel suc6 iig :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Wouter
  • Niet online
Ik vermoed dat linux er ook op zal blijven hangen als ik de set wil aanspreken.
Het programma NTFS DOS Pro 5.0 van Winternals stopte er ook mee zodra hij naar de raid set ging kijken ... en dat is een dos programma...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:50
. w o u t e r . schreef op 27 September 2003 @ 00:32:
Ik vermoed dat linux er ook op zal blijven hangen als ik de set wil aanspreken.
Het programma NTFS DOS Pro 5.0 van Winternals stopte er ook mee zodra hij naar de raid set ging kijken ... en dat is een dos programma...
Mja, je 'vermoed'.......

Ik heb best weleens partities gehad (was nog FAT32) die het in DOS niet meer deden maar in linux wel.

En Knoppix is zo op cd te fikken en te booten, komt verder geen linux kennis aan te pas. (mits die je raid kaart herkend dus)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
kan je niet bij de eigenschappen van die diskset (onder windows) aangeven dat ie bij de volgende reboot even een diskcheck moet gaan doen :?

of loopt ie dan ook al vast?

verder zou je eventeel een Windows PE kunnen gaan lenen bij de dichtbijzijnde OEM dealer :P das een windows XP welke van cdrom boot en waarmee je windows kan installeren (en ook recoveren!)

* Zwelgje heeft ook zon ding (uit de select agreement), die gebruik ik ook voor dat soort doeleinden, full ntfs, read,write alles

[ Voor 50% gewijzigd door Zwelgje op 27-09-2003 08:35 ]

A wise man's life is based around fuck you

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:45
Ja, ik heb die kaart helaas ook :'(
Heb vaak hetzelfde probleem.
Als ik er een andere HDD aanhang en CHKDSK run doet ie het meestal daarna weer.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• Wouter
  • Niet online
Je hebt echt _exact_ hetzelfde probleem?

Zou je dan even stap voor stap kunnen aangeven wat ik precies moet doen om het weer werkend te krijgen?

Kan ik zomaar een andere schijf aan die raid controller hangen en daarvan booten?
Wordt mijn raid set daarna nog wel herkend door de controller?
Hoe gaat het uitvoeren van chkdsk op een andere schijf mijn set helpen :? Vaag probleem

• Wouter
  • Niet online
sMoKeFiSh... zou je misschien kunnen vertellen hoe ik chkdsk zou moeten uitvoeren op een harde schijf waarmee m'n computer niet opstart als ie erin zit ?

• Wouter
  • Niet online
Het ziet ernaar uit dat windows xp zichzelf deze keer grondig om zeep heeft geholpen... ik heb via w2k bootdisks waarbij ik ntfs.sys niet liet laden chkdsk weten uit te voeren... alle partities van de raid set bevatten onherstelbare fouten volgens chkdsk :(

Ik ga nog even door met data eraf halen en daarna een low level format (dat is het enige wat dit probleem schijnt op te kunnen lossen).

[ Voor 22% gewijzigd door Wouter op 28-09-2003 16:11 ]

Pagina: 1