Windows 2000 Prof en HT

Pagina: 1
Acties:

• Speedy Computer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-07 14:44
Hallo tweakers

Ik wil even jullie mening weten. Ik ben van plan om een nieuwe P4 te halen.

CPU : P4 - 3000 fsb 800 HT en een bij passend moederbord. en 2 x 512 DDR 400

Nu is mijn vraag of Windows 2000 Prof HT ondersteund of ben ik dan genoodzaak windows XP te installeren

Alvast bedankt

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:33
Hij ziet je P4 als 2 seperate CPU's, en niet als 1 HTT cpu. Hoewel hij het niet correct herkend, zul je er net zo goed mee kunnen werken als met XP.

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 26-09-2003 20:34 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Speedy Computer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-07 14:44
Ik hoor namelijk verschillende verhalen daarover zodoende

De 1 zeht wel en de andere niet

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

w2k ondersteund dual processor, en HT zal dus ook wel werken...

Er is wel een verschil blijkbaar, want windows XP home ondersteunt wel HT, maar weer geen dual CPU... Beetje apart dus...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:14
Is al eerder een uitgebreid topic over geweest
Windows 2000 Pro en Intel HT 2 proc.
Met de bijbehorende antwoorden.

Het komt er in het kort op neer je kan een HT-systeem gebruiken maar max een proc. Omdat w2k pro tot max 2 proc. ondersteunt. Een proc. in HT is voor het systeem niet anders als twee.

Een linkje KlikKlik

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 26-09-2003 21:03 . Reden: Linkje toegevoegd uit het andere topic. ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een HT CPU wordt niet gezien als 2 fysieke CPU's, maar als 2 virtuele CPU's :) Je kunt wel gewoon Win2K Pro en WinXP Pro op een Dual Xeon bak zetten; deze ziet dan vier virtuele CPU's, terwijl je 2K/XP Pro inderdaad niet op een Quad CPU bak kan zetten zonder álle CPU's volledig te benutten :)

Maar er is één grote maar: Windows 2000 als OS an sich maakt géén gebruik van HT. Daarvoor moet je bij Windows XP Pro zijn :)

Verwijderd

Ik heb hier ook over nagedacht en ik heb het gewoon uitgeprobeerd. Ik ben geen voorstander van WinXP en ik gebruik veel liever W2K. Maar het verschil merk je wel. CPU benchmark van 3D Mark 2003, dubbel zo hoge score.

Verwijderd

Windows 2000 ziet gewoon 2 CPU's, en behandelt het systeem als een échte dual-cpu computer. Dat betekent dat Windows 2000 niet 'weet' dat er maar 1 processor in de computer zit. Windows 2000 zal dus threads toekennen aan de processoren alsof het te maken heeft met een dual-cpu computer.

Windows XP 'kent' HTT cpu's, en weet dus dat de 2 processoren eigenlijk maar 1 processor is. XP zal het systeem dan ook zo behandelen, en threads kiezen en toekennen op een manier de geoptimaliseerd is voor HTT. XP zal inderdaad sneller zijn dan Win2k op HTT cpu's vanwege deze optimalisatie.

In het kort: Win2k werkt wel, maar WinXP werkt beter.

Ik ben ook geen liefhebber van XP, vanwege alle ingbouwde zut, maar als ik nu een cpu met HTT zou aanschaffen, dan zou ik denk ik toch wel overstappen. Ik wil wel het maximale uit de computer kunnen halen wat erin zit. Het is onzinnig om bij een ouder besturingssysteem te blijven als het je computer beperkt. (Net zoiets als "dan maar geen USB en SATA en FireWire, want ik WIL Windows NT 4 draaien.)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2003 15:23 ]

Pagina: 1