Toon posts:

[Genesis 1t/m11] Mensen-Goden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier passages uit Genesis 1 tot en met elf, letterlijk overgeschreven onder een nieuwe kop, passages die ik opvallend vind en waarvan ik het nodig vind om dezen er uit te lichten.

Kennis onthouden om hen te laten dienen:
[Genesis 2:15] En de Here God nam de mens en plaatste hem in de hof van Eden om die te bewerken en te bewaren.
[Genesis 2:16] En de Here God legde de mens het gebod op: Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten,
[Genesis 2:17] maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.

Kennis verkregen:
[Genesis 3:4] De slang echter zeide tot de vrouw: Gij zult geenszins sterven,
[Genesis 3:5] maar God weet dat ten dage, dat gij daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden, en gij als God zult zijn, kennende goed en kwaad.
[Genesis 3:6] En de vrouw zag, dat de boom goed was om van te eten, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, dat de boom begeerlijk was om daardoor verstandig te worden, en zij nam van zijn vrucht en at, en zij gaf ook haar man,die bij haar was, en hij at.
[Genesis 3:7] Toen werden hun beider ogen geopend, en zij bemerkten, dat zij naakt waren; zij hechten vijgebladeren aaneen en maakten zich schorten.

Schrik voor God:
[Genesis 3:8] Toen zij het geluid van de Here God hoorden, die in de hof wandelde in de avondkoelte, verborgen de mens en zijn vrouw zich voor de Here God tussen het geboomte in de hof.
[Genesis 3:9] En de Here God riep de mens tot Zich en zeide tot hem: Waar zijt gij?
[Genesis 3:10] En hij zeide: Toen ik uw geluid in de hof hoorde, werd ik bevreesd, want ik ben naakt; daarom verborg ik mij.

Schrik onder de God(en):
[Genesis 3:22] En de Here god zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad; nu dan, laat hij zijn hand niet uitstrekken en ook van de boom des levens eten, zodat hij in de eeuwigheid zou leven.
[Genesis 3:24] En Hij verdreef de mens en Hij stelde ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een flikkerend zwaard, dat zich heen en weer wendde, om de weg tot de boom des levens te bewaken.

Lust onder de zonen des Gods
[Genesis 6:1] Toen de mensen zich op aarde begonnen te vermenigvuldigen en hun dochters geboren werden.
[Genesis 6:2] zagen de zonen Gods, dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zijn maar verkozen.
[Genesis 6:4] De reuzen waren in die dagen op de aarde, en ook daarna, toen de zonen Gods tot de dochters der mensen kwamen, en zij hun (kinderen) baarden; dit zijn de geweldigen uit de voortijd, mannen van naam.

Berouw van God
[Genesis 6:5] Toen de Here zag dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was,
[Genesis 9:6] berouwde het de Here, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in zijn hart.
[Genesis 6:7] En de Here zeide: Ik zal de mensen, die Ik geschapen heb, van de aardbodem uitroeien, de mensen en het gevogelte des hemels, want het berouwt Mij, dat ik hen gemaakt heb.
[Genesis 6:8] Maar Noach vond genade in de ogen des Heren.
[Genesis 6:9] Dit is de geschiedenis van Noach, Noach was onder zijn tijdgenoten een rechtvaardig en onberispelijk man; Noach wandelde met God.
[Genesis 7:1] En de Here zeide tot Noach: Ga in de ark, gij en geheel uw huis, want u heb Ik in dit geslacht voor mijn aangezicht rechtvaardig bevonden.
[Genesis 7:3] Want over nog zeven dagen zal Ik het op de aarde veertig dagen en veertig nachten doen regenen, en zal ik alles wat bestaat, hetgeen Ik gemaakt heb, van de aardbodem verdelgen.

Nog steeds zondig
[Genesis 9:20] En Noach werd een landman en platte een wijngaard.
[Genesis 9:21] Toen hij van de wijn gedronken had, werd hij dronken en hij ontblootte zich in zijn tent.
[Genesis 9:22] Toen zag Cham, de vader van Kanaän, zijns vaders naaktheid en hij vertelde het aan zijn beide broers buiten.
[Genesis 9:23] Daarop namen Sem en Jafet een mantel, legden die op hun beider schouders, liepen achterwaarts en bedekten huns vanders naaktheid, terwijl hun aangezicht afgewend was, zodat zij huns vaders naaktheid niet zagen.
[Genesis 9:24] Toen Noach uit zijn roes ontwaakte en vernam, wat zijn jongste zoon hem aangedaan had,
[Genesis 9:25] zeide hij: Vervloekt zij Kanaän, een knecht der knechten zij hij voor zijn broeders.
[Genesis 9:26] Voorts zeide hij: Geprezen zij de Here, de God van Sem, maar Kanaän zij hem tot knecht.

Een nieuwe start
[Genesis 10:1] Dit zijn de nakomelingen der zonen van Noach: Sem, Cham en Jafet; hun werden namelijk zonen geboren na de vloed.
[Genesis 10:6] En de zonen van Cham waren Kus, Misraïm, Put en Kanaän.
[Genesis 10:8] En Kus verwekte Nimrod; deze was de eerste machthebber op de aarde;
[Genesis 10:9] hij was een geweldig jager voor het aangezicht des Heren: daarom zegt men : Een geweldig jager voor het aangezicht des Heren als Nimrod.
[Genesis 10:10] En het begin van zijn koninkrijk was Babel, Erek, Akkad en Kalne, in het land Sinear.

Voordstrevende mensen
[Genesis 11:1] De gehele aarde nu was één van taal en één van spraak.
[Genesis 11:2] Toen zij oostwaarts trokken, vonden zij een vlakte in het land Sinear, waar zij zich vestigden.
[Genesis 11:3] En zij zeiden tot elkander: Welaan, laten wij tichelen maken en die goed bakken. En de tichel diende hun tot steen en het asfalt diende hun tot leem.
[Genesis 11:4] Ook zeiden zij: Welaan, laten wij ons een stad bouwen met een toren, waarvan de top tot de hemel reikt, en laten wij ons een naam maken, opdat wij niet over de gehele aarde verstrooid worden.

De vernietiging van kennis
[Genesis 11:5] Toen daalde de Here neder om de stad en de toren, die de mensenkinderen bouwden, te bezien,
[Genesis 11:6] en de Here zeide: Zie, het is één volk en zij allen hebben één taal. Dit is het begin van hun streven; nu zal niets van wat zij denken toe doen voor hen onuitvoerbaar zijn.
[Genesis 11:7] Welaan, laat Ons nederdalen en daar hun taal verwarren, zodat zij elkanders taal niet verstaan.
[Genesis 11:8] Zo verstrooide de Here hen vandaar over de gehele aarde, en zij staakten de bouw van de stad.
[Genesis 11:9] Daarom noemt men haar Babel, omdat de Here daar de taal der gehele aarde verward heeft en de Here hen vandaar over de gehele aarde verstrooid heeft.

Kennis onthouden om hen te laten dienen:
Hier staat dat de hof van eden niet gecreëerd is om de mens te dienen maar er staat geschreven dat de mens in de hof van eden geplaatst is om deze te dienen, zoals er in [Genesis 2:15] staat “ En de Here God nam de mens en plaatste hem in de hof van Eden om die te bewerken en te bewaren.”

Kennis verkregen:
De ‘slang’ verleidt de vrouw geenszins, haar wordt alleen maar de waarheid verteld door de ‘slang’ iets wat wordt bevestigd door God in [Genesis 3:22] : “Zie, de mens is geworden als Onzer...”.

Schrik voor God:
De naaktheid van de mensen is de reden voor de schrik voor god.

Schrik onder de God(en):
God wil schijnbaar niet dat mensen op gelijk voet komen staan en gebruikt zelfs passief geweld om dit te voorkomen: [Genesis 3:24] “… en Hij stelde ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een flikkerend zwaard, dat zich heen en weer wendde, om de weg tot de boom des levens te bewaken.”

Wat ook uit het oog springt is dat God hier laat blijken dat er ‘gelijken’ bestaan zoals er in [Genesis 3:22] geschreven staat “En de Here god zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer...”.

Lust onder de zonen des Gods
De zonen des Gods, wier ook verder in de bijbel voorkomen en in al die melding worden gerefereerd als engelen. Zijn hier slachtoffer van wat graag door de kerk wordt benoemd als een “Aardse zonde”: lust. Maar Genesis laat wellicht zien dat de ‘engelen’ niet de enige ‘slachtoffers’ waren, de tekst “…en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zijn maar verkozen” schrijft dat de Zonen des Gods het definitieve oordeel hadden.

Iets wat de schrik voor God, toen de mens zijn eigen naaktheid had ontdekt zou kunnen verklaren in [ Genesis 3:10] “…werd ik bevreesd, want ik ben naakt;…”.

Berouw van God
Van een barmhartig God is hier geen sprake.

Nog steeds zondig
De uitverkorende Noach zondigt hier.

Een nieuwe start
Dit is waar geschiedenis en de bijbel langzamerhand in elkaar beginnen te vloeien:
“Nimrod Een geweldig jager voor het aangezicht des Heren als Nimrod,deze was de eerste machthebber op de aarde”. Nimrod wordt buiten de bijbel ook wel genoemd als de stichter van Babel.

Voordstrevende mensen
Hier wordt er voor de eerst keer melding gemaakt van vooruitgang onder de mensen, de mensen waren verenigd los van onderling conflict. En starten aan de bouw van een stad, met een toren zodat ze naam maken en niet verspreid over de aarde zullen worden.

Over het ‘vermeende’ vervloekte doel van de toren namelijk om met de goden in de hemel te geraken wordt hier geen woord gerept. Dit is het geval in alle Nederlands talige bijbels die ik heb kunnen vinden vandaag, toch meldt de eerst gevonden Engelstalige bijbel dit vermeende doel wel.

De vernietiging van kennis
De Here geeft blijk aan de ergernis over de vooruitgang onder de mensen zoals te lezen is in
[Genesis 11:6] “en de Here zeide: Zie, het is één volk en zij allen hebben één taal. Dit is het begin van hun streven; nu zal niets van wat zij denken toe doen voor hen onuitvoerbaar zijn.” en [Genesis 11:7] “Welaan, laat Ons nederdalen en daar hun taal verwarren, zodat zij elkanders taal niet verstaan.”.
De Here blijkt helemaal niet blij te zijn met een vooruitgang onder de mensen, iets waarin de hof van eden al gestalte aan werd gegeven, het passieve geweld van toen wordt hier zelfs actief en de mensen worden wederom verspreidt over de aarde.

Wat hier wederom uit het ook springt is dat de Here zich weer uitspreekt over ‘gelijken’ “Welaan, laat Ons nederdalen…”

Dit is niet bedoeld als voer voor atheïsten, maar als ‘voer’ voor een nieuwe kijk op Genesis waar misschien wel de verkeerde God wordt vereerd.
Immers heeft de slang die de vrucht der kennis aanreikte juist niet het goede met de mens voor, zoals de God van het nieuwe testement het mensen voor heeft. En wordt deze ‘slang’ die ‘satan’ zou moeten vertegenwoordigen niet vervloekt door deze ‘God” uit Genesis ?
Een “God’ die eenheid en vooruitgang onder mensen verkomt en bestraft…

Ook is het misschien wel handig om te vermelden dat de aanzet voor het lezen van Genesis een andere was dan het behandelde in deze post. En dit is ook niet bedoelt als een steun in de rug voor satan verering immers is satan de gevallen engel die het slechte met de mens voor heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2003 18:31 ]

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Wat maakt dit geloofwaardiger dan de interpretatie van, bijvoorbeeld, Christenen?

Verwijderd

Topicstarter
Als je met interpretatie van een Christenen de kerk bedoelt dan is hier op te reageren anders is het loze opmerking immers kan elke Christenen de bijbel interpreteren zoals die zelf wil.

Het geloof zoals het door de kerk wordt gepredikt komt hier namelijk letterlijk in conflict met de bijbel, niet alleen wordt er over meerdere goden gerept ook wordt de mens in dit deel van bijbel ‘gebruikt’ inplaats van gesteund.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Jij interpreteert het toch ook zoals je wilt?

Het feit dat er over meerdere goden gerept wordt is heel logisch, want in het hebreeuws is sowieso geen onderscheid tussen meervoud en enkelvoud te maken. Bovendien, en dat is veel belangrijker, is meervoud in die taal een vorm van eerbied. Je spreekt dan ook over 'Beatrixen' ofzo. Meervoud = machtig. Aangezien je hele betoog hiermee staat of valt zie ik werkelijk geen reden dit ook maar ergens geloofwaardiger te vinden dan de christelijke interpretatie.

Je interpreteert de bijbel vanuit dat doel dat je wilt bereiken, namelijk dat de God uit de bijbel een soort buitenaards wezen was die hier op aarde de mens heeft gekloond. Je hebt al elders vermeld dat je daar een topic over wilde starten omdat jouw visie omtrent dingen was, en ik geloof dat dat dit topic is. Het is natuurlijk goed om een verhaal ook vanuit andere invalshoeken te belichten, maar het lijkt er hier meer op dat je bepaalde dingen niet weet die wel heel belangrijk zijn voor jouw interpretatie, zoals het belang van meervoud in het Hebreeuws (of vele oude talen).

[ Voor 39% gewijzigd door Christiaan op 26-09-2003 19:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hou het er maar op dat God een wezen was/is die verantwoordelijk is voor de mens, of dit door klonen of op andere manieren is bewerkstelligd doet er niet toe en is ook geen doel zoals jij suggereert.
De interpretatie die ik gedeelte heb geplaatst komt in conflict met de kerk, maar dat betekend tegelijk niet dat ik met deze interpretatie niet onder het kopje Christenen zou vallen.

Daarnaast valt en staat het juist niet bij de aanduiding van een God in meervoud; dat er in het Hebreeuws geen onderscheid gemaakt wordt tussen enkelvoud en meervoud verklaart bijvoorbeeld niet waarom er op een moment God het over meervoud heeft en op een ander moment over enkelvoud voor de verantwoording van 'zijn' acties.
Bijvoorbeeld bij de creatie van "Mannin" de latere Eva staat er [Genesis 2:18]: "... Ik zal een hulp maken...".
terwijl dat er bij verstrooing van Babel geschreven staat: [Genesis 11:7]: "Welaan, laat Ons nederdalen...".

De melding van de 'slang' wier dezelfde kennis als God heeft spreekt het één god zijn ook tegen, immers weet deze hetzelfde over de hof van eden als God. En went deze ‘slang’ deze kennis aan om de mens te beïnvloeden wat inwezelijk goddelijk acties zijn.

Wat ik zelf bijvoorbeeld ook frappant vindt is dat de God in dit deel van de bijbel de vooruitgang van de mens tegenhoud en zelfs geweld aanwent om dit te bewerkstelligen. Dit lijkt helemaal niet op de god die de kerk vertegenwoordigt; namelijk een barmhartige god die je ondersteunt in je leven en daden.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2003 20:09 ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op 26 September 2003 @ 20:01:
Daarnaast valt en staat het juist niet bij de aanduiding van een God in meervoud; dat er in het Hebreeuws geen onderscheid gemaakt wordt tussen enkelvoud en meervoud verklaart bijvoorbeeld niet waarom er op een moment God het over meervoud heeft en op een ander moment over enkelvoud voor de verantwoording van 'zijn' acties.
Bijvoorbeeld bij de creatie van "Mannin" de latere Eva staat er [Genesis 2:18]: "... Ik zal een hulp maken...".
terwijl dat er bij verstrooing van Babel geschreven staat: [Genesis 11:7]: "Welaan, laat Ons nederdalen...".
En dit is een vertaling in het Nederlands, afgeleid van een eerdere vertaling uit, enz. Het woord 'Elohim' - daar gaat het om. Majesteitelijk meervoud, en niet verplicht om elke keer gebruikt te worden (dat doet Beatrix ook niet, maar dat had Christiaan al uitgelegd).

Consistentie is op sommige plekken iets verder te zoeken. Ik weet niet of er een bijbelinterpretatie-team is dat de (linguistisch) zwakke plekken op die manier probeert dicht te kitten (met de originele tekst als aantekening onder in de pagina) - zal vast wel, maar punt is dat dit een standaardtekst is die je niet zomaar wijzigt.
De melding van de 'slang' wier dezelfde kennis als God heeft spreekt het één god zijn ook tegen, immers weet deze hetzelfde over de hof van eden als God. En went deze ‘slang’ deze kennis aan om de mens te beïnvloeden wat inwezelijk goddelijk acties zijn.
Zie de slang eens als symbolisch. De naam "satan" betekent niet perse de rode man met de hoorntjes maar gewoon 'tegenstander'. Uit antropologisch oogpunt zou je kunnen argumenteren dat dit een manier was om op te schrijven dat 'de slang' een verrader was van een andere stam die de oorspronkelijke stamvaders met een krijgslist uit hun vruchtbare gebied (Gan Eden)heeft verdreven.

Ik zou graag willen weten wat er van de planeet geworden was als de slang een koe was geweest, maar dat terzijde.
Wat ik zelf bijvoorbeeld ook frappant vindt is dat de God in dit deel van de bijbel de vooruitgang van de mens tegenhoud
Nu ga ik advocaat voor de duivel spelen, maar bedenk je eens het volgende; Adam en Eva waren er nog niet zo lang. Het hun onthouden van kennis (wat gebeurde -nadat ze dit gedaan hadden?) kan zijn geweest omdat god z'n nog niet volgroeide/volwassen creatie nog van de onschuld wilde laten genieten, in plaats van deze gelijk te ontnemen; en een eerste stap te maken in de 'opvoeding' door te kijken of ze wel luisterden of niet. Even het semantisch lastige "almachtigheid" en "alwetendheid" uitgeschakeld houden.
en zelfs geweld aanwent om dit te bewerkstelligen.
Dat gebeurde pas achteraf. Opnieuw uit antropologisch oogpunt bekeken zou het verhaal een prille beschaving kunnen beschrijven die op een gegeven moment snel in moreel verval terecht komt.
Dit lijkt helemaal niet op de god die de kerk vertegenwoordigt;
Maar de kerk heeft ook weinig met een god te maken in dat opzicht. Zie de verschillende denominaties en stromingen. Wat is een kerk? Een wereldse representatie van het bestuur van een godheid, die de mensen een begrijpelijker antwoord op de levensvragen probeert te bieden - mens-tot-mens interactie inplaats van mens-tot-god interactie.
namelijk een barmhartige god die je ondersteunt in je leven en daden.
"Barmhartigheid" is niet altijd aanwezig in het oude testament. Zo ook (vaak) niet in het leven in die tijd. Hou alsjeblieft de zeitgeist in de gaten; het verklaart een hele hoop dingen die ons nu als onbegrijpelijk toekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Yoozer op 26-09-2003 23:53 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 September 2003 @ 18:30:
Dit is niet bedoeld als voer voor atheïsten, maar als ‘voer’ voor een nieuwe kijk op Genesis waar misschien wel de verkeerde God wordt vereerd.
Immers heeft de slang die de vrucht der kennis aanreikte juist niet het goede met de mens voor, zoals de God van het nieuwe testement het mensen voor heeft. En wordt deze ‘slang’ die ‘satan’ zou moeten vertegenwoordigen niet vervloekt door deze ‘God” uit Genesis ?
Een “God’ die eenheid en vooruitgang onder mensen verkomt en bestraft…
Dit is een van de bekendste en tegelijkertijd een van de moeilijkst te begrijpen verhalen uit de bijbel.

Nadat eerst in genesis vertelt wordt hoe goed God de wereld heeft geschapen volgt dit verhaal. Waarom? Omdat iedereen met eigen ogen kan aanschouwen dat de wereld waarin de mens leeft veel goeds, maar ook veel slechts bevat en dus niet zeer goed is. Dat vraagt om een verklaring.

Kennelijk is er iets mis gegaan met Gods schepping. De schepping van God bevatte al het goede maar ook een heel klein beetje slecht, omdat het goede nu eenmaal niet kan bestaan zonder het kwade. God heeft het slechte geschapen om het veelvoudig goede mogelijk te maken. een afgewogen keuze. De mens die God geschapen had, had al van af het begin de mogelijkheid tot het goede en kwade in zich, want hij was naar Gods evenbeeld geschapen. Morele keuzes kan je alleen maar maken als je goed en kwaad kent.

Waar gaat het nu mis: en dit is een werkelijk vreemd verhaal:
1 De slang was het slimste dier dat God, de Heer,
gemaakt had. Hij zei tegen de vrouw: ‘God heeft
zeker gezegd dat jullie van geen enkele boom in
de tuin de vruchten mogen eten?’
2 De vrouw antwoordde: ‘We mogen van alle bomen
in de tuin eten,
3 behalve van de boom in het midden van de tuin.
God heeft gezegd dat we die boom zelfs niet
mogen aanraken, want anders zouden we sterven.’
4 Maar de slang zei: ‘Sterven? Je zult helemaal niet
sterven!
5 Integendeel, God weet dat jullie de ogen open
zullen gaan zodra je ervan eet. Dan zul je aan hem
gelijk zijn en inzicht hebben in goed en kwaad.
De slang wordt al te gemakkelijk vereenzelvigd met de anti-God Satan, maar let op dat hier duidelijk staat dat een dier is en wel het meest intelligente dier dat God geschapen heeft, een dier met duidelijke intelligentie en zelfbewustzijn.

Hoe zou die slang zich gevoeld hebben als meest intelligente dier in de schepping, maar niet de oogappel van God. Hoe voelt een wezen zich dat tot de tweede plaats is veroordeeld? De slang wordt gedreven door jaloezie. Dezelfde jaloezie die laaghartige mensen er toe drijft om goede, onschuldige mensen te vernietigen.

De slang werd in de oudheid als een slim dier beschouwd. Jezus zegt tegen zijn leerlingen: wees zo slim als slangen. Er wordt duidelijk gezegd dat het een dier is, niet satan. Sommigen beweren dat satan in de slang gevaren is, om er een simpel God versus duivel verhaal van te kunnen maken. Als dat het geval is, dan had er gestaan dat satan de mens verleidde. In de bijbel wordt nooit zomaar iets geschreven. Het gaat veel dieper.

Het gaat om jaloezie. In de oudheid werd dit ook wel het boze oog genoemd. Het werd in het byzantijnse rijk als het grootste gevaar onderkent, waar men zich (nu nog in Turkije) met amuletten tegen beschermde. Jaloezie vernietigt vriendschap, zet broer en zus tegen elkaar op, zet kinderen op tegen hun ouders en zet mens tegen God op. Het is de meest verwrongen dierlijke emotie die mens kent. Als je ergens slechtheid in de mens wil zoeken, dan zit het daar. Jaloezie is ook de slechtheid die met de meeste intelligentie wordt bedreven. Mensen plannen soms jaren om anderen ten val te brengen en achter roddels zit vaak enorme sluwheid. (Daarom is de slang zo slim)

Kijk hoe slim de slang te werk gaat. Hij wekt de jaloezie op in de mens naar God. Je kunt zijn zoals God., maar God houdt jullie dom. Het is jaloezie wat de mens er toe drijft om van de verboden vrucht te eten. En tegelijkertijd begaat hij daardoor de grootste zonde, hij wil op de plaats gaan zitten van God zelf. (Doet dit niet aan Oedipoes denken)

Merk overigens op dat noch de slang nog God de onwaarheid spreken. De grootste leugen is namelijk de halve waarheid. Wat de slang zegt is waar, maar wat hij heel slim weglaat, is de onvermijdelijke reactie van God. Zo werken jaloerse roddelaars ook, er wordt iets gezegd dat waar is en tegelijkertijd wordt er iets gesuggereerd, maar niet gezegd, wat niet waar is.

Er zit nog een opvallende tegenstrijdigheid in dit verhaal. Als de mens al vanaf de schepping goed en kwaad kent, waarom zou hij dan van de boom van kennis en goed en kwaad hoeven te eten om die kennis te verwerven. Velen zeggen dat mens die kennis daarom niet eerder had. Dat kan echter niet, want zonder kennis van goed en kwaad kun je niet moreel handelen en dus zou het eten van de verboden vrucht niet slecht genoemd kunnen worden en zou God niet boos hebben kunnen worden op de mens.

De mens had dus reeds de kennis. De vrucht die de mens at was daarom een andere. Het gaat er niet om dat mens goed en kwaad leert onderscheiden, want de mens wist heel goed wat God verbood. Hij was zich er uitermate bewust van dat hij niet van die vrucht mocht eten.

Het eten van de vrucht staat voor het toe-eigenen van macht. Het overtreden van het gebod zelf is de daad waarmee de mens zich die macht toeeigent. Van af dat moment gaat de mens zelf vaststellen wat goed en kwaad is, iets wat alleen aan God is voorbehouden. De jaloezie is wat de mens verleidt, maar het is zijn eigenwaan die de grote zonde is. De mens die zich gelijk stelt aan God. De mens die denkt dat hij levens mag nemen, de natuur mag vernietigen, die zijn eigen geboden stelt. De mens blaast zijn ego op en gaat handelen alsof hij God zelf is. Maar die macht hoewel uitermate verleidelijk is een bittere vrucht.

De opstand van de mens tegen God wordt neergeslagen en daarna nog enige malen. Neem bijvoorbeeld de toren van Babel waarin de mens opnieuw God naar de kroon probeert te steken. Het gaat er echter niet om dat de mens zijn kennis vermeerdert. Het gaat steeds om de aantasting van het morele gezag van God. De mens die zijn ego opblaast en op de stoel van God gaat zitten. De bijbel geeft een duidelijke waarschuwing dat dit tot rampen leidt. Kijk naar de talloze dictatoren Hitler, Stalin, Mao die een persoonlijkheidscultus opzetten. Maar dichter bij huis, kijk naar wetenschappers die dieren gebruiken alsof het grondstof is en nu ook de mens zelf willen veranderen.

Wanneer mensen hun ego opblazen leidt dat tot respectloosheid voor de medemens en de schepping. De macht die wetenschap de mens geeft over de natuur en medemens, biedt een enorme verleiding om zich goddelijk aspiraties aan te meten. Macht corrumpeert, absolute macht corrumpeert absoluut. Toch leren wij daar niet uit en proberen steeds maar grotere machtsstructuren op te zetten en onze macht op alle mogelijke manieren uit te breiden. De bijbel waarschuwt vanaf het begin tegen dit soort denken. Zij laat zien waar alle ellende op deze wereld vandaan komt: jaloezie, opgeblazen ego's en machtsdenken.

Misschien nog interessant hoe God de slang straft:
14 Toen zei God, de Heer, tegen de slang: ‘Omdat je dit
gedaan hebt, zul je vervloekt zijn: alle dieren zullen
je schuwen, de tamme en de wilde. Op je buik zul je
kruipen, stof zul je eten, je leven lang.
15 Vijandschap zal er zijn tussen jou en de vrouw,
tussen al jullie nakomelingen: zij zullen jouw kop
vertrappen, jij zult hen in de hiel bijten.’
Niet langer kan de slang rechtopstaand door het leven. Of wel niet langer kan de jaloezie openlijk worden bedreven. Zoals de pootloze slang zich verborgen moet houden in de onderbegroeiing, zo wordt jaloezie voortaan in het verborgene bedreven. En mensen die hun jaloezie blootgeven worden met minachting bekeken.

Zijn deze interpretaties correct? Het is beste interpretatie die ik zelf heb kunnen ontdekken. Er zijn honderden andere interpretaties in omloop. Sommigen willen van de bijbel een simpel God versus satan verhaal maken, waarbij de onschuldige mens werd verleid door satan. Sommigen zeggen dat de slang Eva letterlijk verleidde en geslachtsgemeenschap met haar had. Veel van dat soort interpretaties gaat ten onder aan de innerlijke tegenstrijdigheden, waar alle te letterlijke interpretaties aan ten prooi vallen. De bijbel is meer dan een simpel verhalenboek, maar een moreel leerboek. Omdat de moraal van God komt, heet de bijbel het woord van God. Bij de bijbel moet je nooit tevreden zijn met een interpretatie, je moet altijd zoeken naar een betere interpretatie en die vind je dan ook steeds, want de bijbel groeit met je mee. Wat begint als een kinderlijke vertelling met een simpele moraal verandert in diepe wijsheden, maar pas nadat je zaken eerst zelf ervaren hebt. Het is een doe-leerboek. Een constante wisselwerking tussen ervaren en leren.

• Poiter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09-2025
De vragen waar hier een antwoord op wordt gezocht, zijn de vragen die de mensheid al eeuwig bezighouden.

Waar komt de mens vandaan?
Bestaat er een God?
Waarom is de mens zowel goed als kwaad?
Hoe is de aarde ontstaan?

Dit houdt mensen van nu bezig, en dat was vroeger dus niet minder. Dat er dus verschillende verklaringen hiervoor verzonnen zijn is dus ook helemaal niet vreemd, want dat gebeurt nu nog steeds. Dat deze verhalen ook op papier zijn gezet, en uiteindelijk in de Bijbel belandt, is dus ook helemaal niet vreemd. Naast het scheppingsverhaal in de Bijbel zijn er nog vele andere scheppingsverhalen die een verklaring proberen te geven voor het onstaan van alles.
Wat wel vreemd is dat mensen deze verhalen als echt gebeurd zijn gaan beschouwen.
In die tijd en die cultuur was het heel gebruikelijk om verhalen te verzinnen, die niet echt gebeurd zijn (of slechts gedeeltelijk), om een boodschap over te brengen, of om een verklaring voor iets te vinden. De bijbel staat hier dan ook vol mee. Bv, het verhaal van de barmhartige Samaritaan is er zoeen.

Dat je in dit soort verhalen diepe wijsheden kunt vinden is absoluut waar, menselijke emoties zijn van alle tijden, maar die zijn niet alleen aan de Bijbel voorbehouden. Het gevaar schuilt er dan ook in dat er aan de Bijbelverhalen te véél waarde wordt toegekend.

Voor mij zijn deze verhalen een poging van de mensen uit die tijd om een heleboel zaken te verklaren.

Het verhaal van de Toren van Babel is een mooie verklaring voor het feit dat de mensheid over de planeet verspreid is en verschillende talen spreekt. Of het echt gebeurd is? Ik betwijfel het....

Met elk verhaal in de Bijbel moet je heel voorzichtig zijn, omdat het heel moeilijk is de oorspronkelijke bedoeling te achterhalen. Neem nu de volgende tekst:

"Het is moeilijker om in het koninkrijk Gods te komen dan door het oog van een naald te kruipen" (vrij vertaald)

Mensen die geen kennis van zaken hebben kunnen deze tekst helemaal verkeerd uitleggen, en zo is het met vele teksten in de Bijbel....
Pagina: 1