Toon posts:

486 Windows 3.11 als printerserver?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

ik heb op zolder een canon laserprinterstaan waarvoor canon weigert drivers te maken voor windows versies later dan 3.11
Nu is het idee om een 486 met windows 3.11 als printerserver neer te zetten zodat andere computers in mijn netwerk thuis toch op de laserprinter kunnen printen. Gaat dit werken wat betrefthet netwerk tussen XP en 3.11 en wat moet ik op de 486 aan software gooien?

Alvast bedank voor de hulp :*)

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 18:59
Je moet een TCP/IP patch voor 3.11 instaleeren.

[ Voor 86% gewijzigd door The Dud3 op 26-09-2003 17:27 ]

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eeuh, is het dan niet interessanter om te kijken naar een Linux oplossing?

Ik weet niet precies of Windows 3.11 wel het sharen van een printer ondersteunt, en als je al geen drivers voor Windows 3.11 hebt, lijkt me de eerder aangeraden Linux oplossing toch interessanter. Linux draait prima op een 486.

Als dit topic echt om de vraag draait of het gaat lukken met deze Windows versies kon je het misschien beter in WOS vragen. Je hoeft dan geen nieuw topic in WOS aan te maken, een moderator verplaatst dit topic dan voor je. :)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:44

RammY

Dát!

reken er maar niet op dat je die verbinding voor elkaar krijgt :) tenminste ik denk het niet.. kun je niet beter gewoon een Linux distro daar voor nemen?

--edit--
te laat

[ Voor 7% gewijzigd door RammY op 26-09-2003 17:28 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Ik denk niet dat dat gaat werken...

Je MOET op de client een driver van de betreffende printer installeren.... En deze moet dus samenwerken met het OS van de client....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 10:51
Nee, dit gaat niet werken. De cliënts moeten namelijk een printerdriver installeren om gebruik te kunnen maken van de netwerkprinter. Deze printerdriver moet geschikt zijn voor het OS dat de cliënt draait.

GarBaGe zegt dus precies hetzelfde, maar wel 1 minuut eerder

[ Voor 14% gewijzigd door Arnaud op 26-09-2003 17:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dus iedere comp in het netwerk moet de driver dus hebben, wil het draaien. Geldt dit ook voor een linux oplossing??

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ze zouden elkaar moeten/kunnen zien in een netwerk, Je kunt zelfs mappen en printers delen (ja, ook op de 3.11 machine :) ).

TCP-IP voor 3.11 is niet nodig. Je maakt gewoon gebruik van Netbeui (even apart installeren op de XP machine, Netbeui staat op overigens gewoon op cd Xp cdrom) en je hebt een windows netwerkje draaien.

Maar bij de printerinstallatie op de XP machine wil XP toch bepaalde drivers hebben......

[ Voor 24% gewijzigd door Frankie02 op 26-09-2003 17:41 ]

Verwijderd

Je kunt beter proberen om drivers te gebruiken voor een iets nieuwer model Canon printer.
Bij HP werkt dat vaak......

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Wat voor type Canon printer is het overigens??? De oudere Canon printers hadden vroeger dezelfde binnenwerken als HP printers......

.....mischien kun je een HP Laserjet I of II installeren op de XP machine en heb je kans dat je iig iets zinnigs kunt printen

Verwijderd

Topicstarter
mmm, dat kan ik eens proberen.
het komt er dus eigenlijk op neer dat ik best door canon ben gef*ck*d als drivers voor nieuwerw modellen niet werken (gezien het feit dat voor mijn model de laatste driver voor 3.11 is gemaakt).

Andere oplossing is natuurlijk al mn pc down te graden naar W3.11 :D

Verwijderd

Topicstarter
Kan nu ff niet naar het type kijken, ben nu niet thuis, maar uit mn hoofd is het een LPT 460+ oid

Verwijderd

Topicstarter
Correctie;
het is een LBP-460 en de driver draait ook onder W98, maar dat lost het probleem niet op M.I.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je hebt niet erg gezocht vind ik. Als ik dmv google al direct op deze site kom.

HP Laserjet 3 drivers proberen voor je NT5.x machines. Printserver kan gewoon windows 98 zijn.

Ten tweede. Als je zo kort achter elkaar post gelieve Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif te gebruiken. (Ik moet wel zeggen dat je wel heel erg snel thuis bent ;))

[ Voor 30% gewijzigd door The Dolf op 26-09-2003 18:04 ]

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 10:51
Onder Windows 2000 staat er onder ander een driver voor de "Canon C LBP 460PS" in het lijstje met drivers. Probeer eens of dit werkt.

Als alternatief kun je ook kiezen voor "HP LaserJet", grote kans dat dit goed (genoeg) werkt.

Een beetje zoeken op www.driverguide.com doet ook wonderen:
This printer will work only on a computer with Win3.1 and Win 95. The drivers were hard to find on the Canon Website so here they are. The printer is dumb and needs the software installed to run at all and it will not work with NT,2000,Me etc. However you can share the printer in Win95 if you are on a network and attach your other stations to the shared printer but use the HP LaserJet II drivers NOT these Canon drivers when asked for a manufacturer and device on each client computer. I couldn't get Canon's drivers to net share and work properly but the HP workaround seems to work fine as the 460 does do HP II emulation.
Good Luck

[ Voor 63% gewijzigd door Arnaud op 26-09-2003 18:09 ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 12:32

FastBunny

Give it the Works !

Tipje :)

http://www.freesco.org
Kleine simpele Linux floppy met standaard printerdeling ingebouwdt via tcp/ip. Heel makkelijk en zelfs op een 386sx met 8mb ram goed bruikbaar als printerserver (zelf getest :))

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 18:18
In DR-DOS zit er een TCP/IP stack (een goeie). Je kunt idd beter overgaan naar Linux-distro. Je kunt het doen met Win3.11 voor Workgroups (heb ik hier liggen) maar je moet in je DOS een TCP/IP stack zien te krijgen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:01

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> WOS

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
FastBunny schreef op 26 September 2003 @ 18:10:
Tipje :)

http://www.freesco.org
Kleine simpele Linux floppy met standaard printerdeling ingebouwdt via tcp/ip. Heel makkelijk en zelfs op een 386sx met 8mb ram goed bruikbaar als printerserver (zelf getest :))
Volgens mij zitten we niet voor niets in WOS. Waarom jij nu ineens linux er bij betrekt is mij een raadsel.

@TS: Gewoon windows 98 instaleren. Clients voorzien van HP LS 3 drivers en het werkt.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:15

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Je kan beter uiteraad voor een Linux oplossing kiezen, maar ik weet dat wij het vroeger ook op een dosmachine hadden draaien. Maar please doe het textbased :)

Verwijderd

Frankie02 schreef op 26 september 2003 @ 17:39:

.....mischien kun je een HP Laserjet I of II installeren op de XP machine en heb je kans dat je iig iets zinnigs kunt printen
Gewoon proberen, de meeste 'moderne' lasterprinters kunnen dit wel emuleren :)

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Canon's driver support is idd :r, heb hier een BJC-610 staan waarvoor er enkel 16-bits drivers zijn en die dus enkel werken op Windows 3.11 en Win9x |:( Ok, de printer is wel oud maar doet het nog prima.

Onder 2000 en XP worden er gelukkig standaard drivers door MS geleverd maar daarmee mis je een hoop opties :(

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-04 14:59
Ik heb zelf een LBP-1260 en dit is gewoon een kopie van de HP Laserjet 4Plus.
Ziet er hetzelfde uit, binnenwerk is inderdaad hetzelfde en ik heb er altijd toner van HP inzitten.
Het kan zijn dat de Canon die jij hebt dus ook inderdaad goed zouden moeten werken met een HP driver waarvoor er onder XP en verwanten ook wel driver zijn.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 12:32

FastBunny

Give it the Works !

The Dolf schreef op 27 September 2003 @ 01:07:
[...]

Volgens mij zitten we niet voor niets in WOS. Waarom jij nu ineens linux er bij betrekt is mij een raadsel.

@TS: Gewoon windows 98 instaleren. Clients voorzien van HP LS 3 drivers en het werkt.
Toen ik dat posten stond hij nog in OH niet in WOS :)

Beter lezen dus :P

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

GarBaGe schreef op 26 september 2003 @ 17:29:
Ik denk niet dat dat gaat werken...

Je MOET op de client een driver van de betreffende printer installeren.... En deze moet dus samenwerken met het OS van de client....
Het kan wel, alleen moet je printer op je pc op een andere manier instaleren.

Je moet hem instaleren als nieuw printer, dan de gedownloade driver voor grebuiken en het netwerk als printerpath.

ZO heb ik het gedaan om van af win2k op de pinter aftedrukken waarop win98 staat.
Pagina: 1