Toon posts:

Verbinden van 2 PC's/Netwerkje maken

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb sinds kort een laptop van de zaak. Deze staat af en toe ook thuis. Nu wil ik van de ene PC op de andere kunnen kijken en mijn printer thuis delen.

Ik ben een enorme netwerk n00b dus wees niet boos dat ik dit nieuwe topic start maar via de search kwam ik alleen maar dingen tegen die ik niet snapte.

Zal hieronder de situatie verder schetsen:

PC-1: Desktop PC, verbonden met E-tech 4-poorts ADSL-router, computernaam: "PC-HOK"

PC-2: Laptop, wire-less verbonden met access-point (acces-point weer naar router).

De laptop heeft als computernaam: BK18T0J-A en maakt van het domein emn.com gebruik. Dit is het domein waarin ik op het werk inlog.

Wanneer ik thuis op de laptop werk kan ik gebruik maken van een account wat niet inlogt op dit netwerk, maar wel via de router op internet enzo kan.

Nu wil ik dus die 2 PC's aan elkaar koppelen, maar ik wil GEEN settings op de laptop veranderen omdat de IT-afdeling dat waarschijnlijk niet zo leuk vindt.

Wat moet ik nu precies doen om van de ene PC op de hard-disk van de andere PC te kunnen kijken en de printer te delen?

Ik maak gebruik van Xp-Prof.

Mocht men besluiten om dit topic te sluiten omdat de vraag al een keer gesteld en beantwoord is laat dan even een linkje achter naar dat topic want ik kon het niet vinden.

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
printer delen

rechter muis knop op de printer en dan delen

en dan op de andere pc printer toevoegen en dan netwerk printer en dan de juiste patch en klaar :D

Succes jongen

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-08 23:12

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik ga er even voor het gemak van uit dat de machines functioneren in het netwerk van je thuis.

Op de laptop ga je met explorer met de rechtermuisknop naar de C: schijf, kies nu 'sharing & security', en vervolgens 'New Share'. Geeft de nieuwe share een naam, bijvoorbeeld 'blaat'.

Om op de HD van de laptop te kijken doe je op je desktop het volgende:
Start > Run > \\BK18T0J-A\blaat

Hij zal dan om een username & wachtwoord vragen, vul hier de username & wachtwoord in dat je gebruikt om op je laptop in te loggen.

Deze procedure werkt ook andersom, als je van laptop bij de desktop HD wil, moet je een share op je desktop aanmaken, die je vervolgens oproept op je laptop.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Dit is inderdaad al vaak langsgekomen, dus ik doe hem nu dicht. Wel heb ik wat links voor je die je kunnen helpen:

reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide
http://www.viewz.com/shoppingguide/homenetwork.shtml

En in de FAQ Network Troubleshooting staat ook een heleboel handige informatie.

En lees dit ook even door, in dit specifieke geval was je namelijk met Google en eventueel de GoT Search al een heel end gekomen:
Algemene gedragsregels (Netiquette) #pre-got

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2003 16:23 ]

Dit topic is gesloten.