DHCP en MTU-settings

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• boer Krelis
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

Topicstarter
Ik probeer de maximale MTU voor mijn ADSL-provider te ontdekken, volgens een procedure met niet-gefragmenteerde ping-pakketjes (zie: http://www.dslreports.com/faq/5793).
Daarvoor verhoog ik eerst in mijn Speedtouch Home de MTU voor alle interfaces naar 2048, om uit te sluiten dat eventuele fragmentatie bij MIJ optreed en niet bij de provider. De Speedtouch wou zonder mokken naar 2048.
Nu moet ik dit ook doen op de eth0 van mijn Gentoo-server. Eth0 krijgt een IP van Demon via DHCP. Als ik nu doe:

ifconfig eth0 mtu 2048
dan krijg ik SIOCSIFMTU: Invalid argument

Het vreemde is dat alle MTU's tot 1500 wél succesvol kunnen worden ingesteld.
Ook eth1 (met vast IP, LAN-interface) "mag" niet hoger dan 1500, terwijl de loopback een MTU van 16436 "mag"! :'(

Weet iemand hoe dit komt en hoe ik toch een hogere MTU kan instellen?

Quoten is geweldig... - boer Krelis

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:22

voodooless

Sound is no voodoo!

Denk dat dat een harware probleem is. 10 of 100 Mbit kaartjes hebben niet veel aan MTU's boven de 1500, omdat dat niet "op de kabel past". Bij 1000 Mbit is een grotere mtu wel weer gunstig.

Maar je wil je MTU van de ADSL instellen? wat moet je dan met je eth0 en eth1 vraag ik me af?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Dat is zo vastgelegd voor Ethernet. 1500 is de maximale toegestane waarde voor MTU.

• boer Krelis
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

Topicstarter
Deepspace, de pc die aan de modem hangt is de router. Die moet dezelfde MTU hebben als de ADSL-modem, om fragmentatie te voorkomen. Dus moet ik, naast de MTU van de modem, ook eth0 van de server instellen.

KuRMiE, bedankt! Dat verklaart een hoop ;-)

Quoten is geweldig... - boer Krelis

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:22

voodooless

Sound is no voodoo!

Ach, alsof je daardoor sneller kunt downloaden, de ADSL bandbreedte gaat makkelijk over de ethernet lijn. Verder wordt aan de andere kant van de ADSL lijn het pakket vast wel een keer gefragmenteerd. Meer dan de MTU van de ADSL lijn goed instellen hoef je dus niet te doen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Als ik jou was zou ik de Ethernet MTU niet op iets anders dan 1500 zetten, tenzij je graag tegen wazige/onverwachte problemen wilt aanlopen.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:34
Inderdaad, 1500 is het meest gebruikte. En dus ook het meest voordelige.

Mocht je een hogere MTU gebruiken, verlies je namelijk ook erg veel data als een pakketje er eens niet doorkomt. En daardoor gaat het dan weer trager...
Pagina: 1