[XP Pro] User permissie andere pc (in netwerk)

Pagina: 1
Acties:

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
Het volgende is de situatie:

2 pc's in een netwerk, d.m.v. een router (en modem natuurlijk). Op beide pc's zijn 4 user accounts aangemaakt, vier dezelfde namen en wachtwoorden. Intern (op de pc zelf) zijn deze account beveiligd, ze kunnen elkaars "mijn documenten" niet zien (NTFS). Als bijvoorbeeld klaas is ingelogd kan hij alleen de "mijn documenten" van klaas zien en niet van piet. Dat geldt natuurlijk ook andersom.

Nu wil ik het zo doen dat als klaas is ingelogd op pc2 hij alleen de "mijn documenten" van klaas op pc2 kan zien, maar ook de "mijn documenten" van klaas op pc1. Het is mij alleen nog gelukt om deze map te delen, maar zo dat iedereen op pc2 de "mijn documenten" van klaas kan zien. Dat is niet de bedoeling.

Ik heb advanced sharing aangezet en daar wat dingen geprobeert en ik weet dus wat ik moet doen. Volgens mij is dat klaas van de andere computer permissie geven om de documenten te kunnen bekijken (en veranderen, etc.). Wat daarin niet lukt is om de locatie te veranderen. Als ik naar user accounts wil zoeken, kan ik dat alleen maar op pc1 en ik zie niet de user accounts van pc2, ik kan als locatie niet pc2 selecteren.

Wat zie ik over het hoofd of wat doe ik verkeerd?

[This is what you get when you mess with us]

Verwijderd

Wat je over het hoofd ziet is dat Windows de user "Klaas" op PC1 gelijk behandelt als "Klaas" op PC2. Als je namelijk met PC2 een request doet naar PC1 zal Windows automatisch de ingelogde username en password meesturen - in dit geval dus "Klaas". PC1 checkt dan of "Klaas" voorkomt in zijn lijst met gebruikers, en of het password klopt. Indien dit allemaal klopt, zal hij kijken of "Klaas" wel permissies heeft om de gevraagde bewerking op PC1 uit te voeren.
Er is geen verschil tussen "Klaas" op PC1 en "Klaas" op PC2!

Probeer dus nu gewoon de 'locale "Klaas"' toegang te geven tot de shares, alvorens het nogmaals te proberen.

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
Ik snap het niet helemaal, moet ik klaas van pc2 toegang geven tot de "mijn documenten" van klaas van pc1...hoe doe ik dat dan? Ik bedoel klaas van pc1 heeft toegang tot de "md" van klaas van pc1. Klaas van pc2 heeft toegang tot de "md" van pc2...m.b.v. NTFS

..of wacht eens even...moet ik dan eerst klaas van PC1 toegang geven tot de "md" van klaas op pc1 d.m.v. sharing (dus niet alleen NTFS) en daarna hetzelfde op pc2 en dan opnieuw kijken of ik de twee klaassen toegang kan geven op hun "md"s op de twee computers?

[ Voor 40% gewijzigd door Ruzor op 26-09-2003 15:31 ]

Verwijderd

Je moet zowel in de NTFS- als in de share-rechten de locale Klaas rechten geven. Dit - zoals je zelf inderdaad al zegt - op alle computers en voor alle shares.

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
Ok, bedankt, ik zal het proberen. Je hoort het wel weer als het niet gelukt is :) Ook als het wel gelukt is :)