Museum radio ;-)

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Ik mag waarschijnlijk van iemand deze leuke radio hebben:
http://www.rolaa.de/sehensw/radio/bilder/60/mc5001_e.htm
Hij zegt zelf dat het een buizen installatie is, maar volgens mij moet ie dan toch beter uit de ogen kijken :P
Ik dacht, toen ik dat hoorde over buizen, eerst mijn eigen voorversterker en boxen er op aan te sluiten, maargoed na de afbeelding gezien te hebben.....
Toch lijkt het me wel een echt museum stukje, wat vinden jullie, leuk aanbod??

Groet,
Barry

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-08 14:29

Zeddicius

Conscience do cost

ziet er goed uit, evenals de specs. idd een museum stukje, altijd leuk om te hebben.. :)

leuk aanbod

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:09

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Altijd doen. Ik heb ooit van een oud tante een echt oude Philips radio met buizen gekregen, ergens uit de jaren 50/60 ofzo. Doet het nog steeds. Dit soort spul wordt straks antiek, en als je het kan krijgen moet je het natuurlijk niet laten! :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
idd leuk om te hebben

je kunt er ook een case mod van maken :P

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02
He, je kan met dat spul zelfs al recorden joh! 8)

• phaas
Maargoed, hij is niet stereo neem ik aan? En zitten er nou wel of geen buizen in?
Ik zal hem iig ook nog eens gaan bekijken.
Hij is trouwens ook stuk, maar ik ken wel iemand die um maken kan.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:09

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

phaas schreef op 26 September 2003 @ 10:35:
Maargoed, hij is niet stereo neem ik aan? En zitten er nou wel of geen buizen in?
Ik zal hem iig ook nog eens gaan bekijken.
Hij is trouwens ook stuk, maar ik ken wel iemand die um maken kan.
Geen buizen. Op de link die je in je openingspost gaf staat : 7 transistors...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• phaas
Microkid schreef op 26 September 2003 @ 10:46:
[...]

Geen buizen. Op de link die je in je openingspost gaf staat : 7 transistors...
7 nogwel, waarom zo veel?

Verwijderd

LOL, je heb hier ook die wizzardmon avater genome.

Zelf heb ik ooiteens een stereo buizen versterker geahd van Philips gehad die ik meer heb weg gevene. DIe dingen vreten stroom, het is een leterlijke kachel waneer die aanstond.

Je kan maklijk weten of het een buizen versterker is, als je normaal 5min moet wachten voordat die het doet doordat die eerst moet opwarmen dan is het een buize versterker.

Dit klinkt cool,
Tape Unit

Tracks
126 tracks on 4" tape
Max. Record Time
45 hours

Je had vroeger van die tapes die elktijd bleven door spelen en je kon daarbij ook van track verandere.
Ik denk dat het wel een transitor instalatie is, 7 tansitors is niet veel. Eerder weinig. als je het met een transitor radio vergelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2003 11:41 ]

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:54 ]

Verwijderd

Ja, dan til je hem op en dan valt die straks helemaal uit elkaar :-(.
Dat zal ik dus niet gaan doen.

Voordat je losse boxxen op wilt gaan aansluting moet je eerst kijken of het kan. In die tijd waar veel luidsprekers 600Ohm .

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Verwijderd schreef op 26 September 2003 @ 11:31:
Je had vroeger van die tapes die elktijd bleven door spelen en je kon daarbij ook van track verandere.
Dat heet een 8-track, en bevatte 4 stereo-sporen in een cartridge.
Heb ik nog een werkend exemplaar van staan.
Ik denk dat het wel een transitor instalatie is, 7 tansitors is niet veel. Eerder weinig. als je het met een transitor radio vergelijk.
In principe is 1 transistor genoeg om radio te ontvangen. Het is geen processor oid.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Kaj. schreef op 26 September 2003 @ 11:40:
[...]
Dat heet een 8-track, en bevatte 4 stereo-sporen in een cartridge.
Heb ik nog een werkend exemplaar van staan.
[...]

In principe is 1 transistor genoeg om radio te ontvangen. Het is geen processor oid.
Je had ook andere systemen, bijv met een vaste tape van 3 uur en 81 stereo tracks. ik heb iig zelf de beschikking gehad over zo'n speeltje....
Alleen is meestal bij deze oude bakjes de tape op....
En die vervangen is een pokke karwei en meestal erg lastig om dezelfde soort tape te vinden (in het gebakje van mij zat 9" brede tape.)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Dat weet ik, kan zelf zonder een transitor :P.
Maar in die ding zit meer dan alleen van een radio, vandaar dat ik het wl kanp vind met maar 7 transitors.
In die oude transitor radio's zaten ook al gauw een stuk 8 in of meer.

Ja zal zo band van een band recoder er op over kunne zetten. Alleen 9 inch zal wel erg moelijk te vinde zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2003 11:47 ]

• phaas
Er staat geen 7 torren, die 7 zijn alleen voor de eindtrap, het radio gedeelte heeft er 12, en het tape gedeelte een heleboel :D
7 torren voor een mono eindtrap lijkt me niet weinig.
mijn stereo amp heeft met 4 apart aangestuurde speakers nog maar 10 torren. (waarvan geloof ik vier mosfets, als ik ze goed geteld heb iig (ja toch, mosfets zijn toch die groene gevallen op drie pootjes?))

[ Voor 53% gewijzigd door phaas op 26-09-2003 11:58 . Reden: Typofix ]

Verwijderd

7 transitors voor een eindetrap is best wel normaal, in een akai eindtap gebruikte zo ook 7 transitors per kanaal. *Kijkt even in een elektuurboek* Hier 6 transitors.

Alleen tegenwoordig gebruiken ze hier voor een IC'tje.

Zover ik weet zegt de kleur niks over wat voor transitor het is, je zou naar de opschrift moeten kijken. Of hem in een goeie transitor tester stoppen die ik wel heb :*).

Dat had ik niet anders verwacht van die tape gedeelte, oohmen die bandrecoders waren helemaal verschikelijk met een hoeveelheid elektronica.
Ik hoop dat je tape nog goed is waneer je hem krijgt. Dan kan je er zeker leuke dinge mee doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2003 13:00 ]

Verwijderd

Het tapegedeelte hiervan is idd vrij bijzonder. De zeer brede tape (4", maar volgens mij bestaan er ook 6" oid versie's van) bevast een groot aantal sporen naast elkaar, ieder van ongeveer 20 min.
De kop kan mechanisch vertikaal op en neer bewegen als bij een tapestreamer, dit gebeurd met de knop midden rechts. (track A-1 tot O-9, dus)
Het "display" daar links naast laat zien waar je op de tape bent. (in tijd, 0-20 min)
Deze loopwerken + (transistor-)elektronica werden vroeger als "bouwpakket" aangeboden in o.a. Elektuur. Zal anders wel zien of ik eens een advertentie kan scannen. :)

Het is nu, alhoewel eigenlijk vrij modern, een beetje een collecters item geloof ik. In ieder geval een rariteit op tapegebied ;)
Het ding zelf is trouwens nogal lomp en zwaar, had er ooit ook eentje.
Pagina: 1