[gentoo]fdisk heeft mijn partitie tabel kapot gemaakt

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:23
Ik heb vandaag/gisteren/vannacht gentoo geinstalleerd. Alles prima, alleen werkt mijn ARchos MP3 speler niet meer. Ik heb hier de opstartdiskette op gezet... Blijkbaar kan het kwaad om een bootflop (ext3) op een FAT32 schijf te zetten. Alles staat er nog wel op. In windows geeft ie aan dat ik hem moet formateren. Dit wil ik niet, ben ik al mijn mp3tjes kwijt en kan ik opnieuw gaan rippen. Onder linux krijg ik een fout dat ie niet kan mounten.
Met fdisk heb ik de partitietabel bekeken van /dev/sda (mijn mp3speler) en die staat op c (FAT32 met LBA) Dit is dus goed. Alleen op de een of andere manier werkt het niet. Als ik opnieuw c aangeef verandert er niets.
Kan ik ook een ander type aangeven, wegschrijven en weer terug veranderen? Dat ie het dan wel goed wegschrijft? Of is er een andere manier om de partitietabel goed te schrijven?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-04 10:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Misschien een stomme vraag, maar staat die partitie wel active?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Paultje3181
yep, laatste keer dat ik gecheckt heb wel. Maar ook niet actieve partities zouden in XP toch gewoon weergegeven moeten worden? Alleen kun je dan er niet van booten.

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
Wat zegt Linux precies bij je mountpoging van /dev/sda?
Werkt het mounten ook niet met mount -t vfat /dev/sda /mnt/ergens ?
Heb je tijdens de installatie van Gentoo de partitietabel van /dev/sda aangepast dan?
Heb je met dd iets naar /dev/sda geschreven?

• Paultje3181
dd if=/boot/kernel-2.4.20-gentoo-r6 of=/dev/sda1
Het mounten met mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/jukebox werkt niet (was dat sda een typfout, of kan ik dit ook proberen?)

• Freak_NL
Die eerste regel..

dd is een heel eenvoudig stuk gereedschap: "pomp deze bits stuk voor stuk over naar die locatie"

dd is, net als een goed geslepen beitel, ook een heel gevaarlijk stuk gereedschap, want wat je bij die regel zegt is eigenlijk: "Zet deze kernel op de partitie sda1 bit voor bit"

Je overschrijft daarmee uiteraard je filesystem en mp3's, want daar heeft dd niets mee te maken.

Sorry. :)

edit:
Bij de installatie handleiding wordt er van uitgegaan dat je naar een leeg schijfje dd'd. Je mp3-speler is hier natuurlijk ook geschikt voor, maar je bent wel alles wat er op staat kwijt, en je moet je filesystem even opnieuw aanmaken. De partitietabel blijft intact.

Met mkfs.vfat -V 32 /dev/sda1 zet je er weer een FAT32 filesystem op.

[ Voor 37% gewijzigd door Freak_NL op 26-09-2003 10:17 ]

• Paultje3181
thnx, freak_NL. Alleen heb ik geen mkfs.vfat. Emerge mkfs.vfat werkt niet, net zomin als vfat in de kernel bakken

• Freak_NL
emerge dosfsutils

vfat moet inderdaad ook in de kernel aanwezig zijn. Het kan sowieso geen kwaad om in ieder geval de bekendste filesystems in de kernel mee te nemen. (ext2, ext3, reiserfs, xfs, dos vat + vfat, iso9660 + MS-Joliet, ntfs, udf)

• Paultje3181
nou, tis gelukt. Alleen ben ik al mijn mp3's kwijt... :'( Gaat weer een hele tijd duren voordat ik alles terug heb... Klote

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Dus niet fdisk, maar jijzelf hebt (met dd?) de MP3's van je MP3speler gesloopt.

Je had dit trouwens wel kunnen doen door de output (ook met dd) naar een file op je Archos jukebox te zetten. Dus: if=/dev/waarvanjebackupwiltmaken of=/mnt/archosding/backup-bestand.img

Misschien de volgende keer handig om te onthouden, en sowieso een les: gebruik 'dd' niet zomaar zonder dat je precies weet wat het doet!

• Paultje3181
verklooien is een vak... Ik heb op een FATomgeving de omstartbestanden gezet en dat vond ie niet leuk. Ik heb het dus idd verklooit. Maar als ik een img maak, dan kan ik toch niet meer booten? Of wel?
Maar aldoende leert men. tis alleen zo zonde van de tijd...

• Freak_NL
Wilke bedoelt dat je met dd ook de complete inhoud van je mp3 speler had kunnen backuppen naar de harde schijf van je computer. Daarna je mp3 speler gebruiken als bootdisk en dan weer met dd die image terugzetten. :)
Pagina: 1