Toon posts:

Atapi CD-Rom drive niet meer herkent

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam net bij de computer en dacht even leuk een spelletje te gaan spelen. Ik doe de cd-rom in m'n cd-romdrive en wacht op de autorun. Na een tijdje wachten vond ik het wel verdacht lang duren.

Ik nam even een kijkje bij "deze computer" en zag daar ook m'n D (cd-rom) drive niet meer staaan!

Ik heb nu even de kast opengeschroefd om te kijken naar losse stekkertjes, maar dat is ook niet het geval.

Is hij kappot of denken jullie wat anders?

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Zit de master/slave-jumper van je drive nog wel vast, anders doet 'ie niet zo veel? En de UDMA/33-jumper, zit die er stevig op, of helemaal niet op (maakt niet uit welke van de twee, als 't maar niet zo'n twijfelgeval is met slecht contact).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

Topicstarter
Ben niet zo'n die-hard tweaker: kan je even uitleggen waar die zitten :)

Verwijderd

wat je kunt doen is:
-eventueel windows eroverheen zetten. je IDE-controller zal binnen windows ietwat krom zijn nu.
-je cd-romspeler in compabiliteitsmodus te laten draaien. dit doe je door gewoon mscdex-drivers te installeren (het werkt zeker, maar natuurlijk minder goed dan dat je gewend bent->zoals toen de cd-romspeler wel goed werkte in windows)

maar je kunt beter het volgende proberen: ga naar Apparaatbeheer en verwijder je IDE-controllers. Start je pc opnieuw op, maar ditmaal in Veilige Modus. verwijder wederom hier de ide-controllers in apparaatbeheer. start de pc wederom opnieuw op (gewoon normale modus). Als hij vraagt om de win9x-cdrom->de bestanden die hij niet kan vinden staan in je windows\system\ - directory

Succes! en laat weten of het werkt of niet!

Verwijderd

Topicstarter
Huh veilige modus?

Hoe doe je dat?

Verwijderd

net als je pc begint met opstarten van windows moet je op F8 drukken.
je krijgt dan een menuutje. en dan kies je veilige modus

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Heb je hem op de flatcable van de Hardeschijf zitten.
Zo nee, ben je toevallig in de bios/windows instellingen geweest, en de Sec. IDE poort uitgezet.

Heb je hem op de zelfde cable als je hardeschijf, dan is er nixs mis met de instellingen van je bios.
/edit/ Moet de Pri. slave wel op auto staan /edit/

Start eens op van een Win98 bootflop, wanneer je ook dan niet bij je Cd-rom speler kunt komen, is de kans dat er iets fout is met WIndows klein.

Een Win98 bootflop kun je op de volgende link downloaden: deze

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
In DOS kan hij gewoon wel m'n cd-rom vinden, wat zou ik dan moeten doen?

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Maar kun je je cd ook lezen.
Wanneer dat wel kan, is je Windows installatie omzeep geholpen door dat CeeDeetje.
Het beste is dan een nieuwe intallatie.
Windows er over heen zetten zou niet veel uitmaken maar kun je wel proberen.

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
RobtH:

Zou ik dan al deze weg moeten gooien en hetzelfde doen in de veilige modus:

Afbeeldingslocatie: http://people.a2000.nl/jvannes/systeembeheer.jpg

Verwijderd

Systeem al gecheckt op (boot sector) virus kan de oorzaak zijn van de uitroeptekens... het verwijderen van de ide devices zou ik in veilige modus doen. Zo te zien is ook de driver voor o.a. je grafische kaart niet goed geinstalleerd.Dubbel klik op de vraagtekens en probeer de devices met de vraagtekens opnieuw te installeren vanaf de cd-rom of download de (meest recente) drivers.
Pagina: 1