Vreemde tekens bij mozilla

Pagina: 1
Acties:

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:53

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/10990/thumb.pngIk krijg bij zoeken op google altijd van zulke rare tekens iemand een idee waarom ik dit moet aanschouwen! Heb het soms ook met EUR tekens dus erg storend.

Software mozilla 1.4 & 1.5b / gnome 2.4 & 2.2 & 2.3 / XFree 4.3

xkblayout op us (XFree)
character coding iso-8859-15 (mozilla)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 14:10
dat zijn japanse chars. en aangezien jouw default font die niet ondersteund, zie je dit (als je goed kijkt staat in elk blokje de 2-byte character-code van het karakter dat 't zou moeten zijn).

wil je ze zien, moet je 't japanese language-pack installeren (en de bijbehorende fonts ergens vandaan toveren). ik heb 't zelf aan de praat gekregen (gnome 2.4 / galeon), maar weet niet meer of ik nou nog veel moest klooien.

• Wilke
  • Laatst online: 23:04
Ik heb geen idee wie of wat het geinstalleerd heeft (ikzelf iig niet bewust :P ), maar ik heb die tekensets dus wel, maar om nou te zeggen dat het de leesbaarheid echt bevordert....

Zo ziet het er uit zoals het "hoort":

Afbeeldingslocatie: http://havinga.kabel.utwente.nl/yahoo-japan.png

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 26-09-2003 09:02 ]

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
Die blokjes met codes erin staan voor de Unicode code van het teken wat er zou staan als je er een lettertype voor had. Voor Kanji, Katakana en Hiragana kun je onder Linux "Kochi-substitute" gebruiken. Het Euro teken wordt bij de meeste distributies wel goed ondersteund, wat gebruik je zelf?

Afbeeldingslocatie: http://www.scoutingharlingen.nl/temp/unicode.png

Bovenstaande testpagina

Je hoeft het niet te kunnen lezen, maar het ziet er in ieder geval beter uit dan een aantal blokjes. :)

• tech-no-logical
  • Laatst online: 24-04 14:10
Freak_NL schreef op 26 september 2003 @ 10:05:
Het Euro teken wordt bij de meeste distributies wel goed ondersteund, wat gebruik je zelf?
in je stylesheet gebruik je verdana, maar hou er rekening mee dat veel (oudere) versies van dat font geen euro-teken hebben (zoals de mijne). als ik 't forceer naar arial (mijn default sans-serif) werkt 't wel. voor de hiragana/katakana-tekens heb ik msmincho.ttc (ruim 8Mb) van een windows-bak geplukt.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Met de laatste versie van Mozilla installeer je zo'n pack zonder veel moeite.
Alleen zijn er sommige sites die niet aangeven wat hun encoding moet zijn en dan moet je even handmatig kiezen welke encoding Mozilla moet gaan gebruiken.

Senile! Senile Oekaki

• Freak_NL
Je kan inderdaad ook een font van een Windows computer pakken, alleen betwijfel ik dat je deze legaal kan gebruiken buiten Windows. Juist daarom is een er een kochi-substitute.

Dit is natuurlijk maar een test-pagina, maar waarom zou een webdesigner rekening moeten houden met het ontbreken van het Euro teken in een kernfont waarvan de recentere versie vrij beschikbaar is voor elk besturingssysteem? Lijkt me niet reëel.

[ Voor 4% gewijzigd door Freak_NL op 26-09-2003 10:58 ]

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:53

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Damn .. het euro teken doet ie dus niet! Die andere ook niet overigens alleen e met puntjes werkt

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 21:07
ik heb debian sarge en in velerlei programma's overkomt het me dat ik zulke blokken te zien krijg. ook in xchat enzo. ik heb al bergen fonts geinstalleerd...

/edit: freak_nl heeft me net uitgelegd dat je na het installeren van fonts fc-config -f kunt doen om ze daadwerkelijk te gebruiken. nu doen ze het bij mij ook :) !

[ Voor 37% gewijzigd door Bananenplant op 27-09-2003 19:17 ]

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• Freak_NL
fc-cache -f is het, hoort bij het fontconfig pakket. :P Soms moet de font-cache even ververst worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Freak_NL op 27-09-2003 19:57 ]

Pagina: 1