vaders bedrijf, agenda/facturen automatiseren. mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 07:15
ok het zit zo, mn vader is een beetje ouderwets, werken met een computer is al best een ervaring maar dat gaat nu na 2 jaartjes goed(maakt zn eigen facturen nu gelukkig). mijn vader heeft dus een eigen bedrijf, een taxi bedrijfje voor bedrijven, ik zal ff uitleggen hoe het werkt:

Bedrijf A laat een aantal mensen in de week naar nederland komen voor verdageringen ed. er wordt een fax gestuurd naar mn pa waarop staat wanneer ze aankomen, vluchtnummer, tijd, naam persoon(en), herkomst > bestemming(bijv schiphol > maarssen). voor 1 bepaald bedrijf nog een extra kostenplaats(meerdere afdelingen etc). nu maakt mijn pa aan het eind van de maand in excel een factuur, dus elke rit wordt netjes ingevoerd, met de volgende gegevens: datum, herkomst, bestemming, naam persoon, eventueel kostenplaats, prijs. de prijs is vastgesteld, dus er zijn een bepaald aantal ritten met een vaste prijs die vaak voorkomen. nou is dat natuurlijk hardstikke veel werk om allemaal in te voeren etc, foutje is gauw gemaakt ook.

nou leek het mij dus handig als hij een pda nam, daarin elke rit invult(dus gewoon in een programmaatje oid de bovenstaande gegevens invoeren) en dat als hij dan savonds dat ding aan de pc hangt dat er dan een txt of ander bestandje op de pc geplaatst wordt met de datum als bestandsnaam(makkelijk ordenen en terug te vinden etc). en dan via een ander programma in excel wordt geplaatst, of als dat niet kan gewoon bijv met php ofzow een html genereren dat als factuur dan dient, als het maar automatisch gaat. factuur is heel simpel, 1e pagina staan bovenste helft gegevens bedrijf, klant ed, daaronder beginnen de ritten. volgende bladzijdes zijn logo van me pa bovenaan, ritten eronder, laatste pagina is natuurlijk met een totaal, en een standaard tekstje "binnen zoveel dagen betalen etc". heel simpel dus.

nou vroeg ik me dus af, is dit mogelijk? en zoja met welke pda zal dit het makkelijkst gaan, en met welke software naderhand op de pc.

nog even op een rijtje wat erop de pda zou moeten worden ingevoerd:
datum, herkomst, bestemming, naam persoon(en), eventueel kostenplaats, prijs. eventueel nog een extra notitie oid dat de rit aan een andere chauffeur is uitgegeven(dit hoeft niet op de factuur, maar is wel van belang omdat mijn pa natuurlijk weer een factuur van die chauffeur krijgt)

ik heb zelf geen enkele ervaar/kennis van pda's, en mijn pa dus zogezegd al helemaal niet, vandaar dat ik hier mn vraag neerleg. mijn vader werkt veel te veel, dus als ik hem zo al wat extra werk uit zn handen kan nemen zou dat fantastisch zijn :)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Je kan met PDAs ook gewoon bestanden (excel-bestanden bv) synchroniseren, maar een kant en klaarprogramma voor wat je wilt bestaat waarschijnlijk wel, maar is ook waarschijnlijk speciaal voor een bedrijf gemaakt.
Zoiets kopen is dus niet mogelijk.

Je zal zelf wel zoiets kunnen programmeren. Of anders gewoon in pocket-excel werken en de bestanden steeds synchen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• bolleh
athlonkmf schreef op 25 september 2003 @ 22:24:
Je kan met PDAs ook gewoon bestanden (excel-bestanden bv) synchroniseren, maar een kant en klaarprogramma voor wat je wilt bestaat waarschijnlijk wel, maar is ook waarschijnlijk speciaal voor een bedrijf gemaakt.
Zoiets kopen is dus niet mogelijk.

Je zal zelf wel zoiets kunnen programmeren. Of anders gewoon in pocket-excel werken en de bestanden steeds synchen.
ja thoeft natuurlijk niet een speciaal programma te zijn, maar ik bedoel dus, is het mogelijk dat als je het invoert in een soort agenda programma dat die het dan ook kan uitpoepen als je het eenmaal aansluit op je pc, want je kan het natuurlijk wel invoeren in excel maar dan doe je eigenlijk hetzelfde als wanneer je alles naderhand invoert(das dan wel veel meer uitzoek werk)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Lijkt mij handiger als 'Pa' het e.e.a. vóóraf invoert m.a.w. zodra de fax binnen is gekomen. Kun je ook nog eens e.e.a. plannen voor het geval dat nodig is. Zodra de rit is uitgevoerd kun je dat dan weer in een cel aangeven en aan het eind van de maand d.m.v. een selectie de die maand uitgevoerde ritten selecteren.

E.e.a. scheelt weer een PDA...... of probeer het eens met een PDA, gegarandeerd dat 'Pa' hem binnen een paar dagen aan de kant smijt en dan heb jij er mooi een gratis. :)

ARME AOW’er

• bolleh
GuardianAngel schreef op 25 September 2003 @ 22:44:
Lijkt mij handiger als 'Pa' het e.e.a. vóóraf invoert m.a.w. zodra de fax binnen is gekomen. Kun je ook nog eens e.e.a. plannen voor het geval dat nodig is. Zodra de rit is uitgevoerd kun je dat dan weer in een cel aangeven en aan het eind van de maand d.m.v. een selectie de die maand uitgevoerde ritten selecteren.

E.e.a. scheelt weer een PDA...... of probeer het eens met een PDA, gegarandeerd dat 'Pa' hem binnen een paar dagen aan de kant smijt en dan heb jij er mooi een gratis. :)
ja mijn pa krijgt dan wel netjes die lijst, maar het gebeurd vaak genoeg dat er een extra rit komt, rit afgelast etc, dat gebeurt te regelmatig om het allemaal vantevoren te doen zodra de lijst voorhanden is

en ik heb zelf geen behoefte aan een pda :)

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:25
Misschien een stom antwoord, maar kan je niet met Delphi een prog schrijven die facturen enzo maakt. Als je dan vanaf die pda de ritten in bijv. een txt bestand op de pc zet en Delphi die uit laat lezen naar bijvoorbeeld een dbase kan je daarvan ook de mooiste facturen maken. Heb je gelijk alle ritten ooit in een dbase. Is makkelijk voor het later opzoeken.

[Ja, ik heb net Delphi geleerd! Mag ik ook eens !! ;) ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Vriend van mij heeft een koeriersbedrijf met 13 auto's + nog ingehuurd materieel. Daar gebeurt vaak exact hetzelfde. 'PDA systeem' werkte dus absoluut niet.

Gewoon erg consequent zijn en dagelijks alles bijhouden, hetzij vooraf en achteraf corrigeren/bijwerken hetzij alleen achteraf alles invoeren.

Dat kan dan wel lastig zijn, soms niet goed uitkomen, veel werk zijn en noem maar op, maar een ritje vergeten kost al snel veel meer. Daarnaast heeft 'Pa' gegarandeerd wel de ritten van afgelopen dag in zijn hoofd maar gegarandeerd niet alle ritten van afgelopen maand.

ARME AOW’er

• bolleh
GuardianAngel schreef op 25 september 2003 @ 22:56:
Vriend van mij heeft een koeriersbedrijf met 13 auto's + nog ingehuurd materieel. Daar gebeurt vaak exact hetzelfde. 'PDA systeem' werkte dus absoluut niet.

Gewoon erg consequent zijn en dagelijks alles bijhouden, hetzij vooraf en achteraf corrigeren/bijwerken hetzij alleen achteraf alles invoeren.

Dat kan dan wel lastig zijn, soms niet goed uitkomen, veel werk zijn en noem maar op, maar een ritje vergeten kost al snel veel meer. Daarnaast heeft 'Pa' gegarandeerd wel de ritten van afgelopen dag in zijn hoofd maar gegarandeerd niet alle ritten van afgelopen maand.
daarom, als je na iedere rit alles invoert, dan kan je het toch niet vergeten?
mn pa gebruikt nu een gewone agenda, maar ja das natuurlijk dubbel werk

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

zoals ik al zei. op een PDA kan je gewoon met excel werken. Deze excel files kan je gewoon synchen met je comp.
Aannemende dat je vader ook z'n boekhouden in excel verwerkt hoeft ie dus geen dubbelwerk te doen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• bolleh
hmm ja aan excel op je pda had ik nog niet gedacht

is excel daarvoor dan ook een volwaardig pakket? dus kun je er alles mee wat ook op de pc kan? want dan kan ik natuurlijk wel iets proberen te fabriceren op de pc om te kijken of het handig is(dropdown box oid met lijst van plaatsen, prijzen enzow om het op een pda te vergemakkelijken ipv alles opschrijven)

overigens, welke pda is hiervoor geschikt dan? aangezien ik totaal geen verstand/ervaring met die dingen heb, heb ik geen flauw idee welk merk oid ik dan het best kan nemen. hij moet iig een batterij hebben die lang mee gaat, en een duidelijk kleurenscherm. en natuurlijk gebruiksvriendelijk voor een leek

[ Voor 30% gewijzigd door bolleh op 25-09-2003 23:32 ]

• zakalwe
  • Laatst online: 14-02 14:30
Misschien is FileMaker Mobile iets. FileMaker is een relatief simpel te leren database pakket wat ook een licht broertje voor handhelds heeft (PalmOS en PocketPC geloof ik). Het grote voordeel is natuurlijken dat syncen zeer gemakkelijk gaat en vooral dat je de gebruikersinterface heel simpel en efficiënt kan houden. Dit is natuurlijk handig wanneer je te maken hebt met gebruikers met weinig computerervaring.

FileMaker Pro
FileMaker Mobile

[ Voor 17% gewijzigd door zakalwe op 25-09-2003 23:41 . Reden: links ]

• bolleh
Zakalwe schreef op 25 September 2003 @ 23:39:
Misschien is FileMaker Mobile iets. FileMaker is een relatief simpel te leren database pakket wat ook een licht broertje voor handhelds heeft (PalmOS en PocketPC geloof ik). Het grote voordeel is natuurlijken dat syncen zeer gemakkelijk gaat en vooral dat je de gebruikersinterface heel simpel en efficiënt kan houden. Dit is natuurlijk handig wanneer je te maken hebt met gebruikers met weinig computerervaring.

FileMaker Pro
FileMaker Mobile
thx, ik zal er morgen zeker even naar kijken
Pagina: 1