Schoonmaken lens Canon met alcohol en wattenstaafje?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.480 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 15831

Topicstarter
Iemand heeft het voor elkaar gekregen om de lens van m'n canon met z'n vette klauwen aan te raken. :(

Nu wil ik hem schoonmaken maar ik heb niet hier zo'n speciale "lens cleaner kit" liggen.

Maar wel 70% gedenatureerde alcohol en wattenstaafjes. Kan ik het daarmee schoonmaken zonder de coating eraf te halen?

Zoniet? Is er een ander middeltje wat ik zou kunnen gebruiken? Zeepsop oid?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Wat dacht je van gewoon een lensdoekje nemen, even wat op je lens 'ademen' (condens erop dus) en dan reinigen met draaiende bewegingen (dus niet heen-en-weer over de lens maar in een rondje vegen)

• Plaagje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-06 23:01

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Zelf gebruik ik altijd micro vezel doekjes, deze kan je gewoon bij de AH halen, en werken goed.

Flying High!

Topicstarter
Plaagje schreef op 25 September 2003 @ 21:47:
Zelf gebruik ik altijd micro vezel doekjes, deze kan je gewoon bij de AH halen, en werken goed.
Daar heb ik weinig aan, ik heb hem morgenochtend direct nodig, dus geen tijd om naar de Appie te gaan. Kan ik ook katoen gebruiken oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 8385

ik zou zekerr geen katoen gebruiken omdat dat nogal ruw is en niet zo gezond voor een lens. Als je echt niks in huis hebt kan je altijd een simpel brillendoekje gebruiken of een oude zakdoek (vezels zijn fijn en heel soepel)

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
Dus hard boenen is dus niet goed voor je lens als ik het zo lees, nog niets gemerkt dat me lens achteruit is gegaan gelukkig, was bij mij met droge watte staafjes..

Vette klauwen krijg je moeilijk weg..

Check mijn knowledge base!

Anoniem: 20624

ja en NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT een papieren zakdoekje gebruiken voelt wel zacht maar die hout vezels krassen in je lens en dat wil je niet hebben

Anoniem: 21921

brilpoetsdoekjes = perfect

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Geen eigen middeltjes gebruiken, de coating op je lens kan daar erg gevoelig voor zijn. Ook niet proberen vetvlekken weg te poetsen met een doekje. Ik zou ze even laten zitten (knappe jonen als je het terug ziet in je foto's) en morgen zo snel mogelijk wat lens cleaner halen. Zo snel mogelijk, want ook vingerafdrukken zijn desastreus voor de coating... fijn he?

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Gewoon naar de opticien en een paar van die zijde-achtige doekjes scoren. Werkt perfect. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had nu eerst een droog brillendoekje gebruikt maar dat werkte niet.
Lekker gesopt in alcohol en met hard poetsen lukte het wel.

Daarna met de droge kant en de lens glimt nu weer helder blauwig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-06-2024

dijkp

STATUS * , STOP

Lijkt iid ook geen probleem om een lens met alcohol te reinigen.
Ik heb nog nooit een coating los zien laten....

Tandem rulez.... IBM s*cks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik gebruik altijd een brillendoekje .. werkt prima..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33902

Wij werken hier veel met videorecorders enzo, als we die schoonmaken doen we dat idd met wattenstaafjes en wat alcohol. Maar zoals eerder gezegt zal een "gewoon" anti statisch doekje, met wat adem condens ook volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik hijg er op en pak dan mijn T-shirt, moet die G5 tegen kunnen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:14

-Stef-

Slainthe!

ajhaverkamp schreef op 26 September 2003 @ 10:32:
Ik hijg er op en pak dan mijn T-shirt, moet die G5 tegen kunnen.
Van wie?

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122457

Ik zit nu ook met hetzelfde probleem, 1 of andere klojo ging met een vette vinger in mn lens (powershot a610).
Wat is nu echt een oplossing? Die lenssenschoonmaak spul, of wat anders? Waar koop je dat schoonmaakspul voor lensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ademen op lens, schoonwrijven met microvezeldoekje (brillendoekjes zijn dat meestal ook).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122457

En dat tast die coating niet aan? ben nogal voorzichtig, heb hem nog maar 2 weken :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nee, is heel veilig. Veiliger dan speciale reiningsvloeistoffen, want met dat spul heb ik de coating van een hoya HMC polafilter gesloopt. Zit nu een witte aanslag op het filtertje.

De ademmethode wordt ook aangeraden door Kodak en wordt al meer dan honderd jaar gebruikt door fotografen over de hele wereld. Misschien dat het ook wel eens in de ruimte is gebruikt, dat kan ik niet met zekerheid zeggen :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

[GT] -> [FGA]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 18:22
Ik heb zelf een paar speciale microvezeldoekjes, welke veel fijner van structuur zijn dan de gemiddelde microvezel doek. Even wat condens er op en het is zo schoon.

Ik heb ook nog een fles "tech spec" staan van Edmund Scientific. Dit is een speciale vloeistof voor hoogwaardige optische systemen en veilig voor coatings. Dit gebruik ik alleen als laatste redmiddel als er echt vette vingers opzitten of andere aanslag.

Wat natuurlijk een favoriet is voor mensen die een D-SLR hebben pec-pads + eclipse fluid. Veel eigenaars van een D-SLR hebben die combinatie toch al liggen voor het schoonmaken van de CCD.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 08:55
Tja, tot nu toe gewoon er op aandemen en een zachte katoenen t-shirt... perfecte combinatie en nooit last vang krasje/coating slopen... gehad. Ieder zijn idee, maar echt duur spul gaan kopen om het te reinigen, niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gizz schreef op zondag 12 februari 2006 @ 17:17:
Nee, is heel veilig. Veiliger dan speciale reiningsvloeistoffen, want met dat spul heb ik de coating van een hoya HMC polafilter gesloopt. Zit nu een witte aanslag op het filtertje.

De ademmethode wordt ook aangeraden door Kodak en wordt al meer dan honderd jaar gebruikt door fotografen over de hele wereld. Misschien dat het ook wel eens in de ruimte is gebruikt, dat kan ik niet met zekerheid zeggen :P
Tip voor multicoated filters, die worden snel vies en blauwig, gewoon handzeep onder lauw water. Goed schoonpoetsen met de vingertjes en een pluisvrije theedoek gebruiken om het schoon te maken :) Even laten drogen en ze zijn als nieuw.

Die partyfotografie zorgt ervoor dat ik nogal eens voor zo'n rookmachine sta met de bijbehorende bak vettigheid op het filter :P Sensor doe ik met blaas/zuigdingetje en als het hardnekkig is gewoon met alcohol + wattenstaafje :)

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 12-02-2006 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53444

Voor lenzen kun je ook een Lenspen gebruiken om schoon te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:31

YellowCube

Wait...what?

Gizz schreef op zondag 12 februari 2006 @ 17:17:

wat voor 'n spul was dat dan?
volgens mij moet je toch wel met stevig spul aankomen om de coating van je lens/filter te slopen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1