Toon posts:

probleem met nieuw geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb een PC:
ABIT BE6-11 mobo
intel Celeron 500MHz

Er zat een PC125 DIMM van 64 mb SDRAM in van onbekend merk.
Nou heb ik vanmiddag eerst een PC133 DIMM van 256 mb gekocht, maar de PC zag die als zijnde 128 Mb. Dus samen met die ouwe werd dat 192 Mb.
Terug naar de winkel, 2 reepjes gehaald van 128 Mb van Kingston.
Die erin geplopt, weer 192 Mb...

Eerst zag de PC 192 mb, of ik nou 64 + 128 mb, 64 + 2x 128 mb of alleen 2x 128 mb erin stopte.

Maar nu ziet-ie elk reepje als zijnde 64 mb... dus 64 + 128mb geeft 128mb,
64 + 2x 128 mb geeft 192 mb en 2x 128mb geeft ook 128mb......... :?

De volgorde of combinatie maakt niets uit.

Ik heb Aida32 en PCU-Z gedownload, die geven allebei wel aan dat de reepjes van 128 mb erin zitten, maar ook dat de PC maar 192 Mb SDRAM heeft...
Verder zegt Aida32 bij "chipset" dat ik 3 memoryslots heb van 64 Mb SDRAM, maar het gekke is dat die 256mb DIMM eerst wel 128 mb opleverde. En toen ik voor het eerst zo'n 128 mb DIMM erin stak, deed die het ook goed.

Waarom krijg ik niet gewoon 320mb RAM? Kan iemand mij helpen? :?

Ik hoop dat het een beetje te volgen is met al die cijfertjes...

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00

Houston3

ole

misschien helpt een bios update ? overigens is het zo dat veel oudere moederborden soms geen 256 aan kunnen en die dan zien als minder.

Verwijderd

en wat als je er 1x 128 instopt?

wat kri je dan?

Verwijderd

Topicstarter
ook 64 mb...

Verwijderd

Nieuwere SD-ram ken niet alle mobo's aan. Ik heb zelf het probleem gehad met en 256MB geheugen blokje. Als ik hem er bij mij indeed. Werkte hij niet. Deed ik hem bij iemand anders erin werkte hij perfect. Enige verschil was dat mijn pc al meer dan een jaar oud was en die van hem maar een maand ofzo.

Daarnaast heb ik gehoord van iemand anders dat sommige types geheugen werkt op je via chipset.. Hoe dat allemaal in elkaar zit weet ik niet precies.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog gekeken voor een biosupdate, maar m'n bios versie is 1.25 en das de nieuwste

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je gebruikt 32Mx8 singlesided geheugen ipv 16Mx8 doublesided geheugen :)

Maar dit is behoorlijk uitgekauwd en is derhalve ook gewoon in de FAQ en via de Search te vinden. Kijk in de FAQ onder "Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo prikken?" (je treft het .. de 440BX wordt daarin als voorbeeld genomen, precies het chipset dat je zelf ook op je mobo hebt zitten ;) ). Verder had je ook kunnen searchen naar pak-em-beet [search=geheugen wordt voor helft gezien] of [search=256mb geheugen wordt als 128mb gezien], etc :)

Ik hoef jou vast niet te uitleggen dat je in het vervolg wel wat beter aan jouw vooronderzoek mag werken door o.a. de FAQ's en de Search te raadplegen .. Zie ook de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) ;)

/zoek/faq

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 25-09-2003 21:12 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.