starten met bootflop probleem

Pagina: 1
Acties:

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
goedeavond volk :)

probleem is als volgt:

Ik heb een hdd uit een andere pc in me pc gezet en wilde vervolgens met een win98 bootflop in dos opstarten zodat ik met fdisk aan de partities kan rommelen. Probleem is nu alleen dat ie als de bootflop gaat lezen er al heel snel weer mee ophoud en dan verder niks meer doet. Heb ik andere fdd andere kabel en andere bootflop geprobeerd, maar dat werkte allemaal niet. het rare is dat in andere pc's alles in alle mogelijke combinaties wel werkt. En om het dan nog gekker te maken als ik de hdd niet aansluit start ie wel goed door. Het lampje op de fdd brand niet constant dus de floppydrive zit dan lijkt me wel goed aangesloten.

via de search heb ik ook niet echt iets kunne vinden

specs:
p4 2.4ghz
asus p4pe mobo
ibm 40b 7200rpm

is de floppydrivecontroller op me mobo gewoon aan z'n einde? lijkt me toch wel sterk dat er twee floppydiskdrives kaduuk zijn, of zou het probleem ergens anders ligge?

thx

[ Voor 5% gewijzigd door Toet3r op 25-09-2003 19:22 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• willem-alex
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05-2024

willem-alex

you don't wanna know ...

Heb je al een andere opstartflop (dus met een andere windows/dos versie) geprobeerd?

[ Voor 33% gewijzigd door willem-alex op 25-09-2003 19:16 ]

• Toet3r
  • Niet online
ja, werkte niet

[ Voor 168% gewijzigd door Toet3r op 25-09-2003 19:18 ]

• willem-alex

willem-alex

you don't wanna know ...

oke andere vraag: werkt deze drive onder windows nog wel gewoon?
zoja: waarom maak je dan niet gewoon wat partities onder windows?

• Toet3r
  • Niet online
beide floppydrivers deden totdat dit probleem zich voordeed prima

omdat er geen windows op staat :) de hdd komt uit een andere pc. er stond toen win98 op maar dat is ondertussen verwijderd

[ Voor 31% gewijzigd door Toet3r op 25-09-2003 19:25 ]

• willem-alex

willem-alex

you don't wanna know ...

Je kán natuurlijk windows gewoon vanaf een cd installeren maar dan weet je niet of de floppydrive wel gaat werken...
Misschien kan je kijken of ie misschien een conflict heeft met je nieuwe HD door die eruit te halen en dan nog eens te proberen.

• Toet3r
  • Niet online
had ik vergete er bij te zegge dat werkt ook nie :X
zodra je de de pci listing krijgt te zien hoort ie van cdrom te gaan booten, maar dat vertikt ie dus ook :(

• willem-alex

willem-alex

you don't wanna know ...

en heb je dat tweede al geprobeerd?
quote: willem-alex
Misschien kan je kijken of ie misschien een conflict heeft met je nieuwe HD door die eruit te halen en dan nog eens te proberen.

• Toet3r
  • Niet online
het lijkt er niet op dat er een conflict is

en het is gelukt om de windows xp installatie van cd te starten, maar het gaat wel als dikke stront door een trechter, echt verschikelijk langzaam

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Staat de floppy wel goed in de bootvolgorde in de BIOS ingesteld?

• Toet3r
  • Niet online
ja, eerst floppy dan hdd en dan cdrom.

en de setup is ook lekker vaag aan het doen, hij blijft steeds het zlefde herhalen, wara je de parittie selecteerd waar je windows wil instaleren. Krijg het vermoeden dta me hdd ook brak is ofzo, zou de 2e zijn binne 1 maand :|

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-03 14:04
Je zegt dat als je de hd loskoppelt de pc wel goed doorstart. Betekent dit dat je dan wel goed van floppy boot? Zo ja, dan is er iets met je hd, ide controller of het samenspel tussen die twee aan de hand. Het lijkt mij of een defecte hd (is minder waarschijnlijk, omdat deze uit een werkende pc komt) of een verkeerd ingesteld BIOS (communicatie tussen BIOS en hd verloopt niet goed). Kijk in ieder geval of de instellingen van het BIOS t.a.v. de hd en ide-controller correct zijn.

• Toet3r
  • Niet online
*kick*

heb nog aantal pogingen gedaan, maar nog steeds het zelfde gezeik :(

ik heb zlef het idee dat de ide en floppycoontroller verrot zijn, want het is raar dat 3 verschillende floppydrivers het alleemaal niet doen

iemand die iets weet wat kan helpen?

@ printerman hdd is goed, heb gister testprog van fabrikant gedraait,. van een flop nog wel en dat werkte goed.

[ Voor 19% gewijzigd door Toet3r op 26-09-2003 15:24 ]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Staat hij goed in je BIOS... dus echt op 1.44

Money for nothin' and your chicks for free

• Toet3r
  • Niet online
ja, bios instellingen zijn allemaal goed, heb ze al 4 keer gecontroleerd, en de laatse biosversie staat er op, heb zelfs met de jumper op het mobo de bios gereset maar ook dat hielp niks
DeeJee schreef op 26 September 2003 @ 15:27:
Andere drive? Andere kabel?

Drive in een andere pc testen. Kabel in een andere pc testen.
allemaal al gedaan, in andere pc werkte ze wel goed,

staat ook in de startpost

[ Voor 45% gewijzigd door Toet3r op 26-09-2003 15:29 ]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Andere drive? Andere kabel?

Drive in een andere pc testen. Kabel in een andere pc testen.

Money for nothin' and your chicks for free

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

Pluisje schreef op 26 September 2003 @ 15:21:
*@ printerman hdd is goed, heb gister testprog van fabrikant gedraait,. van een flop nog wel en dat werkte goed.
Je hebt het testtool van de HDD fabrikant van floppy kunnen booten en draaien :?
Dan moet de hardware in orde zijn, zowel de FDD als de HDD. Bovendien werkt het systeem in real mode prima. Dan zou een kale DOS boot floppy óók moeten werken.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
Waarom maak je geen Boot CD....met nero...dan kan je vanaf cd booten en krijg je hetzelfde effect als dat je van een floppy boot, ik gebruik al geen floppy`s meer.
Als ik een klein bestand wil overzetten doe ik dat met een USB-stick en bijv. Win98 instaleren via Dos doe ik met een Boot-cd...makkie toch?

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

• Toet3r
  • Niet online
EXX schreef op 26 September 2003 @ 16:31:
[...]
Je hebt het testtool van de HDD fabrikant van floppy kunnen booten en draaien :?
Dan moet de hardware in orde zijn, zowel de FDD als de HDD. Bovendien werkt het systeem in real mode prima. Dan zou een kale DOS boot floppy óók moeten werken.
De fdd en hdd zijn in orde ja, de hdd kwam door de test heen en de fdd's doen het in andere pc;s wel goed.

En aan de tekst het zou moeten werken heb ik ook niks, ik weet dat het eigenlijk zou moeten werken, maar de werkelijkheid is dat het niet werkt.
W.Wezz schreef op 26 September 2003 @ 16:39:
Waarom maak je geen Boot CD....met nero...dan kan je vanaf cd booten en krijg je hetzelfde effect als dat je van een floppy boot, ik gebruik al geen floppy`s meer.
Als ik een klein bestand wil overzetten doe ik dat met een USB-stick en bijv. Win98 instaleren via Dos doe ik met een Boot-cd...makkie toch?
zoals je hebt kunnen lezen een aantal posts hierboven heb ik dat al geprobeerd, win98 en winxp prof. cd, allebei wilden niet booten. De win xp cd later wel maar toch ook niet zoals het hoort.

• Toet3r
  • Niet online
zat net in de bios wat met de PIO en UDMA opties te spelen, en toen starte ie wel gewoon goed door van een floppy
Na alle verschillende opties geprobeerd is duidelijk geworden dat ie op PIO Mode 4 en UDMA 1 nog wel doet, en zodra ie op UDMA 2 of hoger staat doet ie het weer niet.

de schijf kan tot UDMA 5. Dan zou ie dus ook gewoon op UDMA 5 moeten kunnen draaien, waarom wil ie dat dan niet?

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

Pluisje schreef op 26 september 2003 @ 17:13:
[...]
En aan de tekst het zou moeten werken heb ik ook niks, ik weet dat het eigenlijk zou moeten werken, maar de werkelijkheid is dat het niet werkt.
Ja, daar heb je natuurlijk wel gelijk in.

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat een rudementiare boot, zonder drivers, in de simpelste modus (real mode ipv protected mode, POI ipv UDMA etc.) wel werkt.
de schijf kan tot UDMA 5. Dan zou ie dus ook gewoon op UDMA 5 moeten kunnen draaien, waarom wil ie dat dan niet?
Als de controller dat ondersteunt wel ja, en dat zou bij een P4 mobo wel het geval moeten zijn. Miscchien is de controller brak, of de kabel. Een andere idee: staat de HDD op master/slave of moet je wellicht CS gebruiken.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Toet3r
  • Niet online
EXX schreef op 26 September 2003 @ 19:14:
Als de controller dat ondersteunt wel ja, en dat zou bij een P4 mobo wel het geval moeten zijn. Miscchien is de controller brak, of de kabel. Een andere idee: staat de HDD op master/slave of moet je wellicht CS gebruiken.
controller ondersteund het wel. rotte ide controller zat ik zelf ook aan te denken. kabel is het zeker niet die is net nieuw :) en master of cable select maakt ook geen verschil.

waar ik nu weer opeens aandacht is dat de pc waar deze hdd eerder inzat was het ook al gezeik met pio modus, daar kreeg ik hem ook niet van pio in udma.
Ben nou toch weer aan het twijfelen of het probleem bij de ide controller of de hdd ligt. maar testprog van hdd zei dus dta de hdd goed is

snap het niet helemaal meer

[ Voor 27% gewijzigd door Toet3r op 27-09-2003 14:27 ]

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
Heb je ook al geprobeerd om te zoeken of nog meerdere mensen hier last van hebben...misschien weet iemand anders het wel, lijkt me sterk als alleen JIJ er last van hebt want meestal heeft iemand anders het ook wel gehad.

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

Pagina: 1