Goh, ik krijg les over mixers

.
Dat geld natuurlijk alleen als je een actieve Di zonder eigen voeding gebruikt. Een goede passieve die met flinke signaalniveau's overweg kan werkt imo vaak evengoed en is wat robuster. Op gebalanceerde line-input's zul je natuurlijk nooit fantoom vinden.
Nee uiteraard niet. Maar een DI steek je dan ook niet in een line input. Gebruik van passieve DIs heb ik geen ervaring mee, wij gebruiken zelf altijd actieve (Klark Teknik). En ook als we huren zijn het altijd actieve.
Lijkt me persoonlijk niet fijn dat geklooi met batterijen, maar ik weet niet hoe lang ze met die batterijen doen (vast wel lang).
Dat is een misverstand, het gaat er om dat een van beide zijden gebalanceerd is -en wel liefst potentiaalvrij. (galvanisch gescheiden). Dat dat aan beide kanten gebeurd komt in de (audio / pa-) praktijk trouwens vrijwel nooit voor (wel "balanced" maar niet potentiaalvrij, b.v. elektronisch gebalanceerde in- en uitgangen). Het is meer iets voor telefoonlijnen (en trouwens ook voor UTP-netwerken) en dergelijke.
Ik weet niet waar je het nou over hebt, maar het komt idd weinig voor dat beide kanten met transformers gebalanceerd zijn (kei duur om goed te doen). Maar het komt natuurlijk wel degelijk voor dat beide kanten electronisch gebalanceerd zijn. Hoe het electronisch precies zit, het electronisch balanceren van een output, weet ik niet precies. Maar ik snap wel het basis principe van balanceren (de twee signalen tegengestelde polariteit, alleen maar verschillen worden geaccepteerd in de input tot common mode rejection voltage bereikt wordt). En als je een ouput hebt en vervolgens een ongebalanceerde input die gewoon alleen een nul en fase accepteert, dan ga je verekkes weinig hebben aan die gebalanceerde output. En dat is ook wat ik bedoelde: als hij een geluidskaart koopt met zo'n breakout box met gebalanceerde output met XLR aansluitingen, dan heb je daar weinig aan als je dat gaat aansluiten op een dixo mixertje. Maar goed, nu is het al verzand in een half offtopic technische discussie

.
Kleine nuance: XLR microfoon-input's zijn dat meestal wel, en vrijwel iedere professionele mixer heeft balanced output's. Het is jammer dat het nooit voor de draaitafels gebruikt wordt, dat zou nog eens een boel ellende schelen..
Juist daarom zei ik ook dixo mixer. Dat een echte mixer wel gebalanceerde inputs heeft is logisch

.
Ik kan me overigens echt kapot ergeren aan die dj setjes. Vreselijke amateuristische rommel over het algemeen en altijd stuk als het uit de verhuur komt (nou ja, niet altijd maar wel veel te vaak). En dan helemaal hoe die aarding van die draaitafels wordt gedaan

, gewoon met een losse draad die dan onder een vleugelmoertje wordt gedraaid, soms zit er niet eens een vorkje aan de aarde draad

. Waarom ze dat niet anders oplossen is mij echt een raadsel. En die outputs zijn ook altijd stuk, wat wil je ook met die rca connectoren. Wat mij betreft mogen ze vanaf vandaag verboden worden, weg met die consumenten rommel

. Al onze cd spelers met rca outputs gaan altijd stuk na een paar jaar. En als we dan toch bezig zijn, doe dan maar ook meteen de jack eruit

. Zo, rant mode off

.