[soundcard] tulp uit

Pagina: 1
Acties:

• TeH_oNe
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06-2024

TeH_oNe

YEAH RIGHT

Topicstarter
ik ben op zoek naar een super elcheapo kaartje
voorwaarden dat hij 2 kanalen heeft en die 2kanalen ( 2x links en 2 keer rechts dus)
moeten tulp uitgangen zijn

ik ben al op de pricewatch aan zoeken geweest en google
keb wel een paar kaartjes gezien maar deze zijn allenamaal met een aparte bracket in de voorkant van de pc.
maar deze tulps moeten namenlijk op de kaart zelf zitten
aangezien deze ingbouwd zitten in een disco

ik zit met mijn handen in het haar
(ben er al een maandje ofwat naar opzoek )

what?

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

koop een gewone geluidskaart met verloopjes.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Elcheapo kaartje met die specs? Ik ben bang dat je nu 2 dingen bij elkaar hebt genomen die niet te krijgen zijn..... Sowiezo zijn tulpuitgangen al niet gangbaar bij elcheapokaartjes, laat staan met 2 kanalen EN me tulpuitgangen.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik geloof niet dat er geluidskaarten zijn die een tulp op de kaart zelf hebben zitten? :?

Althans, ik ken ze alleen met die zooi aan de voorkant idd, dus dat wordt ff verloopdingetjes maken/halen denk ik :) Is toch ook niet zo'n probleem?

• TeH_oNe

TeH_oNe

YEAH RIGHT

Topicstarter
dat is dus het probleem als je dat doet krijg je een ongebalanceerrde stereo en dit gaat niet, dan gaat tie rond zingen.
moet vanuit de kaart gebalanceerde stero zijn.

maar als ik toch aan een bracket meot geloven welke dan te pakken

[ Voor 33% gewijzigd door TeH_oNe op 25-09-2003 18:56 ]

what?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Osiris schreef op 25 September 2003 @ 18:55:
Ik geloof niet dat er geluidskaarten zijn die een tulp op de kaart zelf hebben zitten? :?
Ze bestaan wel degelijk. De Soundblaster AWE64gold heeft tulpuitgang.

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Koop dan een kabeltje waar een koptelefoon stekker aan de ene kant zit, en aan de andere kant 2 tulpjes uitkomen, dat is goedkoper (kan namelijk ook elcheapo) ;) .

• TeH_oNe

TeH_oNe

YEAH RIGHT

Topicstarter
maar is die ook 2 of meer kanaals ?

heel het spul loopt dus via het mengpaneel
dan nog het rondzingen ( kan er ook niets aan doen )

[ Voor 59% gewijzigd door TeH_oNe op 25-09-2003 18:59 ]

what?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11

BCC

Als je het gebalanceerd moet hebben, waarom laat je het dan niet via je mixer lopen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Plofkotje
TeH_oNe schreef op 25 September 2003 @ 18:57:
maar is die ook 2 of meer kanaals ?
Mijn oplossing is 2 kanaals.

Verwijderd

2 kanalen.. 2 soundcards

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Plofkotje schreef op 25 september 2003 @ 18:58:
[...]

Heh? puur een splitter maakt een audiokaart toch zeker niet 2 kanaals?

• TeH_oNe

TeH_oNe

YEAH RIGHT

Topicstarter
Plofkotje schreef op 25 September 2003 @ 18:58:
[...]

maar dit is ongebalanceerd
ik wil dat het gebalanceerd van de geluidskaart afkomt.

die awe64 lijkt me wat maar is die 2 kanaals

what?

Verwijderd

Plofkotje schreef op 25 September 2003 @ 18:58:
[...]

mnee.. jouw oplossing is 1 kanaal (bestaand uit rechts / links).

hij wil 2 aparte audio streams naar ze mengpaneel.. kan je shaken met een elcheapo soundcard

• BCC

BCC

Ik heb meerdere keren zo'n disco MP3 speel bak in elkaar gedraait. Gewoon 2x een Terratec DMX XFire 1024 erin en het geheel door een mixertje knallen. Geen enkel probleem.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

BCC schreef op 25 September 2003 @ 19:02:
Ik heb meerdere keren zo'n disco MP3 speel bak in elkaar gedraait. Gewoon 2x een Terratec DMX XFire 1024 erin en het geheel door een mixertje knallen. Geen enkel probleem.
dat zeg ik ;)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TeH_oNe schreef op 25 September 2003 @ 19:00:
[...]

maar dit is ongebalanceerd
ik wil dat het gebalanceerd van de geluidskaart afkomt.

die awe64 lijkt me wat maar is die 2 kanaals
www.audiotrak.net

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-08 07:49
mijn oude AWE32 had wel een spk-out en een line-out... is dat 2 kanaals genoeg?
zo ja, dan zal die AWE64 dat ook wel hebben want die verschilden dachtik niet erg veel van elkaar...

[edit] hehe poosje niet gerefreshd... gaat snel hier :)

[ Voor 15% gewijzigd door Puppetmaster op 25-09-2003 19:07 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Plofkotje
Verwijderd schreef op 25 September 2003 @ 19:02:
[...]

mnee.. jouw oplossing is 1 kanaal (bestaand uit rechts / links).

hij wil 2 aparte audio streams naar ze mengpaneel.. kan je shaken met een elcheapo soundcard
Oh, dat bedoelde hij. Jah, dan is het 1 kanaals :X O-)

Verwijderd

Puppetmaster schreef op 25 September 2003 @ 19:06:
mijn oude AWE32 had wel een spk-out en een line-out... is dat 2 kanaals genoeg?
zo ja, dan zal die AWE64 dat ook wel hebben want die verschilden dachtik niet erg veel van elkaar...

[edit] hehe poosje niet gerefreshd... gaat snel hier :)
nee, dat is het zelfde signaal alleen is de line-out een andere samenstelling (ben geen guru ofzo.. dus zoek de details zelf maar uit:P)

• BCC

BCC

Line Out is niet versterkt, Speaker out wel. Wordt tegenwoordig niet meer gedaan ivm versterkte speakersetjes en de nare effecten van een versterker in je PC kast.

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

TeH_oNe schreef op 25 September 2003 @ 18:55:
dat is dus het probleem als je dat doet krijg je een ongebalanceerrde stereo en dit gaat niet, dan gaat tie rond zingen.

maar als ik toch aan een bracket meot geloven welke dan te pakken
Tulpen zijn ook niet gebalanceerd. XLR is gebalanceerd. En een ongebalaceerde stereo die gaat rondzingen? :? Heb al jaren een verloopje van Live! naar mengpaneel lopen, en de enige keren dat ie rond zingt is als ik een keer vergeet de line-in van weergave af te vinken.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Verwijderd

Die AWE64 Gold is wel ISA, iets wat je niet vaak meer tegenkomt.

En is ook maar 1 links / 1 rechts

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:58
TeH_oNe schreef op 25 september 2003 @ 18:55:
Hoe denk je dat de massa van die twee cinch uitgangen is aangesloten?

Verwijderd

Je kunt eventueel een DI gebruiken, dan is je PC gavanisch gescheiden van de rest van de installatie. :)

Een andere optie als je wel sym ingangen hebt (bestaan er dixomixers die dat hebben voor hun sterio-inputs ?? werkelijk nog nooit gezien) is die in ieder geval zo goed mogelijk gebruiken: Dan de gnd ("X") aan de PC kast, beide "-" aansluitingen aan de common van je tulpjes / jackje en de "+" apart aan ieder kanaal zijn signaal op de tulpjes of de 3,5mm Jack.
Dan heb je op die verbinding in ieder geval geen last van brom meer, maar het wil wel eens verderop voor rpoblemen zorgen als je de eindtrappen (die ook geaard zijn) asy (en niet galvanisch gescheiden) aan de mixer hangt.

Een Di lijkt mij de beste en meest standaard oplossing. : )

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Rondzingen en gebalanceerde aansluitingen heeft niks met elkaar te maken. En rca (tulp) is niet gebalanceerd natuurlijk. Geluidskaarten met gebalanceerde uitgangen bestaan wel, maar dat zijn dat wel wat duurdere (semi) professionele geluidskaarten.

DIs is ook een oplossing. Maar dan moet je wel een mixer hebben die gebalanceerde inputs heeft die ook phantom (48V) heeft op die inputs. En gebalanceerde inputs moet je zoiezo hebben als je gebruik wilt maken van de gebalanceerde outputs van je geluidskaart.
Nou, dixo mixers hebben meestal niet eens gebalanceerde outputs, laat staan gebalanceerde inputs.

Verwijderd

DIs is ook een oplossing. Maar dan moet je wel een mixer hebben die gebalanceerde inputs heeft die ook phantom (48V) heeft op die inputs.
Dat geld natuurlijk alleen als je een actieve Di zonder eigen voeding gebruikt. Een goede passieve die met flinke signaalniveau's overweg kan werkt imo vaak evengoed en is wat robuster. Op gebalanceerde line-input's zul je natuurlijk nooit fantoom vinden.
En gebalanceerde inputs moet je zoiezo hebben als je gebruik wilt maken van de gebalanceerde outputs van je geluidskaart.
Dat is een misverstand, het gaat er om dat een van beide zijden gebalanceerd is -en wel liefst potentiaalvrij. (galvanisch gescheiden). Dat dat aan beide kanten gebeurd komt in de (audio / pa-) praktijk trouwens vrijwel nooit voor (wel "balanced" maar niet potentiaalvrij, b.v. elektronisch gebalanceerde in- en uitgangen). Het is meer iets voor telefoonlijnen (en trouwens ook voor UTP-netwerken) en dergelijke.
Nou, dixo mixers hebben meestal niet eens gebalanceerde outputs, laat staan gebalanceerde inputs
Kleine nuance: XLR microfoon-input's zijn dat meestal wel, en vrijwel iedere professionele mixer heeft balanced output's. Het is jammer dat het nooit voor de draaitafels gebruikt wordt, dat zou nog eens een boel ellende schelen.. ;)

Het zou trouwens ook een gemakkelijke oplossing zijn een ongeaarde (klasse 2 geiisoleerde, dus) PC te gebruiken. Bijvoorbeeld een portable of iets met een losse voedingsadapter. Haal niet de aarde van een gewone PC los, dat is gevaarlijk !

• Jag

Jag

Goh, ik krijg les over mixers :P.
Dat geld natuurlijk alleen als je een actieve Di zonder eigen voeding gebruikt. Een goede passieve die met flinke signaalniveau's overweg kan werkt imo vaak evengoed en is wat robuster. Op gebalanceerde line-input's zul je natuurlijk nooit fantoom vinden.
Nee uiteraard niet. Maar een DI steek je dan ook niet in een line input. Gebruik van passieve DIs heb ik geen ervaring mee, wij gebruiken zelf altijd actieve (Klark Teknik). En ook als we huren zijn het altijd actieve.
Lijkt me persoonlijk niet fijn dat geklooi met batterijen, maar ik weet niet hoe lang ze met die batterijen doen (vast wel lang).
Dat is een misverstand, het gaat er om dat een van beide zijden gebalanceerd is -en wel liefst potentiaalvrij. (galvanisch gescheiden). Dat dat aan beide kanten gebeurd komt in de (audio / pa-) praktijk trouwens vrijwel nooit voor (wel "balanced" maar niet potentiaalvrij, b.v. elektronisch gebalanceerde in- en uitgangen). Het is meer iets voor telefoonlijnen (en trouwens ook voor UTP-netwerken) en dergelijke.
Ik weet niet waar je het nou over hebt, maar het komt idd weinig voor dat beide kanten met transformers gebalanceerd zijn (kei duur om goed te doen). Maar het komt natuurlijk wel degelijk voor dat beide kanten electronisch gebalanceerd zijn. Hoe het electronisch precies zit, het electronisch balanceren van een output, weet ik niet precies. Maar ik snap wel het basis principe van balanceren (de twee signalen tegengestelde polariteit, alleen maar verschillen worden geaccepteerd in de input tot common mode rejection voltage bereikt wordt). En als je een ouput hebt en vervolgens een ongebalanceerde input die gewoon alleen een nul en fase accepteert, dan ga je verekkes weinig hebben aan die gebalanceerde output. En dat is ook wat ik bedoelde: als hij een geluidskaart koopt met zo'n breakout box met gebalanceerde output met XLR aansluitingen, dan heb je daar weinig aan als je dat gaat aansluiten op een dixo mixertje. Maar goed, nu is het al verzand in een half offtopic technische discussie :P.
Kleine nuance: XLR microfoon-input's zijn dat meestal wel, en vrijwel iedere professionele mixer heeft balanced output's. Het is jammer dat het nooit voor de draaitafels gebruikt wordt, dat zou nog eens een boel ellende schelen..
Juist daarom zei ik ook dixo mixer. Dat een echte mixer wel gebalanceerde inputs heeft is logisch :).

Ik kan me overigens echt kapot ergeren aan die dj setjes. Vreselijke amateuristische rommel over het algemeen en altijd stuk als het uit de verhuur komt (nou ja, niet altijd maar wel veel te vaak). En dan helemaal hoe die aarding van die draaitafels wordt gedaan 8)7, gewoon met een losse draad die dan onder een vleugelmoertje wordt gedraaid, soms zit er niet eens een vorkje aan de aarde draad :P. Waarom ze dat niet anders oplossen is mij echt een raadsel. En die outputs zijn ook altijd stuk, wat wil je ook met die rca connectoren. Wat mij betreft mogen ze vanaf vandaag verboden worden, weg met die consumenten rommel :P. Al onze cd spelers met rca outputs gaan altijd stuk na een paar jaar. En als we dan toch bezig zijn, doe dan maar ook meteen de jack eruit :P. Zo, rant mode off :).

Verwijderd

@ passieve Di's: Veel en goede ervaringen mee, het aardige vind ik dat je ze zonder problemen met een enkel verloopje achterstevoren kunt gebruiken, als balanced input dus. Komt nogal eens van pas bij dit soort problemen.. :) Let echter wel op de kwaliteit, goede trafo's zijn nu eenmaal niet zo goedkoop.
@ balanced/unbalanced/potentiaalvrij - discussie: er is nogal wat te vinden op het internet. Let op welke maatregelen bedoeld zijn tegen welke soort inteferentie en hoe het met verdere mogelijke problemen (aardlussen !) zit. Het is mij ondertussen wel gebleken dat er geen echte standaardoplossingen zijn, daarvoor zijn er veel te veel mogelijkheden. (om het fout te doen .. ;)

Eigenlijk kun je het gebeuren misschien heel (misschien zelfs wat te) simpel samenvatten: consumentenPC's en al cheapo mixertjes zijn voor thuis en voldoen daar best, in een zaal met een professionele PA etc. zul je ook voor je PC-based mp3 dingen een professionele oplossing moeten zoeken.
Doe je dat niet en ga je apparatuur gemaakt voor beide markten door elkaar gebruiken dan wordt het mogelijk een teleurstelling, maar is het in ieder geval waarschijnlijk niet kosteneffectief.

Zo denk ik er dan over ... :)

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 26 September 2003 @ 19:42:
@ balanced/unbalanced/potentiaalvrij - discussie: er is nogal wat te vinden op het internet. Let op welke maatregelen bedoeld zijn tegen welke soort inteferentie en hoe het met verdere mogelijke problemen (aardlussen !) zit. Het is mij ondertussen wel gebleken dat er geen echte standaardoplossingen zijn, daarvoor zijn er veel te veel mogelijkheden. (om het fout te doen .. ;)
Tegen wie heb je het hier :P ?
Eigenlijk kun je het gebeuren misschien heel (misschien zelfs wat te) simpel samenvatten: consumentenPC's en al cheapo mixertjes zijn voor thuis en voldoen daar best, in een zaal met een professionele PA etc. zul je ook voor je PC-based mp3 dingen een professionele oplossing moeten zoeken.
Daar ben ik het op zich wel mee eens, maar ik kan me voorstellen dat de topicstarter daar geen budget voor heeft. Met wel de opmerking dat het idd geen ideale oplossing is.
Maar wat ik zou doen is wel een geluidskaart zoeken met rca outputs (rca is misschien niet bestend tegen profesioneel gebruik, minijack kan niet eens tegen normaal consumenten gebruik :P ), en dat zonder DIs aan je mixertje hangen. Mocht je problemen hebben met brom kan je er DIs tussen hangen. En vooral alles netjes inbouwen in kistjes, zodat het zo min mogelijk leidt.
En in de tussentijd sparen voor een wat meer professionele oplossing.

Verwijderd

mijn oplossing:

audigy (heb de platinum ex, maar de basic kan ook, zolang er maar 5.1 output op zit) en een behringer eurorack mx2004a.

kaart op surround mode zetten (5.1 speaker output) et voila. krijg je gewoon 3 x 2 (3 keer een stereo output). kabeltje minijack->tulp + tulp->jack plug en floep op het mengpaneel.

okee, je hebt dan 3 stereo kanalen ipv maar 2. maar een audigy kun je tegenwoordig vrij cheap krijgen. er zijn geloof ik ook audigy 2's met 7.1 op de markt, dus 4x2 kanalen. probeer maar eens zoiets te regelen ofzo.

via asio drivers kan ik audio op de juiste kanalen krijgen en het werkt al een jaar uitstekend.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2003 11:38 ]

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
el cheapo kaartjes met tulpen heb je niet.

je moet gewoon GEEN fckn soundblaster shit installeren dan.

ga gewoon voor dit soort kaartjes:

terratec 6DMX fire
of m-audio series (die zijn nog enigszins betaalbaar... ga je verder kijken kom je uit op RME met de hammerfall serie, maja, dan betaal je je ook blauw)

redelijk kaartje met genoeg I/O mogelijkheden: M-Audio Delta Audiophile 24/96

overzichtje van profi kaarten:
http://www.m-audio.com/products/m-audio/delta.php

en kunnen al die n00bs hier ergens anders gaan wieberen? Die jongen wil gewoon multi-kanaals uit hebben, dat heeft een soundblaster bij lange na niet, en twee terratecs erin flikkeren a 100 euro, kan je net zo goed een audiophile a 200 euro erin gooien en je geluid is nog eens beter ook.

http://www.m-audio.com/products/m-audio/audiophile.php
Pagina: 1