Schoonmaken CPU / koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 1.659 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 91798

Topicstarter
Ik ben op zoek naar isopropyl alcohol (2-propanol) om m'n CPU en koeler mee schoon te maken. Enig idee waar ik dit kan krijgen?

Of is het beter ander spul te gebruiken?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 18:58

job

spiritus
of gewone ethanol

[ Voor 53% gewijzigd door job op 25-09-2003 18:16 ]

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
gewoon wasbenzine gebruiken dat heeft bij mij nog nooit geen kwaad gedaan.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Kgebruik gewoon wasbenzine (van hema :+) , werkt goed, dus kan je ook gebruiken :) Blijkt dus niet echt goede oplossing :)

offtopic:
psst Bware81, je hebt een dubbele ontkenning in je reply

[ Voor 47% gewijzigd door Tutti-frutti op 18-10-2003 18:43 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:55

CaDje

Framedrops for life

gewoon een beetje ontvettent spul, als het maar niet te sterk is. (dus als er doodskopjes en andere rare stikkers opzitten, niet gebruiken :P )
Voordeel van Alcohol, Wasbenzine of spiritus is dat het snel vervliegt.

Anoniem: 50849

Ik gebruik altijd ruitensproeier antivries is namelijk 100% isopropylalcohol

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Dat isopropyl kan je meestal bij de doe-het-zelfzaken halen, ik gebruik het om samen met water vinyl te reinigen.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ga naar de apotheek en vraag om een flesje schoonmaakalcohol, 70% of 95% (70% volstaat). Het merk is 'Tendo's'. Als je bij de DA drogist een flesje stickeroplosser koopt, dan heb je hetzelfde: isopropylalcohol. Het staat er ook op dat dat erin zit, dus dat moet je iig controleren als je iets anders koopt.

Dit spul is ideaal om je heatsink en cpu mee schoon te maken. Ik heb er vandaag nog de witte thermal paste mee verwijderd en ook resten AS3 van m'n XP1800+ die ik nog had liggen. Wat ik trouwens meteen ook bij de DA had gekocht, was een stel microvezeldoekjes! Daar kun je je heatsink mee schoonmaken zonder pluisjes oid achter te laten. Een stuk keukenpapier of gewoon een stuk katoen zijn eigenlijk beiden niet geschikt omdat ze gewoon resten achterlaten die je niet tussen je cpu en heatsink wilt hebben.

Brandspiritus moet je zeker niet gebruiken, maar op zo'n flesje schoonmaakalcohol staat geloof ik ook de benaming in Latijn 'spiritus ketonatus'. Gewoon schoonmaakalcohol kopen dus. Geen moeilijke dingen op bouwmarkten zoeken. Een uitzondering is een zoutzuuroplossing (10%); dat kun je gebruiken om zwarte vingerafdrukken e.d. van pure koperen heatsinks (waterkoelingsblokjes) te verwijderen.

[ Voor 21% gewijzigd door Aham brahmasmi op 25-09-2003 18:34 ]

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:03
Tutti-frutti schreef op 25 September 2003 @ 18:16:
Kgebruik gewoon wasbenzine (van hema :+) , werkt goed, dus kan je ook gebruiken :)

offtopic:
psst Bware81, je hebt een dubbele ontkenning in je reply
Op de site van Arctic wordt het gebruik van op olie gebaseerde producten afgeraden.
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Anoniem: 68352

aanstekerbenzine werkt prima en beschadigd ook niets :)

• Xfile
Anoniem: 68352 schreef op 25 September 2003 @ 19:52:
aanstekerbenzine werkt prima en beschadigd ook niets :)
Op de arctic site:
-----------------------------------------------------------------------------------
Never use any oil or petroleum based cleaners (WD-40, citrus based cleaners and many automotive degreasers) on the base of a heatsink. The oil, which is engineered to not evaporate, will fill in the microscopic valleys in the metal and significantly reduce the effectiveness of any subsequently applied thermal compound.
----------------------------------------------------------------------------------

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
Anoniem: 91798 schreef op 25 September 2003 @ 18:14:
Ik ben op zoek naar isopropyl alcohol (2-propanol) om m'n CPU en koeler mee schoon te maken. Enig idee waar ik dit kan krijgen?

ik blaas er altijd heel hard op, en de onderkant haal ik een wc papiertje over, nooit probs mee gehad :)

Xfile schreef op 25 September 2003 @ 20:22:
[...]

Op de arctic site:
-----------------------------------------------------------------------------------
Never use any oil or petroleum based cleaners (WD-40, citrus based cleaners and many automotive degreasers) on the base of a heatsink. The oil, which is engineered to not evaporate, will fill in the microscopic valleys in the metal and significantly reduce the effectiveness of any subsequently applied thermal compound.
----------------------------------------------------------------------------------
nog nooit problemen mee ondervonden.....Bovendien is aanstekerbenzine niets anders dan naftha en bevat geen vettigheden die iets kunen aantasten.Verder word aanstekerbenzine juist aangeraden.

zie deze link: roze troep onder m'n globalwin

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:52
Op de arctic site:
Gebruik altijd Motip Ontvetter, en dat werkt als een tiet. Echter als ik bovenstaande lees is dat dus ook niet goed, want dat valt lijkt mij onder de 'automotive degreasers'.

Afbeeldingslocatie: http://www.motip.nl/images/catalogus/00185.jpg

/edit
Producteigenschappen

* Reinigt en ontvet snel en eenvoudig
* Verwijdert siliconen, was, teer, vet etc.
* Laat geen resten achter
* Geschikt voor het reinigen van metaal, kunststoffen en oude laklagen
* Tast uitgeharde verflagen niet aan

Toepassingen

* Metaal
* Kunststof
* Oude laklagen
* Gelakte voorwerpen

[ Voor 23% gewijzigd door Nielson op 25-09-2003 20:42 ]

hahaaaa dat werkt ook prima! :P :P _/-\o_

• Aham brahmasmi
Ow, gewoon likken met je tong bedoel je? :+ Niet zo lekker als er nog van die witte koelprut op zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Tutti-frutti schreef op 25 september 2003 @ 18:16:
Kgebruik gewoon wasbenzine (van hema :+) , werkt goed, dus kan je ook gebruiken :)
Hema wasbenzine roelz _/-\o_

Ik gebruik het altijd voor schoonmaken van cpu's en heatsinks, zelfs die uitgeharde prut van thermal pads wis je er zo mee weg :)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:00

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Anoniem: 50849 schreef op 25 September 2003 @ 18:26:
Ik gebruik altijd ruitensproeier antivries is namelijk 100% isopropylalcohol
maar dan wel sterk verdund.......

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aham brahmasmi schreef op 25 september 2003 @ 23:32:
[...]
Ow, gewoon likken met je tong bedoel je? :+ Niet zo lekker als er nog van die witte koelprut op zit. ;)
hahahahaha je kunt het proberen...... :+
Reinig je koeler of cpu gewoon met dat wat je voor handen hebt....zolang het maar ontvet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93437

buiten het hele welke vliestof gebruik je, wat voor materiaal is het beste om het eraf te vegen? Schone theedoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:40

w0w

ik gebruik meestal een stukje keukenrol/toiletpapier (maar toiletpapier is meestal te niet-sterk :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-07 15:18

NEK

Gewoon 96% alcohol gebruiken. Werkt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Of als je een zusje hebt haar nagellak remover lenen. Aceton is ook een perfecte schoonmaakmiddel.

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Gooi em in de wasmachine :P ;)

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gebruik het liefst een katoenen doek of poetslap. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Toevoeging: net als wat de site van Arctic Silver zegt: het liefst een doek die zo min mogelijk pluist ("lint-free cloth"). In die categorie vallen bv. microvezeldoekjes. Een theedoek zou ik niet gebruiken, maar is nog altijd beter dan een stuk papier. Maar je moet denk ik niet onderschatten hoeveel microscopische vezeltjes er van een katoenen doek of stuk papier achterblijven als je over de heatsink wrijft; de oneffenheden in de heatsink moeten louter door warmtegeleidingspasta opgevuld worden en niet door andere troep.

Je hebt ook speciale lens-schoonmaakpapiertjes; die gebruik ik om de overtollige pasta van m'n heatsink te wrijven. Eerst wrijf ik met een stuk keukenfolie om m'n vinger een druppel koelpasta uit zodat alle microscopische groefjes/putjes in m'n heatsink opgevuld zijn, en dan alles aan de oppervlakte weghalen met zo'n papiertje. Dat papier is heel dun en glad, en er komt niks af (daarom is het geschikt).

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 18:06
terpentine gebruik ik altijd, maar voor de rest doet niemand dat hier blijkbaar..

en ditte van de arctic silver instructies:
CPU Core:

Use high-purity isopropyl alcohol or acetone and a bit of careful rubbing.
Do not use nail polish remover as it contains fragrance oils and other contaminants.
(If you use acetone, do a final cleaning with isopropyl alcohol.)

Geen nagellak remover dus..

[ Voor 70% gewijzigd door StanTheMan op 27-09-2003 11:37 ]

• DJ Chicken
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-07 00:03

DJ Chicken

De maat-schap-pij dat ben jij

ff een vraagje, waaron zoveel moiete doen om je cpu schoon te maken¿¿

je haalt um uit se sochet...droog doekie er over en klaar :|

Fan ff schoonblazen...ff wat siliconespay en huis weer geruisloos!!

Ik snap al jullie moiete niet :? :? :?

(veel tikfouten zit op lapper tikt voor gene meter)

[ Voor 11% gewijzigd door DJ Chicken op 27-09-2003 13:44 ]

aahh durka durka durka

Anoniem: 59707

een middel gebaseerd op aceton is het beste, dus bijv nagellack remover.

• Aham brahmasmi
DJ Chicken schreef op 27 september 2003 @ 13:41:
ff een vraagje, waaron zoveel moiete doen om je cpu schoon te maken¿¿

je haalt um uit se socket...droog doekie er over en klaar :|

Fan ff schoonblazen...ff wat siliconespay en huis weer geruisloos!!

Ik snap al jullie moiete niet :? :? :?
Het gaat erom dat als je een droog doekje over je processor en heatsink haalt, er gewoon resten achter blijven. Die zijn weliswaar zo klein dat je ze (meestal) niet kunt zien, maar het oppervlak van bv. een Athlon XP is dermate klein dat het voor de koeling dus wel uitmaakt als je de oneffenheden in de heatsink opvult met verontreiniginen, ipv alleen warmtegeleidingspasta...
Anoniem: 59707 schreef op 27 September 2003 @ 13:44:
een middel gebaseerd op aceton is het beste, dus bijv nagellack remover.
Lees de post 2 plaatsen boven je eens...
Isopropylalchol is ovg. het middel wat veruit het vaakste wordt genoemd als geschikt middel, dus koop zo'n flesje bij de drogist of apotheek.

[ Voor 8% gewijzigd door Aham brahmasmi op 27-09-2003 14:22 ]

Anoniem: 78258

Gebruik altijd een schuursponsje met een beetje water. :)
Core van een Athlon XP is daar gelukkig sterk genoeg voor

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Terpetine werkt ook perfect !

• Xfile
Anoniem: 78258 schreef op 27 September 2003 @ 14:30:
Gebruik altijd een schuursponsje met een beetje water. :)
Core van een Athlon XP is daar gelukkig sterk genoeg voor
Voor de koeler lijkt me een schuursponsje niet geschikt, vanwege krasgevaar.

• Xfile
StanTheMan schreef op 27 September 2003 @ 11:36:
terpentine gebruik ik altijd, maar voor de rest doet niemand dat hier blijkbaar..

en ditte van de arctic silver instructies:
CPU Core:

Use high-purity isopropyl alcohol or acetone and a bit of careful rubbing.
Do not use nail polish remover as it contains fragrance oils and other contaminants.
(If you use acetone, do a final cleaning with isopropyl alcohol.)

Geen nagellak remover dus..
Terpentine is een op olie gebaseerd product.

• Aham brahmasmi
Op zich kan het denk ik geen kwaad als je aardoliedestillaten zoals terpentine of wasbenzine gebruikt, maar alcohol blijft geschikter voor dit doel.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 18:06
gaan we dat in t vervolg gebruiken

• Buzz_Fuzz
  • Laatst online: 29-06 10:34
ontsmettingsalcohol, is dat ook goed? of white spirit?

[ Voor 19% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 27-09-2003 23:37 ]

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30045

CPU = niet nodig om schoon te maken. die kan bijna niet smerig zijn zo ondergedrukt onder die dikke cpu koeler.

Koeler m.b.v. een stofzuiger en wattenstaafjes. :) werkte hier perfect :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78258

Xfile schreef op 27 September 2003 @ 15:18:
[...]

Voor de koeler lijkt me een schuursponsje niet geschikt, vanwege krasgevaar.
Wel als je de zachte kant gebruikt van schuursponsje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Ik gebruik altijd terpetine. Werkt veel beter dan alcohol.

Deze discussie is trouwens al vaker geweest. Check de search maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
De schoonmaakalcohol die ik gebruik KAN niet beter werken. Met één wrijfbeweging veeg ik resten koelpasta zo weg. Onzin dus dat terpentine beter werkt; het laat waarschijnlijk meer residu achter ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BwO
  • Laatst online: 26-06 07:11

BwO

Up The Irons!

Gister met fietspomp m'n XP 2000+ schoongemaakt :P Temperatuur ging 10 graden omlaag.

<<Team BSD>> #22 OGR-24 - #12 OGR-25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19973

Even een vraagje, ik heb gisteren mijn pc uit elkaar gehaald omdat ik vandaag m'n mobo moet omruilen (WOL werkt niet, zie: P4P800 Deluxe heeft problemen met WOL) dus moest ook de CPU en de cooler eraf halen. Nu zit er grijze prut op mijn cooler + cpu.
Als ik straks mijn nieuwe mobo heb, kan ik ze dan gewoon weer op elkaar plakken of moet ik nog even dat spul eraf halen (zat er zo'n 3 maanden tussen) en er nieuw op smeren? Of maakt het niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:55

Exigence

dnkroz

Anoniem: 91798 schreef op 25 September 2003 @ 18:14:
Ik gebruik altijd dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.beniersborstels.nl/introductie/prof_schoonmaak.jpg

Werkt perfect :Y)

Nee, ff serieus, ik gebruik altijd een stevig doekje met wat terpentine.

[ Voor 13% gewijzigd door Exigence op 29-09-2003 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Aham brahmasmi schreef op 28 September 2003 @ 14:28:
De schoonmaakalcohol die ik gebruik KAN niet beter werken. Met één wrijfbeweging veeg ik resten koelpasta zo weg. Onzin dus dat terpentine beter werkt; het laat waarschijnlijk meer residu achter ook.
Die dikke kauwgom laag die onder sommige koelers zit veeg jij niet in 1 keer weg met alcohol !

Wanneer je dit met terpetine fdoet lost het spul heel mooi op en met een beetje wc papier heb je het er zo vanaf.

En dit is echt niet slecht voor de cpu ofzo... Anders had ik al tientalle dooie cpu's moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 14:44

Beaves

Usque ad Finem

Chello200 schreef op 26 september 2003 @ 19:30:
Of als je een zusje hebt haar nagellak remover lenen. Aceton is ook een perfecte schoonmaakmiddel.
Gebruik ik ook, werkt perfect en het kost alleen je zus/moeder/vader(?) geld :+

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71133

ikzelf doe het altijd met brandspiritus en een keukenpapiertje, de cpu laat ik een tijdje liggen.... en daarna weer in de socket met goeie koelprut tot nog toe heb ik hier nog geen probs mee gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33205

ik gebruik hele vieze tequila, black death, werkt super, krijg alle meuk er makkelijk af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
jhead22 schreef op 29 September 2003 @ 13:31:
[...]

Die dikke kauwgom laag die onder sommige koelers zit veeg jij niet in 1 keer weg met alcohol !

Wanneer je dit met terpetine fdoet lost het spul heel mooi op en met een beetje wc papier heb je het er zo vanaf.

En dit is echt niet slecht voor de cpu ofzo... Anders had ik al tientalle dooie cpu's moeten hebben.
Die dikke kauwgom is geen warmtegeleidingspasta maar een thermal pad. :z Die moet kun je voorzichtig met een scheermesje eraf halen en de resten dan met een geschikt oplosmiddel verwijderen. Ik had het over resten Arctic Silver 3 die nog op mijn vorige proc zaten; die waren allemaal zo goed als in 1 veeg weg met microvezeldoekje gedrenkt in alcohol. Met terpentine zal het ook gaan, maar dat spul is gewoon meer geschikt om verf mee te verdunnen en kwasten schoon te maken. Schoonmaakalcohol is gewoon veel zuiverder dan terpentine.

Brandspiritus is natuurlijk nog erger; daar zit nog meer troep doorheen en laat geheid een residu achter dat de warmteoverdracht tussen cpu en heatsink belemmert. Hetzelfde geldt voor nagellakremover; daar zitten geurtjes en oliën in zodat het spul lekker ruikt en niet al te slecht voor je vingers is. --> Wel slecht voor je heatsink/cpu dus.

De negatieve effecten van het gebruik van deze in principe ongeschikte middelen zal erg klein zijn in de meeste gevallen, maar waarom zou je iets ongeschikts gebruiken als er heel eenvoudige en goedkope middelen zijn die wél geschikt zijn? ==> Flesje alcohol dus. :)

@IEDEREEN: lees de instructies van Arctic Silver en al je vragen zijn beantwoord en je bent van al je illusies bevrijd. _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door Aham brahmasmi op 29-09-2003 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
LOL, uit de faq van Coolermaster :
Q: What do I use to clean off old thermal interface?
A: Rubbing alcohol or nail polish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
LOL @ jou. :D Lees de instructiesite van AS, of een paar posts boven je, en je weet de reden waarom het eigenlijk niet goed is om nagellakremover te gebruiken. Het is geen ramp als je het toch gebruikt, maar Arctic Silver is de expert in 'thermal interfaces' en Coolermaster meer in de warmteafvoer van de heatsink zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Zelf gebruik ik altijd thinner (verfverdunner), dan schroeit de koelpasta er zowat af >:)
En er is tot nu toe nog niks beschadigt door de thinner bij mij :)

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Aham brahmasmi schreef op 30 September 2003 @ 11:47:
LOL @ jou. :D Lees de instructiesite van AS, of een paar posts boven je, en je weet de reden waarom het eigenlijk niet goed is om nagellakremover te gebruiken.
'k Kan me ook wel voorstellen dat 't niet helemaal ideaal spul is daarvoor, daarom vond ik 't ook zo geinig dat 't bij hun juist in de faq stond. Aan de andere kant, dit hebben misschien de meeste mensen wel in huis, i.t.t. puur alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Nielson schreef op 30 September 2003 @ 13:08:
[...]

Aan de andere kant, dit hebben misschien de meeste mensen wel in huis, i.t.t. puur alcohol.
Als je ouders niet al te lang geleden een baby hebben gekregen, hebben ze waarschijnlijk ook een zgn. 'kraampakket' gehad. Daar zit een flesje 95% alcohol bij om de instrumenten die in dat pakket zitten te ontsmetten.

Alcohol is dus duidelijk het meest schone middel wat je kunt gebruiken om je processor en heatsink mee te 'ontsmetten'. :)
BoyGenius schreef op 30 September 2003 @ 11:50:
Zelf gebruik ik altijd thinner (verfverdunner), dan schroeit de koelpasta er zowat af >:)
En er is tot nu toe nog niks beschadigt door de thinner bij mij :)
Thinner is volgens mij gewoon ethanol (niet 100% natuurlijk). Lang geleden, die scheikundelessen... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Aham brahmasmi op 30-09-2003 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hebben we nu alle alcoholen gehad? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-07 23:40
Chello200 schreef op 26 September 2003 @ 19:30:
Yep Nagellakremover / aceton werkt zeer goed om de koelpaste van je proc af te halen. Letten jullie wel op je nagellak? Owja en het iets minder koopkrachtige zusje welke wellicht niet in staat is een nieuw flesje te halen in het geval jij de hele fles nodig hebt voor van alles en nog wat...
Hmmm had er overheen gelezen dat iemand zei dat op het arctic silver doosje stond dat nagellakremover minder goed is...

Ps het is niet aan te raden om met aceton cd's schoon te maken. Het gaat wel maar als je het iets te dik eroverheen haalt gaan niet alleen de vette vingers eraf, maar wordt het plastic ook nog eens aangetast (Geldt dus voor meerdere plastic dingen uiteraard) Maaruh het is zo zonde als je net als ik een legaal cdtje ermee vernaggelt.

[ Voor 8% gewijzigd door Gody op 30-09-2003 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:26

Opa

Nu Multifocaal!

Allemaal leuk en wel hoor, pietleuterig zitten doen welk middel de microgroefjes wel of niet opvult maar dat zal dan ook micrograden schelen in de temperatuur.

Vorige maand toen mijn CPUtemp 60 graden was heb ik de koeler verwijderd en even gedemonteerd. Alles goed schoongemaakt met kwastje en stofzuiger, daarna warmteprut er af geveegd met een keukenpapiertje en nieuwe prut er op. Resultaat 45 graden. B)

Hoeveel graden koeler zou hij nu zijn als ik met chirurgenhandschoenen, isoketonylpropylbutylhexylheptanol en een micro "Mike it's amazing" fiberdoekje te werk was gegaan? (8>

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
LOL. Zo overdreven is het niet, als je bedenkt hoe klein het oppervlak van een Athlon XP dat gekoeld wordt is. Als je die 'microgroefjes' onzin vindt, waarom gebruik je dan warmtegeleidingspasta? Die is om die microgroefjes op te vullen, maar volgens jou scheelt dat toch maar een paar micrograden... :z
offtopic:
LOL@jouw sig. :D En ik ben Joost Bakker, your very best werknemer van van Buuren aan de overkant. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Aham brahmasmi op 01-10-2003 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preaper
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-07 12:08

Preaper

...

Chello200 schreef op 26 September 2003 @ 19:30:
Dat moet je dus nooit doen. Nagellak remover bestaat zelden uit pure aceton. Er zitten olieen in, die de nagel weer mooi doen glimmen na het verwijderen van de lak. De olieen zullen in de microscopische ruwheden van je koelblok en core gaan zitten, waardoor de warmteoverdracht significant afneemt.
Bovendien zijn er ook veel nagellak removers waar nieteens aceton in zit, maar een ander synthetisch middel.
Pure aceton is wel goed, maar isopropyl is verrweg het beste.

Ik objecteer, u eer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Aham brahmasmi schreef op 01 oktober 2003 @ 11:29:
LOL. Zo overdreven is het niet, als je bedenkt hoe klein het oppervlak van een Athlon XP dat gekoeld wordt is. Als je die 'microgroefjes' onzin vindt, waarom gebruik je dan warmtegeleidingspasta? Die is om die microgroefjes op te vullen, maar volgens jou scheelt dat toch maar een paar micrograden... :z
Ja, mijn vraag is dus in feite of er iemand zo ondernemend is geweest om beide gevallen uit te testen. Ik ben namelijk te lui om dat ding weer los te slopen, precies schoon te maken en weer in te vetten met prut. :+ Ik vond een val van 15 graden wel even genoeg.

offtopic:
Oh, zeg even tegen je collega Mark "Kremer" dat hij de stylus van zijn PDA hier op de koffietafel heeft laten liggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93859

Volgensmij is het niet zo heel erg boeiend wat er überhaupt tussen de CPU en koelblok zit, als er maar iets tussen zit. http://www.dansdata.com/goop.htm Hier heeft iemand verschillende soorten warmtegeleidingspasta getest, waaronder tandpasta, Marmite en water. :P Het blijkt dat bijv. tandpasta zolang het nog nat is net zo goed werkt als Arctic Silver. Water werkte zelfs veel beter dan koelpasta. Dus een paar spoortjes olie of vezeltjes die niet eens met het blote oog zichtbaar zijn gaan dus niet merkbaar uitmaken.

Als dat wel zo is, dan moet je in het vervolg je koeler op de CPU monteren in een speciale laboratoriumruimte die stofvrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

Klopt, de klassieke methode is ook core en koeler vlakken, en een drupske olie er tussen doen.

"Koelpasta is voor luiwammessen !" zou je bijna kunnen stellen :+

(Dat is niet echt serieus bedoeld hoor. Maar pas wel een beetje op voor de 'pasta' hype die aan de gang is. Een beetje schoonmaken, de een of andere koelpasta er tussen, het overtollige er tussenuit drukken en weghalen, klaar. Meer is niet nodig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Heheh. Het probleem is alleen dat water of olie de neiging hebben te verdampen. :) Bovendien gaat je koper roesten van dat water. Olie zal nog wel meevallen, aangezien AS ook oil-based is dacht ik. AS Ceramique schijnt nog net een fractie beter te koelen en ook ietsjes makkelijker te gebruiken.

Erg grappig geschreven artikel trouwens, dat van Dan's data "The extra Cooler Master packaging has a purpose beyond avoiding premature grease ejaculation".
En: "By the way - after testing toothpaste and Vegemite back to back, and heating them up in the process, it strikes me that a toasted toothpaste and Vegemite sandwich would be an excellent thing to dare someone to eat." LOL :D

[ Voor 7% gewijzigd door Aham brahmasmi op 02-10-2003 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Olie verdampt..?

Smeerolie of naaimachine olie e.d. bedoel dus, niet terpentine hoor.. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 13308 op 02-10-2003 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:20
Heb altijd wasbenzine gebruikt, werkte altijd perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
CaDje schreef op 25 September 2003 @ 18:20:
gewoon een beetje ontvettent spul, als het maar niet te sterk is. (dus als er doodskopjes en andere rare stikkers opzitten, niet gebruiken :P )
Voordeel van Alcohol, Wasbenzine of spiritus is dat het snel vervliegt.
Noot: wel buiten gebruiken of in een goed geventileerde ruimte....

safety for al....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rey Nemaattori schreef op 02 October 2003 @ 09:39:
[...]

Noot: wel buiten gebruiken of in een goed geventileerde ruimte....

safety for al....
:D Buiten waait er wel weer zand tussen... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Sorry voor de schop :X maar ik vroeg me nog wat af, en om hier een nieuwe topic van te maken...

Ik ben dus ook opzoek naar goed schoonmaak spul, alleen ik kwam nog een oud flesje tegen met het volgende :

CD Reiniger PX 36
AudioMagnetics
Audiosystemen

Contents 1.5 FL.OZ. (45ml)

Inhoud: Isopropyl Alcohol
Overige supleties zijn niet schadelijk voor de gezondheid

Dat is het eigenlijk...

Mijn vraag is nu eigenlijk, kan ik dit product gewoon gebruiken :?

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

ThE DarK SpiRiT schreef op 17 October 2003 @ 15:53:

Ik ben dus ook opzoek naar goed schoonmaak spul, alleen ik kwam nog een oud flesje tegen met het volgende :
[..]
Inhoud: Isopropyl Alcohol
[..]
Mijn vraag is nu eigenlijk, kan ik dit product gewoon gebruiken :?
Ja dus. En als je nog niet overtuigd bent Google je maar even op Iso propyl alcohol. :)

Pagina: 1