Ik ben op zoek naar isopropyl alcohol (2-propanol) om m'n CPU en koeler mee schoon te maken. Enig idee waar ik dit kan krijgen?
Of is het beter ander spul te gebruiken?
[ Voor 53% gewijzigd door job op 25-09-2003 18:16 ]
AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq
[ Voor 47% gewijzigd door Tutti-frutti op 18-10-2003 18:43 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Aham brahmasmi op 25-09-2003 18:34 ]
Op de site van Arctic wordt het gebruik van op olie gebaseerde producten afgeraden.Tutti-frutti schreef op 25 September 2003 @ 18:16:
Kgebruik gewoon wasbenzine (van hema) , werkt goed, dus kan je ook gebruiken
offtopic:
psst Bware81, je hebt een dubbele ontkenning in je reply
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Op de arctic site:Anoniem: 68352 schreef op 25 September 2003 @ 19:52:
aanstekerbenzine werkt prima en beschadigd ook niets
ik blaas er altijd heel hard op, en de onderkant haal ik een wc papiertje over, nooit probs mee gehadAnoniem: 91798 schreef op 25 September 2003 @ 18:14:
Ik ben op zoek naar isopropyl alcohol (2-propanol) om m'n CPU en koeler mee schoon te maken. Enig idee waar ik dit kan krijgen?
Anoniem: 68352
nog nooit problemen mee ondervonden.....Bovendien is aanstekerbenzine niets anders dan naftha en bevat geen vettigheden die iets kunen aantasten.Verder word aanstekerbenzine juist aangeraden.Xfile schreef op 25 September 2003 @ 20:22:
[...]
Op de arctic site:
-----------------------------------------------------------------------------------
Never use any oil or petroleum based cleaners (WD-40, citrus based cleaners and many automotive degreasers) on the base of a heatsink. The oil, which is engineered to not evaporate, will fill in the microscopic valleys in the metal and significantly reduce the effectiveness of any subsequently applied thermal compound.
----------------------------------------------------------------------------------
Gebruik altijd Motip Ontvetter, en dat werkt als een tiet. Echter als ik bovenstaande lees is dat dus ook niet goed, want dat valt lijkt mij onder de 'automotive degreasers'.Op de arctic site:
-----------------------------------------------------------------------------------
Never use any oil or petroleum based cleaners (WD-40, citrus based cleaners and many automotive degreasers) on the base of a heatsink. The oil, which is engineered to not evaporate, will fill in the microscopic valleys in the metal and significantly reduce the effectiveness of any subsequently applied thermal compound.
----------------------------------------------------------------------------------
Producteigenschappen
* Reinigt en ontvet snel en eenvoudig
* Verwijdert siliconen, was, teer, vet etc.
* Laat geen resten achter
* Geschikt voor het reinigen van metaal, kunststoffen en oude laklagen
* Tast uitgeharde verflagen niet aan
Toepassingen
* Metaal
* Kunststof
* Oude laklagen
* Gelakte voorwerpen
[ Voor 23% gewijzigd door Nielson op 25-09-2003 20:42 ]
Ow, gewoon likken met je tong bedoel je?
Hema wasbenzine roelzTutti-frutti schreef op 25 september 2003 @ 18:16:
Kgebruik gewoon wasbenzine (van hema) , werkt goed, dus kan je ook gebruiken
maar dan wel sterk verdund.......Anoniem: 50849 schreef op 25 September 2003 @ 18:26:
Ik gebruik altijd ruitensproeier antivries is namelijk 100% isopropylalcohol
Nothing is a problem once you've debugged the code
Anoniem: 68352
hahahahaha je kunt het proberen......Aham brahmasmi schreef op 25 september 2003 @ 23:32:
[...]
Ow, gewoon likken met je tong bedoel je?Niet zo lekker als er nog van die witte koelprut op zit.
Anoniem: 93437
dikzak
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
[ Voor 70% gewijzigd door StanTheMan op 27-09-2003 11:37 ]
[ Voor 11% gewijzigd door DJ Chicken op 27-09-2003 13:44 ]
aahh durka durka durka
Het gaat erom dat als je een droog doekje over je processor en heatsink haalt, er gewoon resten achter blijven. Die zijn weliswaar zo klein dat je ze (meestal) niet kunt zien, maar het oppervlak van bv. een Athlon XP is dermate klein dat het voor de koeling dus wel uitmaakt als je de oneffenheden in de heatsink opvult met verontreiniginen, ipv alleen warmtegeleidingspasta...DJ Chicken schreef op 27 september 2003 @ 13:41:
ff een vraagje, waaron zoveel moiete doen om je cpu schoon te maken¿¿
je haalt um uit se socket...droog doekie er over en klaar
Fan ff schoonblazen...ff wat siliconespay en huis weer geruisloos!!
Ik snap al jullie moiete niet![]()
![]()
Lees de post 2 plaatsen boven je eens...Anoniem: 59707 schreef op 27 September 2003 @ 13:44:
een middel gebaseerd op aceton is het beste, dus bijv nagellack remover.
[ Voor 8% gewijzigd door Aham brahmasmi op 27-09-2003 14:22 ]
Anoniem: 78258
Voor de koeler lijkt me een schuursponsje niet geschikt, vanwege krasgevaar.Anoniem: 78258 schreef op 27 September 2003 @ 14:30:
Gebruik altijd een schuursponsje met een beetje water.
Core van een Athlon XP is daar gelukkig sterk genoeg voor
Terpentine is een op olie gebaseerd product.StanTheMan schreef op 27 September 2003 @ 11:36:
terpentine gebruik ik altijd, maar voor de rest doet niemand dat hier blijkbaar..
en ditte van de arctic silver instructies:
CPU Core:
Use high-purity isopropyl alcohol or acetone and a bit of careful rubbing.
Do not use nail polish remover as it contains fragrance oils and other contaminants.
(If you use acetone, do a final cleaning with isopropyl alcohol.)
Geen nagellak remover dus..
[ Voor 19% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 27-09-2003 23:37 ]
Anoniem: 30045
Anoniem: 78258
Wel als je de zachte kant gebruikt van schuursponsjeXfile schreef op 27 September 2003 @ 15:18:
[...]
Voor de koeler lijkt me een schuursponsje niet geschikt, vanwege krasgevaar.
<<Team BSD>> #22 OGR-24 - #12 OGR-25
Anoniem: 19973
Ik gebruik altijd dit:Anoniem: 91798 schreef op 25 September 2003 @ 18:14:
[ Voor 13% gewijzigd door Exigence op 29-09-2003 13:20 ]
Die dikke kauwgom laag die onder sommige koelers zit veeg jij niet in 1 keer weg met alcohol !Aham brahmasmi schreef op 28 September 2003 @ 14:28:
De schoonmaakalcohol die ik gebruik KAN niet beter werken. Met één wrijfbeweging veeg ik resten koelpasta zo weg. Onzin dus dat terpentine beter werkt; het laat waarschijnlijk meer residu achter ook.
Gebruik ik ook, werkt perfect en het kost alleen je zus/moeder/vader(?) geldChello200 schreef op 26 september 2003 @ 19:30:
Of als je een zusje hebt haar nagellak remover lenen. Aceton is ook een perfecte schoonmaakmiddel.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Anoniem: 71133
Anoniem: 33205
Die dikke kauwgom is geen warmtegeleidingspasta maar een thermal pad.jhead22 schreef op 29 September 2003 @ 13:31:
[...]
Die dikke kauwgom laag die onder sommige koelers zit veeg jij niet in 1 keer weg met alcohol !
Wanneer je dit met terpetine fdoet lost het spul heel mooi op en met een beetje wc papier heb je het er zo vanaf.
En dit is echt niet slecht voor de cpu ofzo... Anders had ik al tientalle dooie cpu's moeten hebben.
[ Voor 31% gewijzigd door Aham brahmasmi op 29-09-2003 15:19 ]
Q: What do I use to clean off old thermal interface?
A: Rubbing alcohol or nail polish.
I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...
'k Kan me ook wel voorstellen dat 't niet helemaal ideaal spul is daarvoor, daarom vond ik 't ook zo geinig dat 't bij hun juist in de faq stond. Aan de andere kant, dit hebben misschien de meeste mensen wel in huis, i.t.t. puur alcohol.Aham brahmasmi schreef op 30 September 2003 @ 11:47:
LOL @ jou.Lees de instructiesite van AS, of een paar posts boven je, en je weet de reden waarom het eigenlijk niet goed is om nagellakremover te gebruiken.
Als je ouders niet al te lang geleden een baby hebben gekregen, hebben ze waarschijnlijk ook een zgn. 'kraampakket' gehad. Daar zit een flesje 95% alcohol bij om de instrumenten die in dat pakket zitten te ontsmetten.Nielson schreef op 30 September 2003 @ 13:08:
[...]
Aan de andere kant, dit hebben misschien de meeste mensen wel in huis, i.t.t. puur alcohol.
Thinner is volgens mij gewoon ethanol (niet 100% natuurlijk). Lang geleden, die scheikundelessen...BoyGenius schreef op 30 September 2003 @ 11:50:
Zelf gebruik ik altijd thinner (verfverdunner), dan schroeit de koelpasta er zowat af
En er is tot nu toe nog niks beschadigt door de thinner bij mij
[ Voor 15% gewijzigd door Aham brahmasmi op 30-09-2003 17:12 ]
Yep Nagellakremover / aceton werkt zeer goed om de koelpaste van je proc af te halen. Letten jullie wel op je nagellak? Owja en het iets minder koopkrachtige zusje welke wellicht niet in staat is een nieuw flesje te halen in het geval jij de hele fles nodig hebt voor van alles en nog wat...Chello200 schreef op 26 September 2003 @ 19:30:
Of als je een zusje hebt haar nagellak remover lenen. Aceton is ook een perfecte schoonmaakmiddel.
[ Voor 8% gewijzigd door Gody op 30-09-2003 23:27 ]
Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024
[ Voor 3% gewijzigd door Aham brahmasmi op 01-10-2003 11:30 ]
Dat moet je dus nooit doen. Nagellak remover bestaat zelden uit pure aceton. Er zitten olieen in, die de nagel weer mooi doen glimmen na het verwijderen van de lak. De olieen zullen in de microscopische ruwheden van je koelblok en core gaan zitten, waardoor de warmteoverdracht significant afneemt.Chello200 schreef op 26 September 2003 @ 19:30:
Ik objecteer, u eer.
Ja, mijn vraag is dus in feite of er iemand zo ondernemend is geweest om beide gevallen uit te testen. Ik ben namelijk te lui om dat ding weer los te slopen, precies schoon te maken en weer in te vetten met prut.Aham brahmasmi schreef op 01 oktober 2003 @ 11:29:
LOL. Zo overdreven is het niet, als je bedenkt hoe klein het oppervlak van een Athlon XP dat gekoeld wordt is. Als je die 'microgroefjes' onzin vindt, waarom gebruik je dan warmtegeleidingspasta? Die is om die microgroefjes op te vullen, maar volgens jou scheelt dat toch maar een paar micrograden...
Anoniem: 93859
Anoniem: 13308
[ Voor 7% gewijzigd door Aham brahmasmi op 02-10-2003 02:41 ]
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 13308 op 02-10-2003 03:09 ]
Noot: wel buiten gebruiken of in een goed geventileerde ruimte....CaDje schreef op 25 September 2003 @ 18:20:
gewoon een beetje ontvettent spul, als het maar niet te sterk is. (dus als er doodskopjes en andere rare stikkers opzitten, niet gebruiken)
Voordeel van Alcohol, Wasbenzine of spiritus is dat het snel vervliegt.
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Rey Nemaattori schreef op 02 October 2003 @ 09:39:
[...]
Noot: wel buiten gebruiken of in een goed geventileerde ruimte....
safety for al....
I browse with Vivaldi
Ja dus. En als je nog niet overtuigd bent Google je maar even op Iso propyl alcohol.ThE DarK SpiRiT schreef op 17 October 2003 @ 15:53:
Ik ben dus ook opzoek naar goed schoonmaak spul, alleen ik kwam nog een oud flesje tegen met het volgende :
[..]
Inhoud: Isopropyl Alcohol
[..]
Mijn vraag is nu eigenlijk, kan ik dit product gewoon gebruiken
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq