Goed mijn pa heeft me een leuk probleem voorgelegd. Hij wil een nieuwe laptop kopen om buiten bij zijn sterrenkijker te kunnen gebruiken. Hij heeft een eigengebouwde CCD camera en die communiceert via een parallele poort op de computer. Echter zijn er vrij weinig laptops meer te krijgen met zo'n poort, tenminste heb ik heel wat leuke gezien die ook redelijk goedkoop zijn met enkel usb poorten.. Ik weet dat er laptops te krijgen met parallele poorten maar die specificaties spreken me voor de rest niet zo aan..
Nu heeft hij enkel ook dos programma's die communiceren via de printerpoort en deze kan hij wel gewoon draaien onder windows XP en 98 naar mijn weten, want dos heeft uiteraard geen USB ondersteuning..
Mijn vraag is dus, zijn er adapters te krijgen die het mogelijk maken een paralelle kabel aan te sluiten op de usb poort. En simuleren deze voor windows een "echte" printerpoort. Want zulke programma's spreken dus specifiek een pin aan die printerpoort..
Heeft iemand hier ervaring mee, en bestaan dit soort adapters zowiezo?
Nu heeft hij enkel ook dos programma's die communiceren via de printerpoort en deze kan hij wel gewoon draaien onder windows XP en 98 naar mijn weten, want dos heeft uiteraard geen USB ondersteuning..
Mijn vraag is dus, zijn er adapters te krijgen die het mogelijk maken een paralelle kabel aan te sluiten op de usb poort. En simuleren deze voor windows een "echte" printerpoort. Want zulke programma's spreken dus specifiek een pin aan die printerpoort..
Heeft iemand hier ervaring mee, en bestaan dit soort adapters zowiezo?