Toon posts:

10(11) aderige kabel gebruiken voor ethernet + telefonie

Pagina: 1
Acties:
  • 937 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik een 10(11) aderige kabel gebruiken voor ethernet + telefonie?

Kabel=10 normale aders+1 ader die er omheen draait.

In de meterkast waar ik alles wil splitten zitten nl 3 kabels(11 aderig) die naar elke verdieping lopen. Kan ik de telefonie en ethernet signalen veilig naast elkaar laten lopen?

tnx

Verwijderd

Start hier eens mee : [search=kabel telefoon aders]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:08
Telefoon gaat wel lukken, maar met ethernet zal je niet verder dan 10Mbit komen, als dat wel zou gaan lukken. Een ethernetkabel moet getwist zijn om onderlinge overspraak te voorkomen.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:21

Predator

Suffers from split brain

_JGC_ schreef op 25 September 2003 @ 17:42:
Telefoon gaat wel lukken, maar met ethernet zal je niet verder dan 10Mbit komen, als dat wel zou gaan lukken. Een ethernetkabel moet getwist zijn om onderlinge overspraak te voorkomen.
Indd, ik zou ook geen ethernet proberen eigenlijk.
Het gaat wellicht ook om een redelijke afstand.

Gebruik meteen maar UTP.

[ Voor 4% gewijzigd door Predator op 25-09-2003 17:46 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Kijk eens wat er op de kabel staat. Veelal staan er codes en/of namen op. Typ deze eens in bij Google, er zijn vast meer mensen die zich dit afgevraagd hebben.

En anders gewoon trial & error :?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 17:46 ]

Verwijderd

Op me werk gebruiken we een "HomeNet" systeem dat is Ethernet, Telefoon, Tv en Radio in 1 kabel.
Heb er niet echt veel info over.
Weet wel dat het DUUR is.
http://www.heijlektro.nl
Gewoon ff mailen als je meer wilt weten.

Shit hoezo maak ik nou weer reclame voor me werk :p

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal mijn vraag maar anders formuleren wat zo komen we niet ver:

Indien Ethernet/UTP(8 aders) en telefoon/analoog(2 aders) in de zelfde mantel zitten kunnen deze elkaar dan storen?

Verwijderd

Topicstarter
add:
en de aders worden dus niet voor beiden gebruikt.....

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ethernet (tot 100mbit) heeft genoeg aan 4 aders (2 paren)

dus heb je 2 paren (4 aders) nog "over" voor telefonie, welke maar 2 aders nodig heeft ;)

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:07

rally

Deyterra Consultancy

Erkens schreef op 25 September 2003 @ 20:25:
ethernet (tot 100mbit) heeft genoeg aan 4 aders (2 paren)

dus heb je 2 paren (4 aders) nog "over" voor telefonie, welke maar 2 aders nodig heeft ;)
Ethernet heeft inderdaad maar 2 paren nodig, maar de andere 2 zitten er niet voor niets. Indien je deze weg laat zul je bij langere (15-20+ meter) al snel veel storing krijgen. Die andere twee paren zijn echt nodig om "ruis" te voorkomen. Derhalve ook de "rare" volgorde van de kleuren.
Ik zou zeker geen telefonie en ethernet met 1 kabel doen. Telefonie gebruikt namelijk 48 volt (ISDN 110 (dacht ik)) en als je daar geen storing mee veroorzaakt, dan weet ik het ook niet meer :P

Edit: Kortom, ik zou gewoon UTP Cat5e gebruiken voor je netwerk (niet langer dan 90 meter + 2x 5 meter patchkabel) en gewoon standaard 4 aderige (+aarde) telefoondraad voor je telefonie. Iets meer werk, iets duurder veeeeeeel betrouwbaarder.

[ Voor 17% gewijzigd door rally op 25-09-2003 20:36 ]

http://www.deyterra.com

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

rally schreef op 25 September 2003 @ 20:34:
[...]

Ethernet heeft inderdaad maar 2 paren nodig, maar de andere 2 zitten er niet voor niets. Indien je deze weg laat zul je bij langere (15-20+ meter) al snel veel storing krijgen. Die andere twee paren zijn echt nodig om "ruis" te voorkomen.
bullshit, als je twisted pair gebruikt (cat5) gaat dat prima, anders vraag ik me af wat ik al die jaren gedaan heb :X
Derhalve ook de "rare" volgorde van de kleuren.
voor thuisdoeleinde maakt dat niet echt uit, alsof de kabel zelf kan zien welke kleur die heeft 8)7
ooit van documenteren gehoord btw?
Ik zou zeker geen telefonie en ethernet met 1 kabel doen. Telefonie gebruikt namelijk 48 volt (ISDN 110 (dacht ik)) en als je daar geen storing mee veroorzaakt, dan weet ik het ook niet meer :P
bullshit, nergens last van storing.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag niet hoe een UTP kabel in elkaar zit, dat staat nl in de FAQ.

Ik stel een vraag in de hoop dat deze mensen hem gaan beantwoorden....

nog maar een keer:

Kunnen onbeschermde utp(ethernet) en analoge telefoon kabels elkaar storen?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 25 September 2003 @ 20:49:
Ik vraag niet hoe een UTP kabel in elkaar zit, dat staat nl in de FAQ.

Kunnen onbeschermde utp(ethernet) en analoge telefoon kabels elkaar storen?
als je echt een UTP kabel hebt (cat5) dan kan het zonder dat ze elkaar storen, geen cat5 dan gaat ethernet al niet eens goed werken ;) telefonie wel

Verwijderd

rally schreef op 25 September 2003 @ 20:34:
Ethernet heeft inderdaad maar 2 paren nodig, maar de andere 2 zitten er niet voor niets. Indien je deze weg laat zul je bij langere (15-20+ meter) al snel veel storing krijgen. Die andere twee paren zijn echt nodig om "ruis" te voorkomen. Derhalve ook de "rare" volgorde van de kleuren.
Nee hoor. Die overige twee paren zijn niet enkel om interferentie tegen te gaan. De twist in de aderparen is om dat tegen te gaan.
Die twee paren worden gewoon simpelweg niet door Fast Ethernet gebruikt, maar met Gigabit bijvoorbeeld weer wel. Geen probleem om alle acht de aders te benutten.

Desondanks lijkt het me geen slim plan telefonie en data door elkaar te gooien. Niet alleen omwille van storing, maar ook om de boel overzichtelijk te houden. Als je nú gewoon netjes Cat5E legt, heb je later veel meer mogelijkheden. Denk dan aan Gigabit, VoIP, etc.

Maar als je het zo graag wilt, waarom probeer je het niet eens. Niemand zal echt uistsluitsel kunnen geven, het verschilt gewoon per situatie. Wij weten niet hoe lang de kabel is, en langs welke andere bronnen van storing hij wellicht loopt.

Ergo: zelf proberen, of netjes Cat5E neerleggen :)

Verwijderd

Topicstarter
en weer iemand die eerst goed gelezen heeft......

Ik heb geen cat5 kabel, ik heb een onbekende kabel, wel shielded. Wat voor kabel het is dat heb ik zeg maar uitgelegt, als iemand dat leest dan ie proberen te snappen wat ik uitlegte.

Dus kunnen telefoon en ethernet binnen een shield elkaar storen?

Verwijderd

Topicstarter
@JSS

De kabels zijn ongeveer 5-8-11 meter lang. Het leggen van UTP en analoog wil ik juist voorkomen omdat er al kabels liggen(de shielded 10 aderige).

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:57

lordsnow

I know nothing

Er is een redelijk recent (maand of 3, 4) artikel op Tom's Hardware hier over. Check dat eens, zou ik zeggen.

Verwijderd

Welk doel die 10-aderige kabel ook heeft, het zal niet voor telefonie én data zijn. Het feit dat het shielded is maakt - tenzij het per ader afgeschermd is, maar dat zal wel niet - niets uit, aangezien die aders direct naast elkaar zitten.
Overigens betekent UTP Unshielded, dus dat klopt sowieso niet met wat je zegt.

En als er al een kabel ligt is het toch makkelijk om er even met een trekveer één of twee kabels naast te leggen?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

jouw kabel kan NIET gebruikt worden voor ethernet, simpel ;)
je hebt namelijk geen twisted pair kabel ;)
maar op de een of andere manier wil je dat niet begrijpen...

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:21

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 25 september 2003 @ 20:57:
en weer iemand die eerst goed gelezen heeft......

Ik heb geen cat5 kabel, ik heb een onbekende kabel, wel shielded. Wat voor kabel het is dat heb ik zeg maar uitgelegt, als iemand dat leest dan ie proberen te snappen wat ik uitlegte.
Voor je iedereen beschuldigd van niet goed te lezen:
Er is al meermaals gezegd dat je aders moeten getwist zijn voor UTP anders ga je echt geen zuiver signaal hebben voor Ethernet.

Voor zover ik begrijp uit je post zijn de 10 aders niet getwist per 2, maar zit er 1 getwiste ader rond en is de rest niet per 2 getwist.
Dus kunnen telefoon en ethernet binnen een shield elkaar storen?
Of hij shielded is of niet maakt weinig uit, want een kabel is shielded tegen storing van buitenaf, niet van binnenuit. Tenzij er nog speciale folie rond de aders zelf zit.
Maar je bent zelf niet duidelijk over wat je eigen kabel is, want je begint nu zelf over een 'shield'.

De kabel is twisted om overspraak te vermijden, met name dus storing van andere aders in de kabel. Als hij niet twisted is, dan kan je overspraak krijgen.
Voor telefoon is dat niet zo erg, voor ethernet dus wel.

Om letterlijk op je vraag te antwoorden:
Je telefoonlijn zal je ethernet verbinding wellicht minder storen dan dat die zichzelf gaat storen.
Verwijderd schreef op 25 September 2003 @ 20:59:
@JSS

De kabels zijn ongeveer 5-8-11 meter lang. Het leggen van UTP en analoog wil ik juist voorkomen omdat er al kabels liggen(de shielded 10 aderige).
Knip de kabels door en maak er de UTP aan het uiteinde vast.
Trek dan via de oude kabel, de nieuwe in zijn plaats.

[ Voor 17% gewijzigd door Predator op 25-09-2003 21:28 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1