Bij AthlonXP geleverde koeler vastklemmen aan MB, probleem!

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• machuidel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Na 5 jaar geen nieuwe computer gekocht te hebben, heb ik nu eindelijk o.a. een A7N8X Deluxe moederbord en AthlonXP 3000+ gekocht. Nu merk ik dat er deze tijd veel nieuwe dingen bij zijn gekomen die erg onhandig en kwetsbaar lijken om in elkaar te zetten.

Het systeem voor het plaatsen van de bij de CPU geleverde koeler vormt het grootste probleem, als volgt:

- Het plaatsen van de klem (of hoe het ook heet) is vrij vervelend, vooral zonder de koeler een beetje schuin te houden wat volgens de documentatie absoluut niet mag.

- Als de klem eenmaal aan 1 kant vastzit moet de andere kant met een schroevendraaier (<- volgens de documentatie) naar beneden geduwd worden om het vervolgens vast te klemmen. Het naar beneden duwen vereist zo extreem veel kracht dat je denkt dat je zowel je MB als CPU kapot maakt.

- Bij het naar beneden duwen van de klem lijkt een vast ondergrond of de MB tray van mijn Lian-Li kast (dat ding waar je je MB of vastschroeft) niet geschikt.

Op een vast ondergrond loop je de kans dat je het MB van onder kapot drukt (Dat de soldeerpunten losraken).

Op de MB tray van mijn Lian-Li kast buigt het MB bij het duwen bijna 1cm, wat me niet goed lijkt. Ik zat er aan te denken om iets onder het MB te schuiven, maar zelfs dat heeft als risico dat bij het duwen de MB van onder kapot wordt gedrukt.

Kan iemand mij hierbij helpen en vertellen wat de juiste manier is voor het plaatsen van de CPU koeler.

Mike Machuidel

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
hm... ik vond het ook eng om die koeler erop te planten... vooral omdat me moederbord begon te kraken door et drukken, maar uiteindelijk was er niks mis mee... gelukkig was me WC blokje vastschroefbaar door middel van moederbord mountingholes... beetje druk zetten kan geen kwaad lijkt mij?

dit was een XP2000+ op een A7V333 van asus... maar met een el cheapo miditower :)

[ Voor 13% gewijzigd door Fludizz op 25-09-2003 16:59 ]

Verwijderd

Je maakt ook eerst de proc op je mobo, dan douw je de koeler erop, dan je mobo op je backplate, en dan pas klem je die backplate in je kast.

Dat gepruts in zo'n kast.. kan alleen maar fout gaan. En als je mobo op een houten buro ligt, kan je die koeler best met veel geweld monteren, zoder dat je backplate krombuigt, of je mobo knapt. :) succes!

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 17:01 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je moet de koeler niet bevestigen als je moederbord in je kast zit. Zorg voor een vlakke ondergrond zoals bv. een tafel. Het is normaal dat je veel kracht moet zetten, maar 1 cm doorbuigen lijkt me idd niet echt gezond.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

ik heb ook gewoon druk gezet om em vast te krijgen, als je niet zeker bent mail je ff naar de winkel waar je em gekocht hebt en vraag je of het zo wel moet. eventueel kun je vragen of zij het voor je doen (als je in de buurt woont) dan is het hun risico

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 23:21

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Ik weet het niet. Ik heb al zo'n 5 keer een processor op een moederbord aangebracht. Msi, Asus en Abit. Ik heb ze er altijd op gedaan met het moederbord UIT de kast op tafel. Meestal lag hier op tafel iets zachts onder. Bij me asus mobo had ik zo'n mooi zacht matje erbij zitten. Je moet niet bang zijn om wat kapot te maken. Het kan echt wel wat hebben en het kost je ook veel kracht....dat klopt allemaal maar het is echt wel veel steviger dan je ooit zou durven dromen. Dus leg hem op een redelijk zachte rechte maar vooral stabiele ondergrond. druk de processor erop met lekker veel kracht en schroef hem dan in de kast.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-08 20:26

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Het is inderdaad irritant met die AMD coolers. Ik doe het gewoon altijd in de computerkast, niet op een vlakke ondergrond. Zover toe geen problemen gehad, maar het gevoel van 'Hmm, hij zou zo kapot kunnen gaan, moet ik nou echt harder drukken?' blijft. Hopelijk komen ze gauw met een nieuw design dat niet zo omslachtig is.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

Het is idd behoorlijk eng om zo`n koelertje vast te drukken/prutsen, de eerste x dacht ik ook dat ik mn mobo zou mollen :D
Maarja ik heb nu zo vaak Hardware gemold dat het monteren van een Koelertje wel lukt :D

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Trinsec schreef op 25 September 2003 @ 17:05:
Het is inderdaad irritant met die AMD coolers. Ik doe het gewoon altijd in de computerkast, niet op een vlakke ondergrond. Zover toe geen problemen gehad, maar het gevoel van 'Hmm, hij zou zo kapot kunnen gaan, moet ik nou echt harder drukken?' blijft. Hopelijk komen ze gauw met een nieuw design dat niet zo omslachtig is.
Jah, Bij de AMD Athlon 64 processoren moet je de koeler vastschroeven...
(Verbeter me als dit niet klopt)

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 20:25
Ziehier een filmpje hoe een heatsink te installeren:

http://www.amd.com/us-en/...eAssets/section3-high.wmv

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als ik Spire koelers heb dan monteer ik die gewoon op het moederbord en ook wanneer deze in de kast zich bevindt. AMD koelers is dat onmogelijk. Die dingen zijn echt strax. Spire kan met gemak erop maar die AMD koelers vind ik een ramp om te monteren.

Maar over het algemeen zou ik eerst het moederbord eruit halen en dan erin zetten. Ik heb het een keer met een nieuw moederbord gedaan in de kast een koeler monteren. Je raad het al: geen garantie en bord was kapot en de socket ook.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 11:00
Nokko schreef op 25 September 2003 @ 19:59:
[...]

Jah, Bij de AMD Athlon 64 processoren moet je de koeler vastschroeven...
(Verbeter me als dit niet klopt)
Het is ook vanaf de AMD Athlon 64 (FX) processors dat er een heatspreader op zit, is het niet? Dit is voor mij namelijk een belangrijke factor om in de toekomst een AMD processor te gaan gebruiken.

Dat gedonderjaag op de core zint me namelijk niet.

Verwijderd

het is een enorme dooddoener, maar als je er echt moeite mee hebt moet je een sock 478 p4/cel kopen.

edit: hmmz, dit komt nogal negatief over, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2003 07:58 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is nieuw voor je dus eng. Maar het kan wel degelijk. Zelf wel tig keer gedaan binnen een kast en bij mij nooit enig probleem. Als de heatsink rechtstaat heb je niet zo'n hefboom effect, dus dan rek je alleen maar dat ijzertje uit en daar isie voor.

Maar als het niet gaat, haal dan iemand erbij, want we willen natuurlijk niet dat je straks een nieuwe CPU moet kopen. (kijk wel goed mee met diegene dan...)

{signature}

Verwijderd

Ei, XP3000+ ..
Ik kan mij voorstellen dat je wat voorzichtig bent. ;)
Voor zo'n kleine 300 Euro wil je geen brokken maken.

Wat misschien helpt na het inderdaad slimme advies om het moederbord even uit te bouwen, is een helper de koeler vast te laten houden.

-- bord plat neerleggen
-- 1 kant van de klem vast haken
-- die kennis de koeler op zijn plaats laten houden, zodat hij vlak op de CPU wordt gedrukt.

Nu kun je rustig met 2 handen en eventueel een tangetje de andere kant van de clip pakken en op zijn plaats duwen.

Dat 'druk met een schroevendraaier de klem op zijn plaats' heeft ook al heel wat beschadigde moederborden op geleverd, omdat je nogal eens ziet dat je dan makkelijk uitschiet met die schroevendraaier.

PS Let er verder a.u.b. extra op dat de uigefreesde kant van de koeler boven het witte deel van de socket hangt. Die koeler past ECHT maar op 1 manier. Kijk ook of na al het proberen dat er op de goede manier wat koelpasta tussen de core en de koeler overblijft.

Niet dat ik denk dat je dat alles niet weet, ik probeer alleen de meest voorkomende montage fouten te presenteren, zodat je er aan blijft denken ... ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2003 13:31 ]

Pagina: 1