Javascript TextFile uitlezen

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-07 17:49
(jarig!)
Hallo,
Ik ben al enige tijd bezig om ene textfile uit te lezen.
Ik heb zelf al verschillende voorbeelden gevonden, maar allemaal zijn server gebonden. Ik moet iets hebben met javascript dat ik kan gebruiken op elke willekeurige map (zonder server dus).
Iemand ideeën?

Ik heb al iets gevonden over FileSystem en ActiveX object maar kreeg dat niet aan de praat... Een include van een bestandje als een .dll ofoz mag wel...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 22:54
Javascript hoort niet thuis in P&W, maar in W&G.

P&W -> W&G

https://fgheysels.github.io/

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik weet niet of het volgende kan:

Maak een iframe, zet daar als source het txt bestand en vervolgens de inhoud van je txt file ophalen met JavaScript.

Wellicht dat een en ander niet kan ivm beveiliging. Ik gebruik zelf bijna nooit iframes, maar wellicht is dit een optie.

HTH

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:56

crisp

Devver

Pixelated

JScript biedt wel mogelijkheden, vbScript ook wel. Allemaal IE-only en waarschijnlijk loop je tegen security-meldingen aan. Mag ik vragen wat precies de bedoeling is?

Intentionally left blank

• semicon
(jarig!)
Ik moet een informatiesysteem maken alleen mag geen server gebruiken, de .html bestandjes moeten gewoon geopend kunnen worden en ik mag geen database gebruiken (volgens mij ook niet mogelijk zonder server). Maar ik zat te denken aan textfiles. Ik moet namelijk voor een beheerder duidelijk houden hou hij dingen toevoegd, die beheerder heeft geen verstand van HTML maar kan dus in een textfile wel iets toevoegen... vandaar kom ik uit op dit probleem.

Dat met iframe heb ik tijdelijk nu, maar is nog zeker niet wat ik zoek.
Wellicht is er een scriptje voorhet uitlezen van txt files. Anders moet ik zoeken naar iets anders maar weet verder niks...

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

semicon :: als ik het goed begrijp ga jij een website bouwen voor iemand, die persoon wil wel graag zelf de content (ofwel de inhoud) bijhouden en eventueel toevoegingen doen (nieuws, of gewoon kleine updates :?).

Om het nu makkelijk te maken wil jij ervoor zorgen dat de content beheerder tekstbestandjes op de server zet (met FTP bijvoorbeeld) en dat jij deze dan automatisch oppakt en in de layout van de website plaatst.

Mij lijkt het lastig te realiseren als het gaat om nieuwe toevoegingen zoals nieuws o.i.d., want dan moet je de directory listing op de server uitlezen en de bestanden inladen (in bijvoorbeeld een IFRAME).

Als je gewoon wil zorgen dat de gebruiker nadat jij de layout (ontwerp) hebt gemaakt de website kan onderhouden en teksten toevoegen, dan moet deze naar mijn idee toch met een wysiwig editor gaan werken....

• deviltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Misschien een idee om ipv text bestandjes, xml bestanden te gebruiken.. ( ervan uit gaande dat die beheerder daar wel mee om kan gaan )...
Javascript kan deze vrij makkelijk inlezen en dan zou je nog met xsl meteen de html kunnen maken, maar je kan natuurlijk ook met behulp van de DOM je pagina kunnen maken.

Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• semicon
(jarig!)
Ik wou eigenlijk het liefst niet naar DOM en xml, maar als dat echt niet anders gaat..
Ik heb alleen geen ervaring met DynamicHTML en xml bestanden, is dat nog te leren in een paar weken? Of moet ik gelijk kennis hebben van dingen die nog verder liggen als ASP?

Als trouwens iemand weet hoe de txt files uitgelezen kunnen worden is dat ook goed

Verwijderd

Check anders de (hele) oude js_util van Scott Andrew. Daar staat een duidelijke readFile functie in. Zo oud, 't werkt zelfs op NS4.x :D

• semicon
(jarig!)
:o hij is mooi... maar hoe write ik die? of als hij dat automatisch doet, dan werkt hij niet :p

Verwijderd

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
// readFile
// retrieves the contents of a local file as a JS string.
// NS4 requires Java enabled.
// Works in Mozilla 0.9.5 +

function readFile(url)
{
  var req;
  if (document.all){
    req = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP");
  }
  else if (netscape){
    if (document.getElementById){
      req = new XMLHttpRequest();
    }
    else {
      req = new NS4HttpRequest();
    }
  }
  req.open("GET",url,false);
  req.send(null);
  return req.responseText;
}

function NS4HttpRequest()
{
  this.url = "";
  this.responseText = "";
}
NS4HttpRequest.prototype.open = function(method,url)
{
  this.url = url;
  this.method = method||get;
}
NS4HttpRequest.prototype.send = function()
{
  // thank you Mr. Pemberton
  if (this.url=="") return false;
  var line,buffer;
  this.responseText = "";
  buffer = new java.io.BufferedReader(
    new java.io.InputStreamReader(new java.net.URL(this.url).openStream()));
  while ((line = buffer.readLine())!=null) this.responseText+=line + "\n";
  if (buffer!=null) buffer.close();
  return true;
}

// Aanroepen met:
var sText = readFile('mijn/pad/naar/de/file.txt');
// de inhoud van file.txt zit nu in sText

Duidelijk genoeg?

• semicon
(jarig!)
erg dreigende opmerking zeg, maar goed, ik kan zon .js'je ook wel openen, alleen hij werkt niet bij mij, als ik mijn eigen .txt file in readFile("mijntxt.txt"); zet...

maar goed, thx for the help anyway... ik ga wel even rommelen
Pagina: 1