XP setup problemen op ASUS A7V600 met SATA disk

Pagina: 1
Acties:
  • 2.093 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Diegene die een installatie van Win XP op 1 sata raid disk willen doen, en een asus a7v600 moederbord hebben, kunnen problemen krijgen met het niet vinden van de viaraid drivers..

Hieronder de oplossing !!
Ik weet niet of het op meerdere moederborden werkt probeer het !!
laat het me weten als het werkt.....

ik heb het in het engels gemaakt.

VIA Serial ATA RAID Controller Driver Installation For A ASUS AV7600 MOTHERBOARD (without Promise or other scsi card)
--------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------
1) Windows NT 4.0 and Windows 2000/XP Fresh Installation
------------------------------------------------------------------------------

Follow the instructions in this section if you are performing a new
installation of Windows NT 4.0 or Windows 2000/XP, and you wish to
boot from a device attached to the VIA Serial ATA RAID Controller .

1. Put your Windows NT/2000/XP CD into the CD-ROM/DVD drive, or the NT/2000/XP
boot diskette #1 in the floppy drive if your system cannot boot from the
CD.

2. Press F6 for third party SCSI or driver installation at the beginning
of text mode installation. Press 's' when setup asks if you want to
specify an additional device, and insert the diskette labeled
'VIA Serial ATA RAID Driver Installation Disk'.
Press 'Enter' and select
'VIA Serial ATA RAID Controller'.

3. Press '2 X The Letter E On your keyboard '

4. press '2 X Enter '

5. Follow the setup instructions to select your choice for partition and
file system.

6. After setup examines your disks, it will copy files from the CD to the
hard drive selected above and restart the system. After restart the
setup process will resume to finish the installation.

-------------------------------------------------------------------------------
IMPORTANT !!!!!!

Normaly the rule looks like this in the TxtSetup.oem file!

d4 = "VIA Serial ATA RAID Controller Driver ", \VT6420, \SATA\winxp

I HAVE CHANGED THE TxtSetup.oem for easier use !! (so you don't have to make directory's on A-drive) :P.

Now it looks like this !

d4 = "VIA Serial ATA RAID Controller Driver ", \VT6420

CONTENTS of zip file:

VT6420
viasraid.sys
viasetup.dll
viasraid.inf
viasraid.cat
TxtSetup.oem
Install instructions.txt

The product's I used :

ASUS A7V600 MOTHERBOARD WITH SATA CONNECTIONS ONBOARD
Western Digital SATA 36.7 GB 8 MB Cache OEM 10.000 RPM
XP Professional

Let me know if it also works with other motherboards

Good luck !!

Greetz Roger (AKA Rabbit-X)

Download the file here ... (just copy/paste in your webbrowser)

www.servixx.nl/ftp/ASUS_A7V600_viaraid2.02_XP_DRIVERS.zip
---------------------------------------------------------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jep, ik heb er problemen mee. Zie vooral m'n topic, er komt maar geen antwoord op |:( :
[rml][ SATA] Xp install vindt ntoskrnl.exe niet[/rml]

Mijn xp install houdt er halverwege mee op wanneer hij vanaf m'n hd wil booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet dat ik een A7V600 of ander KT600 bord heb, maar naar mijn weten zijn bovenstaande drivers alleen nodig bij het opzetten van een RAID-array van SATA schijven.
Het installeren van XP op 1 SATA disk moet gewoon kunnen zonder het installeren van deze drivers, aangezien support gewoon in de Southbridge zit(net als bij Intel ICH5 waar ook geen drivers vereist zijn voor install op 1 SATA disk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner38
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 08:47
Je hebt de via raid drivers nodig als je een sata driver wilt gebruiken als boot, zonder dit ziet win xp de drive niet bij de herstart
Ook al draai je geen raid config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn probleem is dat m'n comp niet van m'n sata hd wil booten. Wat kan er fout zijn in m'n configuratie?
In m'n bootvolgorde staat de sata hd. In de install van xp heb ik de nieuwste sata drivers geladen. De sata hd is geformatteerd. M'n andere hd's zijn afgekoppeld. Ik heb de nieuwste versie van m'n bios.
Help me alstublieft want ik kan hier nergens een oplossing voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
je kan tijdens de xp installatie zeggen dat hij een additionele scsi device moet installeren...
heb je dat al geprobt?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jep. Ik heb de nieuwste scsi/raid drivers gedownload van asus en deze ingeladen in de xp install. De xp-install werkt wel op m'n IDE hd, dus ook daar ligt het niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
het vervelende met die download drivers is dat ze niet helemaal kloppen, geloof ik...
iemand die ik ken had dit ook, probeerde de xp drivers uit in de xp install, ging niet goed...
w2k drivers gedaan en werkte wel, als ik het me nog goed kan herinneren..... zo hou me te goede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner38
welke drivers laad je ik gebruikte de bovenste uit het rijtje van de flop geloof via sata raid.
Had trouwens in het bios bij de boot niks als 2 boot device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik m'n cd als primary (anders kan ik geen xp installeren) en sata hd als tweede boot device. De drivers die ik geladen heb zijn degene die op de volgende pagina te verkrijgen zijn via de officiele asus site:
http://www.asus.com.tw/su...tem.aspx?ModelName=A7V600
Dat is ook waar ik m'n biosupdate vandaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner38
probeer het eens met IDE boot device op none, je wilt nl. niet van een IDE schijf starten, dan in xp de via raid sata drivers laden met F6 niet de ata drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik gedaan. Ik heb ide schijf afgekoppeld. Boot devices alleen maar cd en sata, en dan installeren (met F6 en de sata drivers).
Nog steeds vraagt hij dan na het installeren van alle xp files bij de restart om de plaats van het bestand ntoskrnl.exe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner38
Neem aan dat je je drive door de setup van XP laat formatteren als je gaat installeren.
En hij vindt de drive ook na de herstart hij geeft niet de melding insert boot disk of zoiets. Je start na de herstart ook niet per ongeluk van de cd.Hier staat hoe het volgens asus moet werken: http://www.asus.com.tw/su..._ID=84897&SLanguage=en-us , is hetzelfde als ik al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik heb hem laten formatteren vanuit de installatie. Ook wel eens gewoon uit een runnende xp om te kijken of dat wel werkte. Soms lukt het formatteren vanuit de installatie alleen niet en moet ik hem eerst in m'n runnende xp formatteren voordat de installatie er weer bij kan.
De stappen van de link die je me gaf is inderdaad wat ik zelf al geprobeerd had. Het komt iedere keer weer neer op de volgende error msg:

"Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
<windows_hoofdmap>\system32\ntoskrnl.exe
installeer het bovengenoemde bestand opnieuw."

Ik snap het niet, want de installatie doet het dus wel op m'n ide disk. (sorry als ik in herhaling val). Bedankt voor de interesse en hulp iig :) .

edit: Ik ben bang dat ik een complete basisinstelling in m'n bios over het hoofd zie of zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner38
Mischien kan je proberen om de andere sata aansluiting op het bord te gebruiken.
kan in de handleiding maar 1 bios instelling zien die te maken heeft met SATA en die staat op pag. 2-22 onboard serial ata boot rom en iets daaronder staat onboard ata device first die 2 had ik gewoon standaard (zoals in de handleiding staan) maar mischien gebeurt er wat als je ze verandert.
Mijn idee beginnen nu ook een beetje op te raken, heb al verschillende SATA schijven in pc`s gezet zowel raid als stand alone maar de problemen die jij hebt ben ik nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_/-\o_ Dank voor alle moeite. Ik heb nog even alle verschillende combinaties gedaan in m'n bios, maar tevergeefs :( . Ook aansluiten op m'n andere sata aansluiting geeft hetzelfde. Ik heb vrijdagavond al een mailtje naar de winkel gestuurd en hoop een nieuwe te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:24
Ik heb hier nu hetzelfde probleem alleen met een a7v8x, maar ik denk dat het pricipe het zelfde is.
Als het werkt zal ik dat wel ff posten hier, ik ga er wel vanuit denk ik.

Probleem is alleen: Ik heb geen floppy drive meer! Dus
offtopic:
kan iemand mij vertellen of en hoe ik de drivers vanaf een usk stick of andere HDD kan halen? Het is mij niet gelukt maar de usb wordt wel geladen door de window setup dus moet ik daar bij kunnen denk ik.

Misschien wel ff een te simpel vraagje maar ik wil gewoon die drive hebben werken ;)

Edit:

Gister de drivers geinstalleerd met F6 (eindelijk een floppy gevonden!!) Alles leek te werken, alleen was ik vergeten om mijn IDE af te koppelen dus werd er geboot bij vanaf deze. Toen ik hem loskoppelde kreeg ik als melding : "Press any key to reboot".

Vanavond dus maar even opnieuw proberen. Maar het zit al aardig in de richting.

[ Voor 24% gewijzigd door Redshark op 07-10-2003 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
Update nummer 2: Mijne werkt nu! Ik heb nu:

Asus A7V8X Deluxe (promise Raid controller), bios 1012, SATA Maxtor 120 GB.

Ik heb allereerst in de promise tool een raid aangemaakt met daarin 1 schijf.
Daarna was het een kwestie van booten vanaf de winxp cd, met F6 de juiste drivers laden en de rest is bekend, Alles werkt perfecten lekker snel. Toppie dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe vind ik die promise tool en maak ik een raid aan? kan m'n probleem daar liggen? Ik heb a7v600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
Ja kunt in de promise tool komen door tijdens het booten als hireom gevraagd wordt de tool in te gaan met, ik geloof F1, dat staat gewoon in het boekje van je mobo, misschien gaat het iets anders ivm een a7v8x. Daar kun je dan een raid aanmaken (maak hem ook bootable, dat scheelt ;) )
Dan installeer je windows en als setup je vraagt om extra scsi of raid driver te installeren met F6 doe je dat. de rest gaat zoals een gewone windows instal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok. Daar ben ik inderdaad al vaker geweest. Ik wist alleen niet dat ie zo heette. In dat menuutje (waar ik inkom door op tab te drukken) kan ik niks doen. Hij ziet m'n sata harddisk wel. De enige optie die ik heb is echter esc, en dan bevestigen of ik eruit wil. Is die tool niet alleen bedoeld voor meerdere harddisks? Ik heb er namelijk maar eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrance
  • Laatst online: 13-03-2022
Bij mij gaat de installatie van de SATA HDD's goed, tot Windows XP Pro NL + SP1 apparaten gaat installeren na het booten. Op dit moment zegt hij dan dat de software die ik probeer te installeren (Silicon Image SATA Drivers) niet voldoet aan de Windows Logo test. "Hierdoor kan het systeem instabiel worden, het is aan te raden deze software niet te installeren."

Wat doe ik verkeerd? (ASUS A7N8x Deluxe - WD Raptor 36GB 10000rpm SATA + WD 250GB 7200rpm SATA)

Dell XPS 13 9343

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
Ok. Daar ben ik inderdaad al vaker geweest. Ik wist alleen niet dat ie zo heette. In dat menuutje (waar ik inkom door op tab te drukken) kan ik niks doen. Hij ziet m'n sata harddisk wel. De enige optie die ik heb is echter esc, en dan bevestigen of ik eruit wil. Is die tool niet alleen bedoeld voor meerdere harddisks? Ik heb er namelijk maar eentje.
Staat er ook bij vermeld of deze Raid bootable is? dat moet namelijk wel anders lukt het niet. De tool is wel bedoeld voor meerdere disks maar hij kan ook prima overweg met eentje hoor ;)
Bij mij gaat de installatie van de SATA HDD's goed, tot Windows XP Pro NL + SP1 apparaten gaat installeren na het booten. Op dit moment zegt hij dan dat de software die ik probeer te installeren (Silicon Image SATA Drivers) niet voldoet aan de Windows Logo test. "Hierdoor kan het systeem instabiel worden, het is aan te raden deze software niet te installeren."

Wat doe ik verkeerd? (ASUS A7N8x Deluxe - WD Raptor 36GB 10000rpm SATA + WD 250GB 7200rpm SATA)
Niks, je moet alleen die drivers gewoon wel installeren, dan zie je vanzelf wel of het werkt. Ik had dezelfde melding, maar het werkt perfect nu hier. Kwestie van proberen en dan lukt het wel denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Redshark op 13-10-2003 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrance
  • Laatst online: 13-03-2022
toeter schreef op 13 October 2003 @ 15:05:

Niks, je moet alleen die drivers gewoon wel installeren, dan zie je vanzelf wel of het werkt. Ik had dezelfde melding, maar het werkt perfect nu hier. Kwestie van proberen en dan lukt het wel denk ik.
Ik heb nu 3 keer geprobeerd om Windows XP op de pc te installeren, maar steeds gaat er iets fout:

1. Mijn Outlook Express 6 kan de vorige archief map niet meer uitlezen van een andere partitie op dezelfde pc. Al mijn e-mail ben ik dus kwijt.
2. Het slepen van Shortcuts naar het startmenu (onder IExplorer en E-mail) gaat niet meer.
3. Met sommige Windows installaties willen de Games niet opstarten (of vallen tijdens het spelen uit) --> UT2003 + NFS Hot Pursuit 2 (Legaal)

Zou dit ook aan SATA liggen (omdat het een driver betreft die WinXP niet standaard ondersteunt)?

Dell XPS 13 9343

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
--unknown-- schreef op 15 October 2003 @ 10:01:
[...]

Ik heb nu 3 keer geprobeerd om Windows XP op de pc te installeren, maar steeds gaat er iets fout:

1. Mijn Outlook Express 6 kan de vorige archief map niet meer uitlezen van een andere partitie op dezelfde pc. Al mijn e-mail ben ik dus kwijt.
2. Het slepen van Shortcuts naar het startmenu (onder IExplorer en E-mail) gaat niet meer.
3. Met sommige Windows installaties willen de Games niet opstarten (of vallen tijdens het spelen uit) --> UT2003 + NFS Hot Pursuit 2 (Legaal)

Zou dit ook aan SATA liggen (omdat het een driver betreft die WinXP niet standaard ondersteunt)?
Hmm, geen idee eigenlijk. Het lijkt me niet en ik denk eerder dat er gewoon iets mis is gegaan met je install van Windows. Maar omdat je dat al drie keer hebt gedaan is dat het probleem ook niet. Misschien kun je het eens proberen met win2k ofzo. Ik heb dit soort problemen niet gehad met mijn instal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Heb je de drivers van de via site al geprobeerd ? (www.viaarena.com). Ik heb ze vandaag geprobeerd en die werken prima. Krijg je er nog een mooie Via Raid tool bij ook ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordAlderaan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11-2021

LordAlderaan

DPC Eclipse

Ikzelf heb wel eens problemen gehad met instalaties van windows XP op een IDE HD die aangesloten was op een Promise controller (Onboard fasttrack controller met 2x SATA en 1x PATA 133). Probleem opgelost door windows te instaleren terwijl HD was aangesloten op PATA 133 poort van de controller. Toen de Boot.ini in de root van c: gecopieerd naar andere partitie. HD aangesloten op primairy IDE controler als Master. Windows XP geinstalleerd. De boot.ini vervangen met die van de andere partitie. HD terug geplugt naar de PATA poort op de Promise controller En vervolgens gewoon opgestart.

(Ofwel, het enige verschil tussen een WinXP install op een HD die aangesloten is op de IDE controller en een WinXP install op een HD aangesloten op een Promise controller is de boot.ini (de drivers voor de controller moeten natuurlijk wel geinstalleerd zijn))

Kweet niet of dit altijd werkt maar bij dus wel.

I do not suffer from insanity... I enjoy every minute of it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toeter schreef op 13 oktober 2003 @ 15:05:
[...]

Staat er ook bij vermeld of deze Raid bootable is? dat moet namelijk wel anders lukt het niet. De tool is wel bedoeld voor meerdere disks maar hij kan ook prima overweg met eentje hoor ;)
Nee, er staat niet bij of hij bootable is. En ik kan in die tool ook niks doen. Ik heb elke toets op m'n toetsenbord geprobeerd en alleen 'esc' werkt, zodat ik weer uit het programmaatje kan. Toch beweren meedere mensen dat ik het zonder die tool moet kunnen doen.

M'n broer daarentegen heeft zonder dat alles gedaan te hebben op een zelfde soort harddisk wel z'n xp draaien. Alleen heeft hij een beter asus moederbord. Jammergenoeg woont hij in groningen en kan ik niet al te veel vergelijkend waren onderzoek doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij mij zorgt gebruik van 1 S-ata drive ervoor dat als mijn pc volledig wordt afgezet er een hoop bestanden corrupt geraken :s echt niet leuk hoor!

installeren van xp gaat idd met die driver diskette

Ik hoop dat het omwisselen van men S-ata schijf naar P-ata schijf het probleem zal oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit probleem met windows xp is een beetje het zelfde wat kan gebeuren als je upgrade naar xp met een multi disk systeem.
oplossing ouwe boot schijf data gewoon backuppen (op nieuwe disk bv).
formatteren en opnieuw installen op sata ipv ide.
het gaat er vooral om dat de setup geen oude windos omgeving vindt als ie installed.
loskoppelen helpt ook.
zolang ie maar niet in de war kan raken van andere disks.(data op sata maar bootrecord op ide bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oorzaak van men probleem gevonden en opgelost :)

read about it :)

http://www.msi.com.tw/pro...&postid=183800#post183800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ook als ik alles afgekoppeld heb gebeurd er precies hetzelfde. Ik ben nu bezig te zorgen dat ik een nieuwe sata disk toegestuurd krijg, het zou best een hardwarefout kunnen zijn.

Lupus, je kan zeker wel met 1 sata disk je computer gewoon laten draaien. Zie ook de reply die iemand je gaf op jouw post bij msi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuwe variant op een oud probeem :(

ik heb een asus a7v600 met sata controler + maxtor 80gig sata.
zoals eerder genoemd wordt de schijf uiteraard niet gevonden en moet je bij xp op F6 rammen. Maar ik kan op F6 ramme wat ik wil, maar xp gaat gewoon vrolijk door alsof er niets aan de hand is en komt met de snuggere mededeling dat er geen schijf gevonden kan worden, uiteraard!

In de bios staat volgens mij geen verwijzing naar de enable sata, wel naar enable sata bios. En daar komt mijn tweede probleem.

Met <TaB> kun je in de sata bios komen (versie 1.20). Hier wordt 1 schijf gevonden, maar ik kan niet selecteren of ook maar iets met het optie menu doen dat erbij staat.

iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
In de bios staat volgens mij geen verwijzing naar de enable sata, wel naar enable sata bios. En daar komt mijn tweede probleem.

Met <TaB> kun je in de sata bios komen (versie 1.20). Hier wordt 1 schijf gevonden, maar ik kan niet selecteren of ook maar iets met het optie menu doen dat erbij staat.
Klopt, je hoeft in die bios ook niets te doen. Als je de drivers gebruikt van de VIA site, start XP gewoon op vanaf de SATA disks. Ik gebruik hier een Raptor vanaf die SATA controller en dat werkt prima.

Wat betreft je XP probleem, geen idee. In het begin een aantal maal op F6 rammelen. Zo doe ik dat altijd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ongelooflijk, hoe dom

voor mensen die hier nog verder last van hebben, doe eerst de flop erin alvorends je met de install van xp aan de slag gaat. Dan doet de F6 knop het wel.
Althans, in mijn geval dan.

Microsoft bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier ook een asus a7v600 moederbord met een sata hitaschi 120gb. En ik heb hetzelfde probleem alleen ik krijg de hele tijd een blauw scherm met de melding UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME heb deze fout opgezocht bij microsoft (http://support.microsoft.com/?kbid=297185)
Maar kom er nog steeds niet uit!! :(
Heb zelf een Asus P4C800-E Deluxe en daar doet de hd het wel gewoon!!
Hij werkt ook gewoon als 2de hd als je gewoon draait op een p-ata schijf.

Heb het volgende al geprobeerd:

Druk op F6 voor aparte drivers te installeren en dan heb ik al een tweetal drivers geprobeerd, namelijk de silicon 3112 en de standaard drivers die erbij worden geleverd op cd. Deze zorgen beide voor dezelfde foutmelding(zie hierboven).

Windows 2000 ook geprobeerd te installeren werkt ook niet.

Heb de laatste bios update erop zitten.

Heb het mbr schoongemaakt met fdisk /mbr werkt ook niet

Heb met partitionmagic de hd nog ingedeeld in partitie's

Het allervreemste vind ik dat als ik namelijk een bootmanager erop zet (XOSL) en die doe installeren omdat ik van plan was om windows 2000 en xp te laten draaien dan start ie wel van de sata hd op en kom ik in mijn bootmanager!!!
DAT SNAP IK DUS NIET. Heb de hd in 4 stukken gedeeld namelijk eentje van 101 mb (XOSL heeft een partitie nodig die van fat16 moet zijn!) 2 van 10 gb en de rest als data.

Kan iemand mij helpen met dit probleem!?? :? :? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb vandaag ook nog nieuwe drivers geprobeerd van de via site.
Die werken ook niet steeds het zelfde probleem!
:? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Nog ff een schop ... mede een aantekening voor mezelf :D

Ben een hele tijd bezig geweest Win XP SP1 vanaf een unattended CD te installen, telkens als 'ie VIASRAID.SYS wilde kopieren wilde dat niet en hing de setup.

Oplossing is vrij simpel .... GEEN UNATTENDED install gebruiken. Geen idee waarom, maar het werkt niet....

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eindelijk de pc met de Asus A7V600 moederbord met een sata hd aan de praat wel met Windows 2000 Pro.

Volgende wat ik gedaan heb:

- Heb bios 1002 erop gezet die standaard was meegeleverd op de driver cd!

- Hij vind de pata schijf gewoon en zet hem op primary master gewoon laten staan! Die instellingen niet veranderen.

- Heb de standaard drivers gepakt die meegegeven waren op de cdrom en die op de floppy gezet! Maar ook naar de sata schijf gekopiert (dmv het runnen op de pata schijf en dan die naar de hd kopieren)

- Gewoon aangegeven in 2000 voor extra drivers!

- Heb tevens alles losgekoppeld van apparaten zoals usb devices of extra cdrom's of wat dan ook! Alleen het nodige wat ik moest hebben!

En ja hoor eindelijk na een lange tijd toch aan de praat gekregen! Wel met Windows 2000 Pro maar toch...... >:)

Ga nu maar eens proberen op xp ook aan de praat te krijgen! :P

Alleen zit ik nog met een brandende vraag is waarom mijn bootmanager (XOSL) het wel al vanaf het begin opstart van de sata drive!??????? :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde alleen nog even melden dat het probleem bij mij uiteindelijk aan een defecte harddisk lag, ookal merkte ik dit niet terwijl ik de hd gewoon als 2e schijf had draaien. |:(

ik weet dat deze reactie wat laat is, maar voor als anderen ditzelfde probleem hebben.., run alle harddisk analyse tools.

(sorry voor het omhoog kicken).

Verwijderd

Mijn pc is uigevoerd met 2 SATA schijven en een ASUS A7V600 moederbord. Het ging in het begin erg goed. Maar na verloop van tijd boote XP Home SP1 niet meer. Ik dacht dat het aan de HD lag, dus opgestuurd naar Maxtor. Een hele tijd later kreeg ik een nieuwe terug die het weer deed. Inmidddels had ik XP weer opnieuw geinstalleerd op mijn 2e SATA disk. Dit werkte al die tijd goed. Maar sinds een week wil XP niet meer booten. Dit keer wil hij ook niet meer van de 1e disk booten. Zijn nu in 1 keer alle 2 de schijven defect ?

Ik heb de volgende configuratie:

- AMD 3000+ XP
- ASUS A7V600
- 2 MAxtor Sata disks 80 GB
- 512 MB DDR 400 geheugen
- Win XP Home SP1

Ik gebruik geen RAID configuratie, dus ik heb 2 aparte schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 12:03:
Mijn pc is uigevoerd met 2 SATA schijven en een ASUS A7V600 moederbord. Het ging in het begin erg goed. Maar na verloop van tijd boote XP Home SP1 niet meer. Ik dacht dat het aan de HD lag, dus opgestuurd naar Maxtor. Een hele tijd later kreeg ik een nieuwe terug die het weer deed. Inmidddels had ik XP weer opnieuw geinstalleerd op mijn 2e SATA disk. Dit werkte al die tijd goed. Maar sinds een week wil XP niet meer booten. Dit keer wil hij ook niet meer van de 1e disk booten. Zijn nu in 1 keer alle 2 de schijven defect ?

Ik heb de volgende configuratie:

- AMD 3000+ XP
- ASUS A7V600
- 2 MAxtor Sata disks 80 GB
- 512 MB DDR 400 geheugen
- Win XP Home SP1

Ik gebruik geen RAID configuratie, dus ik heb 2 aparte schijven.
Heb je al een test laten draaien voor je hd's? Dit zou ik als eerste eens doen!
Vind het sowieso een vreemd probleem met dat moederbord en sata ook van asus zelf hoor je niks terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb precies zo'n zelfde probleem.. Na installatie van XP tot op vandaag de dag geen problemen gehad.. Spulletjes zijn rond 30 jan. binne gekommen en daarna heb ik alles netjes in mekaar gebouwt. Sinds vanmiddag heb ik het zelfde wat er is omschreven,. tijdens boot in eens een blauw scherm met check/disk. zoiets kon ik nog opvangen.. zelfs een ata hdd geinstalleerd. en die gaat ook lam op het board.
Vreemde situatie eigelijk zelfs een kale geformateerde schijf geprobeert. ook bij het controleren van de schijf duurt het een eeuwigheid,. na een half uur kon ik het niet meer aanzien dus heb ik het maar eens aan een technische inspectie onderworpen. ergens kortsluiting op het board ? is het te warm geweest ? moet alleen nog alle ic's nalopen,.. misschien word ik er dan wijzer van..
want op het zich zo met een beetjuh schermerig ligt kan ik niet zien of er wat kapot op de mob zelf was.. en ja een oplossing zou welkom zijn snap ook niet waarom die drivers weg zijn gehaald van rabbit.. zou het wel eens willen proberen namelijk,.. zijn omschrijving ga op een print dan maar eens verder knutselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb echt van alles gedaan. Zelfs een andere disk op ata ervoor geknalt als je na een kalle installatie van XP dan de drivers van de raid controller installeer en een partition app wil draaien gaat ie op zijn nek op de raid controller met i/o failure. Bios ff gecheckt kan daar niks vreemds in decteeren,.. Vreemde shit allemaal. Dan maar ff de procedure gevolgd. Met 2xE en 2x bla,bla..
geen oplossing.. Hoe kan ik in dos die raid controller benarden misschien lukt het me dan zo die partitie te killen..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2004 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik breng het moederbord maar eens terug voor reperatie. Dan kunen ze fijn bij Asus uitzoeken wat het probleem is. Ik begin er een beetje van te balen :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het kan ook zijn dat je partitie is gecrashed,..achteraf had ik dat probleem..
Omdat het geen fat32 partitie's waren maar ntfs kon ik dus niet veel uithalen,.. de truc dan is Partition magix 8 te gebruiken die ondersteund na je dos / win98 wel de s-ata controller,... na dat heb ik PM zelf in dos gestart en kwam daar een aantal verbroken / crashed partitie's tegen deze kon ik niet fixen dus moest ik ze wel formateren dus die heb ik gelijk in fat32 gezet zodat bij een eventueele crash de gegevens behouden worden,..kennelijk heeft er een partitie virus opgedraait,.. helaas kan je dat in zo'n geval dat niet ontdekken,..omdat je de sporen niet kan nalezen,.. Maar toch vind het nog steeds vreemd... dat je na 3 weken slingeren die partitie uit het niets klapt/crashed,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leerling
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-08 15:29
Ik heb ook veel problemen gehad hiermee. Windows draaide een tijdje en wilde toen niet meer booten. Opnieuw geinstalleerd, na een tijdje hetzelfde probleem.

Oplossing: PC terug gebracht voor reparatie. Bleek de SATA-controller defect te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net Windows XP pro op een sata systeem geïnstalleerd. Eerst ook de eerder genoemde problemen ondervonden. Nee, geen REET gewoon een enkele schijf. Mijn installatie verliep probleemloos nadat ik de DVD speler en schrijver op IDE 1 had aangesloten en niet op IDE 2. Wel gewoon de "normale"IDE kabel gebruikt..
Gewoon de drivers van de Asus-site gehaald (VIA-Raid 2.11). Daar zit een map in "Driver Disk" in die map staat makedisk.exe. Die zet je de drivers op diskette.
Installeer Windows met F6; kies dan de Via raid voor Xp. Wel ervoor zorgen dat je de driverdisk in de diskettestation hebt zitten.
Op 'n gegeven moment moet je dus ook de h-disk gaan formatteren, dus even goed opletten wat je doet.
Het systeem loopt nu errug goed, terwijl ik al met het MB en geheugen naar de winkel terug was geweest en die de handel al heb laten testen na 1 hele dag aanklooien.. .blijkt nu dus allemaal goed te werken.
Mijn systeem:
Asus A7v600
Seagate Barracuda sata 7200/8mb 120 gig
Amd 3000+
2X Elixer 512MB 400mhz
Asus Radeon 9800Pro 256mb
Nexus NX-3500 350W Special Edition voeding
DVD- rom Lite-on 16x48 retail
NEC 2500A DVD+/-R/RW 8x bulk
Hoop dat jullie er wat mee kunnen..
groetjes Sirhenry ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het topic is al vrij oud, maar misschien heeft toch iemand nog iets aan mijn oplossing.

Bij mij bleef de installatie van WinXP hangen op 34 minuten. Net nadat de vraag kwam of ik wilde doorgaan terwijl de Sata-driver niet door de logo-test kwam.
Allerlei sata-drivers geprobeerd, diskettes etc. Nieuwe sata-bios.
Niets leek te helpen.

Uiteindelijk de oplossing gevonden. De card-reader losgekoppeld.
Sorry voor de kick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Bruce geeft een keiharde schop] Misschien dat er nog iemand op deze aarde mij kan helpen..

A7V600 icm Maxtor SATA & DVD Rom. XP installatie CD in DVD speler. Als ik opstart, laat ie de Device Listing zien, en een knipperend streepje onder aan het scherm. Verder niets. De CD loopt wel, maar XP installeert niet. Kan wel in BIOS komen. De SATA schijf wordt wel gezien in de RAID configurator.

Ik heb die SATA drivers op een floppy gezet, maar daar heb ik niks aan in dit stadium.

Het is me wel gelukt om met een HD op IDE XP te installeren. Maar ja, daar heb ik die SATA schijf niet voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:) Even dit topic opschudden met een nieuw geintje op de A7v600. Ik heb een week geleden een Samsung 250Gb SATA-harde schijf gekocht. Op deze schijf wil ik graag XP installeren. Nu komt het aparte van het verhaal. Als ik XP wil installeren op de SATA-schijf terwijl ik mijn oude IDE-schijfje (met daarop ook XP) ook ingeplugged heb herkent de XP-setup netjes mijn partities op de SATA-schijf. XP installeerd dan probleemloos. Er wordt dan echter ongevraagd een boot-menu op de oude IDE-schijf gemaakt waarin ik kan kiezen tussen de 2 XP-installaties. Leuk, maar dit wil ik niet! Ik wil graag XP alleen op SATA-schijf hebben zonder het bootmenutje. Alleen de IDE-schijf unpluggen heeft als gevolg dat de XP-installatie op SATA-schijf ook niet meer te benaderen (wat logisch is, daar XP essentiële boot-bestanden niet op de SATA-schijf heeft gezet |:( bij de installatie).

Makkelijk zat dacht ik: IDE-schijf unpluggen bij de XP-installatie en probleem opgelost! Not..... :(
SATA-schijf wordt weer netjes herkent, maar als ik de partitie selecteer waarop ik XP wil installeren krijg ik een vage foutmelding over 'fout' bestandsysteem. Opnieuw formatteren van deze partitie in achtereenvolgens PM 8.0 en Windows baat niet. Het stomme is dat ik wel kan installeren op deze partitie (zonder dat ik verder wat wijzig) als ik de IDE-schijf weer aansluit 8)7

Kom maar met een suggestie wat er aan de hand kan zijn. Gegevens:

A7V600
XP 2400+
Maxtor 30 Gb IDE (NTFS geformateerd)
Samsung 250 Gb SATA (NTFS geformatteerd, 3 partities)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een A7v600, ik wil een nieuwe harde schijf, kan een SATA ll hierop? Heb in het boekje gekeken maar daar staat niets in over SATA ll. Betekent dat dat SATA ll er niet op kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

DarkSide

theres no place like ::1

Oud topic. Maar SATA II is backwardscompatible met SATA I. Dus ja het kan op je mobo.
Echter natuurlijk niet op de snelheid van SATA II maar gewoon op SATA I.
Soms moet je op je HD even een jumper oid omzetten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1